Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Dimensjon vinterdekk

Startet av Cirion, lørdag 09. januar 2016, klokken 19:49

« forrige - neste »

Cirion

Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Cirion

Cirion

Da er jeg tilbake etter en roadtrip til Alicante.

Første gang jeg har fått testet Tomtom med filen min selv på en lang roadtrip.

Tomtom er overlegen på navigasjon og korrekt kart/veivalg. Opplevde ofte at Tomtom og Googlemaps kartet hadde den nye veien vi kjørte på, mens lilleskjermen febrilsk forsøkte å finne ut hvilket jorde vi kjørte på.

Så jeg har definitivt spart en god del km på å kunne kjøre veier som Tesla navigasjonen ikke kunne beregne.

Desverre har Tesla'en min begynt å låse skjermene innimellom. Om det er på grunn av V8 eller ikke vet jeg ikke. Har ved flere anledninger sett at skjermene låser seg, ikke reagerer. Ergo, fart er feil og kartene beveger seg ikke. Dette skjedde en gang i Lyon og da var jeg meget glad at jeg hadde tomtom til å vise meg fart og geleide meg gjennom tuneller og avkjøringer mens jeg tok reboot.

Har forsøkt å vente lenge (10, 15, 30 sekunder) for i noen av tilfellene klarte den å hente seg inn igjen når skjermene var låst, men som regel var jeg for ivrig etter å reboote. Når vi nådde Valencia så fikk vi firmware update til nyere V8. På vei hjem hang skjermene mindre, men det skjedde vel 3 ganger at jeg måtte reeboote/gadd ikke vente lenge nok.

Spesielt på unngåelse av bomveier merket jeg at Tesla velger ofte lenger veier i km enn Tomtom. Når jeg så kjører dem mangler veien i det lille kartet.

Ellers, er nå ankomst beregning rimelig likt på begge bortsett fra når de velger forskjellig rute. På trafikk er Tomtom oftere ute med å tilby alternative ruter, og estimerer trafikk/forsinkelse nermest perfekt. Køene vises ca. på metern.

Fotoboks varslingen er perfekt, noe som gjorde at det blinket kun 1 gang på denne roadtrip'en. Det var selvfølgelig kun den ene gangen jeg ikke gadd å slå på Tomtom.

Forrige gang og gangen før det har jeg ikke tall på hvor mange ganger det blinket... Heldigvis kom det aldri noen regning i ettertid. Så fotoboks varsling fra Tomtom er et must :)

petersv

Det med kart som henger har jeg hatt siden første bilen var ny i august 2013. Løsningen er å slette alle plassene du har søkt opp i navien, da blir det straks bedre.

Cirion

1 ny i Norge
1 ny i Frankrike
1 ny i Østerrike
1 ny i Spania

Cirion

Sitat fra: petersv på mandag 14. november 2016, klokken 18:21
Det med kart som henger har jeg hatt siden første bilen var ny i august 2013. Løsningen er å slette alle plassene du har søkt opp i navien, da blir det straks bedre.
Det var ikke få...
Jeg har alle plasser jeg har lagt inn siden august 2013 inne... Er det noen måte å slette alle? Latterlig tidkrevende å slette en og en...

petersv

Det gikk før iallfall, fra settings->apps->navi. Vet ikke om det er slik i >8.0.

Cirion

Service sa nå at det var kun fabrikk nullstilling som kunne gjøre det.

petersv

Kommer forhåpentligvis tilbake.

Å krysse ut alle én etter én tar jo ikke såååå lang tid, du får sette på litt god-musikk og trykke ivei ;)

Cirion

Prøvde en time litt tidligere i dag, og kom til september 2016...

Cirion

Har vært lat med oppdatering i det siste, så her  kommer en stor  en.

3x Frankrike
2x UK
2x Italia
2x Polen
1x Sveits
2x Norge
1x Belgia
1x Østerrike

Tesla imponerer med denne utbyggingstakten!

Cirion

Liten oppdatering, denne gangen er en under vann...

1xUK
2xSpania
1xNederland

Cirion

Lenge siden fila ble oppdatert, så nå har jeg laget den på nytt for å få med alle endringer i antall staller også.

Det er nå 312 superladerstasjoner i Europa :)
Så det er 28 nye stasjoner med i denne lista...

God påske om jeg ikke oppdaterer fler før det!

smokey

Takker. Veldig flott at du gjør dette.

Skal på langtur til Malaga til sommeren, filen (og Tesla navi) skal få kjørt seg litt da.
P106 2006-2010
85D levert mars 2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA