Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Spørsmål om car-controller på Eljet 3

Startet av Laban, torsdag 10. juni 2010, klokken 14:35

« forrige - neste »

Laban

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1477731.ece

Ja, men så er de ikke biler heller. Hvis disse skal forbys må jo mopeder, motorsykler også forbys. Hva med vogntog? De er ihvertfall livsfarlige (for andre) hvis de kommer ut av kontroll.
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

hkaspenberg

Sitat fra: Laban på mandag 03. mai 2010, klokken 23:03
http://www.adressa.no/forbruker/bil/article1477731.ece

Ja, men så er de ikke biler heller. Hvis disse skal forbys må jo mopeder, motorsykler også forbys. Hva med vogntog? De er ihvertfall livsfarlige (for andre) hvis de kommer ut av kontroll.

Stod ikke en tilsvarende artikkel i Adressa en gang i vinter?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Cobos

En del ymse i den artikkelen. Riktignok har jeg ikke kjørt motorsykkel selv, men som en god venn sier som kjører motorsykkel. "Treffer du noe i 80km/t slik at du stopper og ikke ruller langs asfalten så er du mest sannsynlig død." Sånn sett stiller du nok bedre i Reva/Buddy, spesielt i lavere hastigheter.

Videre hjelper jo hverken antispin eller antiskrens systemer en døyt når du kolliderer. Isofix systemet gjør det vel primært lettere å ta inn/ut barneseter?

Spørsmålet blir vel hva OFV har så imot mopedbilene?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Trond Arve

Sitat fra: Distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Bård Morten JohansenKjører man motorsykkel kan man hoppe av ved en ulykke, men i en el-bil har man et «skall» rundt seg.

Ærlig talt...!
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

cra

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 04. mai 2010, klokken 08:48
Sitat fra: Distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Bård Morten JohansenKjører man motorsykkel kan man hoppe av ved en ulykke, men i en el-bil har man et «skall» rundt seg.
Ærlig talt...!

Ha ha ha!!! Ja, dette blir som å hoppe like før en fallende heis treffer bunnen av sjakta. Mythbusters har testet det, og det er ikke verdt bryet, for å si det sånn.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Lynet

Poenget i artikkelen er vel heller at kundene som kjøper disse "bilene" ikke bli opplyst om at de kjøper en motorsykkel, og at de dermed også bør sammenlignes med en motorsykkel i kollisjonssikkerhet.
Det samme problemet er det for de som kjøper seg ATV og får opplyst at de kan kjøre i kollektivfeltet....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Tommy

#6
Jeg selger Reva i Sandnes, og må bare ærlig talt innrømme at jeg aldri har lagt skjul på sikkerheten i bilen.
Dette er veldig viktig å gjøre klart for kunden.
Samtidig må jeg jo tilføye at det er ikke lett å råkjøre med en Reva, heller ikke lett å være aggressiv i trafikken, så hvordan folk får til å kjøre en Reva som en annen "normal" bil aner ikke jeg.
Stiller og samtidig spørsmålstegn i hvilken sammenheng de har sett en Reva i 200km/t, noe som ikke er problem med de fleste motorsykler.

Og er det blitt slik at det foregår en "våpenopprustning" på bilfronten? Størst er best?
Nei, denne damen som står bak artikkelen har tydeligvis sitert noen i fra den "fosile" bilbransjen, da jeg ikke tror en dame kan ha kommet med så mange usannheter i en og samme artikkel med hensikt....

Om Aftenbladet betaler skadene, skal jeg gladelig stille opp i duell mot en motorsykkel, Head to Head.
Kanskje forfatteren av artikkelen har "baller" nok til å stille???

RevaLover
Sandnes:
Daglig leder i RIDEit AS
Spesialist på el-sykkel

El rayo

Sitat fra: ilmyggo på tirsdag 04. mai 2010, klokken 08:48
Sitat fra: Distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag, Bård Morten JohansenKjører man motorsykkel kan man hoppe av ved en ulykke, men i en el-bil har man et «skall» rundt seg.

Ærlig talt...!
Samme argument ble brukt på begynnelsen av 20-tallet (1920, altså) da en bilprodusent lagde tak på bilen. Noen hadde tydeligvis sett for mange komiske filmer med Helan&Halvan og Chaplin. Og trodd at det var virkelig når de falt uskadde ut av bilen i en kollisjon.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

elektrolux

Enkelte moderene motorsykler lages faktisk med tank og knestøtter som skal kaste sjåføren over sykkelen ved et sammenstøt. F.eks BMW K1. Dette ble promotert som en sikkerhetsfaktor og jeg føler meg tryggere på den enn på Vectrixen der beina er ført framover og vil knekke om overkroppen blir slengt fram.

Å beregne riktig hoppøyeblikk i en panikksituasjon er vel i praksis bortimot umulig. De fleste vil vel "fryse" til og vente på smellen. 

Se her: http://www.youtube.com/watch?v=N4iTKfBa3bs&feature=related
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Hans Håvard Kvisle

Skuffa.
Jeg venta meg et superhopp i Bokløvstil med telemarksnedslag.
St.Hanshaugen

cra

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på onsdag 05. mai 2010, klokken 12:59
Skuffa.
Jeg venta meg et superhopp i Bokløvstil med telemarksnedslag.

Godt det ikke bare var jeg som trudde snutten skulle være en mellomting mellom Moto-GP og Bowling.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA