Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW nyheter - hva kan vi vente i 2016 /2017

Startet av Mazzbot, lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 23:44
B vernet skal være et eller annet sted på kursen. Har ladestasjonen det innebygget trengs ikke et ekstra B vern.

Flere og flere ladestasjoner leveres med B vern bl.a forde det blir rimeligere og forde det ofte ikke er plass i sikringskapet.

Brukes stikket til annet enn elbillading trenges heller ikke B vernet, men er elektrikkeren påståelig er det bare å koble opp ladestasjonen som en fast instalasjon. Vi anbefaler å bruke stikk da en da kan koble helt fra i tilfelle lynnedslag og fare for overspenning på nettet. Slike overspenninger hopper lett over en sikring, men sliter med å hoppe over et frakoblet stikk

B-vernet skal være et sted i kursen ja, og med "kursen" menes den faste installasjonen. En ladestasjon med støpsel er ikke en fast installasjon slik sett, den har sluttbruker selv lov å montere opp/ned eller bytte ut.

Det blir som å be om et blått 32A stikk uten B-vern fordi det skal brukes med Teslas UMC med innebygget B-vern. De færreste elektrikere vil gå med på det tror jeg. Elektrikeren skal skrive en samsvarserklæring på at kursen er i samsvar med forskriftene, og denne erklæringen inkluderer ikke eventuelt utstyr som kobles via støpsel. Dermed blir det vanskelig å dokumentere samsvar med forskriftene.

Løsningen er enten å koble ladestasjonen fast til nettet eller å montere B-vern i sikringsskapet. Jeg er enig med deg mhp. fordelen med CEE-stikk og synes derfor beste løsning er B-vern i skapet. Er det ikke plass der kan man selvsagt plassere det i egen kapsling hvor som helst mellom skap og stikk.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: elektrolux på søndag 06. desember 2015, klokken 23:44
B vernet skal være et eller annet sted på kursen. Har ladestasjonen det innebygget trengs ikke et ekstra B vern.

Flere og flere ladestasjoner leveres med B vern bl.a forde det blir rimeligere og forde det ofte ikke er plass i sikringskapet.

Brukes stikket til annet enn elbillading trenges heller ikke B vernet, men er elektrikkeren påståelig er det bare å koble opp ladestasjonen som en fast instalasjon. Vi anbefaler å bruke stikk da en da kan koble helt fra i tilfelle lynnedslag og fare for overspenning på nettet. Slike overspenninger hopper lett over en sikring, men sliter med å hoppe over et frakoblet stikk
,

Det er krav om montering av jordfeilbryter på alle forbrukerkurser pr idag. DVS i minste fall en jordfeilbryter type A. Problemet er at hvordan er det å montere en jordfeilbryter type B etter en jordfeilbryter type A? sjekk opp kravene for B type jordfeilbryter og forankoblet anlegg.

Kort fortalt så må det da monteres B vern i tavlen, eller ha DC beskyttelse som tillater A vern i sikringsskapet.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

pudderjagar

Eit B vern og eit A vern er heilt like bortsett fra ein detalj. Eit A vern reagerer også på variable DC spenningar som er på avveie. B vernet reagerer i tillegg på glatte likespenninger. Når ein skal montere nye kursar til elbil så er det viktig å ikkje bruke jordfeilautomat (kombiautomat) på kursen som er tiltenkt elbil. Dette er for å oppfylle kravet om selektivitet.

Skal ein montera ein kurs til elbil i eit eldre hus som har felles jordfeilbrytar for alle kursane så bør ein ta ut strøm til kursen forran jordfeilbryteren. 
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på mandag 07. desember 2015, klokken 17:57
Eit B vern og eit A vern er heilt like bortsett fra ein detalj. Eit A vern reagerer også på variable DC spenningar som er på avveie. B vernet reagerer i tillegg på glatte likespenninger. Når ein skal montere nye kursar til elbil så er det viktig å ikkje bruke jordfeilautomat (kombiautomat) på kursen som er tiltenkt elbil. Dette er for å oppfylle kravet om selektivitet.

Skal ein montera ein kurs til elbil i eit eldre hus som har felles jordfeilbrytar for alle kursane så bør ein ta ut strøm til kursen forran jordfeilbryteren.

Og derfor bør Type B vernet monteres i sikringsskapet, slik at også kabelen er beskyttet mot jordfeil ved f.eks skade (graveskade, spiker/skrue gjennom kabel osv.).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ludo

Jeg forstår ikke problemet med serie koble A og B jord vern. Kan noen forklare?

Homecast

Sitat fra: ludo på mandag 07. desember 2015, klokken 22:39
Jeg forstår ikke problemet med serie koble A og B jord vern. Kan noen forklare?

Du kan ikke dokumentere selektivitet eller funksjon, fordi A vernet kan bli lammet før B type jordfeilvernet legger ut.
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

bjaolsen

Og hvis noen ikke helt har funnet ut hva selektivitet er, så er det et faguttrykk for at det er det vernet som er nærmest feilen som skal slå ut først slik at en ikke kobler ut mer enn nødvendig av anlegget.
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

automat

Dette må jeg ha inn med teskje. Er det noen reel risiko for at B-vernet ikke fungerer etter hensikten fordi det står etter et A-vern? Eller at det oppstår andre utilsiktede effekter? Er det mulig å få en beskrivelse av et slikt scenario?

Eller er dette paragrafrytteri og dokumentasjonshysteri, som får som utslag at en elektriker ikke vil gjøre det?

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Homecast

Sitat fra: automat på tirsdag 08. desember 2015, klokken 11:51
Dette må jeg ha inn med teskje. Er det noen reel risiko for at B-vernet ikke fungerer etter hensikten fordi det står etter et A-vern? Eller at det oppstår andre utilsiktede effekter? Er det mulig å få en beskrivelse av et slikt scenario?

Eller er dette paragrafrytteri og dokumentasjonshysteri, som får som utslag at en elektriker ikke vil gjøre det?

Leverandørene går ikke god for en slik løsning, altså om noe skjer i med bilen / huset og forsikringen sjekker ut dette, så kan leverandøren si at dette ikke er i henhold til deres godkjenninger = avkorting ++++
eller enda værre, siden de sier at det ikke fungerer som det skal så kan det hende at det går utover sikkerheten for personer...

Men på den andre siden, det er sikkert bare for å være vanskelige at leverandørene sier at det ikke er bra =) (ja et lite sleivspark)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Powerflux

Hvor kom dette med A vern in I bildet?
Var det ikke slik at det skal være B vern på dedikert ladekurs....end of story?
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

bjaolsen

Problemet er vel med selektivitet i denne sammenhengen...

Regner med at A-vern dukket opp på bakgrunn av at det i flere installasjoner enten er felles jordfeilbrytere eller jordfeilautomater.

Det skal ikke mer til en litt forskjellige kurver for utløsestrøm på "vanlig" jordfeil som kan føre til at A-vernet slår ut før B-vernet, dermed er ikke selektiviteten ivaretatt. Nå må jeg innrømme at jeg er et stykke utenfor mitt fagområde, så det kan hende at jeg er på jordet....
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Homecast

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 08. desember 2015, klokken 12:03
Hvor kom dette med A vern in I bildet?
Var det ikke slik at det skal være B vern på dedikert ladekurs....end of story?

A vern i tavle ut til stikkontakt, pluggbar veggboks med innebygget B vern...
Altså ikke etter forskriftene rent teknisk =)

Derimot B vern i tavle (ja må passe på at dette monteres foran et ev forankoblet jordfeilvern) er ok uansett, men hvorfor betale for veggboks med b vern innebygget i tillegg?

Jeg tror salto har den greieste løsninger pr idag, ikke B vern, men samme funksjon. Altså DC beskyttelse som legger ut ved 6mA jordfeilstrøm DC  (så kommer vel zaptech med sin løsning etterhvert også forhåpentligvis)
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

KjellG

Sitat fra: Homecast på tirsdag 08. desember 2015, klokken 09:37
Sitat fra: ludo på mandag 07. desember 2015, klokken 22:39
Jeg forstår ikke problemet med serie koble A og B jord vern. Kan noen forklare?

Du kan ikke dokumentere selektivitet eller funksjon, fordi A vernet kan bli lammet før B type jordfeilvernet legger ut.
I vårt område er nettopp montert 150 skap for kloakkpumper.  Skapene inneholder frekvensomformer for pumpe pluss en jfa. Mange, "alle", har fått nye kurser til dette. Kurser monteres med jfr reglement med jfa. Selektivitet?

Selektivitet er bra, men en bør ikke overdrive betydningen i små installasjoner.

Homecast

Sitat fra: KjellG på tirsdag 08. desember 2015, klokken 17:42
Sitat fra: Homecast på tirsdag 08. desember 2015, klokken 09:37
Sitat fra: ludo på mandag 07. desember 2015, klokken 22:39
Jeg forstår ikke problemet med serie koble A og B jord vern. Kan noen forklare?

Du kan ikke dokumentere selektivitet eller funksjon, fordi A vernet kan bli lammet før B type jordfeilvernet legger ut.
I vårt område er nettopp montert 150 skap for kloakkpumper.  Skapene inneholder frekvensomformer for pumpe pluss en jfa. Mange, "alle", har fått nye kurser til dette. Kurser monteres med jfr reglement med jfa. Selektivitet?

Selektivitet er bra, men en bør ikke overdrive betydningen i små installasjoner.

Funksjonen da? du kan ikke garantere den heller..
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

KjellG

#59
Kan du utdype problemet? 
To sikringer i serie, ok? To jfa i serie, ok? To jfa, en type A en type B, hva er problemet?

Om det er praktisk med to er en annen sak. Kan bli litt mer feilsøking jfr styreskap med en "hemmelig" ekstra jfa eller en elbilkurs med to jfa i serie.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA