Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbil eller ikke...

Startet av elektrolux, fredag 11. juni 2010, klokken 20:12

« forrige - neste »

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: ilmyggo på onsdag 05. mai 2010, klokken 19:47
Ikke noe galt om artikkelen, det som står antar jeg er riktig :) Poenget er at den er tydelig vinklet for å framheve elbilens fordeler. For eksempel kan man innvende at fordi kollektivtrafikken er forpliktet til å operere fra tidlig morgen til utpå natta, medfører det lavere gjennomsnittlig utnyttelse og dermed større utslipp per personkilometer i snitt. En sammenlikning mellom buss og elbiler i rushtiden - der bussene er overfylte samtidig som elbilene benyttes mest - ville nok gitt snillere tall for bussene. Artikkelens vinkling går rett hjem hos elbilistene, men treffer nok ikke kritikerne like bra.

Det er mye positivt å si om kollektivtrafikken, men som du er inne på, den sliter med kapasitetstilpasninger som kan gjøre den ineffektiv målt mot enkelte parametere. Jeg har egentlig to kampsaker som ikke bare har med elbil å gjøre, men litt da:

- Å vise at små elbilister som meg og deg ikke nødvendigvis opptrer mer miljø- eller samfunnsskadelige enn passasjerer på halvtomme dieselbusser.

- At det er store miljøforskjeller på type kollektivt transportmiddel. Idag snakker politikerne og byråkratene om "kollektivtrafikk" som en homogen enhet, men i virkeligheten kan det være et hav av forskjell på miljøbelastningen fra tradisjonelle dieselbusser og skinnegående transport på fornybar energi. Ref diskusjoner om buss eller trikk i og rundt Oslo sentrum.

Men så klart, det må innrømmes, hva jeg skriver farges alltid av hva jeg tror på ;)
I disse dager sykler jeg mest, så nå hisser jeg meg opp over alle brutale bilister, enten de kjører på el eller diesel.
St.Hanshaugen

Trond Arve

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. mai 2010, klokken 09:33Men så klart, det må innrømmes, hva jeg skriver farges alltid av hva jeg tror på ;)

Det er naturlig, og treffer innertier når man preker til menigheten. Får å omvende fossilenergitilbederne er det greit å ha en mer objektiv vinkling. Tenker at en FAQ med balanserte svar og referanser til statistikk/forskning hadde vært veldig fint å referere til.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

bosonic

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. mai 2010, klokken 09:33
I disse dager sykler jeg mest, så nå hisser jeg meg opp over alle brutale bilister, enten de kjører på el eller diesel.

Du får prøve å få en VG journalist til å skrive om syklister sin vanskelige hverdag i tigerstaden, for å få fokuset vekk fra elbiler og sikkerhet  ;D ;D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

cra

Sitat fra: hens på onsdag 05. mai 2010, klokken 21:39
Mine  yndlingstemaer er at alle negative ytringer komme fra folk som knapt har sittet i en elbil, og at alle beregninger om energiforbruk tar med alle tap i elbilen, mens det aldri snakkes om virkelig forbruk, well til wheel i fossilene.
Strømforbruket i en bensinstasjon antar jeg ville drive mange elbiler jorden rundt på et år.

Ja, dette er påfallende. Ikke tas det hensyn til produksjon og drift av tankbiler, pølsegriller, store belyste reklameplakater og pristavler og alt det andre som følger med en bensinstasjon. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Hans Håvard Kvisle

Sitat fra: ilmyggo på torsdag 06. mai 2010, klokken 09:48
Det er naturlig, og treffer innertier når man preker til menigheten. Får å omvende fossilenergitilbederne er det greit å ha en mer objektiv vinkling. Tenker at en FAQ med balanserte svar og referanser til statistikk/forskning hadde vært veldig fint å referere til.

Artig at du foreslår det. Nå om dagen skriver jeg nettopp FAQ - eller OSS om du vil - til de nye nettsidene som kommer snart. Spørsmål basert på den lange erfaringen jeg har med å kommunisere med folk om elbil. Utrolig hvor mange dumme spørsmål jeg må svare på  :D

Men FAQ-seksjon må være litt lettbeint for å appellere til alle. Utover FAQ trenger derfor elbil.no en tyngre fagseksjon. Se det, også på gang! Men her trenger vi hjelp i lang tid framover for å gjøre den bedre og bedre. En liten dugnad på resten av huset når først grunnmuren har kommet opp. For kampen framover handler mye om definering av sannheten i offentligheten. Heldigvis er politikere og beslutningstakere noe mer kunnskapsrike reflekterte enn det som uttrykkes i media og på diskusjonsforum.
St.Hanshaugen

Trond Arve

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på torsdag 06. mai 2010, klokken 11:19Artig at du foreslår det. Nå om dagen skriver jeg nettopp FAQ - eller OSS om du vil - til de nye nettsidene som kommer snart. Spørsmål basert på den lange erfaringen jeg har med å kommunisere med folk om elbil. Utrolig hvor mange dumme spørsmål jeg må svare på  :D

Men FAQ-seksjon må være litt lettbeint for å appellere til alle. Utover FAQ trenger derfor elbil.no en tyngre fagseksjon. Se det, også på gang! Men her trenger vi hjelp i lang tid framover for å gjøre den bedre og bedre. En liten dugnad på resten av huset når først grunnmuren har kommet opp. For kampen framover handler mye om definering av sannheten i offentligheten. Heldigvis er politikere og beslutningstakere noe mer kunnskapsrike reflekterte enn det som uttrykkes i media og på diskusjonsforum.

Glimrende :)
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

El rayo

Sitat fra: hens på onsdag 05. mai 2010, klokken 21:39
Dette var litt om mine innlegg, vær vennlig å fortsette "Kampanjen".
Det virker som om  mine seriøse innlegg blir sensurert bort, mens lavpanne-svar kommer inn.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Nå har jeg lest det meste, utrolig mange gode innlegg fra noen av kjendisene på forumet. ;D
Her blir elbilmotstanderne most så det holder.
Men dessverre slukner oppmerksomheten fra folk flest straks artikkelen ikke lenger ligger på førstsida, så det er neppe noe poeng å fortsette.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA