Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Eberspacher

Startet av Charloben, tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:51

« forrige - neste »

Charloben

Hei
Jeg lurte på om noen hadde erfaring med å kjøre med takgrind på Leafen sin? Går det mye ekstra strøm ved å ha på takstativ? (Bilen brukes fast Oslo-Lillestrøm tur/retur hver ukedag)

Vinteren er for døren og jeg regner med at det blir en del kjøring både til Tryvann skisenter med barna og ellers med ski i bilen. Det er jo mer miljøvennlig å kjøre med Leafen dit den rekker enn å dra frem stasjonsvognsdroget som går på disel. Jeg vurderer derfor å sette på skistav/takgrind på Leafen.

Jeg spurte forhandleren om de solgte takstativ, og det gjorde de ikke fordi det ikke var anbefalt med takstativ pga merforbruk av strøm.

fws

Jeg har kjørt med skiboks, og da var det ca. 1-1,5% ekstra per mil. Det var motorveikjøring.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Charloben

Takker for svar - det var jo ikke avskrekkende mye

Electrix

Jeg mener at bl.a. Thule selger takbøyler til Leaf. Selv har jeg bare stappet ski og staver i skipose og lagt den inni bilen, men da er det mest praktisk å bare være 4 i bilen.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

TorC

Jeg bruker Thule, men med "square bar" (eller noe sånt) og opplever langt mer forbruk enn bare 1-1,5%. Nærmere 10% uten at jeg har kjørt nok med det til å ha noe tall på det. Men det er merkbart. Men støyen er verst. Det er kanskje ikke så merkbart med eksplosjonsmotor, men uten motorstøy er vindstøyen svært irriterende. Selv i 50-60 km/t er den godt merkbar. I 80-90 km/t svært irriterende, og i 100-110 km/t ønsker man mest å skyte seg selv.

Aearo wing (eller hva den nå heter) er sikkert mye bedre.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rav4_EV

SitatJeg har kjørt med skiboks, og da var det ca. 1-1,5% ekstra per mil. Det var motorveikjøring.
Skiboks på Leaf ved motorveikjøring gir langt høyere forbruk enn dette. 30-50% økning er mer treffsikkert.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

leafnor

Har enkle Thule bars på jobbleaf.
Opplever ca 10% mer forbruk, og plagsomt mye mer støy.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

10-15% mer avhengig av hastighet. Støynivået øker mye mer enn på andre biler jeg har kjørt med takstativ.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

leafnor

Sitat fra: tomrh på tirsdag 08. desember 2015, klokken 20:53
Vurderer å kjøpe jeg også. Tror jeg går for dette:
http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/nissan/leaf-2010/thule-754-wingbar-takstativ-komplett-nissan-leaf-2010?tid=tilbudno
Samme Thulefester på jobbleaf, og pass på ikke å stramme til for mye. For jeg tok av stativet før tur jeg kjørte til Oslo med bilen, og så da at på et av festene var det "fotavtrykk" der det lå an. Den som monterte stativet hadde skrudd til for mye. 
Leaf 2012/Aug 160.000 km

fws

Sitat fra: fws på mandag 07. desember 2015, klokken 13:18
Jeg har kjørt med skiboks, og da var det ca. 1-1,5% ekstra per mil. Det var motorveikjøring.

Ser at mange missforstod hva jeg skrev. Jeg har bassert meg på prosentmåleren i dashbordet på bilen, ikke prosentregning. Det jeg mente var at man må legge på 1-1,5% poeng i forhold til hva man normalt bruker per mil.
Når jeg har kjørt med skiboks har jeg kjørt ca. 5 mil, og da har jeg brukt ca. 7% (poeng) mer strøm. I stede for at jeg kom hjem med ca. 55% igjen på batteriet, hadde jeg 48% med skiboks.

Det er en stund siden jeg kjørte med skiboks på taket. Og det kan hende jeg har hatt mye medvind når jeg har kjørt.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

leafnor

Sitat fra: fws på onsdag 09. desember 2015, klokken 12:56
Sitat fra: fws på mandag 07. desember 2015, klokken 13:18
Jeg har kjørt med skiboks, og da var det ca. 1-1,5% ekstra per mil. Det var motorveikjøring.

Ser at mange missforstod hva jeg skrev. Jeg har bassert meg på prosentmåleren i dashbordet på bilen, ikke prosentregning. Det jeg mente var at man må legge på 1-1,5% poeng i forhold til hva man normalt bruker per mil.
Når jeg har kjørt med skiboks har jeg kjørt ca. 5 mil, og da har jeg brukt ca. 7% (poeng) mer strøm. I stede for at jeg kom hjem med ca. 55% igjen på batteriet, hadde jeg 48% med skiboks.

Det er en stund siden jeg kjørte med skiboks på taket. Og det kan hende jeg har hatt mye medvind når jeg har kjørt.
7/55*100=12,7%
Leaf 2012/Aug 160.000 km

tomrh

Har nå hentet thule-stativet med wingbars. Må man kjøpe skiholder også fra Thule da eller finnes det noen billigere som passer f.eks. fra Biltema e.l.?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: tomrh på tirsdag 08. desember 2015, klokken 20:53
Vurderer å kjøpe jeg også. Tror jeg går for dette:
http://autoload.no/produkt/finn-ditt-takstativ/nissan/leaf-2010/thule-754-wingbar-takstativ-komplett-nissan-leaf-2010?tid=tilbudno
Kjøpte også den nest minste Thule skiholderen, kostet 1099,- i butikk hos Meknonomen + at jeg måtte ha overgang nr. 888 (fire skruer med firkantskiver til over 100 spenn..) for å feste den til 969 wingbar. Totalt endte jeg opp på ca. 3500 kroner totalt for rubbel og bit.

Kjørte på hytta med dette nå i helga, fungerte utmerket. Fikk plass til 3 par ski + staver. Vanskelig å følge med på ekstra forbruk siden det var mye snø og slaps samt at vi var flere personer + bagasje i bilen. Likevel synes jeg ikke strømforbruket var alarmerende høyt, gikk overraskende bra.

Siden vi sparer 450 kr i bom og drivstoff for hver hyttetur med Leaf vs. å bruke fossilen så er dette takstativet innspart på et par vintre. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

#14
Jeg har også bestillt wingbar kitet som nevnt over (førjulsgave :D )

Kan dette "gammeldagse" skifestet fra Biltema være vel så bra som de moderne skiholderne med høy luftmotstand?


http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Laste-og-Trekke/Lastholder/Skiholder-horisontal-2000016567/
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA