Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er maks effekt å lade eGolf med hjemme?

Startet av boxer72, fredag 08. januar 2016, klokken 23:21

« forrige - neste »

boxer72

Ved utlevering og skifting av vinterdekk på bilen ble det glemt å legge inn Tpms.
Har vært hos forhandler 2 ganger for å fixe dekktrykk sensor feil i etterkant.
Begge gangene har de prøvd med ett verktøy fra Cub (Cub sensor aid). En universal løsning.
Feil varslingen i dashbordet forsvinner,  men etter 10-12km er den tilbake.
La inn og testet CanZE idag, den kan tydligvis lese ut dataene ifra tpms sensorene. Så dataene ligger tydligvis ett eller annet sted.
Noen som har vært og observert dette bli gjort? Er problemet at forhandler ikke bruker ett originalt renault verktøy/diaganosetilkobling på OBD?
Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

pudderjagar

Må ha rett dekk på same plass som dei gamle. Må klonast med scanner.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Elektrisifisert

Mine erfaringer med TPMS:
Zoe R240 Sep-2015.

Kjøpte originale vinterhjul hos min forhandler.
(ingen info om noen utfordringer med TPMS)

La selv om fra sommer til vinter et par uker etterpå,  og fikk naturlig nok feilvarslingen så mange har nevnt her på forumet.
(var også litt forundret over at det ikke stod noe i instruksjonsboka om hvordan man bytter hjul,  den anbefalte at dette ble gjort på et Renault-verksted.  Har imidlertid alltid byttet hjul selv og ville gjøre det på Zoe også,  det var problemfritt, men det burde ihvertfall ha stått hvor man bør feste jekken)

Kontaktet forhandler,  som sa det bare var å komme innom, så fikset de dette gratis.
Tok ca 10 minutter og bilen hadde lært å snakke med de nye fine vinterhjulene.   :)

Det de gjorde var å legge kodene på sensorene til de nye vinterhjulene inn i elektronikken på bilen,  slik at bil og hjul kunne snakke sammen.
Årsaken til problemet var at Zoe kun greier å ha informasjonen til ett sett med hjul lagret om gangen.
Så til sommeren må det samme gjøres for sommerhjulene igjen.

Forhandleren sa Renault jobber med saken for å få oppgradert Zoe til å skjønne 2 sett med hjul,  men de hadde ingen forventet dato.


Andre aktører kan klone Zoe-sensorene i det hjulsettet du har,  slik at det blir identiske koder i det ekstra hjulsettet.
Renault ønsket ikke å klone, da det ikke var godkjent av Renault og importøren.

Parallelt med å få oppgradert til å kunne skjønne 8 hjul,  jobbet de også med å få klonings-software godkjent av Renault,  slik at forhandlerne kan klone slik uoriginale aktører gjør.

Oppfatter servicen som god når jeg tok kontakt,  men er ikke generelt imponert over importør, informasjon etc,,,,
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

StigH

Hadde en del styr med dette jeg også. Kjøpte 2 sett orginalhjul fra forhandler men dette virket jo selvsagt ikke. Ringte de og fikk beskjed om bare å stikke innom så ordnet de dette på rappen. Men de forlangte 240.- for jobben noe jeg selvsagt reagerte på uten å få aksept. De sa det kommer ny software etterhvert men jeg kommer til å nekte å betale noe tvert når dette skal gjøres. For dette skulle virket ut av salgslokalet fra første stund mener jeg. Setter de seg på bakbeina så kommer jeg til å kjøre forbrukersak på dette. Og da kommer jeg også til å kreve tilbake de første 240.- også da jeg har tatt vare på kvitteringer på ting som påløper av mangler på bilen.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Elektrisifisert

Synes det var svært dårlig service av forhandleren din å kreve 240 kr for dette,  de eier ikke skam !
Zoe Intense R240 Sep-2016
3,6KW hjemmelader, og bestilt Zaptech

Nenad

Sitat fra: Elektrisifisert på onsdag 06. januar 2016, klokken 00:48
Synes det var svært dårlig service av forhandleren din å kreve 240 kr for dette,  de eier ikke skam !
353 kroner betalte jeg i dag - Motor Forum Oslo. Det var Dekkmann som monterte TPMS. Fikk bilen 22.12.2015. Jeg kjøpte vinterdekk selv, Dekkmann monterte med en gang men etter hvert 50-60 km reagerte Sensor, trykk feil. Motor Forum ordnet dette i dag for 353 kr så vi få se
Renault Zoe fra desember 2015

Ryern

Dette ordnet bilcentrum i Trondheim gratis til meg, skulle jo bare mangle å da dette er skammelig dårlig av Renault.

StigH

Iallfall så lenge jeg kjøper alt orginalt hos samme forhandler så syns jeg dette burde være unødvendig. De sier i tillegg at det skal komme en feilretting av programvare for dette. Betalte en del i tillegg for vinterhjul også. Jeg klaget både muntlig og skriftlig til selger. Han påsto han sjekket med Renault sentralt og fikk beskjed om at dette ikke skulle gjøres fritt for kunde. Jeg skrev i mail at jeg var skuffet over dette selvsagt. Men får se nå til våren. Om det kommer en oppdatering også. Den kommer jeg heller ikke til å godta å betale for. Begynner de med mere utgifter på dette, blir det bråk.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

morten69

Helt enig, skal ikke betale for en mangel. jeg slapp og betale hos Motor Forum, men du verden hvor mye bråk jeg skulle lagd hvis de krevde betaling. Burde fått betaling for å gjøre det, må tross alt dra innom dem i fritiden for å rette opp noe som burde vært iorden for lenge siden. Hvor vanskelig i vår data verden er det å lage om slik at den skal kunne huske 8 hjul. De har jo hatt 2 år å fikse dette på.
Zoe 2017 R400 Intense Grå Titanium
Zoe 2015 R240 Intense Brun, solgt
Ion 2014 solgt

StigH

Syns jeg leser det går gjennomsnittlig tregt med diverse feilrettinger generelt hos Renault. Er ikke bare TPMS denne bilen har hatt problemer med leser jeg. Men en del småtteri ellers som drar ned inntrykket litt. Mest software virker det som.

Har vært skeptisk til fransk fra før og ville nå gi de en sjanse da bilene virker jo veldig fine. Og da jeg syns biler som f.eks Vag får ufortjent mye positiv omtale i media og sjelden blir meldt om problemer der utad selv om virkeligheten er noe annet.

Verre rustbørser med mye lakkfeil(sinkslipp)og dårlig service/support skal en lete lenge etter. Jaggu blitt verre enn Opel fra 90-tallet. Kjenner flere med Vag som har problemer med dette. Og må krangle med Møller for å få fikset på ting.
Om bilen har feil er en ting, dette går an å fikse. Men når supporten etterpå stinker og en må slite med dette da kan en bli lettere forbannet og det ødelegger for hele bilmerket. Rart ikke importører/forhandlere skjerper seg og prøver å yte litt service i stedet for å rasere ryktet for et merke.
BMW i3 2015 60Ah Cappariweiss, suite. Kjøpt 19.05.17. Levert 25.05.17
Tidligere biler:
2015 Zoe Intens Easy charge
2013 Skoda Fabia Monte Carlo 1.2TSI
2011 Skoda Fabia 1.6D
2007 Toyota Yaris 1.4D

Lars Kristiansen

Hvilket magisk verktøy er det egentlig forhandler har som gjør det mulig å programmer inn TPMS i bilen? Skulle jo tro det kunne vært mulig for andre og gjøre også?

Måkemannen

Vil dette si at jeg må inn til forhandler for å skifte dekk to ganger i året? Har alltid skiftet selv, så dette blir nedtur. Kjøpte begge settene med bilen.

Sele

Du kan skifte dekkene selv men du må inn til forhandler og programmere TPMS hver gang du skifter dekk. Hvis ikke du gjør det så får du feilmelding på TPMS. Dette er bare for dårlig av Renault.

HCO

#13
Jeg har alltid byttet hjul selv, og har planer om å fortsette med det - blant annet mht. sikkerhet (kunne legge på vinterdekk kjapt hjemme dersom forholdene skifter). Når (hvis) jeg kjøper Zoe blir det fra en forhandler 45 minutter hjemmefra, så det er lite fristende å skulle ta turen dit to ganger i året kun for omprogrammering av TPMS.

Jeg ser at man kan kjøpe det man trenger på nett, for å klone ventiler. Uten å ha gjort svært mye research ser det ut til at man trenger 2 dingser til rundt $150/stk samt 4 programmerbare ventiler til ca. $40/stk. Jeg synes det blir litt i overkant å investere i dette utstyret for noe man kanskje gjør 1 gang (jeg har ingen andre biler med TPMS), så mine vinterdekk blir kjøpt hos en dekkforhandler som har kunnskap og utstyr til å gjøre denne jobben uten at det koster skjorta.
2018 Renault Zoe 400 Life Grå Titanium
2019 Tesla Model 3 LR AWD Solid Black

Sele

Har til nå ikke betalt en krone for programmering av TPMS hos forhandler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA