Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bremsefeil igjen?

Startet av Mippen, tirsdag 12. januar 2016, klokken 17:16

« forrige - neste »

Mippen

Hva syns folk om at andre biler kanskje kan få tilgang til å lade på Tesla sine SC i framtiden? Positivt/negativt?
Fremtiden er elektrisk.

Kvark

Hvis utbyggingen fortsetter og stasjonene blir større så er jo det bare supert.
S85D

Tai

Så lenge det ikke blir uforholdsmessig lang ventetid på SC, bare positivt.

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

sigurdi

Med krav om at andre også betaler fast pris ved kjøp og sammarbeids partnerene putter inn kontanter i SC.
nettverket.
De bør da bli proposjonalt bygd ut til å kunne serve kjøretøy populasjonen som får tilknytning til dem.

Da er dette svært positivt for elbil utbyggingen generelt sett siden det er mye mindre stressende med en prepaied løsning som fungere i hele Europa en alle de ulike leverandørene og betalings løsningene på Chademo og CCS.

Å kunne kjøre til en trenger/ønkser en pause plugge seg til en SC og kjøre videre, uten å tenke over om det er en SC på lokasjonen en kommer pga de er over allt er jo ønske situasjon.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

lunitiks

Unødvendig. Om et par år er batteribiler en saga blott, og hydrogen The Next Big Thing, om investor Stray Spetalen får det som han vil  :-[  (Molotov)
2015 Tesla Model S 70D
2014 Nissan Leaf 6,6 kW

Trond.Strom

Sitat fra: lunitiks på tirsdag 08. desember 2015, klokken 05:47
Unødvendig. Om et par år er batteribiler en saga blott, og hydrogen The Next Big Thing, om investor Stray Spetalen får det som han vil  :-[  (Molotov)

den aller beste løsningen ville jo vært bærbare hydrogen elektrolyse apparater som man kan plugge inn i en supercharger :) på den måten kan vi jo bruke mye mere strøm samt skape litt mere kompleksitet. er jo en vinn/vinn

Øyvind.h

Sitat fra: Mippen på mandag 07. desember 2015, klokken 23:27
Hva syns folk om at andre biler kanskje kan få tilgang til å lade på Tesla sine SC i framtiden? Positivt/negativt?

Meget positivt! Så lenge det er biler som kan nyttiggjøre seg av laderne.

Det er vel meget sannsynlig at Aston Martins kommende elbil knytter seg til nettverket. Rimac er også en het kandidat. Dvs. biler hvor brukeropplevelsen av lading er ekstremt viktig, samtidig som betalingsviljen for god ladeopplevelse er tilstede.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Fastlane83

Ikke noe problem, så lenge de andre bilene kan lade like raskt som Tesla og at de selvfølgelig er med på videre utbygging av nettet.
Tesla Model S 85D, FP72XXX
Tesla Model 3, RN107805460

Tai

Det som er tricky er at om det blir mange elbiler som skal lade må plassen laderene står på bli uforholdsmessig stor. Jeg vil tippe en gjennomsnittelig TMS lader i 20-30 minutter.  Allerede nå er det begynt å bli ventetider på SC rundt om i Norge og utlandet. Får andre merker tilgang må en dramatisk utvide nettverket.

Jeg vil føle meg rimelig snurt hvis jeg må vente en time hver gang jeg skal innom en SC

Tai
Tesla Model S, grønn 85 Kwh,
Bestilt - 06/09-13
Finalized - 14/09-13
Bygget- 15/01-14
Transitt- 21/01-14
Klargjort- 28/02-14
Utlevering - 11/03 2014 kl 15:30!
Solgt - 25/08-17

-->Model X 75D, Midnight silver, 5 seter, premium, krem interiør, Oppgradert auto.
Bestilt 11/08-17
Kaos i Mytesla 02/09-17....
Ankommet Bergen  27/10-17
Utlevert 10/11-17

----------------------------------------------------------
"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

cirys1

For at dette skal bli en realitet så eventuellt noen andre komme med min. 60kWh batteri. Det er helt tullete å lade noe under på SC, da effekten vill dale fort. (dumt å lade en e-golf med 20kW på SC :))

Men jeg har ingen problem med å slippe andre til, det kreves da en massiv utbygning og så må man skille næring. Blir det slik så kommer mange ladere til og stå sentralt og det blir feil i mine øyne at alle drosjer skal ha tilgang, da blir det ihvertfall kø..

olesb

Dagens system med forhåndsbetalt fribruk av ladenettverket fører nok til mye unødvendig bruk og dertil belastning av superladernettverket.

For at de som virkelig har behov for å lade skal slippe å vente i kø (les langkjøring / personer som ikke har lademuligheter der de bor etc) tror jeg det må innføres betaling for bruk på superladerne etterhvert (pr kwh eller tid). Dette vil da gjelde for nye biler som bruker superladernettverket da eksisterende kunder allerede har kontraktfestet fri bruk.

Vet ikke hvordan dette kan gjøres enklest mulig, men kanskje betaling basert på VIN-nummergjennkjenning ved tilkobling til laderen kan være en løsning?

Blir spennende å se hvordan Tesla og eventuelle samarbeidspartnere løser dette fremover når det blir betydelig flere biler som skal kunne superlade. At man kommer i en situasjon hvor ladekø er normalen er ingen tjent med, da vil folk vegre seg mot å kjøpe elbil.
Rød S85 utlevert januar 2014. Solgt februar 2015.
Rød S85D utlevert juni 2015

jkirkebo

Sitat fra: cirys1 på tirsdag 08. desember 2015, klokken 13:39
For at dette skal bli en realitet så eventuellt noen andre komme med min. 60kWh batteri. Det er helt tullete å lade noe under på SC, da effekten vill dale fort. (dumt å lade en e-golf med 20kW på SC :))

Det er ikke noe teknisk problem å lage et 24kWh batteri som kan lades på 120kW, det kommer bare an på kjemien. I Japan får man f.eks iMiEV med et 10,5kWh lithium titanate batteri som kan lades med over 40kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Forstår egentlig ikke problemet - SC er laget for å kunne betjene både betalende og ikke betalende kunder. I dag er det kun tesla eiere som har tilgang og om hele Golf flåten skulle få den samme ordningen vil det bety en eksplosjon av SC over hele Europa. Det er nemlig det som er prinsippet for SC - man bygger ut. Og så kan det hende at for å kunne lade på den lokale SC så må man betale PGA kontrakten. Enda bedre ide da det kommer enda flere SC til. Men som vanlig er det noen som kun er ute etter å sko seg to ganger på andres bekostning. Bruker man SC som tiltenkt har vi en kjempe ordning. Men gnieren som lader der av besparende grunner skulle fått en regning i posten med ref. kontrakt på et svimlende beløp - hilsen resten av tesla eierne som står i kø på langtur.

vnm

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 08. desember 2015, klokken 13:55
Det er ikke noe teknisk problem å lage et 24kWh batteri som kan lades på 120kW, det kommer bare an på kjemien. I Japan får man f.eks iMiEV med et 10,5kWh lithium titanate batteri som kan lades med over 40kW.
Er det ikke en vel så stor utfordring med varmgang i ledningsnett, koblinger osv. i bilen, eller er det en helt underordnet problemstilling?
2017 P100D med alt utenom FSD, Midnight Silver, 21" grå, sort/sort/karbonfiber.

For salg: 2016 P90DL med alt, Titatium, 21" grå, sort tak, sort NG og karbonfiber.
Solgt: S90D (okt 2015)

Sjøhyene

Meget positivt og uunngåelig tror jeg. Skal man ta superlader nettverket ett sted videre så må flere selskaper være med på finansieringa. Er vel få ting EM ønsker mer enn at flere skal hive seg på superlader utbyggingen.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA