Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Android app for Tesla eier med timer funksjoner

Startet av Ellingsen, søndag 10. januar 2016, klokken 11:31

« forrige - neste »

Ellingsen

Jeg har en 85D levert i mai 15 og satte nylig på Nokian piggfrie på 19". Kun i rundt 80km/t opplever jeg en vesentlig dekkstøy - det kan best sammenlignes med lyden som kommer når man blåser ned i en tom glassflaske (som man gjorde som små). Faktisk er lyden så kraftig at den skaper ørsmå vibrasjoner i rattet og flere av de pianolakkerte delene i dashen lager vibrasjonslyder (dette til tross for at jeg akkurat hadde bilen inne hos Tesla for fix av knirk og lyder). Opplever andre også dette? Takker.

xderia

Har ny 70D med samme dekk. Opplever nøyaktig det samme. Har ikke testet med sommerdekk enda. Trodde ikke denne lyden kom fra dekkene. Lyden varierer i styrke. Trodde først det blåste sterkt ute,  men nei. Så denne hule lyden er ikke der med sommerdekk?
70D Deep Blue

Havebigfun

Prøv å endre dekktrykket- jeg kjører med 3,2 bar- uten sus (som jeg hører)

Shadaffy

Ny 70D her også. Samme dekktype. Opplever det samme. Er som en slags during ved 60-80 km. Litt avhengig av underlaget. Duringen merkes i rattet. Nok til at det er irriterende.

Muffinman

Har kun kjørt disse dekkene på rwd, men her var det også en markant during i visse hastigheter. 49-50 psi hjalp noe. Videre var det verst når dekkene var helt nye, og det minket etterhvert som mønsterdybden ble redusert.

peik

Har samme dekk, og lyden kommer nok fra dekkene. Inntrykk av at det har dempet seg etter at dekkene er kjørt inn, men det kan godt hende at jeg bare har blitt vant til det. Uansett er det vanlig med mer støy fra vinterdekk. Glimrende dekk forøvrig, men sportsbilegenskapene forsvinner. Noe må man ofre for godt grep om vinteren. Skjønner ikke de som insisterer på å rumle rundt med piggdekk med tilhørende svevestøvsproduksjon... Da forsvinner mye av hensikten med å kjøre el-bil.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Havebigfun

Hvis man ser bort mulighet for feilbalansering av hjulene oppfatter jeg det til å være foråersaket av et resonansfenomen- de faktorene man kan gjøre noe med er:
Dekktrykk
Hastighet
Slitasjegrad
Veidekke

Dekktrykk er iallefall den faktoren man lettest kan endre- bortsett fra hastighet :o
En faktor til: skru opp lyden på anlegget så slipper dere å irritere dere 8)

peik

Har aldri irritert meg, kun registrert at det er en annen lyd fra vinterdekk...  :) Forøvrig latterlig at det ikke følger med jekk på bilen, spesielt i Norge hvor man skifter hjul to ganger i året.
- for tiden uten elbil, solgt Tesla S 90D, kansellert M3

Muffinman

Jekken som følger med mange biler er nok ment som en nødløsning til bruk ved punktering og påfølgende bytte til reservehjul. Model S har ikke reservehjul, og da blir jekken overflødig og meningsløs å dra rundt på. Da er det en bedre løsning å ha en garasjejekk hjemme - det er en vesentlig bedre og mer stabil jekktype. Og de trenger ikke koste allverden.

http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Lofteverktoy/Garasjejekk-2-tonn-2000017050/

Ellingsen

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:34
Hvis man ser bort mulighet for feilbalansering av hjulene oppfatter jeg det til å være foråersaket av et resonansfenomen- de faktorene man kan gjøre noe med er:
Dekktrykk
Hastighet
Slitasjegrad
Veidekke

Dekktrykk er iallefall den faktoren man lettest kan endre- bortsett fra hastighet :o
En faktor til: skru opp lyden på anlegget så slipper dere å irritere dere 8)

Tesla gjennomførte en full sjekk og balansering av dekk i forrige uke når den var hos de, så vi kan med trygghet utelukke det (for min del hvertfall). Har dekktrykk på 2.9-3.0 bar nå, så kan være verdt å øke noe.

Ellingsen

Sitat fra: xderia på lørdag 05. desember 2015, klokken 07:44
Har ny 70D med samme dekk. Opplever nøyaktig det samme. Har ikke testet med sommerdekk enda. Trodde ikke denne lyden kom fra dekkene. Lyden varierer i styrke. Trodde først det blåste sterkt ute,  men nei. Så denne hule lyden er ikke der med sommerdekk?

Fra tid til annen, men da på bestemte underlag så kunne jeg høre noe som kunne ligne. Set ut som jeg må øke trykket og vente på slitasje!

turfsurf

Sitat fra: Ellingsen på lørdag 05. desember 2015, klokken 09:30
Har dekktrykk på 2.9-3.0 bar nå, så kan være verdt å øke noe.

Det virker som veldig lite, tester Conti CVC 6 nå, og testansvarlig der ba meg kjøre med 3,5 bar. Mener Nokia og anbefaler det for Model S.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Sjøhyene

Har det samme på S85 fra 2014. Aldri hørt noe liknende på sommerdekka så er helt klart noe som er der kun på R2``ene mine. Min erfaring er at det ble værst nå jeg hadde trykk på 50psi. Kjører nå med 48-47 og er helt klart litt mindre tydelig nå, men kan også være at det gir seg med tiden, så burde kanskje teste å kjøre trykket opp til 50 igjen for å teste teorien. Skal ha nye vinterdekk neste vinter så blir spennende å se da om det fortsetter.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

turfsurf

Sitat fra: Sjøhyene på lørdag 05. desember 2015, klokken 10:02
Skal ha nye vinterdekk neste vinter så blir spennende å se da om det fortsetter.

Har hatt tilsvarende på flere typer vinterdekk og biler. Kommer nok av de fine lamellene på piggfrie. Hadde noen Michelin X-ICE på en Q5 som var helt forferdelige med dette på motorvei.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Som en kuriositet har jeg nå Sottozero II på 85D. Ingen slike lyder der, og støynivået totalt er moderat. De er imidlertid ikke noe å bruke på is...

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA