Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av elektrolux, mandag 11. januar 2016, klokken 14:09

« forrige - neste »

zapateria

Jeg har gått fra å bruke D1/D2/D3/B for å regenerere til å bruke cruise control på min e-golf. I nedoverbakke setter jeg den bare på 60, og da bremser den fint med lading uten at jeg må korrigere noe med regen modus. Eneste jeg mangler er å kunne sette cruise til under 30km/t i noen bratte svingete bakker, da må jeg inn med bremsen. Bruker seilemodus til nesten all annen kjøring. Min stemme går til valg 4 siden jeg har dratt nytte av alle girene på e-golf.

bromm

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 13:28
Alle biler med tvungen regenerering kan styre graden av regen ved å ikke slippe fartspedalen helt.
...
Poenget er hva funksjon en ønsker når en tar foten vekk fra fartspedalen.
Dette har jeg diskutert en del ganger tidligere med deg, elektrolux - og da henviser du gjerne til den ene turen du hadde med i3 i Alpene (av alle ting).

Når jeg tar vekk foten i min BMW i3, så er det fordi jeg har koblet inn ACC (og dette gjør jeg faktisk 90% av tiden - selv i lyskryss-hopping midt i storbyen). Enda litt diffust om du selv har kjørt i3 med ACC, men den funksjonen tar seg av "autoseiling" helt automatisk siden den hele tiden forsøker å holde bilen i "0-punktet" i ALLE situasjoner der dette er hensiktsmessig. Bedre blir det ikke uansett hvordan du vrir og vender på det - du kan seile manuelt med pedalen i 0-punktet (dette punktet har forresten blitt større på i3 i SW-versjoner senere enn den Alpe-turen din), og i ACC så seiles det så mye som absolutt mulig - selv når biler foran varierer i hastighet. Det eneste siste poenget ditt fra tidligere diskusjoner, som går på at du ønsker å slippe fartspedalen 1 km før du beregner å stoppe (slik at du sakte og gradvis mister fart), er helt uinteressant for de fleste av oss - siden det ikke passer inn i et kjøremønster som skal være tilpasset andre biler på veien - det fører nemlig bare til irritasjon å følge etter en bil som bruker 1 km på innbremsing...

1-pedalskonseptet til i3 er helt unikt, og krever et eget alternativ i avsemningen - derfor har jeg ikke avgitt noen stemme siden det ikke finnes alternativer som passer.

elektrolux

En pedal kjøring er bare delvis rett benevnelse.  Kjørte en gaffeltruck med enpedal egenskap. Trykket framover for å kjøre fram, og slapp for bremsing, og bakover for å rygge. Utrolig effektivt ved lossing av flere hundre paller.

Vectrix scooteren har faktisk samme enhåndskjøring, bare med Autoseiling i nullstillingen.

Mener første alternativ dekker i3 sin måte å programmere acceleratoren.

Legger merke til at det blant I3 eiere er folk som kunne tenkt seg en ekstra kjøremodus.  Scooteren Evolution tilbyr 3 modi, så spørs om ikke i3 tilslutt også får det. Da blir det besøk av minst en ekstra kunde. Nemlig meg. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Kom igjen og si deres mening.  Under 10 % av de som har lest tråden har stemt. Trenger mer tyngde før vi kan sende dette videre
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bromm

Du får ta med "1-pedalskjøring" som alternativ, så skal jeg stemme ;)

OlavEmil

Det er jo to 1-pedalskøyring-alternativ, ein med kraftig regenerering og ein med mindre kraftig regenerering. Berre å stemme :) .
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

bromm

Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 15. desember 2015, klokken 08:49
Det er jo to 1-pedalskøyring-alternativ, ein med kraftig regenerering og ein med mindre kraftig regenerering. Berre å stemme :) .
Det er jo nettopp det som er poenget - dvs. at det bare er enten kraftig eller mindre kraftig å velge mellom. Med 1-pedal på BMW i3 så kan man regulere regenereringen helt trinnløst fra 0-punktet (som er ca. 1/3 inn på pedalen), og helt ut til max (som tilsvarer opptil 70kWh/100km), når man slipper helt opp. Man trenger noen timer for å lære seg teknikken, men når den sitter så har man ett hundre prosent kontroll på regenereringen, som kan tilpasses enhver situasjon - når som helst. Genialt de få gangene man ikke overlater alt til ACC, som jo faktisk er enda mer genialt :)

elektrolux

Kan Broom vennligst forklare forskjellen på i3 sin eneste opsjon, og B trinnet på VW sine biler.

Bruker selv B innstillingen flittig da den gir trinnløs regen fra ganske heftig til null regen om pedalen holdes i neutral stillingen sånn ca 2-3 cm før en slipper den helt for full regen. Genialt på heftig bykjøring, men deilig å slå over på D og autoseiling når trafikken roer seg.

På VW må en helt på slutten trø på bremsen for å stoppe helt opp, noe en visstnok ikke må på i3. Dette kunne godt VW også gjort, men det er ikke noe savn fra min side.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bromm

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. desember 2015, klokken 18:08
Kan Broom vennligst forklare forskjellen på i3 sin eneste opsjon, og B trinnet på VW sine biler.

Bruker selv B innstillingen flittig da den gir trinnløs regen fra ganske heftig til null regen om pedalen holdes i neutral stillingen sånn ca 2-3 cm før en slipper den helt for full regen. Genialt på heftig bykjøring, men deilig å slå over på D og autoseiling når trafikken roer seg.

På VW må en helt på slutten trø på bremsen for å stoppe helt opp, noe en visstnok ikke må på i3. Dette kunne godt VW også gjort, men det er ikke noe savn fra min side.
Dette har jeg prøvd å forklare deg temmelig mange ganger før, elektrolux ;) Men det er visst vanskelig, samtidig som at du selv neppe har kjørt tilstrekkelig lenge med i3'en til at du har fått det "i blodet".

Én Pedal - prøv å analyser de to ordene litt mer. Man bruker altså Én Pedal - til alt... Ingen knotter, ingen spaker, ingen hendler og for guds skyld: ingen bremsepedal (eller ekstra fot). Du kjører i3 gjennom byen ved å kun bruke høyrefoten. Og vil du ikke bruke den heller, så gjør faktisk ACC hele jobben for deg (den er tilpasset bykjøring) :D

Her er to amatører fra London:

(mye spetakkel, men når man har lært dette så bruker man faktisk ikke bremsene i det hele tatt)

Ingeniøren

Forstår egentlig ikke hva som er hensikten med denne undersøkelsen. Tror du BMW skifter til en annen modus for regenerering basert på en undersøkelse i Norge ? BMW har sine tanker om dette like mye som Kia har helt andre tanker og bilene kjører helt forskjellig. Og så har du Golf som har profilert seg med en bil som er mest mulig lik en vanlig bil og som skiller seg minst mulig ut.

Hvis folk skulle hatt et godt grunnlag for å stemme, måtte man kjørt uker kanskje mnd med de fleste biler tilgjengelig. I dag stemmer vel folk på det som likner på den bilen de har valgt, noe annet ville vel være å innrømme at man har valgt feil bil og det sitter langt inne  ;)

Ja jeg har stemt  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elektrolux

#25
Det sitter også langt inne for Broom å forstå at ALLE Elbiler med regen har fritt justerbar regen fra maks verdi til null på nederste del av pedalvandringen. Ellers ville det blitt veldig rar og brutal kjøring på delgass.

Valgene i undersøkelsen viser ( Foreløpig ) ikke til noen spesielle bilmodeller, selv om de innvidde godt forstår hvilke biler som har de forskjellige opsjonene.

Jeg har reell tro på at det sitter ingeniører der ute som rett og slett ikke har tenkt på alt, og på den måten går glipp av muligheter. Undersøkelsen så langt viser at ingen til nå ønsker at Elbilen skal etterligne en bensinbil sine egenskaper. Dette er direkte oppsiktsvekkende, og bør sette tankene i sving når pedalfunksjon velges. Til nå har nemlig de fleste elbiler blitt bygget for nettopp å etterligne bensinbilens egenskaper.

BMW har som en av få valgt å bestride dette og kjører sin enpedal teknikk, mens VW har valgt å gi kundene 5 ulike modi slik at alle kan bli fornøyd. Think Classic måtte i sin tid finne et system som sparte på de 10 kWt energi bilen hadde tilgjengelig og endte opp med et system som var genialt i all sin enkelhet. Ikke bare sparer det strøm, og gir avslappet kjøring, men det er intuitivt, og krever ingen ekstra brytere eller girvalg. BMW må gjerne stå på sitt, men spørs om de ikke sniffer litt på salgsstatistikkene de også og lurer på om det er noe de kan gjøre for å krydre eget produkt. 

Renault har valgt et system ingen til nå har sagt de foretrekker! De som kjører Renault gjør det grunnet bilens andre kvaliteter.

Og ja, jeg tror faktisk en slik avstemning som dette kan gi ingeniørene noe å tenke på. De kjører kanskje selv bensinbil til og fra jobb, og tror det er slik vi vil at Elbilene skal kjøre. Til nå har denne undersøkelsen vist noe annet.

Men hvem vet. Kanskje kommer det inn en masse stemmer på de andre opsjonene etterhvert og visker vekk litt av den trenden vi nå ser..
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Ser forresten 2.13 min. inn i videoen til Broom at i3 ruller selv om fartspedalen er sluppet opp. Dette er jo identisk med VW sin funksjon i B trinnet. Føreren håper i det lengste på grønnt lys så han ikke ruller over stopplinjen eller må bruke bremsepedalen. Hvordan kan dette kalles enpedal kjøring, når en faktisk må bruke bremsen for å ikke rulle videre? For meg virker det som bilen på videoen har regenerert ned til nesten 0 hastighet og nå autoseiler. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bromm

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 15. desember 2015, klokken 19:54
Ser forresten 2.13 min. inn i videoen til Broom at i3 ruller selv om fartspedalen er sluppet opp. Dette er jo identisk med VW sin funksjon i B trinnet. Føreren håper i det lengste på grønnt lys så han ikke ruller over stopplinjen eller må bruke bremsepedalen. Hvordan kan dette kalles enpedal kjøring, når en faktisk må bruke bremsen for å ikke rulle videre? For meg virker det som bilen på videoen har regenerert ned til nesten 0 hastighet og nå autoseiler. ;)
Dette er tull (og nok et bevis for at du selv ikke har kjørt i3 tilstrekkelig). Bilen stopper alltid når man slipper pedalen (selv i bratte nedoverbakker), men det du ser på klippet er de siste 4-5 meterne, hvor innbremsingen går veldig sakte for å unngå stopp-rykket (må jo ha litt show disse journalistene vetdu). Det samme gjelder i motbakker hvor det er automatisk hill-hold. Slipper man pedalen så stopper bilen og står der (uten å rulle tilbake).

elektrolux

#28
Mye bra bygget inn i den ene opsjonen til i3. :D

Hillhold er vel standard uansett på alle biler nå? Har i alle fall hatt det på både Mercen fra 2007, Smart fra 2009 og nå på e-Up

Tenker meg om så hadde til og med Think Classic etter 2001 en slags hill hold funksjon på sin V2.0 US software. I tillegg til autoseiling, Og auto regen...
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

OlavEmil

Sitat fra: bromm på tirsdag 15. desember 2015, klokken 13:17
Sitat fra: OlavEmil på tirsdag 15. desember 2015, klokken 08:49
Det er jo to 1-pedalskøyring-alternativ, ein med kraftig regenerering og ein med mindre kraftig regenerering. Berre å stemme :) .
Det er jo nettopp det som er poenget - dvs. at det bare er enten kraftig eller mindre kraftig å velge mellom. Med 1-pedal på BMW i3 så kan man regulere regenereringen helt trinnløst fra 0-punktet (som er ca. 1/3 inn på pedalen), og helt ut til max (som tilsvarer opptil 70kWh/100km), når man slipper helt opp. Man trenger noen timer for å lære seg teknikken, men når den sitter så har man ett hundre prosent kontroll på regenereringen, som kan tilpasses enhver situasjon - når som helst. Genialt de få gangene man ikke overlater alt til ACC, som jo faktisk er enda mer genialt :)

Ja, det er nettopp dette som er poenget. Det du skildrar er heilt vanleg einpedalkøyring, som dei fleste bilane har. Om bilen regenererer 70kW (går ut frå at det er det du meiner?) når du slepp heilt opp, vil denne kome i kategorien fixed modus with hard regen.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA