Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av JENSSEN, mandag 11. januar 2016, klokken 11:08

« forrige - neste »

bjaolsen

Nå må vi ikke glemme å trekke fra "skummet" da..... som etter sigende skal være mindre på R240 enn Q210.

Det at Zoe SIER at den har ladet til 87% på 36 minutter betyr ikke at den faktisk har gjort det - har vel erfaringer vist seg. Det eneste som gir en viss pekepinn på hvor mange kWh som er på batteriet etter en hurtiglading er å se på hva laderen har levert og så gange med mellom 0,8 og 0,9 alt etter hvor optimistisk en ønsker å være.

I følge den danske målingen var det etter en time levert 22,62 kWh
- tilsvarende 18-20 kWh.

Ergo tror jeg at den PRAKTISKE betydningen av 22 vs 43 kW er beskjeden, selv om det er kjeeeeedelig å se TALLENE i dashboardet gå så mye saktere oppover.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Rav4_EV

Sitat43 kW laderen ble veldig ineffektiv ved vanlig lading. Folk flest (74% etter statistikkene) lader fra vanlig stikk med 10A og da lader den nye 22 kW laderen mye raskere og bruker mindre strøm.
Mener du bommer grovt her Robort. Lading på Q210 er ikke ineffektiv og bruker ikke mer strøm. Det er effektfaktoren som er utfordringen ved lave strømmer. Det er ingen strøm som blir borte og du betaler ikke for dette.
Folk flest med Zoe lader med 16A på eget ladepunkt. Ikke 10A i vanlig stikk.
På 16A er ikke det store forskjeller mellom Q210 og R240.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

bjaolsen

#17
Effektfaktoren er elendig, og særlig mellom 99 og 100 %.

Stort sett så ser jeg et en faktor på 0,2-0,3 !! ( 10A /400V ca 7kVA , med levert effekt på ca 2kW)
Har også lagt merke til at ved lading på 1-fase så ligger effektfaktoren på 0,9 stort sett hele tiden.

Logget "en del" ladinger nå og ser at de med min 11kW POD-point ligger på ca 84% effektivitet (levert energi vs. batteristørrelse). Ser ca. det samme tallet for 1-fase lading, men har ikke så mange ladinger å ta utgangspunkt i.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA