Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW nyheter - hva kan vi vente i 2016 /2017

Startet av Mazzbot, lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

ludo


jkirkebo

Sitat fra: pudderjagar på fredag 04. desember 2015, klokken 15:09
Når du rehabiliterer eit skap så er da ikkje krav om å bytte frå 16A til 15A. Eg veit at ein del installatører hevder dette men då bør dei sjekke opp ein dom som eg trur vart avsagt i Oslo om dette temaet. Der var det eint heilt boretslag som vart negradert frå 13A til 10A (1,5mm2 kabel) Her måtte installatør bytte tilbake til 13A.

Kravet gjelder vel kun evt. nye kurser som legges opp? Ikke at jeg er noen ekspert på smutthullene da...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på fredag 04. desember 2015, klokken 16:17
Huset mitt er fra 2008. Det er 14 16A kurser( tillegg til kraftigere kurser til varmepumpe, induksjonstopp etc.), alle med 2,5mm2 kabeltykkelse.
Snakket med en trikker ang. trekke en 32A kurs ut til garasjen og i følge ham er det ikke krav til å bygge om til 15A sikringer, ei heller trekke om til 4mm2 kabeltykkelse. Regelverket er altså ikke tilbakevirkende i dette tilfellet!

Det stemmer slik jeg har forstått det, men så snart det strekkes en ny ledning til f.eks garasjen mener jeg dagens regelverk må følges. Da kan man ikke f.eks sikre 1.5mm2 med 13A selv om slike kurser finnes fra før i skapet.

Likeledes kan eksisterende kurs med vanlig jordfeilbryter benyttes til lading, men skal det strekkes en ny kurs kommer kravet om Type B inn. Så kan man selvsagt prøve å snike seg rundt det ved f.eks å benytte eksisterende utekurs til lading mens man legger opp en ny kurs til alt det andre ute, men slikt vil nok de fleste elektrikere nekte å være med på tror jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Homecast

Sitat fra: Powerflux på fredag 04. desember 2015, klokken 16:17
Huset mitt er fra 2008. Det er 14 16A kurser( tillegg til kraftigere kurser til varmepumpe, induksjonstopp etc.), alle med 2,5mm2 kabeltykkelse.
Snakket med en trikker ang. trekke en 32A kurs ut til garasjen og i følge ham er det ikke krav til å bygge om til 15A sikringer, ei heller trekke om til 4mm2 kabeltykkelse. Regelverket er altså ikke tilbakevirkende i dette tilfellet!

Er ikke tilbakevirkende kraft, men er det virkelig rett å kritisere elektrikeren for å gjøre anlegget bedre/sikrere?
Vi vet ikke om han har anbefalt valgene pga nye forskrifter eller hva han faktisk har sakt...
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Espen Hugaas Andersen

#19
Sitat fra: Mazzbot på fredag 04. desember 2015, klokken 17:07Har hørt med 4 elektrikere nå .

9500 inkl alt
7990 inkl alt
15920 inkl alt

Grådig dyrt .

Huset er fra 2013 så er ganske moderne !! Burde ikke bli noe problem .

Hadde tenkt noe som 5000 kr for arbeid og materiell.
Det blir dyrt når man tar med klasse B jordfeilvern. Om du ber om en generell kurs med industristikk, og ikke nevner elbil, så blir det billigere. (Om de spør, si at du skal bruke den til kompressor, høytrykkspyler, e.l.) Da får du klasse A jordfeilvern i stedet. (Jeg gjorde dette, tror kursen havnet på ca 2000 kroner, sammen med litt andre greier.)

Det klasse B jordfeilvern gjør som klasse A jordfeilvern ikke gjør er at de er garantert å slå ut ved DC feilstrømmer. Klasse A kan slå ut, men de kan også ikke slå ut. I teorien kan du altså med klasse A jordfeilvern ta på bilen en dag og fordi det har oppstått en feil få farlig strøm i deg.

Men denne risikoen er veldig liten. I EU er det krav om klasse B jordfeilvern kun på trefase-uttak. Det er ikke dokumentert at noen har noensinne blitt skadd eller drept av DC jordfeil på enfase elbil-ladere.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Powerflux

Sitat fra: Homecast på fredag 04. desember 2015, klokken 20:22
Er ikke tilbakevirkende kraft, men er det virkelig rett å kritisere elektrikeren for å gjøre anlegget bedre/sikrere?

Jo, når det koster en halv formue for i realiteten å oppnå ingenting så er det det!
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

jkirkebo

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. desember 2015, klokken 20:25
Det blir dyrt når man tar med klasse B jordfeilvern. Om du ber om en generell kurs med industristikk, og ikke nevner elbil, så blir det billigere. (Om de spør, si at du skal bruke den til kompressor, høytrykkspyler, e.l.) Da får du klasse A jordfeilvern i stedet. (Jeg gjorde dette, tror kursen havnet på ca 2000 kroner, sammen med litt andre greier.)

Eller man finner en elektriker som godtar at man anskaffer Type B jordfeilvern selv. Jeg og flere andre selger disse til omkring 1200 kroner, da er ikke merkostnaden for å holde seg innenfor forskriftens intensjon så veldig høy.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Mazzbot

Har en bekjent av fruen som er elektriker , han ville ikke gjøre svart arbeid , greit nok . Men han må da kunne montere hvitt med utstyr jeg har kjøpt ( skal ikke se bort ifra at du får en bestilling til jkirkebo )
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Dexter

Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. desember 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. desember 2015, klokken 20:25
Det blir dyrt når man tar med klasse B jordfeilvern. Om du ber om en generell kurs med industristikk, og ikke nevner elbil, så blir det billigere. (Om de spør, si at du skal bruke den til kompressor, høytrykkspyler, e.l.) Da får du klasse A jordfeilvern i stedet. (Jeg gjorde dette, tror kursen havnet på ca 2000 kroner, sammen med litt andre greier.)

Eller man finner en elektriker som godtar at man anskaffer Type B jordfeilvern selv. Jeg og flere andre selger disse til omkring 1200 kroner, da er ikke merkostnaden for å holde seg innenfor forskriftens intensjon så veldig høy.

merke?

bosonic

Vanskelig å bedømme pristilbud når ikke du har beskrevet føringsvei og hvor langt det skal legges kabel.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Homecast

Sitat fra: Dexter på fredag 04. desember 2015, klokken 21:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. desember 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. desember 2015, klokken 20:25
Det blir dyrt når man tar med klasse B jordfeilvern. Om du ber om en generell kurs med industristikk, og ikke nevner elbil, så blir det billigere. (Om de spør, si at du skal bruke den til kompressor, høytrykkspyler, e.l.) Da får du klasse A jordfeilvern i stedet. (Jeg gjorde dette, tror kursen havnet på ca 2000 kroner, sammen med litt andre greier.)

Eller man finner en elektriker som godtar at man anskaffer Type B jordfeilvern selv. Jeg og flere andre selger disse til omkring 1200 kroner, da er ikke merkostnaden for å holde seg innenfor forskriftens intensjon så veldig høy.

merke?

cenika selvfølgelig. alle elektrikere får også tak i dette, de fleste velger derimot å ikke bruke det...
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Homecast

Sitat fra: Powerflux på fredag 04. desember 2015, klokken 20:44
Sitat fra: Homecast på fredag 04. desember 2015, klokken 20:22
Er ikke tilbakevirkende kraft, men er det virkelig rett å kritisere elektrikeren for å gjøre anlegget bedre/sikrere?

Jo, når det koster en halv formue for i realiteten å oppnå ingenting så er det det!

Nå var vel tilfellet som nevnt over her en utskrifting av hele skapet. Da lukter det jo skap uten jfb +++ da vil jeg si at forskjellen i sikkerhet er enorm!
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Dexter

#27
Sitat fra: Homecast på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Dexter på fredag 04. desember 2015, klokken 21:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. desember 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. desember 2015, klokken 20:25
Det blir dyrt når man tar med klasse B jordfeilvern. Om du ber om en generell kurs med industristikk, og ikke nevner elbil, så blir det billigere. (Om de spør, si at du skal bruke den til kompressor, høytrykkspyler, e.l.) Da får du klasse A jordfeilvern i stedet. (Jeg gjorde dette, tror kursen havnet på ca 2000 kroner, sammen med litt andre greier.)

Eller man finner en elektriker som godtar at man anskaffer Type B jordfeilvern selv. Jeg og flere andre selger disse til omkring 1200 kroner, da er ikke merkostnaden for å holde seg innenfor forskriftens intensjon så veldig høy.

merke?

cenika selvfølgelig. alle elektrikere får også tak i dette, de fleste velger derimot å ikke bruke det...

Cenika?? Har dem egne jordfeilbryter?

Eller er det chint du mener?

Homecast

Sitat fra: Dexter på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:31
Sitat fra: Homecast på lørdag 05. desember 2015, klokken 22:19
Sitat fra: Dexter på fredag 04. desember 2015, klokken 21:37
Sitat fra: jkirkebo på fredag 04. desember 2015, klokken 21:13
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 04. desember 2015, klokken 20:25
Det blir dyrt når man tar med klasse B jordfeilvern. Om du ber om en generell kurs med industristikk, og ikke nevner elbil, så blir det billigere. (Om de spør, si at du skal bruke den til kompressor, høytrykkspyler, e.l.) Da får du klasse A jordfeilvern i stedet. (Jeg gjorde dette, tror kursen havnet på ca 2000 kroner, sammen med litt andre greier.)

Eller man finner en elektriker som godtar at man anskaffer Type B jordfeilvern selv. Jeg og flere andre selger disse til omkring 1200 kroner, da er ikke merkostnaden for å holde seg innenfor forskriftens intensjon så veldig høy.

merke?

cenika selvfølgelig. alle elektrikere får også tak i dette, de fleste velger derimot å ikke bruke det...

Cenika?? Har dem egne jordfeilbryter?

Eller er det chinchilla du mener?

Cenika = Chint
2015 Nissan Leaf Tekna.
Veggboks: Mennekes Amtron Trend E.

Dexter

Cenika er vel bare en norsk grossist. Chint er billig Kina materiell.

De fleste seriøse eller installatører skyr disse merkene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA