Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vintertips- og erfaringer

Startet av BMW850, torsdag 07. januar 2016, klokken 14:14

« forrige - neste »

cairnz

Ang AP:
Jeg benytter meg også av AP når det er anledning. Hvorvidt dette er "tullete" eller ikke vil nok avhenge mye av både person, kjøremønster og på hvilke veier det kjøres på. For de av oss (vi er noen) som kjører daglig mange mil på motorvei (4-felts) - er autopiloten helt kurant ved kjøring. Den kan da kjøre flere mil uten noe korrigering av fører. Jeg har kjørt noen titalls tusen km på motorvei med pre-AP-bil, og selv om det er noen få ting med den som jeg savner (cruise uten adaptiv) - så er summen av opplevelsene i ny og gammel bil i stor overvekt favør til ny bil.

Kjører man derimot på dårlig oppmerkede veier, i ulendt terreng har den ikke så mye for seg, og for de milene vi har i norge med veier uten midtdeler er den mildt sagt farlig.
Elbilist

BMW850

Sitat fra: Sandvika på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:47
Sitat fra: finn_roen på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:00
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:47
Bilen min er til service i Drammen for ettårs-service og var heldig og fikk låne en splitter ny 70D (gått 10-15 mil) :) Bilen har bl.a. standard stereo, NG-seter, Autopilot, ikke luftdempere. Hadde oppdatering 6.0 men 7.0 lå klar. Innstallerte den idag.

Litt erfaring etter ett døgn;
-Autopilot er oppskrytt. Klarer meg fint uten.

Autopilot er ikke god nok til bruk på landeveien, men kan fungere utmerket ved køkjøring og motorvei.
De gangene jeg har stått stille i kø ved bruk av adaptive cruise control, måtte jeg selv aktivere gasspedal når bilen foran begynte å kjøre igjen, det er ikke nødvendig å gjøre når autopilot er aktivert.

TS er nok litt rask med å konkludere med AP. Jeg har nå kjørt 4000km med den, bruker den 80-90% av tiden. Kjører stort sett motorvei. Synes dette er aldeles fantastisk men man må bli kjent med begrensingene og ha tilgang til relativt gode veier.

Når det gjelder fra kø så er min erfaring at den starter den igjen av seg selv nå, ikke som på TACC da man måtte starte den igjen.

Joda, kan godt hende du synes jeg var rask til å konkludere. Men ikke glem at det er mine synspunkter sett fra mitt ståsted og mine behov utifra den fantastiske bilen jeg har i dag :D Skjønner godt at dere som kjører mye og på motorvei synes AP er en fantastisk ting og den vil jo bli ennå bedre fremover. Så AP er jo bare helt topp men ingenting jeg føler behov for å bytte ut min nåværende bil for å få ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Diravi

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:47
Bilen min er til service i Drammen for ettårs-service og var heldig og fikk låne en splitter ny 70D (gått 10-15 mil) :) Bilen har bl.a. standard stereo, NG-seter, Autopilot, ikke luftdempere. Hadde oppdatering 6.0 men 7.0 lå klar. Innstallerte den idag.

Litt erfaring etter ett døgn;

-Bra lyd men Ultra Hifi er mange hakk bedre og MYE fyldigere.
-NG-setene var greie men jeg er faktisk mer fornøyd med mine Performance (standard) seter. Synes jeg ble for fastlåst i en stilling. Trangt mellom sete og dør. Måtte ta av klokka for å komme til justeringsknappene.
-Luftfjæring er ett must. Flyter mye bedre over ujevnheter uten å merke dem og luftfjæring gjør at bilen føles langt mer behagelig og eksklusiv.
-Autopilot er oppskrytt. Klarer meg fint uten.
-Akselerasjonen er helt grei og tilstrekkelig for de fleste men mangler trøkket som P-modellene har.
-Lydisolering er klart bedre både på vind og dekkstøy.
-Kromlister rundt vinduer og klaring mellom karosserideler som f.eks panser er perfekt.
-Pakninger rundt takluke/panotak virker mye bedre.
-Åpne/lukkefunksjon på frunk er klart bedre og krever omtrent ikke kraft for å lukke som tidligere og er nok dermed mye mindre utsatt for bunkel i panser.

En liten anmerkning... farge er Titanium-metallic (champagne) og det er litt gubbete synes jeg. Med grå turbin-felger kan den gjøre seg btw ;)

Alt i alt er jeg meget fornøyd med min P85 på alle måter og synes det er merkelig at Tesla fjernet Dolphin-grey fra sortimentet. Klart råeste fargen, særlig med røde kalipere ;) PS... med ett forbehold, har ennå ikke sett sort metallic!

For en som har bestilt 70D med luftfjæring, drøyer autopilot-tillegget, ikke er spesielt opptatt av fartsressursene,  synes "grei" lyd fra stereoanlegget holder lenge, men har til gjengjeld krysset alle fingre for bedre interiørfinish og lavest mulig støynivå, så var dette et særdeles oppmuntrende innlegg å lese.  8) 8) 8) 8) 8)

Finishen har jeg for så vidt fått en pekepinn om i de nye demobilene samt gjennom en bekjent som har S60, og det stemmer med du skriver.

Nextgen var helt grei å sitte i for oss, og mindre "tight" enn tilsvarende sportsseter på bilen vi har i dag. Jeg sto på nippet til å ta vanlige seter, men gikk for Nextgen på grunn av hodestøtten som har en mer heldig utforming enn standard. Prisforskjellen er liten så lenge man uansett skal ha skinn.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

BMW850

Gratulerer med ny bil, du kommer til å bli superfornøyd. Ja, det gikk en stund til at jeg fant ut at bilen ikke hadde Ultra Hifi så du kommer til å få ett godt anlegg! Etter å ha fått bilen min tilbake idag må jeg bare si at LUFT er ett MUST, must, must!! Og i kombinasjon med bakhjulskreftene  og det fantastiske skyvet var det utrolig godt å få bilen tilbake. Har ikke prøvd P85D men regner med at opplevelsen er noe lignende med mindre DUAL modeller så jeg er utrolig fornøyd med bilen jeg har. Som min V12 i forhold til vanlige fossilbiler kan jeg bare si at de ekstra kreftene gjør bilen mye mer langbeint over hele registeret. Som flere har sagt så gir det en annen følelse med bakhjulsdrift og det må jeg si meg meget enig i. Dual har selvfølgelig sine gode fordeler ;) Når det gjelder finish har jeg vært så heldig at min P85 er plettfri og alltid har vært. Ingen knirk whatsoever. Når min ble produsert våren 2014 inneholdt den utvidete skinnpakken som jeg bestillte også skinn oppå dashbooard. Det kan være en medvirkende årsak.

Ellers vil jeg si at Tesla Drammen igjen har utført en framifrå service med bl.a bytte av bremsedeler pga begynnende vibrasjon. Ingen spørsmål, bare byttet. Klart det har vært episoder og lange ventetider på service men jeg har alltid følt at de yter maksimalt fordi om man hører om enkelte negative episoder. Det er nesten så jeg føler at jeg får litt for mye noen ganger :-[
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

rsomby

Sitat fra: BMW850 på torsdag 03. desember 2015, klokken 15:47
Gratulerer med ny bil, du kommer til å bli superfornøyd. Ja, det gikk en stund til at jeg fant ut at bilen ikke hadde Ultra Hifi så du kommer til å få ett godt anlegg! Etter å ha fått bilen min tilbake idag må jeg bare si at LUFT er ett MUST, must, must!! Og i kombinasjon med bakhjulskreftene  og det fantastiske skyvet var det utrolig godt å få bilen tilbake. Har ikke prøvd P85D men regner med at opplevelsen er noe lignende med mindre DUAL modeller så jeg er utrolig fornøyd med bilen jeg har. Som min V12 i forhold til vanlige fossilbiler kan jeg bare si at de ekstra kreftene gjør bilen mye mer langbeint over hele registeret. Som flere har sagt så gir det en annen følelse med bakhjulsdrift og det må jeg si meg meget enig i. Dual har selvfølgelig sine gode fordeler ;) Når det gjelder finish har jeg vært så heldig at min P85 er plettfri og alltid har vært. Ingen knirk whatsoever. Når min ble produsert våren 2014 inneholdt den utvidete skinnpakken som jeg bestillte også skinn oppå dashbooard. Det kan være en medvirkende årsak.

Ellers vil jeg si at Tesla Drammen igjen har utført en framifrå service med bl.a bytte av bremsedeler pga begynnende vibrasjon. Ingen spørsmål, bare byttet. Klart det har vært episoder og lange ventetider på service men jeg har alltid følt at de yter maksimalt fordi om man hører om enkelte negative episoder. Det er nesten så jeg føler at jeg får litt for mye noen ganger :-[

Kan jeg spørre om litt mer detaljer ang vibrering fra bremser?
Jeg har nylig fått dette problemet, men da det dukket opp i etterkant av bytte til vinterhjul så mener tesla at det kan være de uorginale felgene mine som er skyld i det. Jeg syntes det høres rart ut, for jeg har kjørt en sesong med disse uten problemer.

BMW850

Begynte med små vibrasjoner på slutten av sommeren som har vært noe økende frem til nå. Noe lignende som jeg har erfart tidligere med min MB pga kaliperstempel som har grodd fast og at klossene tar ujevnt på skiver og gir kast. La om til vinterdekk noen dager før service og skivene så og kjentes fine ut. Så jeg vet ikke helt hva årsaken til vibrasjonen var. At de uoriginale felgene dine kan være årsak virker veldig tvilsomt...
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Pompel

Det er uten tvil stor forskjell på individuelle syn på en del av opsjonene som er tilgjengelige. Selv velger jeg LETT autopilot fremfor luft, om så kun for adaptiv cruisecontrol. Jeg kjører minst 90% av tiden med TACC på (sjelden autopilot på) og har ikke merket nevneverdig forskjell de ganger jeg har kjørt bil med luftfjæring.

:)
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

BMW850

Som alle vet, smaken er som baken. Jeg merker STOR forskjell på luft kontra vanlige stålfjærer :) Men det er klart, er det prioriteringer mellom det ene eller det andre så blir det jo veldig individuelt ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: Pompel på fredag 04. desember 2015, klokken 07:59
Det er uten tvil stor forskjell på individuelle syn på en del av opsjonene som er tilgjengelige. Selv velger jeg LETT autopilot fremfor luft, om så kun for adaptiv cruisecontrol. Jeg kjører minst 90% av tiden med TACC på (sjelden autopilot på) og har ikke merket nevneverdig forskjell de ganger jeg har kjørt bil med luftfjæring.

:)
Jepp. Jeg har kjørt 2 år med luftunderstell, og diverse korte og lange turer med stål. Den bombastiske fremstillingen av luftunderstell stiller jeg meg totalt uforstående til.
Stål er meget komfortabelt, selv om det nok er hakket under luft på komfort. Luft har også et par andre fordeler, eksempelvis low – penere utseende, very high – ekstra høyde, nivellering ved tung last. Samtidig har stål fordelen ved mer direkte kjørefølelse og styre-respons.
Jeg bestilte nylig S90D, og valgte i første omgang å bestille uten luftunderstell. I etterkant har jeg endret på dette, men det var ikke veldig gode grunner for denne endringen.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Toonster

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. desember 2015, klokken 10:51
Sitat fra: Pompel på fredag 04. desember 2015, klokken 07:59
Det er uten tvil stor forskjell på individuelle syn på en del av opsjonene som er tilgjengelige. Selv velger jeg LETT autopilot fremfor luft, om så kun for adaptiv cruisecontrol. Jeg kjører minst 90% av tiden med TACC på (sjelden autopilot på) og har ikke merket nevneverdig forskjell de ganger jeg har kjørt bil med luftfjæring.

:)
Jepp. Jeg har kjørt 2 år med luftunderstell, og diverse korte og lange turer med stål. Den bombastiske fremstillingen av luftunderstell stiller jeg meg totalt uforstående til.
Stål er meget komfortabelt, selv om det nok er hakket under luft på komfort. Luft har også et par andre fordeler, eksempelvis low – penere utseende, very high – ekstra høyde, nivellering ved tung last. Samtidig har stål fordelen ved mer direkte kjørefølelse og styre-respons.
Jeg bestilte nylig S90D, og valgte i første omgang å bestille uten luftunderstell. I etterkant har jeg endret på dette, men det var ikke veldig gode grunner for denne endringen.

Vil tro valget her kommer av personlige preferanser - om man liker typiske "luksus-glidere" velger man Luft, er man mer opptatt av sportslig følelse velger man stålfjærer.

Er man usikker virker det som de fleste velger Luft - henger sikkert sammen med logikken om at ekstra utstyr sannsynligvis er bedre enn standard - så vi bare flesker til :)

Bjoris

Sitat fra: BMW850 på fredag 04. desember 2015, klokken 10:36
Som alle vet, smaken er som baken. Jeg merker STOR forskjell på luft kontra vanlige stålfjærer :) Men det er klart, er det prioriteringer mellom det ene eller det andre så blir det jo veldig individuelt ;)

Der er vi ikke enige, det er forskjell ,men ikke stor forskjell. Jeg mener at luft og hifi er det riktige stedene å kutte først, selv om begge deler er bra, men du sparer 40.000, sist var det 16.000 og selvsagt ikke noe å stusse på da...

Det hører med til diskusjonen at da vi snakket med Tesla første gang hadde de på vei en haug med 70D biler som hadde alt unntatt luft og hifi og 7 seter. Dette var enklest å selge sa de... pris ifht hva du får da. Så blir jo spørsmålet om en legger på luft og hifi, skulle en heller valgt 85D... Det har VELDIG lett for å bli slik at en ender opp med en bil helt full med utstyr og størst batteri, det er litt sånn norsk, "når vi først kjøper" mentalitet:)

Jeg har vært der selv, men føler jeg "tok til vett" denne gangen, men så vil jo tiden vise om jeg angrer, men jeg fikk faktisk en ny 2016 Leaf Tekna med 30 kwh batteri vs en brukt 2014 Tekna 24 for denne prisforskjellen. Hadde vi ikke byttet bilnr 2 så tenker jeg at bestillingen nå hadde vært med både luft, hifi og karbon interiør, vips 46.000 ekstra...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

Bjoris

Poenget er at om det er noen her som leser seg opp på hva som er viktig og ikke så blir han nok ikke så mye klokere av å gå inn her;)
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

BMW850

#27
Sitat fra: Toonster på fredag 04. desember 2015, klokken 11:06
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. desember 2015, klokken 10:51
Sitat fra: Pompel på fredag 04. desember 2015, klokken 07:59
Det er uten tvil stor forskjell på individuelle syn på en del av opsjonene som er tilgjengelige. Selv velger jeg LETT autopilot fremfor luft, om så kun for adaptiv cruisecontrol. Jeg kjører minst 90% av tiden med TACC på (sjelden autopilot på) og har ikke merket nevneverdig forskjell de ganger jeg har kjørt bil med luftfjæring.

:)
Jepp. Jeg har kjørt 2 år med luftunderstell, og diverse korte og lange turer med stål. Den bombastiske fremstillingen av luftunderstell stiller jeg meg totalt uforstående til.
Stål er meget komfortabelt, selv om det nok er hakket under luft på komfort. Luft har også et par andre fordeler, eksempelvis low – penere utseende, very high – ekstra høyde, nivellering ved tung last. Samtidig har stål fordelen ved mer direkte kjørefølelse og styre-respons.
Jeg bestilte nylig S90D, og valgte i første omgang å bestille uten luftunderstell. I etterkant har jeg endret på dette, men det var ikke veldig gode grunner for denne endringen.

Vil tro valget her kommer av personlige preferanser - om man liker typiske "luksus-glidere" velger man Luft, er man mer opptatt av sportslig følelse velger man stålfjærer.

Er man usikker virker det som de fleste velger Luft - henger sikkert sammen med logikken om at ekstra utstyr sannsynligvis er bedre enn standard - så vi bare flesker til :)

Nå er det jo akkurat sånn da at Tesla ER en "luksus-glider" og ikke noe sportsbil ;) Synes bilen med stålfjærer virket mer nervøs. Stål er greit men min mening er at luft er ikke bare ett men flere hakk bedre. Luftfjæringen er fast og fin og demper alle ujevnheter perfekt. Den er heller ikke noe hinder for sportslig kjøring. Er ikke tvil i min sjel om at jeg hadde valgt luft igjen, uansett, også med dagen pris.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Toonster

Stikkord: følelse, personlige preferanser

Har ingen tvil om at du har valgt riktig i forhold til dine preferanser. Forsøkte bare å belyse at folk har forskjellig tilnærming/ønsker når de skaffer seg en bil.

Dette er egentlig ingen diskusjon, men kun meningsutveksling - da man garantert ikke kan bli enig og det er heller ikke relevant.

Folk må prøve selv og finne ut hva man liker i forhold til sine preferanser.

(For min egen del liker jeg å kjøre Tesla både med og uten luft - fantastisk bil uansett - og klarer ikke helt å bli enig med meg selv om hva jeg liker best)

sven erik

jeg selv har kjørt masse  rart både med og uten luft  og skal an bytte bil etter få år er luft bra og kjøpe  men selv velger jeg  uten  d jeg håper og ha bilen noen år  og  luft  dempere begynner etter en del tusen og tulle her i norge for de drar mye rart inn i kompressoren som er gjerte til demperne og går den kan en fort  få en kostnad  som er meget dyr ja mange bygger da bilene om til vanlige dempere

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA