Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ingen feil/problemer

Startet av thinkfink, torsdag 07. januar 2016, klokken 18:20

« forrige - neste »

Svein-O

Hei, ikke gi slipp på det gode humøret. Det er flere av oss som har opplevd hvor surt det kan være å måtte forholde seg til en feilmelding, spesielt hvis bilen ikke kan kjøre eller ta lading. Men, det er ikke uvanlig at løsningen ligger nærmere enn først antatt. Charging Fault er så klart ingen bagatell. Min erfaring er at årsaken er isolasjonsfeil i batteripakken.
Får du startet bilen (grønn bil), eller melding System Fault, service required ?
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

thinkfink

Svein-O: Godt humør er aldri langt unna her i verden. Selv om det kommer en sur vind er for det meste smilet tilbake etter et par timer.

EL-Erik: det er ingen fare for drukning enda, tviler på at dammen tiner før mars-april, så har noen måneder å teste polene og banne i snøføyken på:)

Så bilen:
- Den starter, grønn og klar til dyst.
...Er jeg forholdsvis sikker på. Den fikk i såfall grønn bil når jeg prøvde å vri om nøkkelen den ene gangen jeg gjorde det på søndag.

Svein-O: høres det sannsynlig ut at det har blitt isolasjonsfeil fordi den har stått uten strøm en stund, i kulda?

Er i oslo nå, skal tilbake til hytta på søndag igjen.
Håper 12-voltsen holder seg, jeg lot ladekabelen stå i, ellers må jeg lade 12 volten når jeg kommer.

Tusen takk for drahjelp, godt å ha supporterne bak seg når man går for innspurten. Har forøvrig tenkt å kjøpe meg el-sykkel, så kommer det noe godt ut av dette uansett. Sykle til og fra jobb med elhjelp i bakkene, blir bedre form og mindre svevestøv av sånt sier dem.

Svein-O

Sitat fra: thinkfink på mandag 04. januar 2016, klokken 20:47

Svein-O: høres det sannsynlig ut at det har blitt isolasjonsfeil fordi den har stått uten strøm en stund, i kulda?


Vet ikke hva temperatur det er snakk om. Om det er veldig kaldt, fryser nok ikke elektrolytten. Vannkanalene kan nok fryse dersom kjølevesken ikke har tilstrekkelig med glucol. Så da ligger det vel et visst skadepotensiale her.
Hvis det var veldig kaldt, eller veldig fuktig vær da du sist prøvde lading, ville det vært spennende å se hva som skjer ved tørt vær.

Jeg har hatt iso-feil, men da kom ladeavbruddene ved ca. 60 - 80%, bortsett fra en blokk som fikk en sprekk og elektrolytt-lekkasje. Isolasjonsfeil trenger ikke å bety at det renner ut elektrolytt.
Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

EL-Erik

Sitat fra: Svein-O på mandag 04. januar 2016, klokken 22:32
Jeg har hatt iso-feil, men da kom ladeavbruddene ved ca. 60 - 80%, bortsett fra en blokk som fikk en sprekk og elektrolytt-lekkasje. Isolasjonsfeil trenger ikke å bety at det renner ut elektrolytt.
Vet du hvor stort overslaget skal være før BMS regner det som iso-feil?
Dette høres mer og mer likt ut til problemet jeg har med min bil...
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

thinkfink

Flaks du har har en Soul da Erik. Er du fornøyd med den?
Sikler litt på en slik en. Offtopic.

Ontopic så skal jeg som sagt tilbake til bilen på søndagen.
Du tror ikke løs kontakt i DCDC kabelen, eller noen av de andre fire som står i den grå boksen, kan være syndebukk? Tok ut to av dem, en for å sjekke hvordan man tar ut og setter tilbake en slik, og DCDC kabelen fordi det stod på think-wikien at man må ta ut denne før man bytter 12-volts batteri, ellers sprenger bilen (helt seriøst så stod det at dcdc saken kunne bli ødelagt, ikke at bilen sprenges).

Også får man vel fikse seg et multimeter for å måle strømmen. Syns alltid far min hadde så mye rart i garasjen under oppveksten, hvorfor har han alltid det man trenger når noe går galt liksom. Forstår det nå: livets problemer krever utstyr, og utstyr lager problemer som krever utstyr. Eller noe slikt.

Håper vi løser både mitt og ditt problem Erik-EL.

Svein-O: hvis det nå viser seg å være iso-feil som er saken, hva er løsningen? Skifte battericeller?

EL-Erik

Sitat fra: thinkfink på tirsdag 05. januar 2016, klokken 01:09
Flaks du har har en Soul da Erik. Er du fornøyd med den?
Sikler litt på en slik en. Offtopic.
Jepp, koser meg med den... :) Klarer lett 12 mil på en lading selv nå i 7 minus, god plass, lettkjørt, snur på en "fem-øring" med akselavstand på 2,5 meter... :)
Hadde det ikke vært for at jeg til tider trenger en bil som kan trekke henger hadde jeg nok byttet MB'en min med en til Soul... :)

Sitat fra: thinkfink på tirsdag 05. januar 2016, klokken 01:09
Du tror ikke løs kontakt i DCDC kabelen, eller noen av de andre fire som står i den grå boksen, kan være syndebukk?

Jeg famler litt i blinde på som gjør dette, men problemet ble forverret etter at jeg fyllte vann på batteriene uten skikkelig utstyr. Mulig jeg fyllte med for høyt trykk eller for mange liter pr minutt. Uansett det var elektrolytt i bunnen av batterikassen når jeg tok den ned.
Har ikke funnet noen sprukne celler, så nå er det hele skrudd sammen igjen, Gjenstår bare å toppe cellene med vann for så å montere opp igjen og se hva som skjer...
Hvis det viser seg å være en dårlig kontakt i boksen har jeg brukt mange timer på unødvendig arbeid... :)
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

thinkfink

Sitat fra: EL-Erik på tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:19

Jeg famler litt i blinde på som gjør dette, men problemet ble forverret etter at jeg fyllte vann på batteriene uten skikkelig utstyr. Mulig jeg fyllte med for høyt trykk eller for mange liter pr minutt. Uansett det var elektrolytt i bunnen av batterikassen når jeg tok den ned.
Har ikke funnet noen sprukne celler, så nå er det hele skrudd sammen igjen, Gjenstår bare å toppe cellene med vann for så å montere opp igjen og se hva som skjer...
Hvis det viser seg å være en dårlig kontakt i boksen har jeg brukt mange timer på unødvendig arbeid... :)

Det var myntet på meg selv den der med DCDC kontakten, siden jeg dro dem ut når jeg skiftet 12-volts.

Blir spennende å se hva som skjer med thinken din etter vannfylling, ser for meg deg der du står med kanner på høykant og elektrolytter som spruter  ;D


Svein-O

[quote author=thinkfink link=topic=25274.msg439934#msg439934 date


Svein-O: hvis det nå viser seg å være iso-feil som er saken, hva er løsningen? Skifte battericeller?
[/
Ja jeg tror nok det. Pakken må ned. Jeg måler alltid på blokkene før jeg løfter de ut av kassen. Vel ute av kassen er metoden electrolux beskrev god. Men som sagt, det er interessant å teste dem i kassen også. Fjern kablene som seriekopler blokkene, mål med voltmeteret mellom pol og kassen (sjassis). Begge polene. Alle blokkene. Husk motstanden mellom målepinnene (5 k gjerne).
Men sett blokkene etter tur på en metallplate som Electrolux sier, eller i oppvaskommen på kjøkkenet.

Kjørt samme Think siden 2002. 116000km. Nå også med i-MiEV.

thinkfink

Pff.
Etter litt ettertanke så tror jeg at jeg selger bilen som delebil. For meg som ikke er så handy på el-fronten er det ikke verdt bryet å skru noe mer.

Hva selger man sånt for i disse dager? Alt skulle funke rimelig perfekt, bortsett fra overnevnte problem.

elektrolux

Vel, Du har batterier til nærmere 60 000 kr, Lader til 15 000, motor og styring til ca 10 000 kr. DC-DC etc.

Totalt burde det bli rundt 4-5000 kr  ;D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

thinkfink

Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. januar 2016, klokken 07:59
Vel, Du har batterier til nærmere 60 000 kr, Lader til 15 000, motor og styring til ca 10 000 kr. DC-DC etc.

Totalt burde det bli rundt 4-5000 kr  ;D

Haha.
Skjønner hvorfor Think A/S gikk i vasken, hvis det var sånn de holdt regnskap.
:)

EL-Erik

Sitat fra: thinkfink på onsdag 13. januar 2016, klokken 19:10
Sitat fra: elektrolux på onsdag 13. januar 2016, klokken 07:59
Vel, Du har batterier til nærmere 60 000 kr, Lader til 15 000, motor og styring til ca 10 000 kr. DC-DC etc.

Totalt burde det bli rundt 4-5000 kr  ;D

Haha.
Skjønner hvorfor Think A/S gikk i vasken, hvis det var sånn de holdt regnskap.
:)
Regnestykket er vanvittig, men dessverre er det nok nokså korrekt...  :-[
Hvor i landet står bilen?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

VWspirit

Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

EL-Erik

Sitat fra: VWspirit på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:50
Står nå på Røa i Oslo, defekt lader :P
Er det påvist at det er laderen som er død eller er det bare en antagelse?
Kia Soul exclusive 2015
Think 2000 - Mer hobby enn kjøreglede :)

VWspirit

Sitat fra: EL-Erik på lørdag 30. januar 2016, klokken 02:08
Sitat fra: VWspirit på torsdag 28. januar 2016, klokken 18:50
Står nå på Røa i Oslo, defekt lader :P
Er det påvist at det er laderen som er død eller er det bare en antagelse?

Er testet i to biler, får ingen kommunikasjon med lader med Actia.
Ingen synlige defekter i laderne. for motstand, rele, likeretter bro ok, målt 12v på com kort.
Bosted:Steine, Vestvågøy...*Heggedal, Asker
-----------------------------------
Tesla S100D Pearl White 2019
Think 2011 Sort 2+2 Li (bygd om fra zebra)
*Think 2009 Sort, Li (bygd om fra zebra)
*Think 2002 Sort, 3x25A 230V hurtiglader
*Citroen Saxo 2002 Blå met.
*VW Golf Citystromer 1998 56600km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA