Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Android app for Tesla eier med timer funksjoner

Startet av Ellingsen, søndag 10. januar 2016, klokken 11:31

« forrige - neste »

BMW850

Har også Sottozero og de er nydelige både på komfort og støy. Dårligere på is ja men funker greit på vinterføre generelt bare du er klar over hva du kjører på. Her i lavlandet er det jo bare veier 95 % av tida ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Nordtroms

Jeg kjører Bridgestone VRX og stillheten er total. Faktisk betydelig mer stille enn sommerdekkene.
P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Havebigfun

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:34
Hvis man ser bort mulighet for feilbalansering av hjulene oppfatter jeg det til å være foråersaket av et resonansfenomen- de faktorene man kan gjøre noe med er:
Dekktrykk
Hastighet
Slitasjegrad
Veidekke
Jeg kom på to faktorer til:
Felgtype - er det noen felger som skiller seg ut?
Fyllgass -  er det noen som har fyllt hjulene med Nitrogen og hva er erfaringen med R2?

Lynet

Alle har vel fylt dekkene med 78% nitrogen  ;).
Det er kun der det er fare for brann at 100% nitrogen har noen nytte. Hvis du bruker blåsepistolen på grillen så skjønner du hvorfor  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cirys1

Sitat fra: Lynet på søndag 06. desember 2015, klokken 18:35
Alle har vel fylt dekkene med 78% nitrogen  ;).
Det er kun der det er fare for brann at 100% nitrogen har noen nytte. Hvis du bruker blåsepistolen på grillen så skjønner du hvorfor  ;D
De fylles med nitrogen for og holde konstant dekktrykk som ikke er påvirket av temperatur og for å forhindre fuktighet i dekket, som igjen fører til korrosjon. Få/ingen bensinstasjoner bruker lufttørkere.. :)

BMW850

Mener du at bensinstasjonene har nitrogen? Det visste jeg i tilfelle ikke. Tenkte meg det bare var en kompressor og eventuelt en buffertank...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

mj

Synes R2 er meget stille og behaglige å kjøre med selv om de ikke er bra ved sportslig kjøring på bar vei. Vesentlig mindre lyd en i fra sommerdekkene. Hadde en loaner på torsdag med ''risottodekk''. Merket ikke mindre støy, var veldig vinglete og ustabile og ikke bra på snø/slaps. Må nevne at jeg ikke sjekket dekktrykk da tesla akkurat hadde satt de på og sensorene ikke ville tilbakestilles. Har en mistanke om at det var dekk med gammel sensor på ny bil. Dekk og bil kom i fra AVIS
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Havebigfun

Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. desember 2015, klokken 19:17
Sitat fra: Havebigfun på lørdag 05. desember 2015, klokken 08:34
Hvis man ser bort mulighet for feilbalansering av hjulene oppfatter jeg det til å være foråersaket av et resonansfenomen- de faktorene man kan gjøre noe med er:
Dekktrykk
Hastighet
Slitasjegrad
Veidekke
Jeg kom på to faktorer til:
Felgtype - er det noen felger som skiller seg ut?
Fyllgass -  er det noen som har fyllt hjulene med Nitrogen og hva er erfaringen med R2?
Da om det en faktor til- vanninhold i fyllingen :o.

Slike resonansfenomener kan være svært stabile slik at man ikke får gjort noe med dem men de kan også være skjøre- poenget for meg var å finne ut av nettopp det- De som er fornøyde eller ikke har denne lyden/vibrasjonen ved 80-90 km/h- hva er forskjellig hos dem- kanskje vi kan lære noe?
Jeg har 19" med R2 som er 1 år gammel- gått ca 3000- knapp 8 mm profil, 50 PSI og har denne resonansen - men jeg synes ikke det er skjenerende, dvs den er rel svak.

cirys1

Sitat fra: BMW850 på søndag 06. desember 2015, klokken 20:13
Mener du at bensinstasjonene har nitrogen? Det visste jeg i tilfelle ikke. Tenkte meg det bare var en kompressor og eventuelt en buffertank...
Å nei, nei..  :P
De har som regel ikke lufttørker (bensinstasjonene) bruker du en kompressor til f.eks dykkeflasker så blir luften tørket før det går inn på flaskene. Nei ikke nitrogen på benzen.. :)

Lynet

Dette med påstått konstant trykk har jeg hørt før, men ingen har bevist dette.
Rust er vel et fraværende problem da dekket er av gummi og felgen vanligvis er lakkert aluminium.
Men for all del, hvis du mener det er verdt kostnaden å fylle ren nitrogen så gjør det.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

cirys1

Sitat fra: Lynet på søndag 06. desember 2015, klokken 21:33
Dette med påstått konstant trykk har jeg hørt før, men ingen har bevist dette.
Rust er vel et fraværende problem da dekket er av gummi og felgen vanligvis er lakkert aluminium.
Men for all del, hvis du mener det er verdt kostnaden å fylle ren nitrogen så gjør det.
Jeg har ikke nitrogen i dekkene, jeg har bare forklart årsakene til at man fyller nitrogen og det er ikke primært for grunnen du oppga "Det er kun der det er fare for brann at 100% nitrogen har noen nytte. "

o.b.lix

Sitat fra: cirys1 på søndag 06. desember 2015, klokken 21:32
De har som regel ikke lufttørker (bensinstasjonene) bruker du en kompressor til f.eks dykkeflasker så blir luften tørket før det går inn på flaskene. Nei ikke nitrogen på benzen.. :)

Har en ColtriSub i garasjen, men kan ikke se at det er en lufttørker på denne? At man tapper vann av den er vel kondens pga det høye trykket?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Nitrogenfylling i dekk har vel bare fordelen at diffusjonsraten blir lavere enn med luft og at trykket holder seg stabilt over lengre tid? Uansett inneholder jo vanlig luft nesten 80% nitrogen, så om de andre gassene, i hovedsak O2, diffunderer ut og man etterfyller vi jo nitrogenandelen i dekket øke. På den andre siden vil jo et dekk som er fylt med ren nitrogen være et steg tilbake når det først må etterfylles. Da bruker man gjerne "vanlig" luft.

Kristian O

Eg bruker ein miks av 79% nitrogen og 21% oksygen i mine dekk. Det fungerer fint for meg ;-)

On topic: 19 tommer Nokian oppleves veldig behagelig her i gården. Lite støy og bra på vinterføre. Vanskelig å vere påståelig rundt forbruk,  sidan været har endra seg veldig sidan eg la om.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

cstromme

Har Nokian Hakka 8 selv, og merker akkurat det samme. Lyden kommer dog først etter ~70km/t. Andre sesongen med disse dekkene nå, så slitasje hjelper nok ikke.

Skal prøve å øke dekktrykket litt og se om det hjelper.
Tesla Model X 75
Tesla Model S 85 - Vin: 37234 (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA