Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vanlige feil samt løsninger på problemer ved nye Think

Startet av Baltor, torsdag 10. juni 2010, klokken 13:28

« forrige - neste »

Baltor

Sitat fra: Baltor på fredag 28. mai 2010, klokken 08:09
Men ser at jeg må sjekke plassen mot innerskjermene.
Til de som lurer kan jeg fortelle at dette var en dårlig ide. Det er for dårlig plass til 145/80 dekkene bilen har i dag, hjulene tar inni innerskjermene når de presses opp. Bredere dekk blir derfor umulig.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elbil fundamentalist

Hei,

Jeg kjøpte 155/70 Michelin Energi til min Kewet, da jeg gikk fra å bare ha ett hjulsett til to. Mega felgene var orginalt på Keweten er ganske mye bredere enn de felgene som er orginale til Buddyen. De var derfor ganske utsatte for riper mot fortauskanet etc. Derfor valgte jeg å sette på så brede dekk som mulig. Hørte med ElbilNorge og de har hatt 165 dekk ved ett showcase eksempel, men da med spacer etc. altså 165 dekk er hakket for brede.

Altså er min erfaring med Michelin Energy dekken på 155/70-13" at dette går helt fint på Kewet sine orginale Megafelger
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Baltor

Men var det ikke et problem at de tok inn i innerskjermene?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

#33
Opprinnelig var serie 5 utstyrt med Thrige Titan motor på 12 kw- den samme som med 60volt i serie 4 var på 10 kw. Farge: rød grunning. Original gearkasse var den samme som i serie 3. Gearingen ble endret til 6.3:1 fra serie 4. Denne gearkassen er ofte unøyaktig sammenskrudd. Det er også mulighet for metallkontakt med rammen ved fremre feste.
Noen av Curtis'ene har skruer på siden for å komme til justeringsskruene. Men det er vanskelig å komme til nede i kassen. Tegninger  skjema og feilsøking finnes på: www.curtisinst.com
søk på: Curtis pmc motor controller manual 1209

På senere modeller ble det benyttet Advanced Dc motor som i Buddy. Den er lakkert sort.

Beklager tegnsetting- kommaet virker ikke.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

bosonic

#34
Sitat fra: hens på søndag 30. mai 2010, klokken 22:15
Noen av Curtis'ene har skruer på siden for å komme til justeringsskruene. Men det er vanskelig å komme til nede i kassen. Tegninger  skjema og feilsøking finnes på: www.curtisinst.com
søk på: Curtis pmc motor controller manual 1209

Her er link til Curtis manualen:
Gå inn på "Manual" på bilde til 1209B/1221B
På side 25 i manualen vil du se hvordan justeringen foretas, men det er mulig at strømbegrensingen allerede er satt til maks strøm, det var den hos meg. Jeg justerte bort forsinkelsen på akselerasjon, men det har ingen betydning på topphastighet.

Det er "umulig" å komme til justeringsskruene uten å demontere kontrolleren.
Jeg anbefaler derfor å måle strømforbruket under kjøring, mest sannsynlig er det andre faktorer som gjør at bilen ikke går særlig over 70 kmt.
   
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Baltor

Mange takk til dere begge for gode tips, Curtis manualen er veldig tydelig og grei, etter å ha lest denne får en lyst til å sette igang og bygge elbiler :D
Før jeg tar ut styringen skal jeg først lete etter spenningsfall ved fullt pådrag (fra batteri til motor) og har nå også kjøpt tangampermeter for å sjekke det reelle forbruket.

De som har skrevet her på forumet at de har fått byttet til nyere Buddy motorstyring og fått bedre ytelse/mindre forbruk har altså den nye Advanced DC motoren?

Det er normalt veldig fort gjort å kjøre på rødt, men når man nærmer seg 70 kan man bare kjøre på gult, dermed antok jeg at dette må ligge i kontrolleren.

Til de som ikke kjenner Kewet: Her er det bare å løfte ut ei plate over motoren og så kan man måle alt mens man kjører.
Det gjelder bare å ikke helt glemme motgående trafikk  :o
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

Sitat fra: Baltor på mandag 31. mai 2010, klokken 10:31
Til de som ikke kjenner Kewet: Her er det bare å løfte ut ei plate over motoren og så kan man måle alt mens man kjører.
Det gjelder bare å ikke helt glemme motgående trafikk  :o
Sjåfør mens du tar deg av målingene anbefales.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Fikk i går endelig tid til å lese ut data fra Car controlleren på Kewet 5.
Denne utlesingen er gjort etter at bilen har stått litt med 62% på energimeteret:

        ****************************************************
        *                                                  *
        *                   KEWET El-Jet 5                 *
        *                   Service Report                 *
        *                                                  *
        ****************************************************

        Software version        3.06
        Miliage recorder      '13897 Km
        Amp.hours recorder     9s¿55 Amp hours
        Set to charging         3746 [Times]
        Charging finished       2251 [Times]
        Misuse                   162 [Times]

        Battery data:
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
        Capacity available      70.0 Amp hours C5
        Capacity at display       62 %
        Capacity discharged     28.9 Amp hours
        Temperatur battery        50 Degress Centigrade
        Current                  0.8 Amperes

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
        Battery      1-2      12.09 volt        60 %
        Battery      3-4      12.13 volt        60 %
        Battery      5-6      12.11 volt        60 %
        Battery      7-8      12.05 volt        60 %
        Battery      9-10     12.09 volt        60 %
        Battery     11-12     12.05 volt        60 %

        12 volt battery       13.39 volt

Dette er Hawker batterier som etter det jeg har funnet ut ble satt inn i august 2007. Etter utskriften har de altså bare 60%, men denne uka kjørte jeg bilen 6 mil!
Hvordan skal en tolke temperaturen?? :o
Takknemlig for kommentarer :)
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

El rayo

#38
Sitat fra: Baltor på lørdag 12. juni 2010, klokken 20:42
Fikk i går endelig tid til å lese ut data fra Car controlleren på Kewet 5.
Denne utlesingen er gjort etter at bilen har stått litt med 62% på energimeteret:
Etter utskriften har de altså bare 60%, men denne uka kjørte jeg bilen 6 mil!
Det stemmer bra med 62% på energimeteret. Disse tallene i utskriften blir riktig når bilen har hvilt minst 1 time etter opplading, som er "rette" tidspunkt for utskrift.

"Misuse" blir så vidt jeg kan huske ikke nullstilt ved batteribytte og verdien bør noteres for å ha oversikt over nåværende batteripakke.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Baltor

Men er ikke Efficiency en kalkulert verdi som er basert på spenningsfall etter forbruk?
Jeg tok en ny måling akkurat nå, bilen hadde nå hvilt nesten et døgn etter lading.

        Software version        3.06
        Miliage recorder      '13897 Km
        Amp.hours recorder     9s¿86 Amp hours
        Set to charging         3747 [Times]
        Charging finished       2252 [Times]
        Misuse                   162 [Times]

        Battery data:
        Capacity new battery   116.8 Amp hours C5
        Capacity available      70.0 Amp hours C5
        Capacity at display       99 %
        Capacity discharged      0.0 Amp hours
        Temperatur battery        50 Degress Centigrade
        Current                  0.3 Amperes

        Battery no:              Voltage:   Efficiency min. 70%
        Battery      1-2      12.52 volt        60 %
        Battery      3-4      12.54 volt        60 %
        Battery      5-6      12.54 volt        60 %
        Battery      7-8      12.50 volt        60 %
        Battery      9-10     12.52 volt        60 %
        Battery     11-12     12.48 volt        60 %
        12 volt battery       13.74 volt
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hkaspenberg

Du bør resette car-controlleren slik at forbruksmeteret stemmer mer med virkeligheten. Oppskrift finner du her: http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

Baltor

Sitat fra: hkaspenberg på lørdag 12. juni 2010, klokken 23:12
Du bør resette car-controlleren slik at forbruksmeteret stemmer mer med virkeligheten. Oppskrift finner du her: http://www.aspenberg.info/Kewet/resetcc.html
;-D Hans
Energimeteret på panelet viser ganske riktig, den gangen bilen ble kjørt 60km var det 2 blinkende segmenter igjen. Dermed har vel carcontrolleren riktig oppfatning av når batteriet er tomt. Men at kapasiten bare er 70Ahr må vel enten være en målefeil ? eller så triller denne bilen ekstra lett  ;D
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Rav4_EV

Du må ikke finne på å resette nå!
Neste tur vil du bare kjøre batteriene dine tomme, og ødelegge dem.

Tempsensoren din er kortsluttet. 
Sitat
        Temperatur battery        50 Degress Centigrade
Den må repareres først. Deretter kan du resette.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Baltor

Sitat fra: bosonic på mandag 31. mai 2010, klokken 07:44
På side 25 i manualen vil du se hvordan justeringen foretas, men det er mulig at strømbegrensingen allerede er satt til maks strøm, det var den hos meg. Jeg justerte bort forsinkelsen på akselerasjon, men det har ingen betydning på topphastighet.
Det er "umulig" å komme til justeringsskruene uten å demontere kontrolleren.
Jeg anbefaler derfor å måle strømforbruket under kjøring, mest sannsynlig er det andre faktorer som gjør at bilen ikke går særlig over 70 kmt.
Målt med tangampermeter kunne jeg se at strømmen falt til maks 125A rett etter at 65km/t var passert. Dermed har jeg gått løs på jobben med å rydde i elektronikkkassa for å få ut Curtis kontrolleren, dette for å justere opp maks strøm. Releene over Curtis er poppet fast til kasseveggen... >:(
Kommer også til å bytte noen kabelsko ved motoren.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

hens

Husk at maksimalstrømmene begrenses av motorens motspenning når turtallet stiger. Curtis'en begrenser bare til motoren begynner å holde igjen, altså må det måles fra start og oppover.
Da vil batteristrømmen stige til et visst punkt, og flate ut, til den begynner å synke. Antagelig ved ca 60 km/t.

Motorstrømmen vil være større enn batteristrømmen, og like stor opp til der hvor batteristrømmen flater ut.

Bruk tangamperemeter på riktig sted, for motor og batteristrøm.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA