Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMW nyheter - hva kan vi vente i 2016 /2017

Startet av Mazzbot, lørdag 09. januar 2016, klokken 10:37

« forrige - neste »

pudderjagar

1,5 mm2 og 15A er knallhardt hvis du har ledning i rør i vegg. Da var faktisk lov da og i sinn tid med 16A på 1,5mm2 men heldigvis så har dei gått vekk frå den.

Her er da snakk om 13A på 1,5mm2 som har vore lov lenge. Men etter nye normer så er da ikkje lov med meir enn 10A på 1,5mm2.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Powerflux

Nå må man vel opp på 4mm2 på 16A kurser :o Godt det ikke er tilbakevirkende regelverk for dette virker en smule hysterisk!
Høyeste temp jeg noen gang har målt var 43c på 16A sikringen etter at bilen hadde ladet i 5 timer på 16A.
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

pudderjagar

Sitat fra: Powerflux på onsdag 16. desember 2015, klokken 13:56
Nå må man vel opp på 4mm2 på 16A kurser :o Godt det ikke er tilbakevirkende regelverk for dette virker en smule hysterisk!
Høyeste temp jeg noen gang har målt var 43c på 16A sikringen etter at bilen hadde ladet i 5 timer på 16A.

Da er heilt rett at du må bruke 4mm2 på 16A i boligar. Men kjem du på eit bygg der da ikkje er lagt tilrette for at folk kan bu så er da heilt greit med 16A på 2,5mm2.  ??? ???

Husk at på ein 16A automatsikring så kan du hale ut 23A i 1 time før den slår ut på overbelastning. Då begynner da å værta bra lunk i 2,5mm2 hvis den ligg inne i ein issolert vegg som da gjer i dei fleste hus i dag.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

KjellG

Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:01
Husk at på ein 16A automatsikring så kan du hale ut 23A i 1 time før den slår ut på overbelastning.

Nå er det vel ingen slik "garanti"? Kravet er at med en belastning på 1,45* in så skal sikringen ha gått senest innen 1 time. Om den går etter 2 minutter, er den også innenfor spesifikasjonen. Dersom en antar at utkoblingen er normalfordelt, vil halvparten av sikringene ha koblet ut innen 1/2 time med 23A last.

Griffel

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 16:23
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. desember 2015, klokken 14:01
Husk at på ein 16A automatsikring så kan du hale ut 23A i 1 time før den slår ut på overbelastning.

Nå er det vel ingen slik "garanti"? Kravet er at med en belastning på 1,45* in så skal sikringen ha gått senest innen 1 time. Om den går etter 2 minutter, er den også innenfor spesifikasjonen. Dersom en antar at utkoblingen er normalfordelt, vil halvparten av sikringene ha koblet ut innen 1/2 time med 23A last.

Nå er jo saken egentlig den at noen har kommet fram til at 2x2,5mm2 trukket i rør i en isolert vegg ikke bør belastes varig med mer enn 19,5A og at en kan risikere at en 16A normalautomet varig kan slippe mer enn dette gjennom. (3x2,5 tåler mindre, kabel i rør tåler mindre, kabel på vegg tåler mer, kan omgivelsestemperatur i luft bli over 30 grader tåler kablen mindre etc. Det er altså mye regler avhengig av forleggningsmåte, antall ledere i kabel, flere kabler ved siden av hverandre, omgivelsestemperatur etc.)

Det finnes 4 grenseverdier I1, I2, I3 og I4 for automatsikringer.
I1 Hva sikringen skal tåle i minst en time
I2 Hva den skal løse ut på før det har gått en time
I3 Ikke momentan utløsning
I4 Momentanutløsning
Alle disse verdiene ligger over In som er sikringens nominelle verdi (f.eks 16A).

Det vil si at en 16A sikring aldrig (ikke) skal løse ut ved 16A (ved 20C) og den skal tåle 16 x I1 i minst en time men ikke mer enn 16 x I2 i en time. Elektrikker må også forvisse seg om at en kortsluttning gir en større srøm enn I4 (kan være et problem ved lange kabler, og ved lave kortsluttningsytelser på nettet).
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

KjellG

Maks sikring på ny kurs 2*2,5 mm2 forlagt i isolert vegg er mao 13 A, ikke hverken 16 eller 15A.

Griffel

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:45
Maks sikring på ny kurs 2*2,5 mm2 forlagt i isolert vegg er mao 13 A, ikke hverken 16 eller 15A.
Nei, hvor har du det fra? Den kan gjerne være 16A, det avhenger av sikringskarakteristikken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:40

....


Griffel:

Jeg har forsøkt å forstå begrunnelsen for at man ikke skal ha et A-vern etterfulgt av et B-vern (utover at det er vanskeligere å se hva som slo ut A-vernet).

Noen snakker om at det kan forhindre A-vernet i å fungere ordentlig?

Jeg sjekket produktbeskrivelser fra Eaton og et par til, men ingen av den nevner noen slik restriksjon, og et par av dem har sågar diagrammer med flere vern i serie (dog ikke spesifikt A-vern og så B-vern).

Vet du om noen teknisk årsak til dette? Altså, at et B-vern forhindrer A-vernet i å fungere eller lignende?

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pudderjagar

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:45
Maks sikring på ny kurs 2*2,5 mm2 forlagt i isolert vegg er mao 13 A, ikke hverken 16 eller 15A.

Du kan bruke 15A på på 2,5mm2 forlagt i isolert vegg.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Griffel

#114
Sitat fra: Rio på onsdag 16. desember 2015, klokken 18:48
Griffel:

Jeg har forsøkt å forstå begrunnelsen for at man ikke skal ha et A-vern etterfulgt av et B-vern (utover at det er vanskeligere å se hva som slo ut A-vernet).

Noen snakker om at det kan forhindre A-vernet i å fungere ordentlig?

Jeg sjekket produktbeskrivelser fra Eaton og et par til, men ingen av den nevner noen slik restriksjon, og et par av dem har sågar diagrammer med flere vern i serie (dog ikke spesifikt A-vern og så B-vern).

Vet du om noen teknisk årsak til dette? Altså, at et B-vern forhindrer A-vernet i å fungere eller lignende?
Sannelig om jeg vet.

Svar slettet nå vet jeg.

"Alle" beskrivelser av jorfeilbryter viser en sumstrømtransf. dette fungerer jo greit på AC.  Egentlig var dette AC typen, så kom A som tar pulserende likestrøm med en mindre endring av elektronikk for utløsning.

Når vernet også skal fungere på glatt DC må det andre måleprinsipper til.
Etter litt nettsøk: 2 sumstrøm transf. i bryter hvorav den ene er for DC hvor en med hjelpespenning og elektronikk måler DC strøm gjennom denne ringkjerne.

Fullstendig svar på hvorfor ikke A og B i serie kommer etterhvert lenger ned i tråden.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

#115
Sitat fra: pudderjagar på onsdag 16. desember 2015, klokken 19:15
Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 17:45
Maks sikring på ny kurs 2*2,5 mm2 forlagt i isolert vegg er mao 13 A, ikke hverken 16 eller 15A.

Du kan bruke 15A på på 2,5mm2 forlagt i isolert vegg.

Med sikring med I2=1,3 så går det fint ja. De fleste produsentene har sikringer med slik karakteristikk nå.
Med sikring med I2=1,2 går det fint med 16A. Denne varianten er det vesentlig færre produsenter som fører, og de er gjerne endel dyrere enn snittet.

15A er nok det vanligste å bruke nå på 2,5mm2. Standardsikringer har I2=1,45

13A*1,45=18,85A
15A*1,3=19,5A
16A*1,2=19,2A

Alle disse er under eller lik 19,5A som er maks for 2.5mm2 kabel/ledning i isolert vegg (forlegningsmåte A1 eller A2).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

KjellG

Enig i regnestykket ditt jkirkebo, men er I2=1.3 vanlig handelsvare nå? Det dette en finner "når en tar en standard 15A ut av hylla"? I så fall er jo 15A/2,5mm2 grei skuring.

Griffel

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:40
Enig i regnestykket ditt jkirkebo, men er I2=1.3 vanlig handelsvare nå? Det dette en finner "når en tar en standard 15A ut av hylla"? I så fall er jo 15A/2,5mm2 grei skuring.
Dette er jo for elektrikkere, så når elektrikker tar en 15A ut av hylla er det en som passer til 15A 2x2,5A.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:40
Enig i regnestykket ditt jkirkebo, men er I2=1.3 vanlig handelsvare nå? Det dette en finner "når en tar en standard 15A ut av hylla"? I så fall er jo 15A/2,5mm2 grei skuring.

Ja, etter min erfaring er de aller fleste 15A automater i salg nå tilpasset den nye bolignormen med maks 19,5A. Men det er jo uansett enkelt å sjekke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 16. desember 2015, klokken 22:05
Sitat fra: KjellG på onsdag 16. desember 2015, klokken 21:40
Enig i regnestykket ditt jkirkebo, men er I2=1.3 vanlig handelsvare nå? Det dette en finner "når en tar en standard 15A ut av hylla"? I så fall er jo 15A/2,5mm2 grei skuring.
Dette er jo for elektrikkere, så når elektrikker tar en 15A ut av hylla er det en som passer til 15A 2x2,5A.

Ja, noen annen stor grunn er det vel normalt ikke til å sette opp en 15A sikring.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA