Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av elektrolux, mandag 11. januar 2016, klokken 14:09

« forrige - neste »

bromm

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 01. mars 2016, klokken 05:02
Har nå "frigitt" biltypene som bruker de forskjellige variantene. Ikke at det var en stor hemmelighet, men tanken var at biltypen ikke skulle påvirke valget av ønsket funksjon på neste Elbil
Ok, da vet vi hva DU hadde i tankene, elektrolux. Når det gjelder BMW i3, så passer ikke noen av alternativene (som jeg har forsøkt å påpeke før). Du beskriver den som "Fixed mode with hard regen only", og dette kan ikke leses/oppfattes riktig for i3. Med riktig forståelse av i3'ens funksjon, så burde det vært beskrevet slik:

"Fully variable regen that is user regulated by "lift-off" on the throttle pedal. Sailing mode in the pedal sweetspot between trottle and regen. Hard/Full regen on completely lift-off from pedal"

Altså alt man kan ønske seg i én pedal - helt etter intensjonen fra BMW, som er "one-pedal driving". 

tomrh

Sitat fra: bromm på tirsdag 01. mars 2016, klokken 15:34
Altså alt man kan ønske seg i én pedal - helt etter intensjonen fra BMW, som er "one-pedal driving".
Btw - dette fantastiske konseptet kom Mitsubishi med allerede i 2011 med B-mode i i-MiEV. Men de var ikke lure nok til å markedsføre det som enpedalskjøring.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Også VW tilbyr  "Fully variable regen that is user regulated by "lift-off" on the throttle pedal. Sailing mode in the pedal sweetspot between trottle and regen. Hard/Full regen on completely lift-off from pedal" i B modus.

Faktisk tilbyr alle biler med regen variabel regen og et større eller mindre sweetspot midt mellom regen og pådrag.

Poenget er enkelt og greit hva en ønsker av funksjon om en slipper fartspedalen. Syntes selv det er flott med sweetspot når en tar foten av pedalen for å løse opp krampen etter å ha forsøkt å holde den i sweetspot ned en lengre slak bakke. ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ferry

Får du krampe av å holde pedalen inne lenge? Hvordan går det på lange strekk uten nedoverbakker? Jeg har kjørt rundt regna 500.000 km med høyrepedalen delvis inne.

tomrh

Sitat fra: Ferry på onsdag 02. mars 2016, klokken 10:49
Får du krampe av å holde pedalen inne lenge?
Om elektrolux får krampe vet jeg ikke, men jeg elsker cc nettopp pga. at det er befriende å kunne slippe å bruke wattpedalen i det hele tatt. Slitsomt å måtte holde foten i en bestemt posisjon over lang tid.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

elektrolux

Er det noen med Twitter som kan twittre resultatet av denne undersøkelsen til Tesla. De burde være kjent med autoseiling fra MB B klassen, men ikke sikkert de ser fordelene med å kunne slippe fartspedalen før en bakketopp,  eller når en ser et rødt lys. Har selv presentert dette for personer langt opp i Renault hierarkiet,  og de ble nok litt overrasket at INGEN syntes simulering av fossilmotor er å foretrekke.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Burger

Tesla med flere er nok mest interesserte i å fjerne gasspedalen helt og ha selvstyrende biler så de kan introdusere CaaS (Car as a Service).

Selv så kjører jeg så mye som mulig landevei på CC og drømmer om adaptive CC.
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

elektrolux

Kan godt være, og ser fram til å teste ut autonom kjøring, men liker å "hypermile" og da er autoseiling uslåelig. Tesla 3 bør være en god kandidat for slik hypermiling med sin lave luftmottstand.

Bare se hva Think classic klarer med 10 kWt batteri. Et tilsvarende forbruk på en S85 burde holdt til 850 km rekkevidde.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

asgeirn

Etter det jeg så i videoene fra demoen på CES kommer Bolt med en utgave  hvor bilen stopper når man slipper Wattpedalen.

Selv er jeg delt. Til start/stopp kjøring i bytrafikk ville jeg likt enpedals kjøring. Nå må jeg over til bremsepedalen. I tillegg er jo bremselys som slukker et hint til bilene bak om at man snart skal til å kjøre.

Men på landeveien hadde autoseiling med fartsbegrensning vært å foretrekke.
2015 Zoe R240 Supercharge
2014 Model S 85

Hansi

#54
På Bolt kan man vel velge?
http://media.chevrolet.com/media/us/en/chevrolet/news.detail.html/content/Pages/news/us/en/2016/Jan/naias/chevy/0111-bolt-du.html

SitatWhen operating the Bolt EV in "Low" mode, or by holding the Regen on Demand paddle located on the back of the steering wheel, the driver can bring the vehicle to a complete stop under most circumstances by simply lifting their foot off the accelerator, although the system does not relieve the need to use the brake pedal altogether.

Operating the Bolt EV in "Drive" mode and not pulling the paddle while decelerating delivers a driving experience where usage of the brake pedal is required to stop.

Forhåpentligvis kommer flere/alle elbiler med valgmuligheter på dette

Også beskrevet her under "Regenerative Braking"
http://insideevs.com/exclusive-inside-the-chevrolet-bolt-with-its-chief-engineer-new-details/
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Kanutten

Sitat fra: Panduck på mandag 07. desember 2015, klokken 16:57
Det har du nok helt rett i. eGolf er et fint eksempel. Laget for å være så lik som mulig "normal" bil. Selv å vri om nøkkelen for å starte bil. Gammeldagse speedometere selv for å vise regenerering. Girspak som en automatbil. LEAF er noe bedre, men det må Tesla til for å tørre å gjøre ting helt nytt. BMW har alikevel vært veldig vågale, og laget en veldig spennende bil.

Det jeg liker med elbilen er jo at den IKKE er som en bensinbil. Å imitere en uoptimal fremdrift er jo ikke det lureste.

Jo, det er kjempelurt å imitere "normale" biler. Det gjør overgangen veldig enkel for de aller fleste.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA