Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Preconditioning

Startet av Tranquil, tirsdag 12. januar 2016, klokken 10:48

« forrige - neste »

arthur

Sitat fra: siforko på mandag 07. desember 2015, klokken 16:07
Du har vell oppdaget som meg at veldig mange elbilister er noen super gjerrige egoister.
Tenker kun på seg selv og veldig opptatt av hva som er gratis.

Denne "egenskapen" er vel ikke forbeholdt elbilister vil jeg hevde.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

RaBalder

Sitat fra: arthur på tirsdag 08. desember 2015, klokken 07:46
Sitat fra: siforko på mandag 07. desember 2015, klokken 16:07
Du har vell oppdaget som meg at veldig mange elbilister er noen super gjerrige egoister.
Tenker kun på seg selv og veldig opptatt av hva som er gratis.

Denne "egenskapen" er vel ikke forbeholdt elbilister vil jeg hevde.
Får sitere OlsenBanden. Tror det var Dynamitt-Harry.

"Alle andre tenker bare på seg selv.  Det er bare jeg som tenker på meg."

werner

På Outlet i Vestby var det en Leaf eier som ikke nøyde seg med å bruke en kontakt men hadde  okkupert 2 (det er 3 på deling i hele senteret). En til lading og en annen til å fyre opp en elektrisk kupevarmer. I slike tilfeller bør en ikke ha noen samvittighetsproblemer med å ta ut kupevarmeren for å bruke kontakten selv til det den er reservert for --- elbil lading.

3irikur

Sitat fra: werner på tirsdag 08. desember 2015, klokken 11:32
På Outlet i Vestby var det en Leaf eier som ikke nøyde seg med å bruke en kontakt men hadde  okkupert 2 (det er 3 på deling i hele senteret). En til lading og en annen til å fyre opp en elektrisk kupevarmer. I slike tilfeller bør en ikke ha noen samvittighetsproblemer med å ta ut kupevarmeren for å bruke kontakten selv til det den er reservert for --- elbil lading.
Det er helt merkelig. Leaf har godt varmeapparat som kan varme bilen uten egen kupevarmer!

Jeg hadde ikke hatt noen problemer med å trekke ut kabelen til kupevarmeren om jeg trengte lading selv!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

cra

Sitat fra: pudderjagar på mandag 07. desember 2015, klokken 17:21
Er da nokon her inne som har tørt å parkere inne ein fossilbil eller ein elbil som ikkje ladar.

Mener å ha lest på furumet her om en som statuerte et slikt eksempel for noen år siden, ja. :)  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

fredag

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. desember 2015, klokken 16:14
Svært frustrende, men mange tror de må parkere på ladeplassene for å parkere gratis.

Her trenges folkeopplysning

Ladeplassene i Oslo må omreguleres fra parkeringsplasser til ladeplasser. Og ladeplasser må skiltes med "parkering forbudt"-skilt, og underskilt om hvor lenge det er lov å lade. Dessuten må det koste en symbolsk slant med penger å lade.

Holdningsendringen kommer etterhvert som bøtene begynner å bli skrevet ut.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

HenryJac

Sitat fra: fredag på onsdag 09. desember 2015, klokken 19:26
Sitat fra: elektrolux på mandag 07. desember 2015, klokken 16:14
Svært frustrende, men mange tror de må parkere på ladeplassene for å parkere gratis.

Her trenges folkeopplysning

Ladeplassene i Oslo må omreguleres fra parkeringsplasser til ladeplasser. Og ladeplasser må skiltes med "parkering forbudt"-skilt, og underskilt om hvor lenge det er lov å lade. Dessuten må det koste en symbolsk slant med penger å lade.

Holdningsendringen kommer etterhvert som bøtene begynner å bli skrevet ut.

Hadde vært genialt ettersom 5 av 6 ladeplasser ved jobben min sto det biler uten å lade.
Har egentlig sett at det er fleste Leaf eiere som ikke lader ved disse plassene. Før var det faktisk flest Tesla biler som sto uten å lade, nå står det nesten ingen Teslaer og mest Leaf uten å lade.
Nesten tenke på å begynne å lage noen lapper å klistre på front ruta dems. Helst rett i glaninga og sånn hærk som bare fliser opp og er et helvette å pelle av så det tar tid å fjærne.

En hilsen på innsiden som eier ser når dem sitter inn og en annen på utsiden som "mobber" på utsiden.
2017 - Model S 75D
10.8kWh på taket

Rio

Man må jo heller bygge ut langt flere normalladeplasser, og i tillegg reservere vanlige parkeringsplasser til elbiler.

Å kreve "lading" betyr bare at folk sympatilader (plugger inn ladekabelen for syns skyld).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Sandpusher

Sitat fra: fredag på onsdag 09. desember 2015, klokken 19:26
Sitat fra: elektrolux på mandag 07. desember 2015, klokken 16:14
Svært frustrende, men mange tror de må parkere på ladeplassene for å parkere gratis.

Her trenges folkeopplysning
Ladeplassene i Oslo må omreguleres fra parkeringsplasser til ladeplasser. Og ladeplasser må skiltes med "parkering forbudt"-skilt, og underskilt om hvor lenge det er lov å lade. Dessuten må det koste en symbolsk slant med penger å lade.

Holdningsendringen kommer etterhvert som bøtene begynner å bli skrevet ut.
Så enkelt kan det faktisk gjøres. Genialt forslag, synd du ikke er politiker, for da skulle jeg stemt på deg. (At du ikke er politiker er innlysende, hvis noen lurte)
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Sandpusher

Sitat fra: Rio på onsdag 09. desember 2015, klokken 19:51
Man må jo heller bygge ut langt flere normalladeplasser, og i tillegg reservere vanlige parkeringsplasser til elbiler.

Å kreve "lading" betyr bare at folk sympatilader (plugger inn ladekabelen for syns skyld).


Lading "for syns skyld" er ikke et så stort problem etter min mening, den soleklart største årsaken til u-lading er ignoranse, folk flest vet ikke at de kan parkere fritt på alle offentlige parkeringsplasser. Den nest-største årsaken er latskap. Min hypotese er at begge disse årsakene forsvinner med fredags løsning. Rett og slett en blå ballong med rød ring rundt, og en fin rød slash på toppen av det hele. Problem solved.
BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rio

Sitat fra: Sandpusher på onsdag 09. desember 2015, klokken 20:01
Sitat fra: Rio på onsdag 09. desember 2015, klokken 19:51
Man må jo heller bygge ut langt flere normalladeplasser, og i tillegg reservere vanlige parkeringsplasser til elbiler.

Å kreve "lading" betyr bare at folk sympatilader (plugger inn ladekabelen for syns skyld).


Lading "for syns skyld" er ikke et så stort problem etter min mening, den soleklart største årsaken til u-lading er ignoranse, folk flest vet ikke at de kan parkere fritt på alle offentlige parkeringsplasser. Den nest-største årsaken er latskap. Min hypotese er at begge disse årsakene forsvinner med fredags løsning. Rett og slett en blå ballong med rød ring rundt, og en fin rød slash på toppen av det hele. Problem solved.

I Oslo så kan man ikke parkere gratis hele dagen på gateparkering, bortsett fra på ladeplassene. Utenom så er det stort sett maks 2 timer.

Ergo må man finne områder (uten ladere) hvor elbiler kan parkere 10 timer, slik at de ikke okkuperer ladeplassene.

Slik det er nå står valget mellom å betaler dyrt for parkering hele dagen, eller bruke en ladeplass (og ev. måtte bruke 30 sekunder på å plugge inn, dersom de ble påkrevd).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

bosonic

Sitat fra: cra på onsdag 09. desember 2015, klokken 14:47
Sitat fra: pudderjagar på mandag 07. desember 2015, klokken 17:21
Er da nokon her inne som har tørt å parkere inne ein fossilbil eller ein elbil som ikkje ladar.

Mener å ha lest på furumet her om en som statuerte et slikt eksempel for noen år siden, ja. :)  :D

Mener det var elektrolux i Stavanger  :D
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Panduck

Sitat fra: Dexter på mandag 07. desember 2015, klokken 20:51
Takk tesla egomann.

Mulig jeg traff han på Råholt når han gikk fra bilen. "Du står på en semighurtiglader uten å lade." sa jeg. "Står ikke noe skilt om at det ikke er lov" sa han.

Her var det ikke snakk om å blokkere en stakkars gammel stikkontakt, men en 22kW type2 lader. Det var MASSE ledig plass.

Panduck

Sitat fra: fredag på onsdag 09. desember 2015, klokken 19:26
Ladeplassene i Oslo må omreguleres fra parkeringsplasser til ladeplasser. Og ladeplasser må skiltes med "parkering forbudt"-skilt, og underskilt om hvor lenge det er lov å lade. Dessuten må det koste en symbolsk slant med penger å lade.

Holdningsendringen kommer etterhvert som bøtene begynner å bli skrevet ut.

Støttes 100%!

Powerflux

Sitat fra: Panduck på torsdag 10. desember 2015, klokken 08:27"Du står på en semighurtiglader uten å lade." sa jeg. "Står ikke noe skilt om at det ikke er lov" sa han.

Og så lurer folk på hvorfor bilene deres blir ripet opp fra forlykt til baklykt..............
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA