Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Firmware v7.1x

Startet av elektrolux, mandag 11. januar 2016, klokken 14:09

« forrige - neste »

elektrolux

Favorittbilen min tilbyr ikke Autoseilefunksjon og jeg fikk tips om å ta kontakt med fabrikken for å forklare dem at en slik funksjon kan øke salget. Lager derfor denne avstemningen på engelsk for at den kan presenteres til Elbilprodusentene.

This is a survey asking for prefered function of accelerator pedal and regen function.

We see different variations of Sailing and regen, with VW and BMW as the cars furthest apart. VW offers 2 main functions D where car autosails with no regen with relased accerator, and B where car has serious regen when releasing accelerator. VW also offers 3 alternativ stages of regen when accelerator is released with varying degree of regen. BMW gives driver no option and goes for hard regen as only choice.

Most other makes offer one ore 2 variations of regen when accelerator is released, while Think had a system with Autosailing and auto regen based on vehicle speed increase and brake pedal signal.

This survey is made to indicate what bying costomers prefer:
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ferry

Jeg ønsker å ha det som dagens i3, men det kunne gjerne vært flere innstillinger. Det plager ikke meg om andre ønsker å seile. Derfor passer ingen av alternativene for meg. Enpedalingen kunne faktisk vært enda strammere rundt nullpunktet for min del. Et potmeter for trinnløs "stramhet" rundt nullpunktet ser jeg for meg kunne virket bra.

elektrolux

Virker på meg som om du er åpen for opsjon 4.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cirrisky

Egolf sitt system er perfekt for min del

haggen

Du tar feil igjen når du hevder at i3 kun har ett valg og det er hard generering. Faktisk har du trinnløs valgfri generering og det er det eneste jeg kommer til å kjøre av elbil i fremtiden. Virker helt suverent og slipper å fikle med spaker om man ønsker å øke eller minske regenerering.

elektrolux

Alle biler med tvungen regenerering kan styre graden av regen ved å ikke slippe fartspedalen helt.

Bruker selv denne funksjonen under aktiv kjøring med E-Up og i B trinnet. Har sluttet helt å bruke mellomtrinnene.

Poenget er hva funksjon en ønsker når en tar foten vekk fra fartspedalen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cirrisky

Når man kjører langt, og spesielt langt over flere dager liker jeg best å bruke minst mulig trykk på pedalen.
Sånn som det er i egolf så får man det beste fra begge verdener synes jeg. Om man vil kjøre enpedals kjøring, så setter man den i B, og lar den være der.
For min del liker jeg å slippe den helt i nedoverbakker, spesielt lange nedoverbakker. Akselererer den for mye setter jeg den i regen trinn 1, og da ruller den fint hele veien.
En av grunnene til at jeg valgte egolf etter prøvekjøring av alle.

jkirkebo

Sitat fra: Ferry på søndag 06. desember 2015, klokken 11:15
Jeg ønsker å ha det som dagens i3, men det kunne gjerne vært flere innstillinger. Det plager ikke meg om andre ønsker å seile. Derfor passer ingen av alternativene for meg. Enpedalingen kunne faktisk vært enda strammere rundt nullpunktet for min del. Et potmeter for trinnløs "stramhet" rundt nullpunktet ser jeg for meg kunne virket bra.

Samme her. Jeg foretrekker Tesla-metoden med full regen, men det plager meg ikke om det er flere innstillinger. Det forutsetter dog at det ikke gjøres som på Japan-Leafen, der jeg manuelt må sette den i ECO hver eneste gang jeg skal ut og kjøre. Hvis bilen ikke husker min innstilling er jeg ikke interessert i alternativer. Krysset derfor av på valg nr. 1.
Vil heller ikke ha ekstra brytere/hendler/valg på girspak for slikt, det må i så fall være en innstilling på skjermen eller lignende som velger modus.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

CitB59EL

Etter å ha blitt vant til paddene bak rattet på B klassen er dette noe jeg savner i Berlingoen!
Det er jo greit å bruke watt pedalen men blir rett og slett sliten av å finne 0 punkt hele tiden under langkjøring som f.eks til Frøya her om dagen. Så da satte jeg den i N isteden for å bilen rullet og rullet så JA til padder med seile modus i flere elbiler!

Bruker paddene aktivt under langkjøring på B klassen hvor bil står i D+(Seiling) det meste av tiden men setter den i D-(hard regen) inn mot rundkjøringer og i lange nedoverbakker.

Panduck

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 09:29
Favorittbilen min tilbyr ikke Autoseilefunksjon og jeg fikk tips om å ta kontakt med fabrikken for å forklare dem at en slik funksjon kan øke salget. Lager derfor denne avstemningen på engelsk for at den kan presenteres til Elbilprodusentene.

Selv om jeg normalt kjører i regen, er det av og til fint å kunne sette bilen i "D". På LEAF skulle jeg ønske det var mulig å velge hva den default skulle starte i, så jeg slapp unødvendig bruk av girspaken i begynnelsen. LEAF kunne gjerne ha en enda mer "aggresiv" regen opsjon.

elektrolux

Legger så langt merke til at ingen foreløpig foretrekker opsjon 2. Kjente elbiler som i dag tilbyr opsjon 2 er såvidt jeg kjenner til Zoe, og Zero,

Vet ikke om Leaf og Soul har 2 valg og dermed havner inn i opsjon 3 som heller ikke har mange beundrere
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. desember 2015, klokken 11:02
Vet ikke om Leaf og Soul har 2 valg og dermed havner inn i opsjon 3 som heller ikke har mange beundrere

LEAF har "D" (veldig lite regen når gasspedal løftes, kjør som bensinbil), "B" mye regen. I tillegg "D med ECO" har vel noe mer regen enn D? Vet ikke om det er noe forskjell på B og B med ECO når det gjelder regen...

elektrolux

OK, Da har Leaf og antakelig Soul valgt alternativ 2.

Tanken min er at Elbilprodusentene er i litt utakt med publikum. De tror folk vil ha Bensinbil egenskaper i Elbilen, mens undersøkelsen foreløpig tyder på at publikum heller vil ha egenskaper som kraftig regen og seiling som begge er mulig når en bruker Elektrisk framdrift. Jeg vil gå så langt at jeg påstår at bilfabrikantene undervurderer sitt publikum.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Panduck

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. desember 2015, klokken 14:42
OK, Da har Leaf og antakelig Soul valgt alternativ 2.

Tanken min er at Elbilprodusentene er i litt utakt med publikum. De tror folk vil ha Bensinbil egenskaper i Elbilen, mens undersøkelsen foreløpig tyder på at publikum heller vil ha egenskaper som kraftig regen og seiling som begge er mulig når en bruker Elektrisk framdrift. Jeg vil gå så langt at jeg påstår at bilfabrikantene undervurderer sitt publikum.

Det har du nok helt rett i. eGolf er et fint eksempel. Laget for å være så lik som mulig "normal" bil. Selv å vri om nøkkelen for å starte bil. Gammeldagse speedometere selv for å vise regenerering. Girspak som en automatbil. LEAF er noe bedre, men det må Tesla til for å tørre å gjøre ting helt nytt. BMW har alikevel vært veldig vågale, og laget en veldig spennende bil.

Det jeg liker med elbilen er jo at den IKKE er som en bensinbil. Å imitere en uoptimal fremdrift er jo ikke det lureste.

elektrolux

#14
Kom igjen. Vi har 43 stemmer til nå. Det er ikke nok til at noen bilfabrikker gidder lese resultetet engang.

Dersom 10% av våre 11570 medlemmer legger igjen sin mening her  kan det hende langt flere biler får skikkelig regenerering og mulighet for autoseiling som ser ut til å være favoritten til nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA