Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Tranquil, tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

pudderjagar

At Tesla har gått bort frå 22 kw er kanskje litt naturleg. Dette er ein amerikansk bil og amerikanske nett er veldig forskjellige frå Norske. I Norge har me eit nett som kan levere store kraftmengder utan at da går ut over kvaliteten. I USA er dei meir følsomme for store lokale kraftuttak. Og Norge er ein liten kunde i da store salget til Tesla.

Renault har resdusert til 22 kw men da er berre ei begrensing som er lagt inn i softwaren til bilen. Ladaren er dimmensjonert for 43 kw på dei nye bilane og. Kvifor Renault har gjort dette veit eg ikkje.

At me ikkje treng raske hjemmelading sidan da kjem større batteri vil nok værta ei sannhet med modifikasjonar. I dag er da bare dei minste bilmodellane som har grei nok rekkevidde. Når da kjem større batteripakker så vil dei værta sett inn i større bilar og dermed ikkje noko lengre rekkevidde.

OG får småbilane lengre rekkevidde så vil ein bruka dei til lengre jobbpendling sidan det er der dei kan bli billigare i drift økonomisk. Då treng ein fortsatt rask aclading heima.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Øyvind.h

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. desember 2015, klokken 08:06
OG får småbilane lengre rekkevidde så vil ein bruka dei til lengre jobbpendling sidan det er der dei kan bli billigare i drift økonomisk. Då treng ein fortsatt rask aclading heima.

Rask AC lading hjemme er det nok ekstremt få som har behov for. Min opplevelse så langt er at det faktisk er biler med små batterier som har det største ladebehovet, ettersom de i liten grad kan utnytte tiden de står parkert. Og de får ikke med seg så mye energi hjemmefra.
Parkerer jeg Teslaen klokken 19 på kvelden og kjører av sted klokken 07:00 dagen etter har jeg ladet ca 44kWh fra vanlig 230V 16A uttak. Dvs nok til å kjøre ca 22 mil den dagen. Og det får jeg til fordi batteriet er stort og lett kan utnytte ladetiden fullt ut.
Leafen derimot er ferdigladet klokken ett på natten. Da er batteriet stappfullt, og rekkevidden er 10-12 mil.

Jeg synes det er behagelig å ha 230V 32A tilgjengelig hjemme (7,3kW) fordi det gir en psykologisk effekt av at bilen lades raskt, og kan fylle batteriet helt fullt over natten. Det er dimensjonert for selv helt ekstreme situasjoner. Men i praksis hadde kjøringen vært uendret siste to år med halve effekten. Kunne sågar klart meg med rundt 10A, men da måtte jeg plugget i oftere enn 1-2 ganger i uka....

Med andre ord; med økende batteristørrelse, fokus på bilens vekt, pris for likeretter mm gjør at jeg ikke har særlig tro på store likerettere i bilen. Det er mye bedre at disse sitter i stasjonære ladere. Være seg hjemme på veggen din (om du må ha rask lader hjemme) eller i hurtigladeren. Teslas lader har jeg lest at veier rundt 25-30kg (usikker på om det er per lader eller dobbeltlader). Til sammenligning ligger CHAdeMO adapteret i skapet frem til den dagen jeg trenger det.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

pudderjagar

Må nok innrømme at Tesla ligg i eit anna segment når da gjeld da meste. Da er eit stort sprang frå bil til 200 000 med 240 km til Tesla som er oppe i 510 km og 700 000 kr. Når alle småbilane får same rekkevidde som Tesla bikkar ein over og kan lade heile natta og ha nok til ein heil dags forbruk. Men ein må nok opp på minst 7,4 kw for å kunne utnytte dette fullt ut for oss som bur på landet og gjerne kjører 300 km på ein dag (jobbpendling, barneaktiviteter og annen kjøring).

Mange er avhengige av ein større bil enn Tesla i den tida barna er små og ein gjerne har 3 - 6 personar i ein familie. Då er da type Caravelle og gjerne 4wd som gjeld. Då treng ein like stort batteri som Tesla men ein har berre 300 km (NEDC) pga høgt forbruk. Og ja dei finns desse også i form av Kreisel til den nette pris av 880 000kr, men utan 4wd.  http://www.kreiselelectric.com/en/blog/electric-sprinter-with-300-km-range/

Dette er ofte mykje av kvardagen til ein stor familie og sidan da ikkje finnst bilar i normal prisklasse så må ein kompensere med hurtig AC lading. Å satse på dagleg DC lading kan værta eit logistikkproblem av dimmensjonar (tidsklemma!!). Eg har fleire gongar møtt på dette problemet med Zoe då eg ikkje kan lade med meir enn 11 kw heime enno.

Eit anna stort problem er skeivbelastning i kraftnettet. Med 7,4 kw så har du 1 fase 32 amp. Dette er noko av da værste kraftlaga veit om. Mange kraftlag NEKTAR kundar å installera sleke kontaktar. Men går ein over til 3 fase så går da som ofte knirkefritt. Derfor er 230v 10A/16A heller ikkje så bra.

Så ikkje undervurder rask AC lading før bilane har fått spec tilsvarande Tesla til normal "familiebilpris"
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

#63
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 16. desember 2015, klokken 08:43
Rask AC lading hjemme er det nok ekstremt få som har behov for. Min opplevelse så langt er at det faktisk er biler med små batterier som har det største ladebehovet, ettersom de i liten grad kan utnytte tiden de står parkert. Og de får ikke med seg så mye energi hjemmefra.

Dette er en antagelse som iallefall jeg kan verifisere. Rask hjemmelading for meg vil være å få 230V 16A. Jeg har nå en vegglader med 6A. Til tross for dette, er det batteristørrelsen, ikke effekten på laderen, som gjør at jeg må hurtiglade av og til. Hurtiglading er nødvendig når man drar på langtur, og da spiller det ingen rolle hva man har av lader hjemme. Man må ha spesielle reisevaner som tilsier at man kommer hjem fra langtur og fort må få ladet bilen for en ny langtur, for å ha behov for rask lading hjemme. At det finnes folk med slike behov er jeg ikke i tvil om, men de kan eventuelt få seg en DC lader hjemme, fremfor at alle og envher skal kjøre rundt med tung likeretter. Langturer er noe de fleste gjør av og til, og normal dagsbruk av bilen, selv om det er en 100km hver dag, vil alikevel kunne dekkes av en 16A lader, slik at du har fullt batteri før turen starter.

Det vil koste meg en del å få 16A lader til carporten min, og jeg ser ikke behovet. Selv med 6A lader står bilen min for det meste på plassen sin uten å lade. Og da er jeg 2.3kW under "3.6kW saktelading"! Så ja, jeg tror de aller fleste tror de har langt mer behov for rask hjemmelading enn de faktisk har.

Om man av og til har behov for litt ekstra, kan det virke som effektavgift vil gjøre det mer attraktivt å lade det på en hurtigladestasjon, enn å gjøre det hjemme.

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. desember 2015, klokken 09:27
Så ikkje undervurder rask AC lading før bilane har fått spec tilsvarande Tesla til normal "familiebilpris"

Hvilke fordeler har rask AC lading hjemme sammenliknet med rask DC lading hjemme? Prisen blir nok ganske mye den samme snart, uansett. Er det ikke bedre at en 30kg tung 10kW likeretter står i garasjen din fremfor å dra den rundomkring overalt? Bilen må uansett ha en DC kontakt for rask lading for å håndtere de virkelige langturene.

Rav4_EV

Her var det mye tull og tøys rundt AC lading. Tesla har ikke gjort noen endringer på ladefronten. De har alltid levert bilen med 11 kW lader. Opsjon er en ekstra ladermodul som gir 22 kW. Den eneste endringen er at den nå blir ettermontert på et servicesenter fremfor på fabrikk.

Renault har redusert fra 43 til 22 kW som maksimal ladehastighet. Dermed trenger de ikke lenger aktiv kjøling av batteripakka og bilen blir billigere å produsere.

Biler med enfaselader 3,6 og 7,4 kW er ment for det amerikanske markedet. Etterhvert som man ser et større marked i Europa vil flere produsenter levere ombordladere på 3x400V som for eksempel 11kW.

At ombordladere må være tunge og store er fullstendig tøv. En av de mest innovative selskapene som leverer komponenter til elbiler er Brusa. De har en 22kW lader som er på størrelse med en laptop og veier 12 kg. http://www.brusa.eu/en/products/energy/chargers-400-v/nlg664-fast-charger.html

Med dårlig ladehastighet i kulde ville nok en 22 kW ombordlader ofte være bedre enn CCS og Chademo for mange små elbiler i dag. Eksempelvis Leaf, e-golf og Soul. Dessuten kunne tettheten mellom ladepunkt være mye bedre når et 22kW AC punkt kun koster en 1/10 del av Chademo/CCS.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Panduck

Jeg er klar over at Tesla fremdeles tilbyr 22kW, men prisforskjellen på hva 22kW kostet før, og nå, gjør vel at de fleste etter det jeg har forstått, velger å ikke sette inn 22kW lader.

Kia SoulEV lader vel med god hastighet fra chademo selv på kalde dager? Det skal vel de nye LEAF'ene og gjøre? Og med større batteri vil neste gen. biler kunne ta 50kW. DC-mulighet må de iallefall ha, selv med 22kW AC.

Det er heller ingen logikk i at et 22kW AC punkt skal koste 1/10 av et 20kW DC punkt, og det kommer de neppe til å gjøre stort lengre.

Og det endrer heller ikke på det faktum at de aller, aller fleste ikke har bruk for mer enn 3,6kW hjemme, raske DC ladere er best for langturene, ei heller at folk vil ukritisk utnytte ladepunkter så lenge de er gratis, noe som gjør at man ikke kan være sikker på å få ladet når man virkelig trenger det, og at vi neppe kan forvente at 11kW / 22kW punkter vil være noe butikkene kan tilby gratis til alle kunder.

Brusa likeretteren er uansett spennende. Den vil vel gi mulighet for ting både i bil og utenfor bil, både fastmontert og bærbart?

pudderjagar

Eg ser iallfall da at da er store forskjellar i bruksmønster på elbilar og kvar ein bur. Så ikkje nedvurder noko som andre har bruk for men ikkje deg sjøl.

Klara ein å laga eit produkt som kan skreddersyast til alle eller har alle funsjonane så har du ein suksess så lenge du klarar å formiddla da. Elbilar er i dag så spesielle mellom modellane at ein kan ikkje berre gå i nærmaste butikk. Ein må sjekka grundigt kva behov ein har og kva bilen kan tilby. Sett frå mi side så er enno ikkje den ideelle bilen produsert. (Sorry Tesla, da manglar litt enno på denne og desverre sjøl om da er den som er nærmast.)

Så får me sjå kva framtida bringer av modellar. Eg håpar iallfall at elbilen kan ta over mest mulig for fossilbilen.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. desember 2015, klokken 11:46
Eg ser iallfall da at da er store forskjellar i bruksmønster på elbilar og kvar ein bur. Så ikkje nedvurder noko som andre har bruk for men ikkje deg sjøl.

Jeg er ikke i tvil om at med dagens kortdistanseelbiler, så er det flott for mange med rask lading hjemme. Det jeg mener er at dette er et mellomproblem ett par år til. Da har det ikke noe med "mitt behov" å gjøre, det handler om hvor mye de aller, aller fleste biler blir kjørt pr dag, og da er det heller du som snakker om noen få med spesielle behov.

Likeså hopper du bukk over hva effektavgift vil kunne bety for 11kW lading hjemme, og at fallene priser på DC ladere snart vil gjøre det billig å sette opp en slik hjemme for de få som faktisk måtte trenge det.

Powerflux

Aner jeg en ørliten avsporing i denne tråden  :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

pudderjagar

Korleis elbilane ser ut om 3 år vært total gjetting. Utviklinga her akslererer heile tida. Men fram til vi har produktet som "har alt" så må me planleggja utifrå da som er tilgjengeleg. Elbilar har vore eit by og forstadsfenomen. Dei siste åra har dei kome ut på "landet" der ein gjerne pendlar 150 km pr dag bare til jobbpendling. For å få bilane til å fungere på ein økonomisk måte så må ein begynna å tenkja litt utanom da som har vore vanleg. Elbil er komen for å bli i Norge iallfall med den klimaavtalen som dei hekkla i sammen i Pris!!!!!!!!!!!!!!!!

Effektavgift er eit anna tema. Dette har eg med i tanken. Reknestykket er som følgande: Fram til 2019 då alle AMS målarane skal vera montert så vil ein ikkje få effektavgift på private hushaldningar. Effektavgiften er ei eingogsavgift på høgaste forbruket pr månad. Så har du "sprengt" den opp så er a berre å gje gass resten av månaden. Eltariffen vil også vera differensiert over kva tid på døgnet. Med ladeplanlegger i bilen så er da ingen problem å utnytte billig krat om natta og skulle du ha bruk for rask lading på dagtid så kan du gjere da for å få dagen til å gå opp. Men ingenting av dette kjem før du har fått AMS målar i sikringskapet!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

pudderjagar

Sitat fra: Powerflux på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:01
Aner jeg en ørliten avsporing i denne tråden  :-X

Eg ser ikkje heilt den.

Tråden handlar om lading, irritasjon over okkupering av ladeplass og hastiget på lading. Har du mulighet til å lade heime så er da ikkje krise om du ikkje får lada på butikken. Kvifor irritere seg over ting som ikkje er noko problem ::)
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: Powerflux på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:01
Aner jeg en ørliten avsporing i denne tråden  :-X

Overhode ikke. Den er relativt stor. Beklager. Alt er sagt nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA