Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Vintertips- og erfaringer

Startet av BMW850, torsdag 07. januar 2016, klokken 14:14

« forrige - neste »

BMW850

Bilen min er til service i Drammen for ettårs-service og var heldig og fikk låne en splitter ny 70D (gått 10-15 mil) :) Bilen har bl.a. standard stereo, NG-seter, Autopilot, ikke luftdempere. Hadde oppdatering 6.0 men 7.0 lå klar. Innstallerte den idag.

Litt erfaring etter ett døgn;

-Bra lyd men Ultra Hifi er mange hakk bedre og MYE fyldigere.
-NG-setene var greie men jeg er faktisk mer fornøyd med mine Performance (standard) seter. Synes jeg ble for fastlåst i en stilling. Trangt mellom sete og dør. Måtte ta av klokka for å komme til justeringsknappene.
-Luftfjæring er ett must. Flyter mye bedre over ujevnheter uten å merke dem og luftfjæring gjør at bilen føles langt mer behagelig og eksklusiv.
-Autopilot er oppskrytt. Klarer meg fint uten.
-Akselerasjonen er helt grei og tilstrekkelig for de fleste men mangler trøkket som P-modellene har.
-Lydisolering er klart bedre både på vind og dekkstøy.
-Kromlister rundt vinduer og klaring mellom karosserideler som f.eks panser er perfekt.
-Pakninger rundt takluke/panotak virker mye bedre.
-Åpne/lukkefunksjon på frunk er klart bedre og krever omtrent ikke kraft for å lukke som tidligere og er nok dermed mye mindre utsatt for bunkel i panser.

En liten anmerkning... farge er Titanium-metallic (champagne) og det er litt gubbete synes jeg. Med grå turbin-felger kan den gjøre seg btw ;)

Alt i alt er jeg meget fornøyd med min P85 på alle måter og synes det er merkelig at Tesla fjernet Dolphin-grey fra sortimentet. Klart råeste fargen, særlig med røde kalipere ;) PS... med ett forbehold, har ennå ikke sett sort metallic!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman

Enig i de fleste vurderingene dine. Nextgen blir for trange for øverste halvdel av ryggen, og kummerlig for lårene for min fasong. Sitter greit med det samme, men det går ikke mange minuttene før jeg føler meg en smule beklemt. Har også en gammel P85, og en ny 85D med standardseter i skinn. De er ganske like, men nakkestøtten i den nye bilen er trukket for langt fram slik at jeg føler at jeg sitter med krum nakke og får vondt etter noen timer. Ikke er den justerbar heller, bummer. Luftfjæring ville blitt det siste jeg kuttet på en slik bil etter noen titalls mil i en med stål forrige vinter. Autopilot - det ville jeg ikke betalt penger for (fikk det inkl i tech-pakke). Kjører aldri på veier hvor det kan brukes uansett. Lydisolering ER bedre. Tenk hvor bra det blir når man får lagt ned 10-20 timer til med demping...perfekte karosseritilpasninger bortsett fra fronten (på min og den som ble levert før meg ihverfall). Her er det avvik lik slike man ser etter på bruktbil for å avsløre tidligere reparert kollisjonsskade. Frunk=bedre. Lett å lukke og (tada...!) TETT. Lydanlegget blir forresten bedre når det blir innspilt, og det er det ikke på en helt ny bil. Du fikk nok ikke det riktige inntrykket. Ekstra demping i dører hever kvaliteten ytterligere.

Vi må også nevne forbedrede spyledyser og at bilen er bedre sammenskrudd innvendig. Knapper og scrollehjul på ratt er mer tight og er ikke så el cheapo som på de tidligere bilene.

Titanium er en farge som...vel, en del av meg tenker stilig men i virkeligheten klarer jeg ikke bli helt begeistret. Har delfingrå og stålgrå på mine. Ville valgt den gamle gråfargen om den var tilgjengelig på bil nr. 2.

TomHenden

#2
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:47

En liten anmerkning... farge er Titanium-metallic (champagne) og det er litt gubbete synes jeg ;)

Huff, nå fikk du meg til å føle meg utrolig gammel da jeg har en 70D Titanium i bestilling i en alder av 26 år... Hjelp!

Men til mitt forsvar er jeg overbevist om at den kommer til å bli lekker nedlakkert, og med blank svart diffuser bak. ;)

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 01. desember 2015, klokken 21:31
Titanium er en farge som...vel, en del av meg tenker stilig men i virkeligheten klarer jeg ikke bli helt begeistret. Har delfingrå og stålgrå på mine. Ville valgt den gamle gråfargen om den var tilgjengelig på bil nr. 2.

Kjenner meg igjen i din oppfatning av Titanium fargen. Sto mellom den og stålgrå for min del. Endte til slutt på Titanium

Har hatt delfin grå selv tidligere, og deep blue for øyeblikket. Deep blue er meget pen, men ønsker i grunn en lys farge.
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

petersv

Det må du ikke, jeg er nesten av motsatt oppfatning av OP på samtlige punkter. Vedder også en tier på at bilen som var på service har det utstyret han liker, og det er jo bra ;)

Bjoris

#4
Artig å høre andre sine prioriteringer, jeg har hatt S85 med luft og hifi og har nå bestilt 70D uten dette. Det ble et kompromiss i heimen da vi valgte å bytte bil nr 2 i en Leaf Tekna 30 kw og da måtte vi faktisk begynne å tenke oss om. Vi valgte også å forskyve Teslaen så langt som mulig i håp om å få facelift/ny type autopilot HW!

Det hører med til historien at min kjøper ble skuffet over luften da han prøvde bilen, mente det var lite merkbart, jeg må være tildels enig etter å ha kjørt med fjærer, det er bedre med luft, helt klart, men det er ikke ekstrem forskjell. Det jeg merket er at den blir hakket vassere i styringen så det er faktisk en liten fordel uten også, men så skal en jo forsvare sine valg, jeg er ikke redd for at jeg kommer til å angre.

Hifi derimot det var vanskelig å velge bort, syns det var enda bedre lyd med Hifi i den nye modellen antakelig pga bedre sammenskrudd bil, men 19.000?

Betalte 16.000 for å gå fra Acenta til Tekna på Leafen, da får du, around view, fra 16 til 17 toms felger, skinnseter, LED lys OG bose anlegg, så syns det var bedre å bruke denne summen her, men har du råd ta det med, luft er også flott å ha, men om du har fornuftige ting å bruke 40.000 på så blir ikke bilen noe nedtur uten dette... (håper jeg:)

Jeg bestilte Titanum, den er klart penere enn den nye grå, jeg syns den er for mørk. Valgte sort met på Leafen, den kommer også i Bronce nå, men tenkte det fikk holde med en bil i slik motefarge, men Teslaen ble veldig bra i den fargen syns jeg, men det går ikke å diskutere farge, den blir for individuelt, men kan være enig i at mørk kanskje er safere, men bilene har en tendens til å "forsvinne" i mørkt. Hadde den første gråfargen selv og den var penere enn den nye syns jeg...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

SunSeeker

Har hatt luft på alle mine biler, og aldri prøvd noe annet inntil denne uken. Fikk en loaner med slike bladfjærer(føltes slik) og DA ble det helt klart at luft er tingen. Oppfattet den som stumpete og ukomfortabel.

Bjoris

Den flyter bedre på veien med luft, men det slår fortsatt i humper. Jeg prøvde en P85 uten luft da min var ny, da ble det påtrengende i humper, men jeg syns dette ble filtrert bedre bort nå pga mye bedre støydemping og teighter bil... Vel, smaken er forskjellig!
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

TomHenden

#7
Den luft diskusjonen kan man jo ta i det lange og breie, samme med HiFi'n.

Mink konklusjon etter 40 000 km i en S85 med luft og 6 300 km i en 70D uten luft, er at det er kjekt å ha og gir litt merkbart bedre komfor. Har man 20 000 ekstra å bruke ta det med, det er "nice to have".

Samme med HiFI man klarer seg fint uten, men bryr du deg om lyd så bør man ha den med er min konklusjon. Min S85 hadde HIFI, 70D'n jeg kjører nå har ikke det. Lyden er bra framme i bilen, for de bak så er den markant dårligere uten HIFI. Samtidig så opplever jeg at volumet oppleves høyere på 11 med Hifi enn uten.

Men alt dette er jo subjektivt, på lik linje med fargevalg. Vi er jo alle forskjellige, av en grunn. :)

En ting kan jeg fint si for sikkert, og det er at 70D er et ekstremt godt alternativ til 85. Både med tanke på rekkevidde og forbruk, og økonomi. Litt dyre men verdt det.
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

N00b


Teslanewbie

P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

BMW850

#10
Sitat fra: Teslanewbie på onsdag 02. desember 2015, klokken 07:52
Sitat fra: N00b på onsdag 02. desember 2015, klokken 07:23
Da er det ei feit klokke!

Panerai eller rolex sea dweller ? :-)

Der har dere rett (Breitling Avenger Titanium M1 Chronograph) Hadde muligens ikke vært noe problem med en mindre klokke :P  Sorry min betraktning det gjelder fargen, særlig til dere som har bestilt Titanium. Dette er jo veldig individuelt :) Og når det gjelder mine påstander om ting som er ett "must" må jeg bare si at jeg ikke tenkte så mye på kostnaden nå i forhold til da jeg kjøpte bilen, kun MIN opplevelse. Ultra Hifi kostet jo kun 6000,- ekstra og andre tilvalg var jo også vesentlig billigere høsten 2013. Kostnad er en veldig viktig faktor, enig i det ;) Man blir fornøyd med en fantastisk bil uansett!!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

rsomby

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:47
Alt i alt er jeg meget fornøyd med min P85 på alle måter og synes det er merkelig at Tesla fjernet Dolphin-grey fra sortimentet. Klart råeste fargen, særlig med røde kalipere ;) PS... med ett forbehold, har ennå ikke sett sort metallic!

Smaken er som baken. Personlig syntes jeg midnight silver metallic er finere enn dolphin grey. Og røde calippere passer ikke på annet enn rød bil. Den fineste farge pr nå er deep blue metallic.

BMW850

Enig, smaken er som baken. Men når det gjelder utsagnet ditt om at røde kalipere ikke passer på annet enn rød bil feiler du STORT! :D
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

finn_roen

Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:47
Bilen min er til service i Drammen for ettårs-service og var heldig og fikk låne en splitter ny 70D (gått 10-15 mil) :) Bilen har bl.a. standard stereo, NG-seter, Autopilot, ikke luftdempere. Hadde oppdatering 6.0 men 7.0 lå klar. Innstallerte den idag.

Litt erfaring etter ett døgn;
-Autopilot er oppskrytt. Klarer meg fint uten.

Autopilot er ikke god nok til bruk på landeveien, men kan fungere utmerket ved køkjøring og motorvei.
De gangene jeg har stått stille i kø ved bruk av adaptive cruise control, måtte jeg selv aktivere gasspedal når bilen foran begynte å kjøre igjen, det er ikke nødvendig å gjøre når autopilot er aktivert.

Sandvika

Sitat fra: finn_roen på onsdag 02. desember 2015, klokken 09:00
Sitat fra: BMW850 på tirsdag 01. desember 2015, klokken 20:47
Bilen min er til service i Drammen for ettårs-service og var heldig og fikk låne en splitter ny 70D (gått 10-15 mil) :) Bilen har bl.a. standard stereo, NG-seter, Autopilot, ikke luftdempere. Hadde oppdatering 6.0 men 7.0 lå klar. Innstallerte den idag.

Litt erfaring etter ett døgn;
-Autopilot er oppskrytt. Klarer meg fint uten.

Autopilot er ikke god nok til bruk på landeveien, men kan fungere utmerket ved køkjøring og motorvei.
De gangene jeg har stått stille i kø ved bruk av adaptive cruise control, måtte jeg selv aktivere gasspedal når bilen foran begynte å kjøre igjen, det er ikke nødvendig å gjøre når autopilot er aktivert.

TS er nok litt rask med å konkludere med AP. Jeg har nå kjørt 4000km med den, bruker den 80-90% av tiden. Kjører stort sett motorvei. Synes dette er aldeles fantastisk men man må bli kjent med begrensingene og ha tilgang til relativt gode veier.

Når det gjelder fra kø så er min erfaring at den starter den igjen av seg selv nå, ikke som på TACC da man måtte starte den igjen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA