Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU kontroll - løse strømkabler?

Startet av torkil, torsdag 07. januar 2016, klokken 07:00

« forrige - neste »

tomrh

Normalladere i Trondheim sentrum er alltid opptatt. De som bor utenfor byen har behov for dem, det står kanskje mellom å normal-lade eller å hurtiglade for å rekke hjem. Men så lenge de er gratis vil "alle" parkere der og lade litt som alibi uten at det store behovet er der. Koster det penger vil bare de med størst behov bruke dem. Bor man 4-5 mil utenfor byen er alternativkostnaden ganske høy, enten betale for hurtiglading eller kjøre kollektivt, evt kjøre fossil og betale bompenger. Da blir billigste alternativet å fortsatt å betale for normallading. De som bor i nærheten velger da heller å lade hjemme. Og som Rio er inne på så kostet ladepunktene penger å drifte også, jeg tror viljen er større til å bygge ut flere punkter om man får noe igjen for det.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: torkil på fredag 04. desember 2015, klokken 21:50
Jeg skjønner ikke hva dere snakker om :o

(Edit: Jeg forstår ikke argumentene dine kos. Jeg har ikke lest alle dine tidligere debattinnlegg om tilsvarende saker, så hadde satt pris på om du ville forklare deg litt tydligere! :D )

Diskusjonen går på om man skal betale (ta seg betalt) for TID (pris per minutt eller time), eller per kWh (energienhet) når man lader.

Selv om det er besnærende å bruke kWh (fordi det er mest likt å betale per liter bensin (energi)), så er lading forskjellig av natur:

1) I motsetning til bensin så er det infrastrukturen som er dyr, og strømmen som er billig. Jeg mener derfor at det er helt OK å ta seg betalt for tiden man bruker infrastrukturen, for det er hovedsakelig infrastrukturen som koster.

2) Dersom man tar seg betalt per kWh, og bileieren skal spise/jobbe, så kan folk okkupere ladepunktet i mange timer, uten at de må betale for mer enn noen få kWh, dersom de reduserer ladestrømmen nok. Ladestasjonene blir altså parkeringsplasser.


Det mest korrekte er sikkert en blanding, men det er komplisert. Dessuten er det ikke lov å uten videre selge strøm per kWh i Norge. Ergo er det bedre på nesten alle måter å bare ta betalt per tidsenhet man bruker laderen, uavhengig av hvor mye din bil faktisk nyttiggjør seg av den.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: tomrh på fredag 04. desember 2015, klokken 21:59
Normalladere i Trondheim sentrum er alltid opptatt. De som bor utenfor byen har behov for dem, det står kanskje mellom å normal-lade eller å hurtiglade for å rekke hjem. Men så lenge de er gratis vil "alle" parkere der og lade litt som alibi uten at det store behovet er der. Koster det penger vil bare de med størst behov bruke dem. Bor man 4-5 mil utenfor byen er alternativkostnaden ganske høy, enten betale for hurtiglading eller kjøre kollektivt, evt kjøre fossil og betale bompenger. Da blir billigste alternativet å fortsatt å betale for normallading. De som bor i nærheten velger da heller å lade hjemme. Og som Rio er inne på så kostet ladepunktene penger å drifte også, jeg tror viljen er større til å bygge ut flere punkter om man får noe igjen for det.

Noen poeng her:

1) Løsningen er jo at elbiler får parkere gratis/halv pris på ikke-ladeplasser, slik at de velger disse fremfor å oppta en ladeplass.

2) Når det koster mer med elbil enn eksosbil, så velger folk gjerne eksosbil. Ergo, å parkere med eksosbil bør da være langt dyrere, dersom de vil unngå det.

3) Mitt forslag er at elbilister betaler tilsvarende "årsavgift" (4000 kr) som ladeavgift. Disse pengene går uavkortet til kommunene, som er pålagt å bruke dem til å sette opp normalladepunkter. Pengene kan fordeles 50% til hjemmekommunen og 50% til arbeidskommunen.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

tomrh

Generell parkeringsavgift for elbiler er ødeleggende, det er jeg enig i. Det er allerede dyrt nok å parkere fossilt + drivstoffutgifter t/r bykjerne, men differansen blir mindre med P-avgift for el. Det er ladeplassene jeg tenker mest på, de bør ikke være parkeringsplasser slik de er i dag. De fleste har null glede av dem. Jeg tilhører en gruppe blant elbilistene som gjerne betaler noe ekstra for "eksklusiv" tilgang til en begrenset ressurs. En "årsavgift" er en god tanke men forhindrer ikke at ladeplassene brukes til parkering.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Rio

Sitat fra: tomrh på fredag 04. desember 2015, klokken 22:27
Generell parkeringsavgift for elbiler er ødeleggende, det er jeg enig i. Det er allerede dyrt nok å parkere fossilt + drivstoffutgifter t/r bykjerne, men differansen blir mindre med P-avgift for el. Det er ladeplassene jeg tenker mest på, de bør ikke være parkeringsplasser slik de er i dag. De fleste har null glede av dem. Jeg tilhører en gruppe blant elbilistene som gjerne betaler noe ekstra for "eksklusiv" tilgang til en begrenset ressurs. En "årsavgift" er en god tanke men forhindrer ikke at ladeplassene brukes til parkering.

Enig, men med reserverte elbilplasser (uten lading) så kan de som ikke lader parkere der.

Og med en årlig ladeinfrastrukturavgift, så blir det forhåpentligvis nok ladeplasser til "alle" som trenger det.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Sitat fra: Rio på fredag 04. desember 2015, klokken 22:04



Diskusjonen går på om man skal betale (ta seg betalt) for TID (pris per minutt eller time), eller per kWh (energienhet) når man lader.

Selv om det er besnærende å bruke kWh (fordi det er mest likt å betale per liter bensin (energi)), så er lading forskjellig av natur:

1) I motsetning til bensin så er det infrastrukturen som er dyr, og strømmen som er billig. Jeg mener derfor at det er helt OK å ta seg betalt for tiden man bruker infrastrukturen, for det er hovedsakelig infrastrukturen som koster.
Så du tror det er billigere å lete etter olje, bore, utvinne den, transportere, raffinere, lagre, transportere den igjen og til slutt lagre den ved et sted folk kan få tak i den? Tro om igjen. Jeg kjøper bare ikke at det skal være dyrt å koble seg til nettet. Nettleia har gått helt av skaftet i det siste. Med det forslaget der, så blir det dyrere å fylle strøm enn Diesel. Dessuten er det langt fra nok å saktelade i et par-tre timer på 10A hvis man har kjørt fra steder godt utenfor byen. Jeg skulle skjønt det om det var hurtigladere det var snakk om.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Rio

Stefse:

? ? ? ?

Jeg snakker ikke om nettleie, og langt mindre om oljeutvinning.

Jeg påpeker at bruk (i tid) av infrastruktur er dyrere enn produktet (kWh), og derfor betaler man for tiden, og ikke for kWh.

En parkeringsplass i Trondheim sentrum er noe man betaler per time.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Ser litt større på det, og energikilden vi har nok av er ren naturkraft.
Å legge avgifter på bruken slik at det blir dyrere å bruke den enn fossilkraft er ikke lurt.
Nettleia er underlagt strenge regler og bla. bla. jeg vet alt det, men det forhindrer ingen å øke den slik at den utgjør mer enn selve kraftprisen. Slik var det ikke før. Påslaget på brukte kWh har absolutt ingenting med kostnaden med å drifte nettet å gjøre, og det er denne som er mest provoserende.

Det var uansett en avsporing, men det kan ikke være bærekraftig å måtte betale mer for å kjøre elbil enn fossilbil, og det samtidig som vannkraften renner over i magasinene.
Dette blir i praksis en betalt parkeringsplass med mulighet for litt lading, og det er sikkert greit i sentrum av en by, men hvis de skal legge den praksisen til grunn på alle offentlige ladepunkt (hvilket denne kommunen har tenkt å gjøre) har elbilpolitikken spilt fallitt.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

stefse

Det ble heller ikke en realitet.  De innså at økonomien i prosjektet ikke var den beste.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

kodalse

- Parkeringstiden reduseres fra 5 til 3 timer (Skulle bare mangle, det er det som hele tiden har vært problemet i sentrum av Trondheim)
- Rådmannen tar sikte på å legge frem en sak om p-avgift for elbil til politisk behandling i løpet av 2016.
  - Da bytter jeg fra å handle i midtbyen til kjøpesentra igjen. "No big deal", bare litt synd for handelsstanden i sentrum...

http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2015/12/15/N%C3%A5-f%C3%A5r-du-ikke-parkere-lenger-enn-tre-timer-i-sentrum-11924520.ece
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: kodalse på tirsdag 15. desember 2015, klokken 12:46
  - Da bytter jeg fra å handle i midtbyen til kjøpesentra igjen. "No big deal", bare litt synd for handelsstanden i sentrum...
Det er Lade + Sirkus som p.t. er elbilistenes handlemekka. Flust med normalladingsmuligheter i flere ulike shoppingsentre samt 2 stk hurtigladere Chademo/CCS + 22 kw. Handelsstanden i sentrum bør se og lære.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

kodalse

Mulig du har rett, selv sogner jeg til Lade.
Sirkus får du meg ikke inn på (en gang til) om du så har 10 ville sirkushester for å dra meg med.
- Maken til "manneuvennlig" kjøpesenter er vel ikke å oppdrive i kongeriket.

Midtbyen har jeg brukt noen ganger de siste årene fordi det har vært elbilvennlig.
Jeg trenger uansett ikke lade noen av stedene.
Blir det parkeringsavgift i midtbyen er jeg tilbake til Lade, eller til nød Tiller.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Sitat fra: kodalse på tirsdag 15. desember 2015, klokken 15:34
- Maken til "manneuvennlig" kjøpesenter er vel ikke å oppdrive i kongeriket.
Ja det er et damesenter, men damer kjører også elbil og trenger å lade. Lade Arena passer imidlertid mannfolka med Biltema, Clas Ohlsson, Jula, Torshov, XXL etc. Fruen og jeg deler oss når vi skal dit, hun på Sirkus, jeg på Lade Arena. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA