Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW nyheter - hva kan vi vente i 2016 /2017

Startet av Mazzbot, lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

KjellG

Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. oktober 2015, klokken 20:30
Vår B3200RD har innebygget B vern og type 2 stikk og kan brukes på alle kurser og alle biler.

Hentet fra en annen tråd. Denne boksen fra elektrolux kan mao bare monteres på gamle, eksisterende kurser?

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. desember 2015, klokken 17:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. oktober 2015, klokken 20:30
Vår B3200RD har innebygget B vern og type 2 stikk og kan brukes på alle kurser og alle biler.

Hentet fra en annen tråd. Denne boksen fra elektrolux kan mao bare monteres på gamle, eksisterende kurser?

Nei, forskriftsmessig kan den fint monteres på nye kurser som har B-vern i sikringsskapet. Men det blir litt smør på flesk med B-vern i boksen også.
Evt. kan den monteres fast på kurs uten jordfeilvern så lenge det er brukt PFXP eller annen dobbeltisolert kabel.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

@jkirkebo
Den boksen du selger....kan den også leveres uten B-vern eller er det en fast pakke?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

jkirkebo

#78
Sitat fra: Powerflux på lørdag 12. desember 2015, klokken 21:47
@jkirkebo
Den boksen du selger....kan den også leveres uten B-vern eller er det en fast pakke?

Jeg selger ingen bokser med innebygget B-vern men jeg selger B-vern separat for 1100,-.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. desember 2015, klokken 21:16
Sitat fra: KjellG på lørdag 12. desember 2015, klokken 17:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. oktober 2015, klokken 20:30
Vår B3200RD har innebygget B vern og type 2 stikk og kan brukes på alle kurser og alle biler.

Hentet fra en annen tråd. Denne boksen fra elektrolux kan mao bare monteres på gamle, eksisterende kurser?

Nei, forskriftsmessig kan den fint monteres på nye kurser som har B-vern i sikringsskapet. Men det blir litt smør på flesk med B-vern i boksen også.
Evt. kan den monteres fast på kurs uten jordfeilvern så lenge det er brukt PFXP eller annen dobbeltisolert kabel.

Så forskriftene aksepterer B-vern etter B-vern, men ikke B-vern etter A-vern?
Boksen fra elektrolux kan ikke brukes på en eksisterende, gammel, kurs med A-vern?

elektrolux

Boksen vår er mode 2. Altså lov å bruke på alle stikk den måtte kunne kobles til.

Samme som f.eks NRK KIKS kabelen som har innebygget B vern: http://www.nrgkick.com/home/product/nrgkick-32a-light-rcd-type-b-3-phases-22kw/
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på lørdag 12. desember 2015, klokken 23:08
Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. desember 2015, klokken 21:16
Sitat fra: KjellG på lørdag 12. desember 2015, klokken 17:00
Sitat fra: elektrolux på onsdag 14. oktober 2015, klokken 20:30
Vår B3200RD har innebygget B vern og type 2 stikk og kan brukes på alle kurser og alle biler.

Hentet fra en annen tråd. Denne boksen fra elektrolux kan mao bare monteres på gamle, eksisterende kurser?

Nei, forskriftsmessig kan den fint monteres på nye kurser som har B-vern i sikringsskapet. Men det blir litt smør på flesk med B-vern i boksen også.
Evt. kan den monteres fast på kurs uten jordfeilvern så lenge det er brukt PFXP eller annen dobbeltisolert kabel.

Så forskriftene aksepterer B-vern etter B-vern, men ikke B-vern etter A-vern?
Boksen fra elektrolux kan ikke brukes på en eksisterende, gammel, kurs med A-vern?

"Alt" er lov på gamle kurser, forskriftene gis ikke tilbakevirkende kraft.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Powerflux

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 12. desember 2015, klokken 22:27
Sitat fra: Powerflux på lørdag 12. desember 2015, klokken 21:47
@jkirkebo
Den boksen du selger....kan den også leveres uten B-vern eller er det en fast pakke?

Jeg selger ingen bokser med innebygget B-vern men jeg selger B-vern separat for 1100,-.
Ahh, tipp topp
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

KjellG

Sitat fra: Homecast på onsdag 09. desember 2015, klokken 22:58
Likt svar i annen tråd her inne men legger den her også
Dette er klippet ut av dokumentasjon ang løsninger for wallboxer og vern. Skjønner at det ser litt rart ut men jeg har ikke mulighet til å slippe hele dokumentet.
Men her har vi en prof.dr.ing fra tyskland som ihvertfall nevner hvorfor reglene er som de er

6 mA DC er forøvrig hva en A type skal klare å takle uten å bli "lammet" om jeg ikke leser dokumentasjonen feil

Jfr Homecast her, så er det ikke tillatt med et B-vern etter et A-vern, A-vernet kan ødelegges! (Rull opp, ser ikke ut til at alt fra Homecast kommer med)

Holder ikke Homecast sitt utsagn?  Kan B etterfølge et A-vern?

ludo

Syns alt dette høres veldig rart ut. Hvis jeg designer en kretskort som innholder alt en lader inneholder, må jeg få lov til i microcontroller få lov til å velge å bryte strøm på gitte betingelser. F.eks at det går jorfeilstrøm, eller at noen avslutter ladning via mobil. Hva er fordkjellen?

jkirkebo

Sitat fra: ludo på søndag 13. desember 2015, klokken 19:33
Syns alt dette høres veldig rart ut. Hvis jeg designer en kretskort som innholder alt en lader inneholder, må jeg få lov til i microcontroller få lov til å velge å bryte strøm på gitte betingelser. F.eks at det går jorfeilstrøm, eller at noen avslutter ladning via mobil. Hva er fordkjellen?

Du bryter ikke bare strømmen om noen f.eks skal avslutte lading via mobil. Det vil skape lysbuer og påvirke levetiden til kontaktoren. Måten å gjøre det på er å kommunisere til bilen via pilotsignalet at lading skal avsluttes og deretter koble ut kontaktoren (når det ikke lengre går strøm i kretsen). Hvordan dette skal gjøres er definert i standarden.

Jordfeilstrøm skal detekteres og brytes i jordfeilbryter, ikke av ladekontroller og via kontaktor. Du skal derimot implementere jord-deteksjon, slik at lading ikke startes om laderen ikke er tilkoblet jord (gjøres enkelt ved å måle spenning fra L1 og N mot jord).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: ludo på søndag 13. desember 2015, klokken 19:33
Syns alt dette høres veldig rart ut. Hvis jeg designer en kretskort som innholder alt en lader inneholder, må jeg få lov til i microcontroller få lov til å velge å bryte strøm på gitte betingelser. F.eks at det går jorfeilstrøm, eller at noen avslutter ladning via mobil. Hva er fordkjellen?

Skal vi se: Du har en bil med innebygget lader og du får med en EVSE som styrer bilens lader til å lade med maks 10A. EVSE inneholder temperatursensor i Schuko støpselet og Jordfeilavbryter med type A karakteristikk. Vi leker oss litt videre med denne.

- Er det farlig lade denne bilen? Vil schuko stikket og resten av huset ta fyr? Nei, og Nei
- Kan en bruke Hjemmeladesstasjon? Ja
- Vil bruk av uorginal ladekabel, eller hjemmeladestasjon ødelegge bilen? Nei
- Kan en bruke ladekabel/ladestasjon med jordfeilvern Type B innebygget? Ja

Men det er nå problemene begynner. Kan type A brukes etter type B eller motsatt, Kan en lade med 10A fra en 10A kurs, eller 16A fra en 16A kurs. Hva med tverrsnitt på ledninger. Bør en ha 2,5mm2, 4mm2 6mm2.
Dobbelisolert, eller ikke? Hva med en LED pere på samme kurs????

Er det rart at 74% av folket velger å bruke original ladekabel og slippe å forholde seg til alt dette virvaret av regler anbefalinger-

Som Ludu skriver er en Ladekabel eller en ladestasjon kun en måte å Styre laderen i bilen, og skru av strømmen på forskjellige måter. Enten ved jordfeil, eller timer, eller temperatur, eller via Smarthus styring. Eller via en enkel strømbryter.  Begynner nesten å lure på om det er lov å trekke ut støpselet lenger. Det er det, men det er lurt å avslutte ladingen ved å trekke ut pluggen i bilen først.  ;) Og ja, dette gjelder ikke Think Classic og en del andre klassiske biler der en bør trekke ut støpselet i veggen først da dette er lettere å bytte ved slitasje og skade.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Sitat fra: jkirkebo på søndag 13. desember 2015, klokken 20:30
Sitat fra: ludo på søndag 13. desember 2015, klokken 19:33
Syns alt dette høres veldig rart ut. Hvis jeg designer en kretskort som innholder alt en lader inneholder, må jeg få lov til i microcontroller få lov til å velge å bryte strøm på gitte betingelser. F.eks at det går jorfeilstrøm, eller at noen avslutter ladning via mobil. Hva er fordkjellen?

Du bryter ikke bare strømmen om noen f.eks skal avslutte lading via mobil. Det vil skape lysbuer og påvirke levetiden til kontaktoren. Måten å gjøre det på er å kommunisere til bilen via pilotsignalet at lading skal avsluttes og deretter koble ut kontaktoren (når det ikke lengre går strøm i kretsen). Hvordan dette skal gjøres er definert i standarden.

Jordfeilstrøm skal detekteres og brytes i jordfeilbryter, ikke av ladekontroller og via kontaktor. Du skal derimot implementere jord-deteksjon, slik at lading ikke startes om laderen ikke er tilkoblet jord (gjøres enkelt ved å måle spenning fra L1 og N mot jord).

Jeg tror du misforstår her, jkirkebo?

Diskusjonen går på seriekobling av jordfeilvern (slik jeg forstår det), og om det er lov/teknisk problem. Man sier jo at man ikke skal seriekoble jordfeilvern.

Spørsmålet blir da om det blir "feil" (av tekniske årsaker, eller iht regelverket) dersom selve laderen har en innebygget detektor, som bryter dersom den detekterer jordfeil.

Det med L1 og N er selvsagt fint med TN, men litt vanskeligere med IT! :D  (Jeg vet du vet! :) )

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

jkirkebo

Sitat fra: Rio på søndag 13. desember 2015, klokken 20:40
Jeg tror du misforstår her, jkirkebo?

Diskusjonen går på seriekobling av jordfeilvern (slik jeg forstår det), og om det er lov/teknisk problem. Man sier jo at man ikke skal seriekoble jordfeilvern.

Spørsmålet blir da om det blir "feil" (av tekniske årsaker, eller iht regelverket) dersom selve laderen har en innebygget detektor, som bryter dersom den detekterer jordfeil.

Det er lov. Det er kursen foran som må tilpasses, om det brukes en Mode 3 ladestasjon. NEK400 sier ingenting om tilkoblet utstyr, kun om kursen som forsyner det.

Sitat
Det med L1 og N er selvsagt fint med TN, men litt vanskeligere med IT! :D  (Jeg vet du vet! :) )

Det blir samme greia. Det er typisk en modell som dekker både IT og TN-nett (det kan finnes ladestasjoner som bare virker på TN) og da måler man de to faselederne som forsyner ladestasjonen. At en av de evt. er N-leder spiller ingen rolle.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rio

jkirkebo: det som påstås tidligere i tråden, slik jeg forstår det, er at et A-vern som dekker f. eks. et helt hus, kan slutte å fungere når man kobler et B-vern inn, med noe som lekker litt DC-strøm (men ikke nok til å trippe B-vernet).

Det står også visstnok i NEK400 om dette (?), men jeg får det ikke til å stemme.

Jeg sjekket på sidene til vern-fabrikanter, og de har ingen advarsler mot seriekoblede vern. De har faktisk eksempler med det (selv om jeg antar at det er A-vern og A-vern).

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA