Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Fikk sett litt på den nye Leaf'en

Startet av Porsgrunn, tirsdag 12. januar 2016, klokken 14:25

« forrige - neste »

Porsgrunn

Akkurat nå er det kun fire av de planlagte olje og gassutbyggingene på norsk sokkel som er lønnsomme i følge oljekartet til E24.

http://e24.no/spesial/2014/feltutbygginger/

Hva tror dere vil skje de neste 5-15 årene med prisen på olje og gass?

Vil dette presse de dyreste kildene ut slik at volumet synker og prisene stiger igjen?

Vil det føre til at bare de mest lønnsomme overlever, men det grønneskiftet sørger for at vi aldri ser priser over 100$ igjen?

Jeg er veldig usikker på hva dette bringer. Tror mest på at prisene vil svinge mye de neste årene, men aldri legge seg på høye nivåer over tid igjen.

Hva har dette å si for Elbiler og for Norge, er det på tide å tenke nytt?


 

ladov

Jeg *tror* at vi bare er 10-15 år unna at elbilene har 50% av det globale nybilsalget. Noe sånt som 70% av olja går til kjøretøy som kan elektrifiseres med dagens batteriteknologi, etterspørselen etter olje vil med andre ord falle lenge før de nye norske feltene har nådd sin produksjonsmessige levetid..

Med andre ord, selg Statoil-aksjene dine nå!
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Sirius

Prisen kan nok slå alle veier, alt etter hva OPEC bestemmer seg for - om de i det hele tatt bestemmer seg for noe.

Ett scenario er at Saudi Arabia trenger mer penger inn (de har store reserver, men med det forbruks og inntektsmønsteret de har holder ikke dette evig). Må de ha mer penger inn kan de åpne kranene slik at prisen stuper ennå mer. Noen produsenter (sikkert også norske) må da kaste inn håndkledet - men med Amerikansk skiferolje tilgjengelig vil nok prisen stabilisere seg på ett lavere nivå enn nå (selvom de må stenge, kan de kjapt åpne igjen når prisen stiger oppover).

Dermed ser det stygt ut for norsk oljeindustri - og for "grønt skifte" globalt. Ingenting bremser elektrifiseringen som billig bensin.

PerBear

Saudi Arabia kommer trolig til å bli ubeboelig hvis vi og andre land ikke greier å stoppe forbruket av fossile brensler så snart som mulig. Da er det rart at de jobber iherdig med å sabotere klimaavtalen i Paris!  :o
Kan det være heteslag?  ::)

Why Is Saudi Arabia Undermining COP21 When Climate Change Could Make the Gulf Uninhabitable?
http://www.democracynow.org/2015/12/10/why_is_saudi_arabia_undermining_cop21
Sandnes, Norway.
TM3 AWD LR

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Amigakongen

Merker jeg er skeptisk til hele dette klimamøtet. Er halleluja stemning nå, men bare vent til det skal handles. Da trur jeg pipa får en annen lyd. Hvert land setter opp egne mål. Men ser ikke ut som det får konsekvenser om disse målene ikke blir etterlevd.
Også regner jeg med at alle topplederne som var der drar hjem i hvert sitt miljøvennlige privatfly?
2015 BMW I3 - 11800km

elektrolux

Kravene er redusert fra at de skal gjennomføres til at de bør det. Mye jeg også burde gjort.. ::)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

flux

#7
Jeg tror at hovedgrunnen til at det ble en klimaavtale nå er at de tre store, Kina, Usa og Tyskland ser at de har mer å vinne økonomisk på en tidlig transformasjon enn en sen. De landene som blir sist ut til å tilpasse seg blir taperne.

Som Musk sier:

"The question is really when do we exit the fossil fuels era, not if."

flux

Basert på Vidar Helgesen sin artikkel i DN tror jeg at han ser at fremtiden for olje og gass i Norge ikke er lys, og at han vil gjøre en god jobb som klimaminister:

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:EyCX67KZLQwJ:www.dn.no/meninger/debatt/2015/08/20/2145/Politikk/fornyelse-eller-forvitring

Elbilfordelene er ett av de kraftigste verktøyene Helgesen har for å få ned nasjonale utslipp, og jeg tror de blir viktig å beholde frem til 2020.

Paradoksalt nok tror jeg og lav oljepris vil hjelpe til med å redusere Norges nasjonale utslipp frem mot 2020. Pga. en lavere aktivitet og bedre effektivitet på Norsk sokkel.

bno

#9
En potensiell lavere aktivitet vil være forbigående. Det er noen felter som har haleproduksjon eksempelvis Stat A. Slike felt vil måtte revurderes gitt faktum. Dog tror jeg at vi ser en bunn i oljeprisen på $35ish deretter stigende til $60-70 i slutten av neste år begynnelsen på 2017. Lav oljepris nå med alle prosjekt nedlåst i skuffa vil kun bidra til krapp stigende oljepris etter hvert og ny bonanza. Den kommer raskere ann alle pessimistene nå tror. Multiplikator effekten av lav oljepris les bensin på bålet for økt global GDP vil innen ca. 9-10 måneder sette fart i forbruk og etterspørsel og da kommer oljeprisen opp i rekordfart. Problemet da er når alle disse prosjektene som blir hentet ut fra skuffa skal realiseres så er mangel på kompetanse problemet og hemskoen. Dette etter som gamlingene er ute, med dem mye ekspertise samt at mange har revurdert utdanningsløpet og ikke satset på oljå. Dette sammenstilt med små fødselkull og en aldrende befolkning gjør at 70% av tilgjengelige arbeidskraftressurser vil bli sluset inn i velferdsstaten. Da er det 30% tilgjengelige arbeidskraft ressurser av disse skal man da ha kompetente folk. Hmmm, nei dette blir en utfordring for bunnlinja til oljeselskapene som ikke får utviklet feltene fort nok pga. mangel på folk med kompetanse.

Oppsummert:
Vi er opp å går igjen innen 12-14 måneder med en oljepris rundt de nevnte 60-70$. Bl. an fordi prisen nå vil ikke vedvare lenge fordi den simpelthen ikke er bærekraftig holistisk sett. Sammenlignet med Coca Cola prisen som består hovedsakelig av vann så kan man tenke seg seg selv....
Fremtiden for olje og gass? Det er ikke en solnedgangsindustri på enda svært svært lenge.
Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

Porsgrunn

Men er det noe jeg ikke har forstått her?

Jeg har forstått det slik at spesielt Saudi Arabia sender mye olje til markedet for å presse ut aktører som skiferolje fra USA, dette gjør de for å skaffe markedsandeler.

Jeg har også forstått det slik at de har ledig produksjonskapasitet på mye mer enn Norges totale produksjon. Det samme har Iran som nå veldig snart slipper til på verdensmarkedet igjen.

Jeg har også forstått det slik at disse landene har så lave produksjonskostnader at de tjener penger nesten uansett, slik at markedsandeler er like viktig som høy pris for dem.

Dersom det er slik er det ikke sikkert de ønsker prisen så mye opp at det gir god lønnsomhet for konkurrenter med høyere produksjonskostnader. Det er heller ikke slik at verden nødvendigvis trenger flere Norske oljefelt for å dekke øket etterspørsel. Eller har jeg oversett noe?

flux

#11
Jeg tror tiden for vedvarende priser over 50$ er historie.  Olje må konkurrere i et marked med flere alternativer, ny teknologi på alle felt drar ned prisen, selv om det totale energiforbruket stiger kraftig. Et kontrollert prissamarbeid på olje slik det var inntil 2015, virker usannsynlig nå, og da blir det markedet som setter prisen. Oljeprisen pr MWh vil bunne ut der de andre kildene ligger, pr i dag er det ekvivalent til mellom 20 og 40$ pr fat, men prisene kull, gass, sol, vind og hydro synker også. Det er fordeler og ulemper med alle kildene, men olje er den som er dårligst egnet til å produsere elektrisitet som er den distribusjonsformen jeg tror vil øke mest neste 15 år.

Sirius

Jeg tror følgende scenario er temmelig realistisk...:

Det vil satses betydelig hardere for å utvikle og utbygge fornybar energi (og kjernekraft) som en konsekvens av forpliktelsene i klimaavtalen.

Oljeprodusentene vil se at tiden der oljen blir tilnærmet verdiløs er innen synsvidde (men fremdeles mange år / tiår unna).

For land som Saudi Arabia (og resten av gulfstatene) vil dette medføre en risiko for at de "brenner inne" med store oljeressurser. Når prisen for å ta opp oljen der er omtrent null - og man raskt og tilnærmet gratis kan øke produksjonen mye, tror jeg de vil komme til den konklusjonen at det er bedre å dumpe oljen på verdensmarkedet mens den er verdt noe enn å la den ligge til den er verdiløs. Selvom det vil senke prisen ytterligere vesentlig.

Dermed tror jeg vi kan stå foran flere kraftige fall i oljeprisen - og at vi etterhvert kanskje må stenge ned de minst lønnsomme norske feltene.  :-\

bno

Det er klart at steinalderen ikke to slutt fordi man slapp opp for stein, men....

Vedr. Iran (har arbeidet der i fire år) så vil det ta veldig lang tid innen Iran vil kunne levere volum av betydning.

Svingprodusentene i Opec med først å fremst Saudi Arabia har billigere prod. cost, men felles for de fleste Opec medlemmer er at det er land som vil gå med store underskudd (spesielt SA) slik prisen er nå. Man må ha et holistisk view her. Når det gjelder Iran så er problemet både økonomien og ineffektiviteten i samfunnet som sådann som er svært stor samt dårlig infrastruktur etter flere tiår med vestlig boikott.

Så er det hva oljen brukes til og den dårligste form for bruk er i en forbrenningsmotor. Oljå har altså mange ulike bruksområder og vi lever i den hver bidige dag utenfor ICE. Så er det å snu forbruket over på grønn energi. Dette kommer til å ta mange tiår. Man stopper ikke så lett en supertanker i full fart det er en stor treghet her. Jeg ville vel tro at kullprodusentene burde føle presset før olje og gass produksjonen ser solnedgangen i hvitøyet.



Reservert Prolestar - Kansellert
VW ID.3 ST Reservert - Kansellert
Ventebil Kona sin E-Up 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA