Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Tranquil, tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

Panduck

Sitat fra: Powerflux på mandag 14. desember 2015, klokken 20:18
Sitat fra: Rio på mandag 14. desember 2015, klokken 18:24
Joda, det finnes faktisk personer som tror at elbiler SKAL parkere bare på elbilplasser, og de har tilegnet seg førerkort.
Det må være noen ytterst få og de skylder antagelig dugelig med IQ :o

Jeg tror heller ikke dette er en stor del av problemet. De fleste som parkerer på ladeplasser uten å lade, vet nok godt at de ikke burde gjøre det. Det er nok lett å svare at man ikke var klar over at man kunne parkere andre steder om man blir konfrontert med det.

Kvikken

#46
Jeg betaler gjerne for ladeplass og synes gratisopplegget blir helt feil selv om intensjonen nok er god.

Alt som er gratis vil bli "misbrukt". Kan man stå gratis på en ladeplass i 16 timer så kan du regne med en del  adopterer disse som sin private parkeringsplass etc. Når den ene av de to hurtigladerene i Lillestrøm  ikke lenger var gratis var det endelig mulig å bruke den og planlegge for bruk av den. Om man ikke skal blakke seg så er det bedre at man betaler en lav takst for bruk av type-2 og schuko ladeplasser.

Når det gjelder å sperre inne de som misbruker ladeplassene så er det høy risiko forbundet med dette. Man står da selv ulovlig feilparkert (i motsetning til den på ladeplassen) og kan eks. bli tauet bort. I tillegg risikerer man oppskraping eller annen skade på egen bil og i verste fall håndgemeng. Jeg vil ikke oppfordre til lovbrudd.

Å klistre store store "Egoist" lapper på ruter er jeg dog 100% for. Dette har blitt benyttet på fossilbiler i andre europeiske land som feilparkerer på handicap plasser ol. og har effekt uten at man selv bryter lover. Søk på youtube så finner man mange av disse kampanjene.

Det eneste som fungerer er:
- omregulering
- betaling for bruk
- bøter ved feilbruk

At man har elbilplasser nærmest inngangen til kjøpesentre osv. er også helt tullete og jeg lurer til tider på hvor denne beslutningen stammer fra. Dette bidrar kun til konfliktnivået og motstanden mot elbiler og det beste er om elbilplasser flyttes lenger vekk og at dette området avholdes kun til handikapp.

Panduck

#47
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 15. desember 2015, klokken 12:29
Så lenge Coop belønner meg med gratis lading fordi jeg handler hos dem, så velger jeg å legge igjen pengene mine hos dem.  Coop går i bresjen og viser at de er med å støtter bruken av elbiler, og derfor vil jeg være med og støtte dem ved å handle der.

Det er flott at Coop gir gratis lading. Hvor mange tar nytte av 22kW ladingen? Og hvilken nytte har man av det når man aldri kan være sikker på å få plass? Hvor mye mer praktisk ville det vært med 3 stykk 7kW ladepunkter enn 1 stykk 22kW punkt? Hvor mange biler selges som har nytte av 22kW?

Hadde jeg hatt en bil som tok 22kW, ville jeg satt pris på at det kostet litt å bruke de, slik at det ikke sto 3kW eGolfer der og sakteladet. 22kW punktene på Råholt Amfi er stort sett ikke annet enn sakteladingspunkter for eGolf og LEAF. Det kunne vært 6 stykk 7kW punkter istedenfor de 2 22kW punktene...

Kjekt med det Coop gjør, men vil de virkelig tilby noe som de fleste har nytte av bør de se på hva KIWI får til.

Sandpusher

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 15. desember 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Panduck på mandag 14. desember 2015, klokken 16:17
Det bør koste penger. ----- At flere butikker har gratis 22kW virker så tullete.
Det er da slett ikke tullete.

Så lenge Coop belønner meg med gratis lading fordi jeg handler hos dem, så velger jeg å legge igjen pengene mine hos dem.  Coop går i bresjen og viser at de er med å støtter bruken av elbiler, og derfor vil jeg være med og støtte dem ved å handle der.

Jeg kjører forbi 3 lokale butikker for å handle hos Coop,  og selv om 2 av disse butikkene er rimeligere å handle i enn Coop, kjører jeg altså forbi, fordi de ikke tilbyr lading.
Nyt det så lenge det varer, men du vil nok snart slite med å finne dem ledige...
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

fredag

Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:08
Kjekt med det Coop gjør, men vil de virkelig tilby noe som de fleste har nytte av bør de se på hva KIWI får til.

Ikke enig.

Destinasjonslading er minst like viktig. Spesielt for alle de nye plugin-hybridene. Etterhvert som ladekontaktene blir mer tilgjengelige på butikker og kjøpesentre kommer disse til å skjønne at litt lading der sparer dem for en liter bensin på vei hjem.

22kW destinasjonslading monner bra for oss med Tesla og Zoe. Jeg er veldig glad 22kW ladeboksene på Hvaltorget i Sandefjord når jeg er på dagstur fra Oslo. Lading der gjør at jeg ikke behøver å bekymre meg om lading og rekkevidde på vei hjem.

Hurtigladere er dyre å sette opp og dyre å bruke, og tar i praksis mer tid for meg, siden jeg må stå og vente på at jeg har ladet nok, mens for destinasjonslading så lader bilen mens jeg gjør det jeg skal og jeg slipper å vente på noe.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Panduck

Sitat fra: fredag på tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:54
Ikke enig.
...
Destinasjonslading er minst like viktig. Spesielt for alle de nye plugin-hybridene. Etterhvert som
...
22kW destinasjonslading monner bra for oss med Tesla og Zoe. Jeg er veldig glad 22kW ladeboksene på
...

Det er som man selektivt leser det jeg skriver. Joda, 22kW er nok flott for deg med Tesla og de få Zoene som selges. Hva lades plugin hybrider med? Hva lades de aller fleste elbiler som selges med? Med det som selges av plugin hybrid, i tillegg til elbil, mener jeg fremdeles at 3 stykk ladeplasser med 7kW er bedre enn 1 22kW. Skal man tenke på "mat" til alle pluginhybrider, og der faktum at eGolf er nå norges mest solgte elbil, så vil 6 stykk 3kW plasser være enda bedre. Det vil gi destinasjonslading for de fleste, ikke et begrenset antall plasser som et fåtall elbilister kan få god nytte av.

KIWI har iallefall et tilbud som er nogenlunde nyttig for en stor andel av elbilene som selges i dag, som gir en god mengde strøm på et rask handletur. For de fleste vil en AC lader på Coop ha begrenset nytte. Og nei, DC ladere skal ikke trenge å være noe absurd dyrt som butikker ikke vil kunne ta seg råd til. Det kommer DC ladere med 10-20kW effekt til gode priser.

Som Tesla/Zoe eier, vil det ikke være bedre at en 22kW lader er ledig, og at LEAF og eGolf står koblet til 7kW laderen, enn at disse bilene like gjerne kobler seg på 22kW laderen, for det er jo gratis det også? Hvordan vil du forhindre dette? Hadde det ikke vært greit om det kostet f.eks 20kr pr time å stå der, slik at eGolfene fant en annen kontakt, med mindre de VIRKELIG trengte strømnen? Jeg tror ikke vi kan forvente at vi skal kunne få strøm, spesielt med de effekter, gratis så veldig lenge.

pudderjagar

Her trur eg du er litt ivrig etter å få noko som passar deg og ikkje tenker på at andre kan ha anna behov eller muligheter til å lade med høgare kw. Dei fleste plassar som har meir enn 3,6 kw er type2 kontakter. Desse er veldig ofte dynamisk regulert. Maks 22 kw men kjem du med ein 7,4 kw så flyttes resten av effekten over til neste kontakt og neste bil. Kan den ikkje bruke meira enn 3,6 kw så flyttes overskuddet vidare til neste og dermed kan  du lade mange fleire bilar.

Derfor er kontaktane oppgitt til 22 kw for då kan dei med 7,4 utnytte maks effekt

Og alle får den effekte dei kan utnytte og ønsker.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 15. desember 2015, klokken 17:18
Her trur eg du er litt ivrig etter å få noko som passar deg og ikkje tenker på at andre kan ha anna behov eller muligheter til å lade med høgare kw
....
Derfor er kontaktane oppgitt til 22 kw for då kan dei med 7,4 utnytte maks effekt
Og alle får den effekte dei kan utnytte og ønsker.

Eventuelt er folk med 22kW biler interesert i det som passer for dem, selv om det kun er en liten andel av biler som selges som kan ta nytte av dette, mens jeg prøver å si at, ja, jeg vet at min bil kan kobles til en 22kW lader, men når min bil er koblet til den, kan ingen andre ha nytte av den, fremfor 3-6 ladeplasser som gir en makseffekt lik det de aller fleste biler har som maks lade-effekt i dag. Men det er selvfølgelig jeg som argumenterer for noe som passer meg...

pudderjagar

Her missforstår du heilt. Med dynamisk regulering vil alle få da dei kan bruka.

Har du 10 stk type2 ladeboksar med totalt 100 kw tilgjengeleg så betyr da at:

3 bilar lade med 22 kw, 4 bilar med 7,4 kw og 1 bil med 3,6 kw.
Eller:
4 bilar med 22 kw, 1 bil med 7,4 kw og 1 bil med 3,6
Eller:
10 bilar med 3,6 kw
eller
10 bilar med 7.4 kw

Alle får da dei treng utan begrensning. Kan vel ikkje værta betre enn da?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

elbil-1

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:39
Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:08
Hvor mange tar nytte av 22kW ladingen? Og hvilken nytte har man av det når man aldri kan være sikker på å få plass? Hvor mye mer praktisk ville det vært med 3 stykk 7kW ladepunkter enn 1 stykk 22kW punkt? Hvor mange biler selges som har nytte av 22kW?
Stadig flere, de som ikke leverer biler med raskere lading enn 3,3 og 6,6kW tror jeg kommer til å slite etter hvert.
Og jeg tror stadig flere innser at det å tilby gratis lading trekker kunder. 
Om jeg ikke får plass hver gang, så er ikke det så farlig, fordi de gangene jeg får plass, lades det mye fortere opp.

Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:08
Kjekt med det Coop gjør, men vil de virkelig tilby noe som de fleste har nytte av bør de se på hva KIWI får til.
Det KIWI har fått til, er å miste meg som kunde.
Jeg betaler ikke for lading hos dem, når jeg kan få gratis lading hos Coop.

det virker ikke som at coop har noen sentral strategi på dette - på flere steder er det betaling for 7,3KW og 22KW lading utenfor butikkene, andre steder er det gratis...

Merking av ladeplassene er også si som så - noen steder merket, andre steder ingen merking og det glade kaos med parkering av fossibiler etc.


Panduck

#55
Sitat fra: Sven-E på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:06
Sitat fra: fredag på tirsdag 15. desember 2015, klokken 14:54
22kW destinasjonslading monner bra for oss med Tesla og Zoe.
Ikke glem Ford Focus Electric som skal komme med 20kW lader i 2016.
Eller Mercedes som har 11kW og ikke er umulig kommer med 22kW i 2017.
Og så er det helt sikkert flere som følger på med tilsvarende.

Etter hvert forstår jo bilprodusentene også at det er mye rimeligere å sette opp AC fremfor DC ladestasjoner.

Ford Focus skal da komme med CCS DC lading. 20kW AC og 50kW DC høres ut som en rar kombinasjon, er du sikker på dette? Og igjen, hvorfor skal alle kjøre rundt med en stor, tung likeretter i bilen, fremfor å ha den stående der man lader? Man vil ikke engang ha reservehjul i bilen for å få ned vekta, og de veier jo ekstremt lite sammenliknet med en 20kW likeretter! Koster likerettere mindre fordi de er inne i en bil fremfor utenfor bilen? Tror du virkelig ikke prisen på DC ladere kommer til å gå ned når volumet øker? Allerede nå er det vel snakk om DC ladere til 20.000kr

pudderjagar

Da kjem anpå korleis dei løyse da med likeretter. Renault brukar elektronikk som dei allikevell måtte ha med så då er da ikkje ekstra vekt.

Å ha rask AC lading betyr at du kan bruka bilen på kvelden og hvis du må kjøre langt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Panduck

Sitat fra: pudderjagar på tirsdag 15. desember 2015, klokken 21:36
Da kjem anpå korleis dei løyse da med likeretter. Renault brukar elektronikk som dei allikevell måtte ha med så då er da ikkje ekstra vekt.

Å ha rask AC lading betyr at du kan bruka bilen på kvelden og hvis du må kjøre langt.

Det betyr egentlig lite for meg hvordan man ender opp å lade bilen, bare det går raskt nok. Om man finner en brukbar måte å gjøre rask AC, hvorfor ikke. Men Renault  har tydligvis ikke funnet ut dette helt uten at det er problem med måten det er løst på, og 22kW vil ikke være nok. Tesla har tydligvis gått vekk fra 22kW som foretrukket, og 11kW er "normalen" nå, så kan man få chademoadapter isteden for å kunne lada 50kW flere steder. Når både Renault og Tesla tar steg tilbake på AC hastighet, virker det ikke på meg som om det går fremover...

Å ha rask AC betyr at du kan lade bilen om kvelden om du skal kjøre langt, det er ting som faktisk vil bety mindre når biler med "nok daglig rekkevidde" kommer. Noe annet er effektavgift som vil gjøre det lite attraktivt å lade med så stor hastighet hjemme. Og om det så skal være, tror jeg nok at en 10kW DC lader vil ha en pris de fleste kan leve med for hjemmemontering. For meg virker det som om rask AC er en god løsning dersom elbiler skal være en "spesiell ting som noen få har", rask DC er en god løsning dersom elbil er noe som de fleste skal ha. Da vil det være mer enn nok grunnlag for god infrastruktur med DC ladere.

Men dette har gått såpass OT at jeg stopper med det her.

Når det gjelder problemet med at ladeplasser er opptatt av biler som ikke lader, eller som lader uten at de egentlig trenger det, tror jeg vi må gå mot at det koster penger å lade. Jeg forstår jo at det er attraktivt at "drivstoffet" våres er gratis, men hvor lenge kan det være sånn, og hvordan skal disse punktene være der for de som faktisk trenger de, når folk tar de uansett? Hvor stor tetthet av elbiler må det bli, før man finner ut at man ikke kan bygge ut for "gratis drivstoff" til alle? Coop gir ikke noe gratis, ei heller strøm. Dette må betales, og er det ikke de som lader som betaler, så er det de som handler.

Panduck

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 15. desember 2015, klokken 22:58
Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:17
Ford Focus skal da komme med CCS DC lading. 20kW AC og 50kW DC høres ut som en rar kombinasjon, er du sikker på dette?
Ikke sikker, men de legger jo opp til å selge 230V 30A hjemmeladestajoner, så det er vel naturlig å anta at de da også skal kunne lade med 30A.
Det står noe om det bl.a. her:
http://www.ford.com/cars/focus/trim/electric/

Nei, da er det naturlig at man kan lade med 6,9kW (230 * 30), som vel er det den nåværende Focus lades med?

Panduck

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 15. desember 2015, klokken 23:08
Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. desember 2015, klokken 20:17
Og igjen, hvorfor skal alle kjøre rundt med en stor, tung likeretter i bilen, fremfor å ha den stående der man lader?
Vel, hvor stor og tung er denne likeretteren?
Jeg mener å ha lest (her på forumet) at Tesla sin 2. lader (ved dobbeltlader) veier 3-4kg.
Sitat fra: Panduck på tirsdag 15. desember 2015, klokken 22:55
... så kan man få chademoadapter isteden for å kunne lada 50kW flere steder.
og dette veier vel omtrent like mye, ligger løst i bilen, har 2 tilkoblingspunkter osv.

Vel, nå er et jo Tesla som har gått bort fra å gi 22kW som valg ved kjøp, og gjøre det så dyrt at det blir uinteresant for de fleste, og begynt å selge chademoadapter som alternativ, hvorfor har de valgt dette om dette er så dumt? Om de har lagd en 11kW likeretter på 3-4 kilo, er jo det imponerende, infoen jeg finner er jo at vekten en 20kW likeretter må ligge på er rundt 90kg. Igjen, jeg bare synes ikke det at en går fra 43kW til 22kW og en går fra 22kW til 11kW, som et bevis på at fremtidens lading er AC lading.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA