Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Preconditioning

Startet av Beckern, mandag 11. januar 2016, klokken 08:38

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: bromm på torsdag 10. desember 2015, klokken 12:53Hvorfor er 100kW et poeng ? Jeg forstår at de med TMS må ha 100kW for å lade "fort nok", men med tilnærmet halvparten i forbruk så trenger man ikke mer enn halvparten av ladeeffekten heller ;)

De som ikke har behov for å ligge timesvis på landeveien daglig, klarer seg mer enn nok med 50kW Combo - selv kjørte jeg på ferie fra Trondheim til Gøteborg (2.300km) med BMW i3 på August, og ladehastigheten var ikke et problem i det hele tatt (<= 20 min). Og ladere var det å finne "overalt" :D
Det er ingen elbiler som har halvparten av forbruket til Model S. Ligger man i 80-90 km/t klarer man fint 450 km med Model S, altså ca 170 Wh/km. Om en i3 hadde halvparten av forbruket ville den klart 222 km - lykke til.

Men så snakker vi ikke om i3, vi snakker om Bolt, som er både større og tyngre. Forhåpentligvis har den rundt 50 kWh batteri og 350 km rekkevidde, altså med 50 kW lader må man ta en pause på 30 minutter hver 175 km (eventuelt 45 minutter hver ~250 km). Om laderen derimot var 100 kW ville man klare seg med 15 minutter hver 175 km (eventuelt ~22 minutter hver ~250 km). Dette er en betydelig forskjell - da blir den betydelig mer aktuell for folk flest.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

bromm

Med flat vei og 80-90 km/t så er det fint mulig å presse i3'en ned i 100-110 Wh/km, så veldig langt unna "tilnærmet" (der kom det igjen) halvparten er det nok ikke. Har flere ganger kjørt under 100 Wh/km selv i slike hastigheter - så uttrykket "tilnærmet" er absolutt ikke langt unna.

Hvor du har lært at Bolt blir en større bil enn i3, vet ikke jeg - den har de samme 4 setene, lengde og høyde er stort sett identisk og den har tilogmed kopiert "stream-flow" på de bakerste side-vinduene. En direkte konkurrent laget for å konkurrere direkte med i3... Men den blir tyngre, siden de ikke har valgt CFRP - det vet vi ganske sikkert.

Bolt kommer i 2017 - men allerede i 2016 vil i3 oppgraderes fra 60Ah-celler til 94Ah-celler fra SDI, så da spretter den plutselig opp en god del i rekkevidde på stort sett samme vekt (nesten 60%). "200 miles range" proklamerer reklamen til GM. Vel, det blir veldig spennende å se hva som blir realiteten når den kommer på veien - for vi vet jo fra før at de fleste oppgir NEDC-tall, mens EPA setter tingene i perspektiv. BMW har vært realistisk med 130-160 km på i3, og vi vet jo at den henger med det aller meste som skilter med 200+ km oppgitt. Når i3 får 125-130 miles som realistisk rekkevidde (EPA 81miles * 1,6), så blir det spennede å se hva 200 GM-miles egentlig betyr. Det behøver ikke å være så langt unna - og ifølge roadmap til SDI på denne linken: http://www.vehiclenews.net/the-2017-bmw-i3-94-ah-cells-and-a-125-mile-epa-range-rating/ - så indikerer de tilogmed at i3 kan få enda høyere rekkevidde i 2017 og 2018. Det aller beste med disse nyhetene er at BMW er klar på at eksisterende i3'er skal kunne oppgraderes til de nye cellene også - hva det kommer til å koste er det ingen som vet (avhengig av panteordninger etc.) - men det kan godt være verdt pengene å oppgradere en bil som ikke ruster og nesten ikke slites, istedet for å bytte til helt ny bil :p

Espen Hugaas Andersen

#17
Sitat fra: bromm på torsdag 10. desember 2015, klokken 17:01Med flat vei og 80-90 km/t så er det fint mulig å presse i3'en ned i 100-110 Wh/km, så veldig langt unna "tilnærmet" (der kom det igjen) halvparten er det nok ikke. Har flere ganger kjørt under 100 Wh/km selv i slike hastigheter - så uttrykket "tilnærmet" er absolutt ikke langt unna.
Alt er mulig med medvind og nedoverbakke.

Sitat fra: bromm på torsdag 10. desember 2015, klokken 17:01Hvor du har lært at Bolt blir en større bil enn i3, vet ikke jeg - den har de samme 4 setene, lengde og høyde er stort sett identisk og den har tilogmed kopiert "stream-flow" på de bakerste side-vinduene. En direkte konkurrent laget for å konkurrere direkte med i3... Men den blir tyngre, siden de ikke har valgt CFRP - det vet vi ganske sikkert.
Nå er det ikke kjent om Bolt kommer med fem seter eller ikke. Og Bolt har ca samme størrelse som sin fossile motpart Trax, altså LxBxH= ~4,25x1,77x1,67 meter. BMW i3 har LxBxH= ~4,00x1,77x1,58 meter, altså er Bolt ca 25 cm lengre og 9 cm høyere.

Jeg tviler sterkt på at Bolt er ment å konkurrere med i3. Bolt vil starte ca $5000 lavere enn i3, for å nevne en ting. Jeg tenker at den er i sin egen nisje og ikke egentlig har noen direkte konkurrenter. Så klart, den vil nok dele noe kundemasse med i3, Leaf, i-MiEV, Volt, osv.
Sitat fra: bromm på torsdag 10. desember 2015, klokken 17:01Bolt kommer i 2017 - men allerede i 2016 vil i3 oppgraderes fra 60Ah-celler til 94Ah-celler fra SDI, så da spretter den plutselig opp en god del i rekkevidde på stort sett samme vekt (nesten 60%). "200 miles range" proklamerer reklamen til GM. Vel, det blir veldig spennende å se hva som blir realiteten når den kommer på veien - for vi vet jo fra før at de fleste oppgir NEDC-tall, mens EPA setter tingene i perspektiv. BMW har vært realistisk med 130-160 km på i3, og vi vet jo at den henger med det aller meste som skilter med 200+ km oppgitt. Når i3 får 125-130 miles som realistisk rekkevidde (EPA 81miles * 1,6), så blir det spennede å se hva 200 GM-miles egentlig betyr.
Det er åpenbart snakk om EPA rekkevidde. Bolt er en amerikansk bil for det amerikanske markedet - da blir NEDC like relevant som JC08.

200 miles EPA rekkevidde blir fort i området av 400 km NEDC rekkevidde.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Gjetter Bolt kommer med 50kwh batteri.
Tesla 70 har 70kwh og EPA rekkevidde 240 miles = 386 km.

Det skulle i utgangspunktet gi 5/7 av 240.
Men mindre bil gir antakelig mindre "drivstofforbruk". Så jeg ganger rekkevidden med 1,1.

Da blir EPA rekkevidden til Bolt 240 X 5/7 X 1,1 = 172 miles = 276 km.

Tror ikke dette er langt fra sannheten.
Minn meg på denne spådommen når EPA rekkevidden er et faktum!
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Trekkoppbil

#19
50kwh høres ganske rimelig ut.

Med en pris på 145$ pr kwt skulle batteri på 50kWt få en kostnad på 7250$, og under det vil det vel ikke passe seg å gå, så lenge føderale myndigheter gir en skattefordel på 7000$ pr el-bil i tilegg til at mange stater har intensivordinger for EV.

Det er mulig de nye bilene som kommer i 2017 vil ligge på 50-60kWt hvis jeg skal gjette litt.
Ghosn i Nissan antyda for ett år sida at det skulle komme en dobling av kapasiteten og i høst viste Nissan fram en prototoype på 60kWt. Det kan være en antydning om størrelsesorden.
Bolt skal vel komme i 2017-utgave, og analytikere mener den kan komme i produksjon høsten 2016.
"Leaf2" skal vel i prod i Q2 2017, så da tipper jeg det er snakk om 2018-modell, men det nye batteriet kan komme tidligere, så spørsmålet er om 2017 Leaf kan ligge i størrelsesorden 60kwt med gammel bilmodell.

Chevrolet Europa er vel i ferd med å legge ned. De 2 store markedene for elektriske biler er vel USA og Kina, og man kan vel ikke regne med at alle bilmodeller kommer til Europa. Det er vel rimelig at bilen blir produsert i store volumer og at Opel kommer med en versjon av Bolt, men det behøver ikke være med det første. Enkelte opelverksteder har allerede kompetanse på EV, men jeg er usikker på om de tør å ta på en EV, og den enste jeg kjenner til som gledelig vil fikse en Chevrolet er Opel City på Fornebu.

Det jeg er spennt på, er om GM vil satse på Combo eller Chademo-port. Comboporter har vel forskjellige utforminger i USA og Europa, så det kan gjøre bruktimport uaktuellt, mens Chademo er den eneste globale standarden.

kaiat

Det blir nok Combo vil jeg tro. GM er med på denne standarden og husker jeg ikke feil, var det Combo-port på Chevrolet Spark EV.

Trekkoppbil

Da spørs det om man bør vurdere ett overgangsadapter mellom europeisk og ikke-euroepisk Combo. Det spørs hvor trygt det er å bruke et skjøteadapter.  På Combo har man vel utelatt de fleste sikkerhetsmekanismene.

Et alternativ kan vel være å få et verksted til å bytte kontakten i bilen.

Det finnes til og med Chademo-kontakt i etterhåndsmarkedet for Rav4, så det bør vel være mulig å gjøre enda mindre modifikasjoner på andre biler.

fossekallen

Var ikke så ille, men likte ikke helt interiøret. Litt kjedelig eller?   ???
Foreløpig ikke elbileier, men kommer til å bli. Greit å tråle dette forumet litt før kjøp tenkte jeg.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA