Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: HomeLink

Startet av Griffel, mandag 11. januar 2016, klokken 07:40

« forrige - neste »

Griffel

Budstikka har klart å lage 3 artikkler om en elbil som gikk tom for strøm og en hjelper som fikk bot.

I den siste artikklen står det:
Sitat
– Vedkommende som ble tom for strøm fikk hjelp av en bekjent som kom fra Larvik. Han dobbeltparkerte ved siden av denne bilen i høyrefeltet på E18 der trafikken går i 90 km/t. Det går ikke an, fastslår politioverbetjenten.

– Han parkerte nok ved siden av for å strekke startkabler, men da må man heller rekvirere en kranbil, legger han til.
Det går også fram at disse to sperret påkjøringsfeltet og høyere feltet slik at de som skulle inn på E 18 retning Asker måtte snike seg på skrå inn på E18 over 2 felt.

Dette var i seg selv fryktlig dumt.

Men her er det også andre pussigheter.
Tre muligheter:
1. Enten kunne elbilisten og hjelper ingenting eller lite om elbiler siden de forsøket å starte elbilen tom for strøm med startkabler.

2. Eller, Politoverbetjenten, som uttalte seg om saken i sitatet over, vet ingenting eller lite om elbiler siden han antar at de parkerte ved siden av hverandre for å starte en elbil tom for strøm med startkabler.

3. Eller, journalisten som fikk høre om en bil som var tom for strøm og som fikk starthjelp, automatisk kortsluttet opplysningen om strøm og tok det for gitt at dette var en elbil.

Jeg venter nå på artikkel nr, 4 som kan opplyse om dette mysterium.  :o


http://www.budstikka.no/elbil/nye18/politi/hjalp-bilist-som-gikk-tom-for-strom-pa-e18-ble-anmeldt/s/5-55-201353

http://www.budstikka.no/elbil/e18/politi/debatten-raser-etter-at-politiet-anmeldte-hjelpsom-bilist/s/5-55-201401

http://www.budstikka.no/tom-for-strom/e18/politi/politiet-han-dobbeltparkerte-midt-pa-e18/s/5-55-201448
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Mippen

Har måtte bruke startkabler på min Leaf en gang. Start batteriet var utladet... Så man kan faktisk gi start hjelp til en elbil også. Hvis framdrift batteriet er gått er det en annen sak. Da hjelper det ikke med startkabler.
Fremtiden er elektrisk.

OlavEmil

Om ein bil får stopp under motorvegkøyring, hjelper det neppe med startkablar, elbil eller ikkje.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Olee

Sitat fra: Mippen på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:58
Har måtte bruke startkabler på min Leaf en gang. Start batteriet var utladet... Så man kan faktisk gi start hjelp til en elbil også. Hvis framdrift batteriet er gått er det en annen sak. Da hjelper det ikke med startkabler.
Under kjøring?

KjellG

Synes denne politireprentanten har parkert midt i veien - bare for en fotooppreden, ikke nød engang. Er det lov jfr §3? Fei for egen dør spør du meg.

http://www.budstikka.no/tom-for-strom/e18/politi/politiet-han-dobbeltparkerte-midt-pa-e18/s/5-55-201448

Griffel

#5
Sitat fra: KjellG på mandag 07. desember 2015, klokken 15:17
Synes denne politireprentanten har parkert midt i veien - bare for en fotooppreden, ikke nød engang. Er det lov jfr §3? Fei for egen dør spør du meg.

http://www.budstikka.no/tom-for-strom/e18/politi/politiet-han-dobbeltparkerte-midt-pa-e18/s/5-55-201448
Men dette bildet er altså ikke tatt fra 90 sonen på E18.
(50 sone og i enden av busslomme. Bussen stopper vel her 3 ganger i timen, og bildet var kanske tatt i en annen anledning)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på mandag 07. desember 2015, klokken 16:50
Sitat fra: KjellG på mandag 07. desember 2015, klokken 15:17
Synes denne politireprentanten har parkert midt i veien - bare for en fotooppreden, ikke nød engang. Er det lov jfr §3? Fei for egen dør spør du meg.

http://www.budstikka.no/tom-for-strom/e18/politi/politiet-han-dobbeltparkerte-midt-pa-e18/s/5-55-201448
Men dette bildet er altså ikke tatt fra 90 sonen på E18.
(50 sone og i enden av busslomme. Bussen stopper vel her 3 ganger i timen, og bildet var kanske tatt i en annen anledning)

Jepp, langt unne E18 - en parallell vei. Sykler der rett som der er på sommerstid. Hva som faktisk skjedde og ikke er ikke lett å si. Hvis han parkerte i påkjøringsfeltet, parkerte han i verste fall i kollektivfeltet der trafikken ofte står i rushen.... Moralen må være - ikke stopp for å hjelpe, det kan koste deg dyrt ... eller  :o
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Nå tro jeg du blander bildet av politibilen (Kjørbo), med den situasjonen som er omtalt. Bilen som stoppet på strømmangel var i påkjøringen E18 retning Drammen på Slependen (Ikea).

Han som kjøret fra Larvik for å hjelpe stoppet parallelt med bilen uten strøm, altså i feltet til venstre for påkjøringsfeltet (påkjøring + 3 felt) i 90 sone.

Håper ikke du sykkler der. :)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ingeniøren

Sitat fra: Griffel på mandag 07. desember 2015, klokken 17:33
Nå tro jeg du blander bildet av politibilen (Kjørbo), med den situasjonen som er omtalt. Bilen som stoppet på strømmangel var i påkjøringen E18 retning Drammen på Slependen (Ikea).

Han som kjøret fra Larvik for å hjelpe stoppet parallelt med bilen uten strøm, altså i feltet til venstre for påkjøringsfeltet (påkjøring + 3 felt) i 90 sone.

Håper ikke du sykkler der. :)

Var nok litt ute å sykla der - lurt av bildet  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Ferry

"Det er omstendigheter i denne saken som har gjort at de har valgt å anmelde den ene bilføreren og ikke den andre, sier Wettre-Johnsen."

Kanskje den bøtelagte er den største kødden i to sko? Jeg tror sjansen for å bli bøtelagt til dels avhenger av hvordan man opptrer i møte med onkel. JEG aner ikke hva som egentlig skjedde, men det er alltid (minst) to sider av en sak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA