Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Tranquil, tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

Dexter

Sitat fra: Panduck på torsdag 10. desember 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Dexter på mandag 07. desember 2015, klokken 20:51
Takk tesla egomann.

Mulig jeg traff han på Råholt når han gikk fra bilen. "Du står på en semighurtiglader uten å lade." sa jeg. "Står ikke noe skilt om at det ikke er lov" sa han.

Her var det ikke snakk om å blokkere en stakkars gammel stikkontakt, men en 22kW type2 lader. Det var MASSE ledig plass.

grå med barnesete i bak?

Panduck

Sitat fra: Dexter på torsdag 10. desember 2015, klokken 14:47
Sitat fra: Panduck på torsdag 10. desember 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Dexter på mandag 07. desember 2015, klokken 20:51
Takk tesla egomann.

Mulig jeg traff han på Råholt når han gikk fra bilen. "Du står på en semighurtiglader uten å lade." sa jeg. "Står ikke noe skilt om at det ikke er lov" sa han.

Her var det ikke snakk om å blokkere en stakkars gammel stikkontakt, men en 22kW type2 lader. Det var MASSE ledig plass.

grå med barnesete i bak?

Grå. Og barn i barnesetealder så jeg antar det var barnesete..

Dexter

Sitat fra: Panduck på torsdag 10. desember 2015, klokken 16:04
Sitat fra: Dexter på torsdag 10. desember 2015, klokken 14:47
Sitat fra: Panduck på torsdag 10. desember 2015, klokken 08:27
Sitat fra: Dexter på mandag 07. desember 2015, klokken 20:51
Takk tesla egomann.

Mulig jeg traff han på Råholt når han gikk fra bilen. "Du står på en semighurtiglader uten å lade." sa jeg. "Står ikke noe skilt om at det ikke er lov" sa han.

Her var det ikke snakk om å blokkere en stakkars gammel stikkontakt, men en 22kW type2 lader. Det var MASSE ledig plass.

grå med barnesete i bak?

Grå. Og barn i barnesetealder så jeg antar det var barnesete..

får gå sammen og sperrr han. Hehe.

mo73ro

Jeg har begynt å registrere dette på denne siden jeg fant, http://elegoisten.blogspot.no/. Kommer kanskje litt statistikk etterhvert.

Ellers tror jeg nok at omregulering og en liten parkeringsavgift er veien å gå, vil vel uansett bli vanskelig å bygge ut kommunale ladeplasser i takt med el-bil salget.

I Oslo løser dette seg vel selv når sentrum er bilfritt om noen år  :P
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

Rio

Det er kun en bitteliten del av Oslo (innenfor Ring 1) som skal bli "bilfritt".

I tillegg til at man trenger flere normalladeplasser, så kan man enkelt og greit sette av plasser til elbiler (uten lading), slik at elbilene ikke opptar ladeplassene.

Man trenger ikke gjøre ting så kompliserte! :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Kvikken

#35
Skal begynne å benytte denne, http://elegoisten.blogspot.no/. Senest i dag var det en Leaf som parkerte på den siste ladeplassen i Lillestrøm uten å koble til noen ladere. Og det bare for å spare noen veldig få kronestykker.

Jeg har hatt elbil i ca. 2 år og har følt skam over med-elbilister en del ganger. Kjører i ulovlige bussområder for å spare noen hundre meter med kø. Klager på priser nesten uansett hva det koster å lade. Hindrer både taxi og buss i kollektivfelt fremfor å la disse slippe frem før man legger seg ut selv samt parkerer som den verste arrogante bølle på ladeplasser uten å lade. Bruker kollektivfeltet som forbikjøringsfelt (hovedsaklig Tesla) og driver sikksakkjøring i rushtrafikk. Noe av dette utføres kun av de verste og resten av en liten andel, men de synes godt i trafikkbildet.

I dag ble jeg faktisk sittende å tenke på at neste bil kanskje ikke blir en elbil da jeg ikke liker å være en del av en slik bilkultur. Den slags egoisme er også veldig skadelig for saken man jobber for og støtter med elbil. Miljøet er ett aspekt men støy og luftkvalitet i byene synes jeg nesten er ennå viktigere. Slippe å våkne til diesel og bensinstank sviende i nesa når man åpner døra en tidlig vintermorgen i et boligfelt hadde også vært ålreight.

I tillegg har man momentet med at ladeinfrastrukturen ikke bygges ut raskt nok ift. antallet elbiler på veiene og dermed blir det en for stor ulempe å skulle prøve å kjøre elbil til/i byene for bedre luftkvalitet etc. Senest i dag gikk jeg glipp av en avtale fordi 1 hurtiglader var i feilmodus med "ring 123456 for hjelp" på skjermen og den andre i området stod opptatt med en Tesla med største batteripakke.

Når man har begynt å bli meget erfaren med elbil og daglig planlegging av bruken har blitt automatikk så er det ikke lenger akseptabelt at det å være elbilist går utover viktige gjøremål. Tilstrekkelig infrastrukt tar for lang tid og begynner å bli en for stor ulempe ift. antallet elbiler i enkelte soner. Mao. man har ikke planlagt dette helhetlig og man kan ikke lenger skylde på at man ikke forutså såpass kraftig vekst, den begynner å bli gammel.

E.T

Et av problemene er og at ved kjøpesentre og andre butikker som har ladeplass har plassert disse ofte veldig nære inngangen og blir dermed veldig attraktiv for mange som bare skal en "liten" tur å handle og tenker det går fint å stå uten å lade. Har sett det hver eneste gang vi har vært innom Ikea Forus. 5 av 6 biler lader ikke. Selv har jeg ikke hatt behov for å lade utenom en gang da vi hadde vært ute på langtur og virkelig trengte å lade for å komme hjem, men da var det fullt på ladeplassen av en bensin bil og resten el-biler uten å lading. Vi måtte da stille oss på utsiden og strakk kabel for å lade. Har sett at det har vært andre som har vurdert det samme når vi har vært der. Så en veldig frustrert fyr som så ut som han virkelig trengte å lade,  men han hadde ikke lang nok kabel å strekke forbi de andre som ikke ladet så han måtte gi opp. Vi har begynt å legge lapp i frontruta på biler vi ser som ikke lader (kopiert opp klar til bruk ) men,det resulterer nok bare i at folk misbruker plassen ved å plugge i kabel selv om de strengt tatt ikke trenger det kun for å få lett parkering til butikk. Det er synd at det finnes så mange egoister blant elbil eiere. Jeg syns ivertfall at ladeplasser bør plasseres lengst borte fra inngangen til kjøpesenter og butikker, for da tror jeg man i det minste blir kvitt de som velger å ta opp plassen kun fordi den var praktisk.  Da tror jeg at de som virkelig trenger plassen blir glad for å få ladet og å gå litt ekstra betyr absolutt ingenting. 

Powerflux

Begynner man å sperre egoistenes biler inne og legge kabelen over taket på bilene deres så tenker de seg kanskje om to ganger før de prøver det igjen. Ikke at jeg tror egoistene egentlig bryr seg om andres ladebehov men kanskje av frykt for at det kan skje i gjen!

Det fordrer at mange begynner med denne taktikken. Selv skal jeg sannelig gjøre dette så snart en anledning bryr seg.....og.....bilen min blir ikke flyttet før jeg har fått ladet så mye som jeg trenger ;)
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Panduck

Sitat fra: E.T på mandag 14. desember 2015, klokken 16:03
Et av problemene er og at ved kjøpesentre og andre butikker som har ladeplass har plassert disse ofte veldig nære inngangen og blir dermed veldig attraktiv for mange som bare skal en "liten" tur å handle og tenker det går fint å stå uten å lade. Har sett det hver eneste gang vi har vært innom Ikea Forus. 5 av 6 biler lader ikke. Selv har jeg ikke hatt behov for å lade utenom en gang da vi hadde vært ute på langtur og virkelig trengte å lade for å komme hjem, men da var det fullt på ladeplassen av en bensin bil og resten el-biler uten å lading. Vi måtte da stille oss på utsiden og strakk kabel for å lade. Har sett at det har vært andre som har vurdert det samme når vi har vært der. Så en veldig frustrert fyr som så ut som han virkelig trengte å lade,  men han hadde ikke lang nok kabel å strekke forbi de andre som ikke ladet så han måtte gi opp. Vi har begynt å legge lapp i frontruta på biler vi ser som ikke lader (kopiert opp klar til bruk ) men,det resulterer nok bare i at folk misbruker plassen ved å plugge i kabel selv om de strengt tatt ikke trenger det kun for å få lett parkering til butikk. Det er synd at det finnes så mange egoister blant elbil eiere. Jeg syns ivertfall at ladeplasser bør plasseres lengst borte fra inngangen til kjøpesenter og butikker, for da tror jeg man i det minste blir kvitt de som velger å ta opp plassen kun fordi den var praktisk.  Da tror jeg at de som virkelig trenger plassen blir glad for å få ladet og å gå litt ekstra betyr absolutt ingenting.

Det bør koste penger. Det virker som det er eneste måte å få folk til å ikke benytte ladeplasser med mindre de trenger det. Ja, det er dumt å måtte betale for noe som nå er gratis, men det er langt bedre enn å ikke komme frem fordi man ikke får ladet. At flere butikker har gratis 22kW virker så tullete, de ender opp som sakteladingsplasser for VW, Leaf o.l. Sett opp 3 stykk 7kW fremfor en 22kW, og ta la det koste litt å bruke de.

FrkMia

Det virker som om de fleste er uvitende. De ser elbil parkering og tror de skal parkere der med sin elbil. Lade eller ei.
Jeg blir også arg og sint når jeg ser elbiler ikke lader på ladeplass.
Her om dagen var det fullt på kjøpesenteret sine 3 ladeplasser, kun 1 ladet! Skrev lapp jeg la på de to andre bilen, da det var maange vanlige ledige plasser. Er nok ikke siste gang jeg legger igjen lapp.
2015 I-MiEV

hemi

hatt elbil i litt over 1 uke, og sliter allerede med dette. hittil ikke fått ladet 1 jævla gang hverken på sandvika storsenter eller i oslo.

pudderjagar

Sitat fra: Powerflux på mandag 14. desember 2015, klokken 16:13
Begynner man å sperre egoistenes biler inne og legge kabelen over taket på bilene deres så tenker de seg kanskje om to ganger før de prøver det igjen. Ikke at jeg tror egoistene egentlig bryr seg om andres ladebehov men kanskje av frykt for at det kan skje i gjen!

Det fordrer at mange begynner med denne taktikken. Selv skal jeg sannelig gjøre dette så snart en anledning bryr seg.....og.....bilen min blir ikke flyttet før jeg har fått ladet så mye som jeg trenger ;)

Sleng inn ein liten rapport når du har fått gjort det. Eg er også pånippen til å gjera da. Ser at dei sel type2 kabel på 8 meter!!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Powerflux

Sitat fra: FrkMia på mandag 14. desember 2015, klokken 16:43
Det virker som om de fleste er uvitende. De ser elbil parkering og tror de skal parkere der med sin elbil. Lade eller ei.

Sorry men den holder bare ikke! INGEN er så dust  at de ikke skjønner at dette blokkerer for noen som virkelig trenger å lade. Analogien mot det å parkere foran en bensinpumpe og forlate bilen er god og illustrerer til fulle at dette kun dreier seg om egoisme.
Slike idioter må få kjenne at det svir, logikk biter dessverre ikke på slike!!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Rio

Joda, det finnes faktisk personer som tror at elbiler SKAL parkere bare på elbilplasser, og de har tilegnet seg førerkort.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Powerflux

Sitat fra: Rio på mandag 14. desember 2015, klokken 18:24
Joda, det finnes faktisk personer som tror at elbiler SKAL parkere bare på elbilplasser, og de har tilegnet seg førerkort.
Det må være noen ytterst få og de skylder antagelig dugelig med IQ :o
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA