Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flere enn meg som ikke har hatt bilen til vask for første gang enda?;)

Startet av Switch, mandag 11. januar 2016, klokken 20:04

« forrige - neste »

Switch

Har forstått at alt elektrisk, bortsett fra fremdrift, drives av 12VDC batteriet fremme under panser. Dvs. setevarmen, varmeapparatet, varmetrådene i bakruten osv. 12VDC batteriet lades av høyvoltsbatteriet.

Da jeg er en frysepinn :), liker jeg å ha varmeapparatet på 24 grader og bruker setevarmen flittig. Min rekkevidde blir da ca 100km uten range i bruk. For å øke rekkevidden, uten at det skal gå utover komforten, lurer jeg på følgende
1. Hva om jeg gjør dette batteriet større (12VDC batteriet under panseret) øker rekkevidden da om vinteren?
2. Jeg har også Li-ion batteri på 14,4VDC 9Ah. Kan jeg putte dette i sigarettenneren og dermed øke rekkevidden? Har forstått at ladespenningen for 12VDC batterier er 14,4VDC






CitB59EL

Du ikke vil få merkbart lengre rekkevidde av å gjøre 12V batteri større. Det vil være snakk om noen 100 meter isåfall.. Setevarme tar jo ca 50Watt og det blir lite i den store sammenhengen. Det må jo også mer effekt til for å lade opp ett større 12V batteri og det er nok ikke lade enhet i bil laget for-da må en i såfall lade 12V batteri seperat.

Er mye mer å hente på å senke inne temp noe og kjøre mer økonomisk! Dekk/dekktrykk har en del å si. Vi kjører med 16" Nokian205/60-16(3.0 Bar) med org "plate alu" og rekkevidden ligger på ca 120 km på langkjøring med 19 grader auto. Snitt hastighet ca 55-60 km/t. Dette er full bil med vekt på ca 2000 kg.   

RickI


Har lest om at noen har installert varmeapparat i Leaf - bensin (fossil) drevet Webasto, slik man slipper å ha full elektrisk bil, men bevarer rekkevidden...

http://www.eberspacher.com/
eller
http://www.webasto.com/int/markets-products/car/retrofit-parking-heater/

rsomby

Klart du kan modifsere og installere eget varmeapparat, egen kupevarmer osv, alt er mulig i dag, men det koster mer enn fornuften tilsier.

I praksis så er rekkevidden svært begrenset på alle elbiler som er i kategorien "rimelig". Hvis du absolutt ha mer rekkevidde så sats i det minste på en elbil som kan hurtiglade. Eller bedre, spar penger til en model S70D eller brukt S60.  Eller gå tilbake til fossilbil (utenkelig for meg).
En får heller bruke den til det den duger til, og ikke forvente mer enn den faktisk kan levere.

Det er synd at det er lov å reklamere for en rekkevidde som er totalt forskjellig fra virkeligheten, det gir en som forbruker en falsk forhåpning. 230km rekkevidde... hvis en har 100km nedoverbakke det siste strekket hjem :-/

Egil Fonn

Min erfaring er at 11 kw lading kombinert med forvarming av kupe/batteri øker rekkevidden betraktelig i kulde.
Den orginale ladekladden gir ikke mer enn 13amp(2600w) mens kupe/batterivarmer trekker betydelig mere. Forvarming med orginal kladden tapper batteriet og gir liten forvarming til batteri.
11kw lading besørger fult batteri, varm kupe og lunk i batteriet.
Om batteriet ikke er litt forvarmet i kulde brukes det mye energi på oppvarming av dette de første 15-20min. Ser ut til at varmeelementer for kupe og batteri trekker 6+6kw. Masse kilometer å hente på god forvarming og fullt batteri før start.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

tutti

Det blir også forskjell på rekkevidden på vinteren om bilen står ute eller i en varm garasje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA