Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lade med strømaggregat?

Startet av Girstang, lørdag 09. januar 2016, klokken 00:05

« forrige - neste »

Girstang

Hei. Har lest mye om elbiler og prøvd flere. Morsomme å kjøre er dem.

Noen spørsmål har jeg da.
Lurer på siden dem første leafene allerede melder om fall i kapasitets barer, om dette har blitt bedre på nyere leafer og da spesielt i 30kwt leafen? Hva tror dere levetiden vil være på denne bilen med nogenlunde god restkapasitet?

Og sist. Vil det lønne seg for meg å bytte ut en toyota Avensis 2011 modell gått 30000km kjøpt for 165000kr til fordel for en ny leaf til ca pris 275000kr? Er dette noe vits økonomisk?
Har ingen bommer eller parkering/taxi fil å tenke på. Ca 16000km i året.

arthur

Hvis du har fått en AVensis fra 2011 med kun 30' kilometer på speedometeret til 165' så ville jeg ha beholdt den for det var billig!
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

timingbeltkiller

Økonomisk har dette bytte ingen hensikt.
For kapitalkostnadene (avskriving + rentetap bunden kapital) blir vesentlig høyere med
en splitter ny bil enn for en godtkjøps bruktbil.
Du tjener ikke inn denne merutgiften med billigere "drivstoff" etc til 16K km.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Electrix

Det er vanskelig å få det til å bli lønnsomt å kjøpe ny bil, men hvis en brukt Leaf til samme pris som din Avensis kan passe inn i ditt kjøremønster så blir det litt enklere.

Da blir regnestykkene noe lignende dette:

Brukt Avensis
- drivstoffutgifter (16 000 km x 0,06 liter/km x 13 kr/liter = 12 480 kr)
- årsavgift (3565 kr)
- skift av olje og oljefilter (verksted 2 000 kr)
- skift av luftfilter for motor (gjør selv 150 kr)
totalt 18195

Brukt Leaf
+ strøm for lading (16 000 km x 0,2 kWh/km x 0,80 kr/kWh = 2560 kr)
+ noe hurtiglading avhengig av hvor mange langturer du kjører (500 kr?)
+ årsavgift for elbil (435 kr)
totalt 3495

Forskjell 14 700 kr i året. Så må man vurdere om det er flere fordeler eller ulemper avhengig av hvor man bor og hva slags kjøremønster man har.

Når det gjelder batteribarer så er det vel stort sett biler eldre enn 3 år OG kjørt mer enn 100 000 km som opplever dette. I tillegg er det noen fra steder som Arizona der det er normalt med en temp over 40-50 grader. Min bil er nå nesten 3,5 år og har ikke mistet noen barer.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Panduck

Jeg forstår ikke hvordan man enkelt kan regne på dette. Med en gang garantien er utløpt på bilen, er det vel et sjansespill hva det vil koste. På VW Passaten jeg hadde ble det plutselig 60.000 i verkstedsregninger. Jeg fant fort ut at VW hadde jeg ikke råd til å eie. Toyota ga mer trygghet, men plutselig var det 25.000 i regninger der også.  Det var noen kroner til rep. av ting som også kan gå galt på elbil, men det aller, aller meste var feil som aldri noen sinne vil intreffe på en elbil.

Jeg har byttet og vil ikke se meg tilbake. Den usikkerheten det var med alt som kunne gå galt på en bensinbil, jeg vil ikke ha noe med det å gjøre igjen, noen sinne. Vil en 30kW LEAF møte dine behov, så har du en driftsikker bil i mange år fremover. Men man er jo aldri sikker, selv med elbil. Det er bare langt mindre som kan feile...

Bjoris

#5
Sitat fra: Girstang på torsdag 03. desember 2015, klokken 18:48
Hei. Har lest mye om elbiler og prøvd flere. Morsomme å kjøre er dem.

Noen spørsmål har jeg da.
Lurer på siden dem første leafene allerede melder om fall i kapasitets barer, om dette har blitt bedre på nyere leafer og da spesielt i 30kwt leafen? Hva tror dere levetiden vil være på denne bilen med nogenlunde god restkapasitet?

Og sist. Vil det lønne seg for meg å bytte ut en toyota Avensis 2011 modell gått 30000km kjøpt for 165000kr til fordel for en ny leaf til ca pris 275000kr? Er dette noe vits økonomisk?
Har ingen bommer eller parkering/taxi fil å tenke på. Ca 16000km i året.

Du skal kjøpe en meget spesiell Leaf om du skal klare å bruke 275 på den;) Min koster iallefall 244+vinterhjul, Tekna og ja, 30 kwh! Det gjør jo regnestykket ditt litt bedre... (bare si du vil ha bonderabatt:) Du kan bli "bonde" når du bestiller siden leveringstiden er så lang at du er ferdig med karenstiden før du får bilen uansett... Så kan du toppe hele dritten, med å få en venn med Leaf til å bli ambasadør, da får dere begge ett gavekort på 2.500:)

Jeg mener at om denne bilen skal være din bil nr 1 så er det fortsatt for lite batteri, selv med 30 kwh. Nå skal vi prøve dette i ett år selv, men vet jo at fjellturene må planlegges med handling sånn ca halvveis for å fylle på og antakelig blir hjemturene på søndagene litt for lange og det blir garantert kjiipt å måtte stoppe når vi egentlig er lei og vil hjem, men, men...sånn er det med alt annet enn Tesla...

Økonomisk kan du regne med du sparer 20.000 pr år om du ikke har faste bompasseringer, dette vil gå gradvis ned mot 15.000 når insentivene forsvinner. Så blir det jo ett spørsmål om hva som skjer med 2. håndsverdien. Veldig vanskelig å spå, men hva som vil skjer med din 5 år gml Avensis vet ingen, går den feilfritt i 5 år til, blir det nok vanskelig å få bedre økonomi med en Leaf, men du vil jo spare ca 100.000 i drivstoff over 5 år så får du 150.000 for din Leaf om 5 år så må du nesten få tilbake verdien på din Avensis om det skal svare seg og det gjør du jo ikke, i tillegg må du forutsette like lite kostnader som en ny Leaf, dvs bare rimeligere servicer og da er du heldig, selv på en Toyota... Om du får 150.000 for en 30 kwh Leaf om 5 år er jo mindre sikkert, men du har liksom disse 100.000 i banken så si du tar ett forsiktig 10.000 i verditap pr år i tillegg så er du nede i 100.000 og har fortsatt hatt fantastisk billig bil med full garanti og fortsatt 3 år igjen på batteriet... Nei, det er jo ikke noe å stusse på om du kan leve med rekkevidden og størrelsen. De fleste er jo vilige til å legge litt på bordet for å kjøre en nyere bil også vs en gml... Bare tryggheten for å ha en bil som er shipshape til enhver tid er verdt mye for meg, jeg blir stresset av å ha en bil der det er noe feil når vi kjører mye og er helt avhengig av bilene...

Mange vil nok si at det snart kommer mye bedre biler, ja det gjør det. Vi skal ikke se bort fra at Nissan holder ord og levere en 60 kwh om bare 2 år, men jeg tror dette blir bra mye mer kostbart og det vil komme versjoner med mye mindre batterier fordi mange ikke trenger så stort batteri når det skal være en bil nr 2... Totalt kollaps tror jeg ikke på og så kommer jo mva og avgifter om ikke så altfor lenge som vil motvirker verditap på brukt... Dessuten finnes det jo bøtter og spann av 24 kw biler av mange typer og en 30 kwh vil nok foretrekkes av de aller fleste, spes når den er noen år og 24 kw bilene har mistet ett par kw fra det igjen...

Når det gjelder batteriholdbarhet. Jeg velger en 30 kwh nå fordi vi både trenger mer rekkevidde, men også fordi jeg tror Nissan har lært mye av 24 kw batteriet og dermed  BØR dette nye batteriet holde bedre, videre er det større og får derfor automatisk mindre stress og lengre levetid bare av den grunn. Få vet hvor mye lading tærer ifht alder så det er en x i dette regnestykket også, men svært mye tyder på at en kan kjøre levetiden ut med 30 kwh batteriet til Nissan om det brukes skikkelig fra bilen er ny, dvs lade til 80% og ikke kjøre for langt ned i det daglige, så kan en gjerne lade 100%, men da bør en ikke la bilen stå... Verre er det ikke:)

Lykke til med valget!

Husk at dagens Leafer som har blitt behandlet riktig holder veldig bra, men alle taper seg litt, sånn er det bare med Litiums batteri.

Vel, lykke til og ikke kjøp en Leaf uten bondeavtale, det er mitt råd.
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Girstang

Takk for mye nyttig info. Sitter fortsatt på gjerdet..men med bonderbatt blir det mere aktuelt.
Skal sjekke med nissan forhandler hva dem vil ta bilen i innbytte for.

Men burde vel gå for nordic versjon med dirt pack pakka som også har med vinterhjul i dealen frem til 31 des.

Tror dere full årsavgift og bompenge krav kommer for fullt etter 2017?

Lurer jo også på hva som skjer med bensinprisene fremover nå som oljeprisen er lav og det letes mindre etter olje. Noe som vil gjøre at bensinprisen eksplodere kanskje når oljepris bikker godt over 100$ fatet om noen år? Kanskje 14kr literen var billig nå og 20kr+ er normalen.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Bjoris

#8
Du må velge en pakke hos Nissan, du får ikke rabatt på rabatt. Mitt første tilbud var 263 for en Acenta 30 kw inkl vinterhjul. Med bonderabatt ble det 240 inkl vinterhjul, men ikke det andre dillet som er med. En kan velge uten vinter og trekke fra 12.700,-! Påslag for Tekna blir ca 16.000 pga rabatten så da var det ikke mye å stusse på:)

Går nok for vinterhjul eksternt så vil nok ikke bli mye over 250 inkl vinterhjul og det er ikke ille. Syns nesten det er rart de kan selge den så rimelig. Uten vinterhjul selges den samme bilen, men da med 6.6 kw lader til 38.000 dollars i USA, ca 330.000 NOK me dagens kurs, når bilprodusentene ikke skrur opp prisene ved så enorme valuta endringer som vi har hatt nå så blir det plutselig VELDIG aktuelt med kjøp fra norsk forhandler. Tror rett og slett at mange som kjøper importbiler ikke sjekker pris hos forhandler... Eller stoler på det importselgeren lirer ut sv seg om norske priser som da er veiledende priser!

Tror Nissan hadde tjent mer på å ha disse laveste prisene som listepris og så ikke gitt en øre i rabatt. Jeg hadde blitt flyforbanna om jeg slo til på 263 og etterpå fikk høre at naboen fikk samme bil for 240, det er jo litt lureri!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Du må velge en pakke hos Nissan, du får ikke rabatt på rabatt. Mitt første tilbud var 263 for en Aventa 30 kw inkl vinterhjul. Med bonderabatt ble det 240 inkl vinterhjul, men ikke det andre dillet som er med. En kan velge uten vinter og trekke fra 12.700,-! Påslag for Tekna blir ca 16.000 pga rabatten så da var det ikke mye å stusse på:)

Går nok for vinterhjul eksternt så vil nok ikke bli mye over 250 inkl vinterhjul og det er ikke ille. Syns nesten det er rart de kan selge den så rimelig. Uten vinterhjul selges den samme bilen, men da med 6.6 kw lader til 38.000 dollars, ca 330.000 NOK me dagens kurs, når bilprodusentene ikke skrur opp prisene ved så enorme valuta endringer som vi har hatt nå så blir det plutselig VELDIG aktuelt med kjøp fra norsk forhandler. Tror rett og slett at mange som kjøper importbiler ikke sjekker pris hos forhandler... Eller stoler på det importselgeren lirer ut sv seg om norske priser som da er veiledende priser!

Tror Nissan hadde tjent mer på å ha disse laveste prisene som listepris og så ikke gitt en øre i rabatt. Jeg hadde blitt flyforbanna om jeg slo til på 263 og etterpå fikk høre at naboen fikk samme bil for 240, det er jo litt lureri!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

jkirkebo

Sitat fra: bjoris på lørdag 05. desember 2015, klokken 16:03
Tror Nissan hadde tjent mer på å ha disse laveste prisene som listepris og så ikke gitt en øre i rabatt. Jeg hadde blitt flyforbanna om jeg slo til på 263 og etterpå fikk høre at naboen fikk samme bil for 240, det er jo litt lureri!

Enig. Derfor er jeg svært fornøyd med Teslas tilnærming. Alle betaler fastpris, ingen rabatter. Enkelt og greit.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

Her er det en artikkel om levetid på batterier: http://www.electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss
På Rygge er det estimert levetid på 10 år til batteriet kommer ned i 70% av kapasiteten.
I byer som Phoenix, AZ er det oppgitt 2,5 år.
Det er nok høy temperatur som dreper batteriene, og temperaturen er avhengig av bruken. Strømmer på 100A hurtiglading, eller 200A råkjøring vil naturligvis  varme batteriet hvis du ikke har aktiv kjøling.

Disse levetitdsestimatene er nok ikke så relevante for nyere batterier som skal tåle høye temperaturer bedre.
Hvilke livsbegrensninger disse batteriene har, kjenner jeg ikke til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA