Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Elbiler får ikke lade i nytt parkeringsanlegg

Startet av rabiat, torsdag 07. januar 2016, klokken 07:32

« forrige - neste »

rabiat

Har hatt en ulyd i kupeen når varme står på og temperaturen begynner å stige.
Har trålt forumet for å se om noen har merket det samme og der er det tidligere nevnt at det er bremserør som tar i vannrøret fra varmepumpen.
Sjekket dette på min bil (produsert februar 2015) og det var det som var problemet.
Ønsket ikke å bøye så mye på rørene så laget en fix med en liten bit støydempingsmatte mellom bremserør og kjøleslangen som går inn i torpedoveggen.
Lyden forsvant og deler gjerne denne løsning hvis andre har samme problem.

sybo

Jeg la akkurat inn at jeg har dette problemet :) Høres det ut for deg som papp i spilene på en sykkel? Er den beste forklaringa på lyden jeg kan komme på hehe

rabiat

Hørtes mer ut som en "during" og vibrasjonslyd, med forskjellig styrke etter hvor varmt røret ble...

Råde

Møller har en fix for dette men duringa blir ikke helt borte. Skal prøve din løsning i tillegg.
e-Golf | X75D

jonste

Har hatt denne irriterende lyden siden temperaturen begynte å bli lavere ute. Tok turen innom Møller Trondheim i dag. De tok dette mens jeg ventet. Monterte vistnok noen pakninger/foringer rundt rørene.
Hørtes etterpå ut som ulyden var vekk.

De vasket også bilen mens de hadde den inne. Noe som avdekte noen stygge parkeringsriper på bakfangeren. For****** folk uten respekt for andre sin eiendom  >:(

Em

Er dette en lyd som blir fullstendig borte hvis man slår av klimaanlegget? Isåfall har jeg samme lyd og den høres ut som man kjører bak en svær bil med kjetting på dekkene,samme kjettinglyden hører jeg fra klimaanlegget. Psykisk terror. Møller fant ikke ut av det..

rabiat

Ja, det er en (u)lyd som blir borte ved å slå av klimaanlegget.
Rart at Møller ikke fant ut av det hvis du da ikke forveksler lyden med den som er fra radiatorviften, den bråker mye men høres best utenfor bilen...

Skulle vært mulig å redusere omdreiningshastigheten på denne viften, i nordisk klima vinterstid så er det vel ikke så veldig stort behov for kjøling.

Elbil8

Sitat fra: rabiat på søndag 03. januar 2016, klokken 14:05
Rart at Møller ikke fant ut av det hvis du da ikke forveksler lyden med den som er fra radiatorviften, den bråker mye men høres best utenfor bilen...

Skulle vært mulig å redusere omdreiningshastigheten på denne viften, i nordisk klima vinterstid så er det vel ikke så veldig stort behov for kjøling.

Det er en varmepumpevifte, som trekker varme fra luften utenfor. Altså, den fungerer "motsatt" av en vanlig bensinbilradiator, som skal kvitte seg med varmen. Denne skal "kvitte seg med kulde", og det er ikke så lett i nordisk klima vinterstid.

Nissan Leaf 2014
Peugeot iOn 2012
Akershus

rabiat

Sitat fra: Elbil8 på søndag 03. januar 2016, klokken 14:56
Sitat fra: rabiat på søndag 03. januar 2016, klokken 14:05

Det er en varmepumpevifte, som trekker varme fra luften utenfor. Altså, den fungerer "motsatt" av en vanlig bensinbilradiator, som skal kvitte seg med varmen. Denne skal "kvitte seg med kulde", og det er ikke så lett i nordisk klima vinterstid.

Ok, takk for forklaring, men den trenger da ikke bråke sånn... :)

jonste

Sitat fra: Em på fredag 01. januar 2016, klokken 22:42
Er dette en lyd som blir fullstendig borte hvis man slår av klimaanlegget? Isåfall har jeg samme lyd og den høres ut som man kjører bak en svær bil med kjetting på dekkene,samme kjettinglyden hører jeg fra klimaanlegget. Psykisk terror. Møller fant ikke ut av det..

Det er en vibrasjonslyd som høres best inne i bilen, litt difus fra hvor den kommer, dette skyldes at vibrasjonen forplanter seg godt i bilen.
Hos meg var den rimelig øredøvende, type håpløst å bruke handsfree. Lyden ble borte ved å slå av klima. Høres ikke så godt utvendig.

Ble en helt annen bil å kjøre for min del iallefall. Takler ikke ulyder så godt  ;D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA