Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW nyheter - hva kan vi vente i 2016 /2017

Startet av Mazzbot, lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

Ingeniøren

#60
Tar ikke dette litt av nå ?

Jeg bor i et hus som er 25 år men forsatt i meget god stand. I skapet sitter det en jordfeilbryter som ble monter for 5 år siden ifm installasjon av en varmepumpe. Videre sitter det et A-vern/SI i ladeboksen som jeg selv satt opp i garasjen i august og koblet til CEE kontakten.

Ellers har jeg ingen A, B eller C og D vern... Dusjer hver dag, lager mat og vasker opp, går på do - uten problem, alt lovlig. Det hender jeg kjenner det kjiler litt når jeg roter nede i akvariet, dog...  ;). Hadde eltilsyn for 3 år siden kun med er par små merknader ( jordet og ikke jordet kontak på samme tørre rom, og en lampe på bad som ikke var jordet).

Og her går man nesten av skaftet pga en elbil ?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

bjaolsen

Problemet med elbil og lading av den er at du gjennom laderen kobler et batteri med både høy spenning og effekt til el-anlegget ditt hjemme.

Ved en gitt feiltype kan det oppstå en kobling mellom el-anlegget og batteriet som danner en likespent (DC) jordfeil, "vanlige"(A-type) jordfeilbrytere vil ikke løse ut på grunn av dette siden disse er laget for å løse ut på vekselstrøm og pulserende likestrøm.
En DC jordfeil er likefullt i stand til å ta livet av deg. Ta det fra en som har prøvd begge deler, høyspent DC er MYE vondere enn AC. Og mye verre å komme seg løs fra....

Derfor kommer disse "brysomme" reglene om B-type jordfeilvern på kurser som er dedikert til lading
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

automat

Slik jeg ser det er den enkleste måten å innføre B-vern, er å ha det integrert i ladestasjon, særlig hvis man skal koble ladestasjon til en eksisterende kurs. Man må i såfall koble ladestasjon via en CEE-kontakt for å følge forskriftene (slik jeg forstår det). Men en eksisterende kurs vil ofte ha A-vern i sikringsskapet allerede.

At man ved jordfeil risikerer å mørklegge hele garasjen i stedet for bare ladestasjonen pga av manglende selektivitet tror for de fleste ikke er noe stort praktisk problem. Men hvis det å ha A- og B vern etter hverandre kan medføre noen farlige feil, så er det jo straks værre. Derfor hadde det vært nyttig å vite om det kun er papirmessige grunner til ikke å gjøre dette, eller om det er noen reelle.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Homecast

Sitat fra: KjellG på tirsdag 08. desember 2015, klokken 18:52
Kan du utdype problemet? 
To sikringer i serie, ok? To jfa i serie, ok? To jfa, en type A en type B, hva er problemet?

Om det er praktisk med to er en annen sak. Kan bli litt mer feilsøking jfr styreskap med en "hemmelig" ekstra jfa eller en elbilkurs med to jfa i serie.

Kan du dokumentere lovligheten med dette du ikke ser på som et problem?
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rav4_EV

#64
Ny kurs skal følge 722 i NEK 400.

Ikke A-type jordfeilbryter foran B-type.

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler

En A-type jordfeilbryter foran B-type kan influere på utløsningen av den siste. Dette er også beskrevet i installasjonsveiledningen til produktene.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ludo


Rio

Sitat fra: Rav4_EV på onsdag 09. desember 2015, klokken 11:50
Ny kurs skal følge 722 i NEK 400.

Ikke A-type jordfeilbryter foran B-type.

https://www.trainor.no/cms/Forum/Forskrifter-og-normer-landbasert/Jordfeilbryter-type-A-eller-B-ved-ladere-for-elbiler

En A-type jordfeilbryter foran B-type kan influere på utløsningen av den siste. Dette er også beskrevet i installasjonsveiledningen til produktene.

Hvordan kan A-typen gjøre det? Rent elektrisk?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Jeg ser ikke hvordan A-vernet kan påvirke utløsing av B-vernet eller vise versa. Ville være interessant om noen kan påvise en slik effekt eller funksjonsprinsippet for et B-vern.

Etter min forståelse måler vernene "bortkommet strøm", de påvirker ikke strømmen. "Bortkommet strøm" er den samme i begge vern i en seriekobling. Ser heller ikke at batteriets spenning per se, er av interesse her, det er en likestrømskomponent til jord som et B-vern fanger opp, et tap kanskje ved at det har oppstått noe tull med likerettere i systemet som gir en DC-avledning til jord.  Likestrømmen kan godt være noe varierende, men slik at den er kontinuerlig. Dersom en kunne garantere retur til 0 V kunne en klare seg med et litt enklere vern.
Dog, jeg er kun en sølle amatør.

Rav4_EV

Nå er ikke jeg den rette til å disputere om hvorfor man ikke kan ha A type foran B type da jeg mener at B type er overkill da elbiler har langt mer avansert feilstrømsovervåking ombord.

Derimot er type A foran type B like forbudt som det er påbudt å benytte type B foran elbil.

Da blir konklusjonen at det er bortkastet å ha innebygd type B i ladepunktet.
For de produsentene som leverer slikt er det unødvendig fordyrende. Du må da ha en 100mA type B i skapet om du skal oppfylle kravene.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Homecast

Likt svar i annen tråd her inne men legger den her også
Dette er klippet ut av dokumentasjon ang løsninger for wallboxer og vern. Skjønner at det ser litt rart ut men jeg har ikke mulighet til å slippe hele dokumentet.
Men her har vi en prof.dr.ing fra tyskland som ihvertfall nevner hvorfor reglene er som de er

6 mA DC er forøvrig hva en A type skal klare å takle uten å bli "lammet" om jeg ikke leser dokumentasjonen feil
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Rio

Homecast: Tusen takk for sitat, selv om han fremdeles ikke forklarer hvorfor/hvordan feilen/problemet oppstår?

Etter det jeg kan se sier han at det første A-vernet kanskje ikke virker/feiler, men B-vernet skal vel fremdeles slå ut?



Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

KjellG

Dette blir for løst.

Jeg kan for lite og har ikke tilgang på relevante standarder.

Om oppstrøms A-vern feiler, hva så dersom nedstrøms B-vern kobler fra? Her er imidlertid nevnt underfordeling. Da kan det være uheldig om B-vern blokkerer A-vernet.

Tilbake til mitt eksempel over med 150 styreskap med "hemmelig" 16A jfa på en kurs som ev er sikret med en 15-16A jfa type A?

Rio

Jeg ser på dokumentasjonen fra Eaton/Möller og Siemens, og begge steder har de vern i serie i deres eksempler, uten å spesifisere at man ikke kan ha A-vern og så B-vern.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Homecast

2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

overter

DC komponenten som det referes til, vil ikke bli detektert av et type A vern. Denne komponenten kan føre til at strømtrafoen i vernet går i metning og permanent ødelegge vernet. Derfor skal ikke vern brukes i kurser med slikt utstyr. Et annet moment er at det ikke bare er elbiler som kan skape slike feilstrømmer, alt utstyr som har frekvensomformere har jo et slikt potensial; børsteløse vaskemaskiner, frekvensstyrte motorer (varmepumper), UPS og så videre.
2019 Hyundai Kona
2015 Renault ZOE Intense 43Kw - 11KW lader

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA