Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Noen som ikke har problemer med sin E-Golf?

Startet av Langangen, lørdag 09. januar 2016, klokken 21:53

« forrige - neste »

Langangen

Hvordan regne ut batteritap for E-Golf.
Batteriet har en brutto kapasitet på 24.2kWh (2014-15-16 mod.) og en tilgjengelig kapasitet på 21.2 kWh
21.2/24.2=87,6% tilgjengelig kapasitet, avrundet til 88%.
Det vil si at sikkerhetsmarginen er 12% til sammen, topp og bunn.

Så, hvordan regne ut ?

Lad batteriet til 100%, kjør normalt rolig med pådrag innenfor det blå feltet. Kjør ned batteriet til lavt nivå, jo lavere jo bedre, men det er ikke et must. Dette for å få en mer nøyaktig utregning. Husk at batterier er kjemiske, det endrer seg basert på en rekke faktorer, som er vanskelig å holde styr på. Så alle tall vil jo være ca. verdier. Flere målinger vil gi et mer korrekt resultat.

Så tar man snittforbruket x mil kjørt    1,59kWh x 7,7mil = 12,24 kWh
Så tar man resterende på GOM             1,59kWh x 5,5mil = 8,75 kWh
Som da totalt blir                                   20,99 kWh tilgjengelig kapasitet

Ta med km stand, årsmodell og ladepraksis så vi kan sammenligne.
Hvis noen mener at jeg har tenkt feil her, så si fra så jeg får rettet  :)

Langangen: Reg. 1/4-15  Målt 1/11-15 15000km 21kWh tilgjengelig.
Langangen:                    Målt 16/04-16  24950km 19,21kWh tilgjengelig. (kjørt litt kort)
Langangen:                    Målt  7/12-16  28100km  20,5kwh tilgjengelig.

Link til exel regneark med data fra brukere: http://www.langangen.com/index.php?option=com_edocman&view=category&id=4


Edit: 5/12-15 Rettet benevning. Batteri taper seg fra start. Kjemiske faktorer. Skrivefeil. 11/12-15. Link til regneark. 16/04-16 oppdatert regneark. Oppdatert link og regneark 8/12-16
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Rio

Sitat fra: Langangen på fredag 04. desember 2015, klokken 17:08

21.2/24.2=87,6% tilgjengelig kapasitet, avrundet til 88%
Det vil si at sikkerhetsmarginen er 12% til sammen, topp og bunn. Det vil si at vi ikke vil måle noe kapasitetstap før vi har mistet over 12% da vi kun har mulighet til å måle på tilgjengelig kapasitet. Dette vil selvfølgelig ta en stund.

Jeg vil anta at de fortsetter med 88% av tilgjengelig kapasitet i batteriet. Med andre ord, dersom man har 90% av original kapasitet igjen i batteriet, så  benytter man 88% av 90%.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Utregningsmetoden din avhenger at BMaS estimerer tilgjengelig kapasitet i batteriet på korrekt vis. Det er langt fra sikkert - det varierer jo med hvor balanserte cellene er, temperatur på batteri, osv. og at den rett og slett regner feil på gjenværende verdi.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Langangen

Hei Rio.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med  % regningen. Men hvis du har brukt opp 10% av total kapasitet (24,2Kw), så vil man ikke måle dette da man ikke har kommet ned på tilgjengelig kapasitet enda (2% å gå på).

Utregninsmetoden er vel den eneste vi har, og selvfølgelig vil jo dårlig balanserte celler eller ødelagte gi lavere rekkevidde. Dette bør jo gjenspeile seg i gjennomsnittlig forbruk og beregnet gjenstående rekkeviddde.
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Rio

Sitat fra: Langangen på fredag 04. desember 2015, klokken 21:17
Hei Rio.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med  % regningen. Men hvis du har brukt opp 10% av total kapasitet (24,2Kw), så vil man ikke måle dette da man ikke har kommet ned på tilgjengelig kapasitet enda (2% å gå på).

Utregninsmetoden er vel den eneste vi har, og selvfølgelig vil jo dårlig balanserte celler eller ødelagte gi lavere rekkevidde. Dette bør jo gjenspeile seg i gjennomsnittlig forbruk og beregnet gjenstående rekkeviddde.

Nei, man har tilgengelige 88% av den til enhver tid resterende batterikapasiteten.

Så med et nytt batteri, så har du 88% av 24,2 kWh brutto tilgjengelig = 21,2 kWh netto tilgjengelig.

Når batteriet ditt har tapt 10% kapasitet, så har det 0,9 x 24,2 = 21,8 kWh. Av disse så er 88% tilgjengelig, dvs. 0,88 x 21,8 kWh = 19,2 kWh netto tilgjengelig.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Langangen

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 21:34
Sitat fra: Langangen på fredag 04. desember 2015, klokken 21:17
Hei Rio.
Jeg skjønte ikke helt hva du mente med  % regningen. Men hvis du har brukt opp 10% av total kapasitet (24,2Kw), så vil man ikke måle dette da man ikke har kommet ned på tilgjengelig kapasitet enda (2% å gå på).

Utregninsmetoden er vel den eneste vi har, og selvfølgelig vil jo dårlig balanserte celler eller ødelagte gi lavere rekkevidde. Dette bør jo gjenspeile seg i gjennomsnittlig forbruk og beregnet gjenstående rekkeviddde.

Nei, man har tilgengelige 88% av den til enhver tid resterende batterikapasiteten.

Så med et nytt batteri, så har du 88% av 24,2 kWh brutto tilgjengelig = 21,2 kWh netto tilgjengelig.

Når batteriet ditt har tapt 10% kapasitet, så har det 0,9 x 24,2 = 21,8 kWh. Av disse så er 88% tilgjengelig, dvs. 0,88 x 21,8 kWh = 19,2 kWh netto tilgjengelig.
Ok, så bms vil alltid sørge for å ha en buffer på batteriet på 12% ? Da blir det jo lettere å se hvor mye batteriet taper seg da det vil gå ned fra første stund.
Min har da tapet seg 0.2Kw på den utregningen jeg har gjort.
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

e-curious

Sitat fra: Langangen på fredag 04. desember 2015, klokken 23:34
Min har da tapet seg 0.2Kw på den utregningen jeg har gjort.

Hvor gammel bil /hvor mye har du kjørt?

Langangen

Sitat fra: e-curious på fredag 04. desember 2015, klokken 23:47
Sitat fra: Langangen på fredag 04. desember 2015, klokken 23:34
Min har da tapet seg 0.2Kw på den utregningen jeg har gjort.

Hvor gammel bil /hvor mye har du kjørt?
Står i første post. Men den er jo ikke nøyaktig da jeg ikke kjørte langt nok. Det er vel et pekepinn.  15000km 7 mnd gammel. Og kun en fullading/måling
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

Rio

Men BMaS (Battery Management System) er ikke så nøyaktig som 0,2 kWh. Husk at batterier er kjemiske, det endrer seg basert på en rekke faktorer, som er vanskelig å holde styr på.

(kWh med liten k, stor W, liten h) :)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

PrebenNyeng

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 21:34
Nei, man har tilgengelige 88% av den til enhver tid resterende batterikapasiteten.

Så med et nytt batteri, så har du 88% av 24,2 kWh brutto tilgjengelig = 21,2 kWh netto tilgjengelig.

Når batteriet ditt har tapt 10% kapasitet, så har det 0,9 x 24,2 = 21,8 kWh. Av disse så er 88% tilgjengelig, dvs. 0,88 x 21,8 kWh = 19,2 kWh netto tilgjengelig.

Interessant - ved du at det med sikkerhed er sådan?
Det kunne jo være at VW netop har lagt buffer ind for at give indtryk af at batteriet holder kapaciteten, men i virkeligheden bruger man bare af bufferen. Man vil så opleve at kapaciteten pludselig begynder at falde når bufferen er brugt.

TomR

Noen som vet hvordan vw regner ut hvor mye batteri har tapt seg? Er jo litt interessant med tanke på denne 8 års garantien.
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

Rio

Sitat fra: PrebenNyeng på lørdag 05. desember 2015, klokken 13:02
Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 21:34
Nei, man har tilgengelige 88% av den til enhver tid resterende batterikapasiteten.

Så med et nytt batteri, så har du 88% av 24,2 kWh brutto tilgjengelig = 21,2 kWh netto tilgjengelig.

Når batteriet ditt har tapt 10% kapasitet, så har det 0,9 x 24,2 = 21,8 kWh. Av disse så er 88% tilgjengelig, dvs. 0,88 x 21,8 kWh = 19,2 kWh netto tilgjengelig.

Interessant - ved du at det med sikkerhed er sådan?
Det kunne jo være at VW netop har lagt buffer ind for at give indtryk af at batteriet holder kapaciteten, men i virkeligheden bruger man bare af bufferen. Man vil så opleve at kapaciteten pludselig begynder at falde når bufferen er brugt.

Bufferen er for å beskytte batteriene mot for høy og for lav spenning, som er svært ødeleggende for litiumbatterier. Den endrer seg ikke avhengig av kapasitet(tap), (men kun avhengig av temperatur).

Dette er standard for litiumceller, selv om den nøyaktige spenningen avhenger litt av batterikjemi.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Langangen

Sitat fra: TomR på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:09
Noen som vet hvordan vw regner ut hvor mye batteri har tapt seg? Er jo litt interessant med tanke på denne 8 års garantien.
Det er nok noe de kan sjekke på service.  :)
E-Golf 2015 mod
Model 3 2019 med FSD

Min Model 3 nettside: https://www.model3norway.com

odahle

Sitat fra: Langangen på søndag 06. desember 2015, klokken 10:46
Sitat fra: TomR på lørdag 05. desember 2015, klokken 14:09
Noen som vet hvordan vw regner ut hvor mye batteri har tapt seg? Er jo litt interessant med tanke på denne 8 års garantien.
Det er nok noe de kan sjekke på service.  :)
Det er dessverre ikke mulig pr. nå, men skulle visstnok komme ila. neste år slik jeg forstod det.
Elbilist siden 2013, kjører nå 2018 Tesla Model X75D og 2016 VW e-golf.

Tidligere 2013 e-up! og 2017 BMW i3.

jamyrb

Snittforbruket x km kjørt:    16,1kWh/100km x 124km = 19,96 kWh
Rest: 0 km (Skilpadde)
Ny februar 2015, kjørt 25000km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA