Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av elektrolux, mandag 11. januar 2016, klokken 14:09

« forrige - neste »

robertdn

Syntes i3s løsning er genial, om noe skulle vært endret, ville det vært mer regen. En "spak" for valg av forskjellige modus tviler jeg på at noensinne ville blitt brukt.

Skulle ikke forundre meg om en stor andel av de som har valgt "Fixed hard regen", som jeg antar henviser til i3s løsning, kjører i3 selv.
Cooper D (selges), E39 M5 (solgt), BMW 530xd & i3

elektrolux

Tror du har helt rett i det. Kan egentlig ikke se andre grunner til å velge bort å ha mulighet for flere kjøremodi.

BMW har faktisk selv gitt fører mulighet for 3 modi på Scooteren sin C Eviolution, der autoseiling er et av valgene, så de kjenner nok til prinsippet. Problemet der er at det er så mye styr å bytte modus. Burde vårt en enkel knapp for det slik som f.eks VW har. Bytter selv mellom enpedal hard regen og Autoseiling flere ganger på hver tur med e-Up. Må jeg borti bremsepedalen føles det som jeg har kommet opp i en uønsket situasjon og har brukt for mye energi på et tidligere tidspunkt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Vel BMW velger selv å redusere Regen når det er kaldt oller glatt. Hender jeg skvetter litt når jeg halv våken om morgenen kommer til første hevede forgjenger felt, som ble anlagt i høst hos meg, og det ikke holder å slå av på gassen, men må bremse ? Det er vist slik at disse feltene ikke skal kunne forseres i fartsgrensen, men rundt det halve, slik at folk konser mer på humpen som kommer enn om det er noe som skal over - trafikk sikkerhet heter det vist...blæææ (så fikk jeg sagt det og)

Skulle man byttet hele tiden mellom flere modi så tror jeg jeg hadde gått helt i surr om bilen bremset eller ikke  :D
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elrey71

Har Zoe og kunne godt hatt flere valg, men det fungerer bra, og det er mye mer motstand / regenerering enn en bensinbil. Er det store poenget og slippe å flytte foten til bremsepedalen? Alle bilene regenererer vel ekstra ved bruk av bremsepedal.

Panduck

#34
Sitat fra: elrey71 på onsdag 23. desember 2015, klokken 10:41
Er det store poenget og slippe å flytte foten til bremsepedalen? Alle bilene regenererer vel ekstra ved bruk av bremsepedal.

Det er i bunn og grunn poenget ja. Brems gir uansett ekstra regenerering. Men min opplevelse er at det gir ekstremt behagelig bykjøring, å kunne kjøre stort sett uten å flytte foten over til bremsen. Jeg ønsker meg faktisk enda sterkere regen enn det LEAF'en har.

Men jeg sliter litt med å forstå hvorfor man skal ønske noe som er LÅST til den ene modusen. Når ting løsner, synes jeg der er fint å switche over til "vanlig" modus. Har man ikke ønske om å gjøre det, så gjør man det ikke, at bilen tilbyr et valg man ikke bruker, betyr vel ikke så veldig mye.

Akuratt nå har jeg en Toyota Avensis leiebil (Leafen er ikke førstevalg opp til fjellet på vinteren), som er den første bensinbil jeg har kjørt som har regen modus (bilen er da selvfølgelig en hybrid med et lite batteri, hvis ikke ville det jo være umulig). Det er en morsom kombinasjon, men regen er alt for lite effektivt der til at det blir noe enpedalskjøring ut av det, desverre. At Toyota har nær fjernet "girspaken" på en måte som ikke VW eller KIA har sett poeng med å gjøre på sin elbiler, er jo litt artig.

elektrolux

Rykter har det at Renault jobber med ekstra kjøremodus på neste generasjon elbiler. Håper en av valgene blir Autoseiling.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Løfter denne opp i håp om flere stemmer.

Kjøpte nettopp ny bil med gir tilsvarende opsjon 2. Vi har nå fått svar fra nesten 100 personer og ingen sier de ville foretrukket en slik girfunksjon på sin neste elbil.

På toppen av det hele er rettningsvelgeren plassert på dashbordet slik at enkel vipping over i neutral er eliminert.

Lav innkjøpspris og god lastekapasitet gjorde at jeg likevel kjøpte denne bilen. Flott bil å kjøre også, men merker jo at e-Up og Think Classic er bedre satt opp og bruker mindre energi både fra meg selv og fra batteriet. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

psyfoon

Grattis med ny bil elektrolux  :) Hvilken bil er det du har handlet?
Og så har jeg et spørsmål angående min i-miev; for å seile med denne må man ha den i "N". I instruksjonsboken står det at man kan skade girkassen av å sette den i "N" under kjøring, så jeg har aldri turt å prøve, selv om jeg ofte føler behovet. Kan noen med trilling bekrefte at dette er mulig/ikke skadelig?
2019 Nissan Leaf 62kWh N-Connecta
2012 Nissan Leaf
2003 Toyota RAV4
1991 BMW 750i
1972 BMW 1602
1971 BMW 2800

elektrolux

Jeg kjøpte en forvokst I-miev, altså en Berlingo Electric. Utrolig at drivverket til den lille bilen fungerer så bra med 1 tonn ekstra masse å dra på. https://nabobil.no/listings/2912-citroen-berlingo-2013-stavanger

Du kan sette bilen både i neutral og revers under kjøring uten at det er farlig. 
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jensjacob

Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Sarke

Har prøvekjørt leaf, soul, i3, mercedes og kjørt zoe i et halvår. Hard regen var det eneste jeg brukte på bilene som tilbydde det, og hard regen med en knapp for autoseil høres ut som en drøm.

Trafikken i Trondheim tillater en ikke å bremse helt på gir med en Zoe, og bremsepedalen synes jeg er unødvendig og føles litt hakkete, spesielt de siste sekundene før stopp.

65lars

Unnskyld meg, kun en "newbie" her. Ser på Electrolux's "Survey ting" der.
Har lest her i en god måned nå, og har jo absolutt ingen ide om hva han /du snakker om!
"What type of regen/recup modus whould you prefer on your next Electric car?"

Not  a clue!   Hva er "regen/recup modus?"

Hva betyr det?  For meg?
:)
Trilling, bestilt KIA

tomrh

#42
Kort fortalt er det hva som skjer når man slipper wattpedalen (gasspedalen) i de ulike elbilmodellene, og hva man helst ønsker skal skje. Overskriften er misvisende for elbiler har bare ett gir. Men det er gjerne en spake i midten der girstanga står i eksosbiler, som denne avstemminga handler om. :)

For det som skjer når man slipper wattpedalen er jo at motoren bremser, men i en elbil regenereres det strøm tilbake til batteriet. I BMW i3 (og i-MiEV i B-modus) er denne motorbremsen såpass kraftig at man i praksis ikke trenger å bremse, man kan watte og bremse med samme pedal (alt. 1 i avstemminga). Bremselys vil tennes når man slipper wattpedalen. Alt. 2 er slik som på eksosbiler, en svak motorbrems. Alt. 3 er som alt. 2 bare at man kan velge ulike grader av motorbrems (Leaf, e-Golf, e-Up). En populær variant opprinnelig fra Think er autoseiling, dvs. at bilen er i nøytral når man slipper wattpedalen, dette fordi rulling ikke bruker noe strøm til framdrift. Alt. 4 inkluderer autoseiling. Alt 5 er en variant av autoseiling der denne modusen går over i regenerering dersom man bremser eller hastigheten øker (nedover bakke).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

65lars

Til tomrh:
Takk for forklaringen!
Jeg forstår det!  Veldig bra!
Ja - jeg har lest opp om dette mer, og forstår det.

Skal avlegge min stemme så snart jeg anskaffer en el-bil.
Trilling, bestilt KIA

elektrolux

#44
Siste innspurt folkens.

Vi har nå 120 svar, og en klar trend. Er det noen flere som ønsker å bidra er det 5 dager igjen før jeg pakker dette inn og sender det ut til bl.a Renault som har valgt den minst populære løsningen.

Kanskje dette kan bidra til at bilfabrikantene slutter å tro at Elbilkjøpere ønsker eksosbilegenskaper i Elbilene sine, og heller ønsker å utnytte de egenskapene som ligger latent i et moderne drivsystem.

Har nå "frigitt" biltypene som bruker de forskjellige variantene. Ikke at det var en stor hemmelighet, men tanken var at biltypen ikke skulle påvirke valget av ønsket funksjon på neste Elbil
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA