Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endelig kom Spotify

Startet av Cirrisky, mandag 11. januar 2016, klokken 22:13

« forrige - neste »

Beckern

Sitat fra: stefse på mandag 07. desember 2015, klokken 22:34
Dette blir vi nok ikke enig om. Den regelen er litt dum. Har du et rør som er tykt på midten og tynt i enden får du ikke ut mer vann enn det som klarer å komme seg ut gjennom enden. Det samme med trafikken, det blir bare masse biler som skal flette i siste liten og det er dette som senker farten på gjennomstrømningen. Noen bruker sånne midlertidige 2 felt til å jump the que, som er bra for dem, men irriterende for alle andre. Eller synes du det er greit om en diger buss kommer på enden av 2 felten og presser seg inn foran deg kanskje?
God kveld.
Regelen kan være så dim den vil, men den forhindrer at alle legger seg inn i rett felt veldig tidlig og noen få sniker. Den skal også forhindre "jeg er loven" folk som sperrer andre fordi de mener noen sniker.
Vel, 2-felt, kollektivfelt, venstre felt, har man "rette" innstillingen så er de alle til for køsnikere som noen irriterer seg over.
Skal man dømme etter antallet folk som konstant ligger i venstrefeltet og sperrer så er det mange som tenker sånn.

elbil-1

#16
Og ser politiet slike "sperreidioter" så blir de vinket inn til siden og ilagt et saftig gebyr. Heldigvis!

Så lenge Alle bilister følger reglene og fyller begge felt så blir det plass til flere biler på veien og med smidig fletting i enden blir også trafikkavviklingen best mulig.

AmocoCadiz

Sitat fra: Cirrisky på mandag 07. desember 2015, klokken 20:48
Det gir jo null mening i dette tilfelle.

Dette var på kvelden, rundt kl 23 e.l.

Var jeg, et par andre biler og denne bussen på veien.


Den det er snakk om, går det ett felt ned i en tunnel (operatunnelen), og et felt som går videre. Veldig lang, bred og fin vei, uten noen krappe svinger eller noe som helst.

Er absolutt 0 grunn til å legge seg på denne måten for en buss. Eneste han gjorde var å blokkere meg som skulle ned i tunnelen mens han skulle rett frem, spesielt iom at feltet som går rett frem er bussfeltet.

Vedlegg under, med ring rundt feltet jeg lå i, og bussen lå altså midt imellom disse. Dro bare inn igjen i sitt felt rett før midtrabatten  som skiller tunnelen.
Høres ut som en "sur" markering av bussfører, uklart av hvilken årsak, men svært unødvendlig og kan fort skape trafikkfarlige situasjoner.

Viser bare om og om igjen dessverre hvor nødvendlig dashcam er blitt.

Beckern

Sitat fra: elbil-1 på mandag 07. desember 2015, klokken 23:36
Og ser politiet slike "sperreidioter" så blir de vinket inn til siden og ilagt et saftig gebyr. Heldigvis!

Så lenge Alle bilister følger reglene og fyller begge felt så blir det plass til flere biler på veien og med smidig fletting i enden blir også trafikkavviklingen best mulig.
Det som er synd er at det blir nesten aldri smidig fletting i enden. Det blir for trangt rett og slett.
Så totalen blir fort at det går veldig tregt. Det var vel på mosseveien de sperret et felt for noen år siden med det resultat at gjennomløpshastigheten økte. Det var nettopp flettingen som gikk for tregt.
Det er ikke så rart når man ser hvordan mange ikke kan reglene. Særlig der det fysisk er en fil som blir borte mens den andre fortsetter er folk desperate etter å komme seg over. Noen krysser sperrelinje, nesten alle krysser stiplet linje og bare de få kjører helt frem til linjene er borte og det egentlige fletteområdet starter.
En sideeffekt av alle de som er redde for ikke å komme inn i rett fil er at de som følger reglene fort blir oppfattet som snikere og da er det jo en del "politi" som vil hindre dem i å komme inn i den andre fila selv om det er flettefelt og gjensidig vikeplikt.

elbil-1

Ja, det er alle som ikke kan reglene og de som ikke klarer å flette som skaper problemene.

stefse

Det er bedre å gjøre som på Mosseveien. Å tro at å kjøre dobbelt frem til flettingen gir bedre trafikkavvikling totalt sett, er feil, jfr. eksempelet med røret. Det fører til at flere biler kan stuves opp på et kortere veistrekning - ja.

Folk klarer ikke å flette ved flettingen fordi det en risiko for at man ikke får flettet i tide, og krasjer i autovernet eller med andre biler. Busser og lastebiler som skal flette i 80 km/t i et 150m langt flettefelt? Glem det. Resultatet er at de slakker ned og det er en helt naturlig menneskelig atferd. Det kan man ikke bare skylde på bilførere som ikke "kan" kjøre.
Det er feil planlegging rett og slett, det bør ikke åpnes dobbeltfelt med enkel utgang, det er en illusjon å tro at det bedrer veikapasiteten. (Bortsett fra rene forbikjørings/krabbefelt)
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

KjellG

Sitat fra: Beckern på tirsdag 08. desember 2015, klokken 09:41
Det var vel på Mosseveien de sperret et felt for noen år siden med det resultat at gjennomløpshastigheten økte. Det var nettopp flettingen som gikk for tregt.

Eksempelet er ikke godt. Tenk deg en Mossevei, ett felt, ingen fletting. Trafikken er skiltet til 60 km/h og trafikken går i 60.

Så øker vi til 2 felt i halve strekningen. Ut fra det ideelle flettepunktet går trafikken fortsatt i 60 km/h. Inn mot det ideelle flettepunktet synker hastigheten til 30 km/h i hvert felt.

I et praktisk tilfelle vil en få noe fartsreduksjon i utløpsfeltet pga aksellerasjonstid fra 30 -> 60.

elbil-1

Akkurat slik det er tenkt - ingen som skal flette i 60 eller 80...

Formålet med flere felt på veien er jo ikke at alle skal kjøre i høyre felt - men nettopp at man skal fylle begge felt, slik at man få flere biler forbi et gitt punkt pr. time.

Noen skal ta av tidligere, noen senere, noen ikke før etter flettefeltet.

For å få en smidig og god trafikkavvikling skal man bruke alle felt fullt ut og flette/ta hensyn/slippe frem annen trafikk.

Men, norge er fullt av bilførere som tenker meg, meg, meg og så kanskje ennå litt mer meg...


KjellG

Sitat fra: elbil-1 på tirsdag 08. desember 2015, klokken 22:36
Formålet med flere felt på veien er jo ikke at alle skal kjøre i høyre felt - men nettopp at man skal fylle begge felt, slik at man få flere biler forbi et gitt punkt pr. time.

Nja? Hvis formålet er å få flest mulig forbi et gitt punkt etter fletting, vil det trolig være gunstig å flette leeeeenge før flettepunktet. Dermed vil trafikken løpe inn i sonen etter fletting med denne sonens fart. Dette illustrert med at  en øyensynlig fikk større fart på Mosseveien ved å stenge et felt.
Dersom en kjører med to fulle felt med halv fart, kommer ev forsinkelse med aksellerasjon inn i bildet. Størst gjennomstrømning har du om avstanden mellom bilene er minimum, i praksis satt til 3sek. All avstand ut over 3 sek sinker gjennomstrømningen.

elbil-1

Forbi et gitt punkt der det er to felt...

Og flest mulig biler på veien som alle kommer frem smidigst mulig.

Da er man avhengig av god fletting der det er fletting og at man fyller alle tilgjengelige felt.

automat

Sitat fra: KjellG på tirsdag 08. desember 2015, klokken 23:37


Nja? Hvis formålet er å få flest mulig forbi et gitt punkt etter fletting, vil det trolig være gunstig å flette leeeeenge før flettepunktet. Dermed vil trafikken løpe inn i sonen etter fletting med denne sonens fart. Dette illustrert med at  en øyensynlig fikk større fart på Mosseveien ved å stenge et felt.
Dersom en kjører med to fulle felt med halv fart, kommer ev forsinkelse med aksellerasjon inn i bildet. Størst gjennomstrømning har du om avstanden mellom bilene er minimum, i praksis satt til 3sek. All avstand ut over 3 sek sinker gjennomstrømningen.

Hvor langt foran flette-skiltet skal man flette? 100m? 500m? 1 km? Da risikerer man bare situasjoner der førere tenker: "Nå har en flettet foran meg ved 200m og en ved 100m, så nå skal jeg i allefall ikke slippe noen foran meg når jeg kommer til fletteskiltet." Hvor god trafikkavvikling blir det av det?

Fletting før fletteskilt, og der feltmarkering opphører, er ikke fletting, men feltskifte.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

spigney

Dere snakket om "fletteskilt", men på Mosseveien inngående v Ulvøya er det skiltet "kjørefelt slutter" med vikeplikt for kjørende i feltet ved siden av.
Dette er en løsning som skaper konflikt og unødvendig forsinkelse.
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

Cirrisky

For å klarifisere litt:

Dette er etter det krysset som er nedi "dumpa" der, hvor trafikk på E18 mot byen har et felt på høyre side som omgår dette krysset.

Rett etter dette, starter 2 kjørefelt, hvor ett av dette er bussfelt, og rett etter dette kommer bomringpasseringen.

Disse feltene er fortsatt vanlig felt til venstre og bussfelt til høyre, helt til det kommer en liten mini-tunnel hvor bussen kjører opp på et lite lokk med en bussholdeplass og bussfelt + avkjøring til sydhavna e.l. All annen trafikk går i denne lille tunnelen for så å fortsette videre mot operatunnelen og resten av Oslo.

Forklarte dette litt feil, men var her det skjedde. Dette er et strekke med 1.5-2 minutter med bussfelt og vanlig felt, hvor 99.9% av alle biler holder seg i det venstre feltet hele veien, siden ingen har anledning til å ligge i bussfeltet.

spigney

Dette fremstår som en menigsløs og idiotisk handling av bussjåføren.

Her er en link hvor noe lignende finner sted. Handlingen slaktes av både politi og vegvesen http://www.nrk.no/vestfold/sjokkert-over-kaos-pa-e18-1.12410575
-Nysgjerrig på elbil, men nå ble ny S500 4matic
-Har reservasjon på ny E-golf
-Har bestilt ny E-golf (bestilt 27.12.2016)

stefse

Mulig den busssjåføren handlet ut fra irrasjonelle tanker og tråden er litt kuppet av annen argumentasjon. ;)

Poenget mitt var at hvis man starter ett 2 felts system, for så og snevre det inn igjen til 1 felt uten at det er signifikant avlasting underveis (avkjøringer) så er bidraget til trafikkgjennomstrømning negativt. Tenk på eksempelet med røret. Det eneste man oppnår er å magasinere biler foran utløpet.

Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA