Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som ikke har problemer med sin E-Golf?

Startet av Langangen, lørdag 09. januar 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

fantonsen

#15
Hvis denne utregningen er til å stole på, så lover dette ikke helt bra for min bil.  :-\
Gjorde et par tester denne uken, med omtrent samme resultat hver gang.
Snitt: 16,8
Kjørt: 100 km
Estimert igjen: 18
Resultat: 16,8 * 1,18 = 19,82 kWh

Og bilen er bare 3 mnd. gammel. 2016-modell. Kjørt 4600 km.

Nå skal det sies at det er en del småkjøring her, og ikke helt optimalt snitt, men det skulle vel ikke ha så mye å si så lenge det regnes med reelt forbruk og kjørte km.
Kan det tenkes at bilens måling av snittforbruk ikke er helt til å stole på ved småkjøring?

Jeg skal følge litt med på dette fremover, og ikke minst måle ved neste "langtur".
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S19C_19.46.4-458817 | Telematics: 18.2 | BECS: BN-AAE-BC-AC-BE

Langangen

#16
Det bør jo bli det samme, men ikke godt å si. Har laget en link i første innlegg til et regneark, som jeg skal prøve å oppdatere med kjøredata, km etc.
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

fantonsen

Supert. Håper det kommer inn flere data slik at en kan sammenligne litt.

Jeg har selv laget et tilsvarende regneark for mine data som jeg tenker å fylle ut med jevne mellomrom, slik at jeg kan se utviklingen for min bil over tid.
8) I-Pace S | Firenze red | September 2018
:) InControl: S19C_19.46.4-458817 | Telematics: 18.2 | BECS: BN-AAE-BC-AC-BE

Råde

Tror ikke dere skal stole på den utregningen. Alt for mange usikkerhetsmomenter som at GOM er helt på jordet, forbruksindikatoren mest sannsynlig er upresis og temperaturens innvirkning på tilgjengelig energi.

Jeg har ikke nok kunnskap, men det må sikkert noe måling av cellespenning til. Eller noe i den duren.
e-Golf | X75D

Rio

Batterier fungerer med kjemiske prosesser, som er avhengig av en rekke faktorer, spesielt temperatur, og også hvor godt cellene er balansert akkurat nå.

Å regne ut SoC og kapasiteten er derfor en overraskende unøyaktig affære, og det man ser på er ofte hva en datamaskin mener SoC og kapasiteten er. Den er i varierende grad unøyaktig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Langangen

Hei Rio og Råde.  :)

Nei dette vil jo være ca. verdier. Det er vi klar over. Får å få nøyaktige verdier så må man jo inn å måle på spenningen.

Men når det er sagt så synes jeg ikke målingene våres ser så hakkande gale ut. Dette er jo en indikasjon.  :)
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Rio

Hei,

Ja, det er bra at det stemmer sånn ca. :)

Det sagt, selv om man målte spenningen ville man ikke få noen fasit. Den eneste måten å gjøre det nøyaktiv på er å lade batteriet til 100% (inkl. balansering), og så tappe det ned (med en bestemt strøm) til første celle treffer minimumsspenningen, og så telle antall Ah eller kWh. Så en enkel dårlig celle vil redusere kWh for hele batteriet.

Men man kan selvsagt gjøre noen tricks - for eksempel, dersom man vet man hadde 100%, og motoren har brukt 5 kWh (det kan man måle), og spenningen er redusert x mV, så kan man forsøke å beregne hvor mange kWh man kan trekke før x gir minimumsspenningen (med kurver og det hele).

Batterikjemi er fordømt komplisert! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Langangen

Er det noen med godt med km på telleren som har lyst til å ta en test igjen. Min har gått straks 25000 nå og tenkte å ta en rekkeviddetest i helga. Trenger antall mil kjørt fra full lading, rest mil på gom og gjennomsnittforbruk. Og gjerne total km stand.  :)
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

e-curious


dabis

#24
Jeg har gått til innkjøp av en VCDS plugg for feilsøking og modding av bilen. Det har lenge hvert snakk om å få noe lignede "LeafSpy" til e-golf. Det er nok ikke helt det samme men ved å koble seg til med VCDS så kan jeg med den nye versjonen av VCDS hente ut masse informasjon. Alt fra temperatur på hver enkelt av de 88 cellene til Volt per celle. Total volt på batteri. RPM på elmotor volt levert til og fra elmotor. Newtonmeter levert av motor osv. Veldig mye artig info. Så spørsmålet er hvordan jeg kan bruke denne infoen til å finne ut batteritapet på de 25k jeg har kjørt. Noen som kan forklare? 
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

stefse

#25
Rekkeviddetest er en upålitelig måte å gjøre det på. Da må det være helt like forhold hver gang man tar testen.

Det beste er å måle brukt energi og sjekke det mot batterispenningen.
Det gjøres ved å totalisere antall watt timer som har gått ut og inn av batteriet. Bilen har kanskje sensor til det, men man må få tilgang til direkte måledata. Det kan kanskje også gjøres ved å gange antall kjørte km med forbruket. F.eks har ladet fullt og kjørt 120km med et snittforbruk på 13,3. Da har du brukt (120/100)*13,3 = 15,96kWh. Så sjekker du hva batterimeteret står på. Ideelt sett burde man kunne lese batterispenningen i Volt så hadde det blitt mer presist.  Men du kan jo kjøre til batteriet er akkurat på 20% streken, og gjøre regneøvelsen over. Jo mindre energi du får brukt til 20% merket, jo dårligere er batteriet.

Edit: Ser du har en totalisator der, så istedefor å beregne vha. kjørte km tar du å leser av kWh før og etter turen direkte. Hvis du gjør dette ofte kan du lage deg en logg, hvor du leser av SOC og brukte kWh så vil du etterhvert se et mønster eller en graf om du vil.
Edit2: Den grafen vil være proporsjonal med brukt batteri (100-SOC)  Så 20% SOC eller 80% brukt batteri skal medføre en viss medgått energimengde fra fulladet. Denne grafen vil ha et stigningstall f.eks 0,25 som du får av å ta medgått energi delt på brukt batteristatus.
Eks 18kWh / 80% = 0,225
      17kWh / 75% = 0,227
      12kWh / 53% = 0,226
      osv

Tallet 0,226 vil fortelle deg noe om hvor mye strøm du får ut av hver % av batteriet. Tallet vil bli dårligere når batteriet forringes.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

e-curious

Har tatt et par ca beregninger, og fått ca samme resultatet som andre i denne tråden, ca 20kWh:
jamyrb 19,96 , fantomsen 19,82.  Bilen er ca ett år, kjørt ca 12.000.  Kan det stemme at tilgjengelig batterikapasitet har gått ned fra 21,8 til ca20 kW, eller er det noe som er feil med beregningene?  Fks. hvor langt kan man kjøre etter at man er kommet på 0-streken?

Jeg ladet opp til 100%, kjørte ned til 50%, tok kjørte km og ganget med forbruket, delte på "forbrukte %" og ganget med 100.

dabis

#27
Om det er riktig så har jeg enkelt funnet ut hvor mange % som er igjen av batteriet. Ladet batteriet fult nå to ganger å har via VCDS fått opp en prosent på 96% og en Volt 355. i VCDS. Bilen indikerer at den er full og viste på GOM at den hadde 201 km rekkevidde.

Om det stemmer så er ikke det så ille med 4% tap etter 25 000 kilometer kjørt de siste 11 Månedene?

Batteriet har via data jeg fant en begrensing på Max 360V og Minimum 250V
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

stefse

Som sagt tror jeg at jeg ville ha regnet det ut selv.
Har du cellespenning på ca 4,04 fulladet?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

dabis

Sitat fra: stefse på mandag 13. juni 2016, klokken 21:54
Som sagt tror jeg at jeg ville ha regnet det ut selv.
Har du cellespenning på ca 4,04 fulladet?

Om jeg tar 355V delt på 88 celler så blir det rundt 4,039V per celle?
2005 VW Golf MK5 1,9 tdi (solgt)
2014 VW Passat m/Hengerfeste (solgt)
2016 VW e-GOLF m/VP Nightblue (Solgt)
2019 Volvo XC60 T8 Inscription
2019 BMW i3 Fully Charged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA