Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ny rekord?

Startet av Schled, tirsdag 08. juni 2010, klokken 23:48

« forrige - neste »

Schled

En think city koster nå i basis utgave 285.000,- som 2 seter.
En Tesla model S koster i basis utgave ca. 300.000,- i USA (5+2 seter). (Norsk importør skal vel ha 500.000,-)
Rekevidde, plass, design, er jo av en annen verden hvis man sammenligner de to bilene.

Får ikke dette til å henge på greip.

Hva vil det koste å importere en selv?
Det vil vel lønne seg å importere selv om man forsaker alt av garantier?
Er det noen andre en Tesla som lager elbiler som faktisk kan konkurere med en familebil?
???
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Ken

BYD, som er kinesisk, skal lansere sine el variant av en familie bil til slutten av året. Renault satser stort med flere modeller og PSA/ Mitsubishi har sine Miev. Hvor stor rekevidde vil du ha?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Schled

Til det daglige trenger jeg 4 seter og en bil som klarer 120km på en lading, sommer som vinter, i de 3 neste årene.

Har stått på ventliste på en Think city 2+2 leeenge, men nå vet de jo ikke når den kommer eller hva den kommer til å koste.
Siden think i basis utgave koster 285000,- ,(den kostet 199900 i basis utgave når jeg bestilte min 2+2), regner jeg med at 2+2 kommer til å bikke 300000,- med god margin. Jeg antar også den da ikke vil være leveringsklar før i 2011 og da regner jeg med at det finnes mange andre og bedre alternativer på markedet.

Nå kommer vel ikke Tesla Modell S før i 2012 men hvis den klarer det som er lovet av rekkevidde, plass og prestanda så er det jo en bil i en helt annen liga til det som for meg ser ut til å være ca. samme pris.
Tesla'n ville i tillegg klart en tur til hytta og vil i så måte kunne være så mye mer enn en bil nr. 2.

Derfor seiler Tesla'n opp som et veldig godt alternativ så sant det ikke koster skjorta og få den inn i landet.
Ulempen er ventetiden.

Så finnes det noen andre alternativer så er jeg meget interessert.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

hens

Vent og se, men bli ikke overrasket om det er batteriprisen du har fått oppgitt, 400 kilo lithium
Eller kanskje bil uten batteri.
Eventuelt en stipulert pris når produksjonen er 1 000.000 biler i året.

Jeg kan ikke forestille meg at det er mulig å lage en kjørbar Tesla for den prisen du nevner, husk at den foreløpig bygges i små serier, - i California, ikke China.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Schled

Nekter å tro at de er så useriøse.
Roadsteren har de jo laget en stund så batteri pakkene har de allerede produksjon på og vet hva koster.
Roadsteren koster vel 600.000,- å få til Norge.

Dessuten så kan man allerede forhåndsbestille Modell S fra en norsk leverenadør til 450.000,-. de eneste forhåndsregler de har tatt på prisen er i forhold til norske avgifter.

Jeg mener at man burde kunne fått bilen til Norge ved å gjøre litt arbeide selv for et lavere beløp enn det, men dette vet jeg ikke helt sikkert.
Jeg spør derfor om det er noen som har erfaring med import av elbil og frakt av bil fra statene til Norge?
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

hma

Jeg er ikke lest opp i emnet, men har fått med meg noen ting ved skumming av diverse relaterte artikler:
- Tesla model S kommer i to utgaver; US- og EU-versjon (til forskjellig tid)
- Ved egenimport må man sjekke hvilke garantier som gjelder og hvordan du kan få support.
- Ved egenimport av kjøretøy som ikke tidligere har vært solgt eller forhandlet i Norge må du sjekke hvordan bilen kan registreres. Kjøretøyforskrift KF§1-7(regulær) og §1-15(unntak) gjelder og Statens Vegvesen håndhever disse svært strengt. Du må fremlegge dokumentasjon på tekniske krav fra fabrikant eller et kompetent uavhengig laboratorium (komplett liste), type Certificat Of Conformity (CoC), TÜV-sertifikat, Dekra o.l.
- Avgifter ved import av elbil til Norge begrenser seg til kr 1300,- i vrakpant (pluss eventuelle utgifter transportøren har ved eksport/import-papirer).

Her finnes flere på forumet som har importert elbil fra utlandet som sikket kan gi utfyllende opplysninger/kommentarer.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

elektrolux

Egenimport er både enkelt, og nyttig for å holde impotørenes griskhet i sjakk.
Prisnivået i utlandet vil måtte holdes på et lavt nivå for å kunne hevde seg mot fossil konkurranse, mens i Norge virker det som om mange impotører ønsker å stappe bl.a momsfordelen i egen lomme.

Selv har jeg hentet impoterte biler på den lokale kaien etter at bilforhandleren i utlandet leverte bilen direkte ombord til fraktskuta. Stort enklere enn det blir det ikke.

Gjelder det ny bil, er der jo fabrikksgaranti på den, så det burde heller ikke være noen grunn til å la være å impotere.

Fossilbiler har alltid vært gunstig å impotere selv, og da spesielt et par år gamle biler. Når det gjelder Elbiler kan gevinsten ved egenimport bli enda større, grunnet 0 avgift.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Cobos

Sitat fra: hens på søndag 02. mai 2010, klokken 21:58
Vent og se, men bli ikke overrasket om det er batteriprisen du har fått oppgitt, 400 kilo lithium
Eller kanskje bil uten batteri.
Eventuelt en stipulert pris når produksjonen er 1 000.000 biler i året.

Jeg kan ikke forestille meg at det er mulig å lage en kjørbar Tesla for den prisen du nevner, husk at den foreløpig bygges i små serier, - i California, ikke China.
Jeg skal ikke garantere noenting, men med tanke på hvor mye pes Tesla fikk med prisoppgangen på Tesla Roadsteren etter at folk hadde forhåndsbestilt tipper jeg USA prisen er ganske bankers. Ser man på en BMW 535 starter den på $49 600. Det er med fossilmotoren. Tesla skal lage en tilsvarende bil til $57 400 med et batteri på 42kWH ved bruk av "gamle" laptop battericeller. Typen som nå begynner å bli veldig billige.

Tesla snakker om 20 000 biler i 2012 og de har fått 2,67 milliarder NOK av den amerikanske staten til å lage dette. Utifra søknadsprosessen må de ha klart å overbevise staten om at dette er fullt mulig.

Det du antagelig vil se er at den modellen til $57 400 er ganske skrapet for utstyr. Og 340 000NOK er mye penger i USA for en bil. En Hyundai Sonata starter på 114 000NOK og disse er laget i USA såvidt jeg vet. Hele konseptet til Tesla er jo at de har de aller aller billigste batteriene, da ser jeg bort fra blyvarianter. Levetiden derimot er ikke veldig bra på Teslabatteriene.

Der jeg tror Tesla vil glippe mest er på tidsaspektet. Jeg tviler på at noen i Norge får EU modeller før godt ut i 2012 i beste fall.

Når det gjelder Roadsteren er det forskjell på EU modellen og USA modellen. Forskjellene er ikke veldig store men noe er det. Hva det betyr for muligheten for å få en gråimportert varient fra USA godkjent vet jeg ikke?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

Schled

Takk for bra svar.
At de skiller på US og EU versjon av bilene kan jo bli et problem. Har også funnet ut at den leveres med batteri pakker som gir forskjellig rekkevidde.
Jeg må derfor anta at en modell S med ønsket rekkevidde vil bli en del dyrere enn først antatt pluss selvfølgelig usikkerheten rundt endelig pris siden modellen ikke er i produksjon ennå.

Forskjellene mellom en US og EU versjon vil vel ikke kunne stoppe en registrering på norske skilter av annet enn prinsipielle årsaker. Tviler på at det vil være forskjell i sikkerhet på de to versjonene liksom.

Da gjenstår min frustrasjon.
Når finnes det en elbil for meg? En think 2+2 kunne ha dekket mine behov og jeg har stått på venteliste på en siden 2008, men ennå så vet jeg hverken pris eller leveringstid på bilen. Alternativet til think 2+2 er Reva NXR.
Problemet er at det ikke er særlig fristende å bruke 250-350.000,- på noe som ser ut som de to bilene der når andre alternativer ser så mye bedre ut.
2014 VW e-up
2018 Hyundai Kona Electric

Cobos

Sitat fra: Schled på torsdag 06. mai 2010, klokken 07:37
Takk for bra svar.
At de skiller på US og EU versjon av bilene kan jo bli et problem. Har også funnet ut at den leveres med batteri pakker som gir forskjellig rekkevidde.
Jeg må derfor anta at en modell S med ønsket rekkevidde vil bli en del dyrere enn først antatt pluss selvfølgelig usikkerheten rundt endelig pris siden modellen ikke er i produksjon ennå.

Forskjellene mellom en US og EU versjon vil vel ikke kunne stoppe en registrering på norske skilter av annet enn prinsipielle årsaker. Tviler på at det vil være forskjell i sikkerhet på de to versjonene liksom.
Ja Tesla bruker desverre samme prinsipp som laptopprodusenter, batteritid og vekt oppgis med henholdsvis opptil og fra verdier, som aldri kan oppnås samtidig. Model S koster $57400 med 160 miles batteriet IKKE med 300 miles batteriet. 300 miles varianten er de ikke sikker at de klarer å levere fra dag 1 engang.
På Roadsteren er det ting som bakreflektorer som er påbudt i Europa og sideblinklys som endres i tillegg til ting som speedometeret får km/t istedet for mph osv...

MiEV er nok den nye 4 personers elbilen som kommer først tipper jeg, men den synes jeg er for dyr for det den gir.

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

El rayo

Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

El rayo

Sitat fra: Schled på torsdag 06. mai 2010, klokken 07:37
At de skiller på US og EU versjon av bilene kan jo bli et problem.
Problem bare hvis du privatimporterer en US versjon. Se http://www.amcar.no/page.asp?MenuID=311 Foreslår at du kontakter Amcar, de har erfaring med dine spørsmål.

Det er mange forskjeller, f.eks er sikkerhetsseler som er godkjent i USA forbudt i Norge og omvendt. Det forskjell på hovedlys og sidemarkeringslys også.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Elmo

Sitat fra: El rayo på torsdag 06. mai 2010, klokken 22:11
Reva NXR til salgs i dag 216k
http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=22222527
Tja. Ikke akkurat idag. Det er det vanlige "kommer snart" her og.
Det står i annonsen "Produksjonen vil starte Q4 2010, men du kan bestille den allerede nå."
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

El rayo

Sitat fra: Elmo på torsdag 06. mai 2010, klokken 22:25
Sitat fra: El rayo på torsdag 06. mai 2010, klokken 22:11
Reva NXR til salgs i dag 216k
http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=22222527
Tja. Ikke akkurat idag. Det er det vanlige "kommer snart" her og.
Det står i annonsen "Produksjonen vil starte Q4 2010, men du kan bestille den allerede nå."
Uupps! Sånn går det når man bare leser overskriften. Innlegget er korrigert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Trond Arve

Sitat fra: Elmo på torsdag 06. mai 2010, klokken 22:25
Sitat fra: El rayo på torsdag 06. mai 2010, klokken 22:11
Reva NXR til salgs i dag 216k
http://www.finn.no/finn/car/used/object?WT.synd_type=agent&finnkode=22222527
Tja. Ikke akkurat idag. Det er det vanlige "kommer snart" her og.
Det står i annonsen "Produksjonen vil starte Q4 2010, men du kan bestille den allerede nå."

På spørsmål om prøvekjøring fikk jeg følgende svar:

Sitat fra: Øyvind Amundsen, MarkedskoordinatorSlik det ser ut nå så blir bilen satt i produksjon i oktober/november. Det vil si at vi ikke har biler for salg før i første kvartal 2011. Planen var at bilen skulle kunne leveres til høsten, men pga at en del endringer av bilen har tatt lengre tid en beregnet, er produksjonen utsatt.  Vi vil få noen demobiler før biler for slag kommer til Norge, men det er fortsatt usikkert når. Det vil tidligst bli i slutten av året.
Pendler Son - Oslo med Leaf. Kjørt P106 siden 2009, solgt etter 4 år og 70.000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA