Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vintertips- og erfaringer

Startet av TrondheimsLeaf, fredag 08. januar 2016, klokken 07:09

« forrige - neste »

TrondheimsLeaf

Hei!

Lurer på om det er noen der ute som har kjørt Trondheim - Steinkjer på vinteren, i noen minus.
Kommer man frem med Leaf (2013mod)? Eller må man stoppe å hurtiglade.

Strekningen er vel ca 12 mil

ThomasEL

Forhåpentligvis svarer noen som er mer lokalkjent deg i denne tråden...

Men generelt er 12 mil i drøyeste laget vinterstid. Hvis man forutsetter ca 0 grader og våt asfalt, samt ok kupetemperatur, så høres det for langt ut...
Audi e-tron 50 (levert uke 18 2020)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

Du kommer ikke frem på normal vinterdag.
Med normal vinterdag tenker jeg saltet veg som  betyr å kjøre på våt veg som trekker 5-15%mer strøm, samt -2 som krever en del varme.

Leaf 2012/Aug 160.000 km

AppleKnocker

Har ikke kjørt strekningen med Leaf, men 12 mil er i grenseland vinterstid.

Du kan klare det med en eller flere av disse faktorene på plass:
- Leaf med bra batteri
- Forvarming
- Øko kjøring og ikke over fartsgrensen
- Nøktern bruk av varme
- Ikke kaldere enn ensiffret minusgrader
- Tørr vei
- Kjøring i ett strekk

Hvis alle disse er på plass, er det fullt mulig å tilbakelegge 12 mil om vinteren. Det er også mulig med kun enkelte av disse forutsetningene på plass, men vanskelighetsgraden øker.

Jeg har en rute på 10 mil jeg av og til kjører om vinteren. Sist jeg kjørte var det mellom -4 og -7 og jeg kom frem med litt under 20% batteri. Jeg kunne lett ha brukt mindre på å kjøre økonomisk og redusere varmen noe.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

TrondheimsLeaf

Takk for mang gode svar. Ser ut som jeg må stoppe å hurtiglade på veien da.

Er eneste hurtiglader på strekningen på Gråmyra? Skal vel ikke være noe problem å komme seg dit?

leafnor

Sitat fra: Sindresl på torsdag 03. desember 2015, klokken 14:39
Takk for mang gode svar. Ser ut som jeg må stoppe å hurtiglade på veien da.

Er eneste hurtiglader på strekningen på Gråmyra? Skal vel ikke være noe problem å komme seg dit?
Ikke eneste nei, det er Fortumlader på Kiwi i sentrum, men for tiden ute av drift!. EV-power som har den på Gråmyra blir jo Fortum også i og med de har kjøpt EV-Power.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA