Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: EU kontroll - løse strømkabler?

Startet av torkil, torsdag 07. januar 2016, klokken 07:00

« forrige - neste »

torkil

http://www.adressa.no/pluss/nyheter/2015/12/01/Krever-betalt-for-lading-av-elbil-11868243.ece

45kr for én time normallading er jo litt stivt..?
Ellers synes jeg jo argumentet med at elbilene tar opp all parkeringsplassen og fossilbiler ikke finner parkeringsplass er litt underlig. For det første ønsker man vel at folk bruker elbil i sentrum? Og det er vel ikke så stor forskjell på hvor lett det er å finne ledig plass for en elbil og en fossilbil..?

Sitat
Fra nyttår må du betale hvis du skal lade elbilen i Munkegata. Samtidig kan makstiden du kan stå gratis bli redusert fra fem til tre timer.

Bystyret skal 10. desember ta stilling til om Trondheim Parkering skal få ansvaret for alle kommunale ladestasjoner for elbil på offentlig gategrunn.

- Det innbefatter investering, forvaltning, drift og vedlikehold, sier direktør Stein Løberg i Trondheim Parkering KF.

Fra første januar må du betale 45 kroner for én times lading i Munkegata, 55 kroner for to timer og 65 kroner for tre timers ladetid. Hittil har normallading vært gratis i Trondheim, som det også er for de aller fleste ladestasjonene med normallading ellers i landet. Kommunens nyeste ladestasjon i Munkegata består av to smartladere med toveis kommunikasjon, klargjort for brukerbetaling, der i alt fire elbiler kan lade samtidig. Bilene kan stå i inntil tre timer.

Skifter ut laderne

Rundt omkring i Trondheim vil det komme tilsvarende ladestasjoner. De nåværende ladestasjonene i Søbstadveien i Heimdal sentrum, i Edvard Griegs gate ved St. Olavs Hospital og i Ravnkloa vil bli oppgradert med moderne teknologi som i Munkegata, og da må man betale også på disse stedene.

Rådmannen ber bystyret innføre betaling på alle nye kommunalt eide ladestasjoner. Rådmannen ber også om fullmakt fra bystyret til å evaluere og korrigere pris for lading av elbil i Munkegata etter seks måneders drift. Kommunen har i flere år tilrettelagt og investert betydelige beløp i offentlig tilgjengelig ladestruktur. Formålet har vært å gi insentiver til bilister som kjører miljøvennlig og legge til rette for at nødvendig transport med bil i byen i størst mulig grad kan dekkes med elbil.

Reduseres til tre timer

Byplankontoret gjennomgår nå bestemmelsene for hvor lenge en elbil kan stå gratis på offentlig parkeringsplass uten å betale. I dag kan man stå i fem timer før bilen må flyttes. I andre større byer er tilsvarende parkeringstid to–tre timer. Det er ventet at bystyret, kanskje før jul, vil vedta å redusere den maksimale parkeringstiden til tre timer.

- Jeg lader aldri bilen mens jeg står parkert i byen, det gjør jeg utenfor bedriftens lokaler på Sluppen. Men det er fint å kunne stå parkert gratis mens jeg besøker kunder, sier David Strand Arenas.

Han jobber i datafirmaet Atea og har Trondheim kommune som kunde. Atea har fem elbiler.

- Jeg kjører en VW Up, som har 130 km rekkevidde. Fordelene med elbil er først og fremst gratis parkering og at man kan kjøre i kollektivfeltene, sier Arenas.

Betale for parkering

I dag kan ikke kommunene kreve parkeringsavgift av elbiler på offentlige gategrunn, kun i p-hus. Stortinget har imidlertid vedtatt en lovendring i vegtrafikkloven der det åpnes for at den enkelte kommune kan vedta innføring av parkeringsavgift for elbil. Det er ventet at endringene vil trå i kraft først fra 1. januar 2017. Rådmannen tar sikte på å legge frem en sak om p-avgift for elbil til politisk behandling i løpet av 2016.

I Trondheim sentrum opptar stadig flere elbiler de offentlige p-plassene. Kommer man med en bil som går på bensin eller diesel, risikerer man å måtte lete lenge og vel etter ledig plass.

Rådmannen presiserer at forslaget til betalingssatser for lading av elbil i Munkegata skjer ut fra et selvkostprinsipp. Kommunen skal ikke tjene penger på ladestasjonene.

Gjennom rådmannens forslag vil det innføres et nytt prinsipp for bruk av offentlig eide ladestasjoner der kommunen tar ansvar for etablering av ladestasjoner, mens brukerne finansierer de faktiske kostnadene med investering, drift og bruk.

100 kommunale ladepunkt

I 2008 vedtok formannskapet at det skulle etableres 300 ladepunkt i Trondheim innen utgangen av 2011. Men det er i dag etablert bare 100 kommunalt eide ladepunkt. Det politisk vedtatte målet er ikke nådd, men både offentlige og private aktører bygger ut og eier ladeinfrastruktur i Trondheim, der også kommunen har bidratt. Blant annet er det bygget flere hurtigladestasjoner, men der må folk betale for å lade.

Det nærmer seg raskt 70 000 elbiler i Norge, hvorav rundt 8000 ladbare hybrider. I Trondheim finnes snart 4000 ladbare biler. Rundt tre prosent av bilparken her til lands er nå ladbar.

Den kraftige veksten i elbiler og ladbare hybrider gjør at Norge er på god vei til å oppfylle målet om et gjennomsnittlig utslipp for nyregistrerte personbiler på 85 gram CO₂ per km i 2020. Byene står overfor store utfordringer ved et en stor andel offentlige p-plasser brukes til parkering av elbilister som er på jobb. Derfor kommer nå lovendringen som gjør at kommunene kan kreve betaling.

I Trondheim finnes 286 kommunale og privat eide ladepunkt. 24 av disse har ladefart som tilsvarer semihurtig/hurtig, fordelt på åtte lokaliteter. I tillegg eier Tesla Motors en superladestasjon med åtte ladepunkt ved Statoil Klett, forbeholdt Tesla-eiere.

HoeggenEL

Hinsides pris og snodig journalistikk.
Har lenge hatt inntrykk av at journalistene til Adressa har ett negativt syn på elbiler.
LEAF Acenta 2014 (26/3-14 - 15/3-19)
LEAF Acenta 2019 (15/3-19 ->)

kodalse

Dette er resultatet av hatpropagandaen mot elbiler i sentrum av Trondheim generelt fra Adressa.
Alt kunne vært løst ved å sette 3 timers makstid på gateparkeringen i midtbyen.

Her er det "Selvkostprinsippet" etter Arctic Roads standard tydeligvis.

I praksis betyr det vel at disse ladeplassene blir stående tomme, med mindre det er gratis om man ikke lader.
Hvis det blir gratis å bare stå der har man effektivt fjernet alle muligheter for lading i sentrum av Trondheim.
Vi går baklengs inn i fremtiden...

Edit: Åpenbart enig med HoeggenEL her!
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Geir81

Jeg likte spesielt godt denne:
Sitat
I Trondheim sentrum opptar stadig flere elbiler de offentlige p-plassene. Kommer man med en bil som går på bensin eller diesel, risikerer man å måtte lete lenge og vel etter ledig plass.
Som om p-plasser i utgangspunktet er ment for bensin- og dieselbiler, og elbiler sniker seg foran i køen slik at fossilbilene ikke får parkert.

Ellers er jo ladeprisen hårreisende, iallefall om det er snakk om 16A 1-fas. Om de samtidig innfører ladeplikt på ladeplassene, så er vel dette bare en måte å komme rundt problemet med at elbiler ikke kan pålegges parkeringsavgift frem til 2017..

tomrh

Jeg kan godt betale 65 kroner for å stå 3 timer i Munkegata mens jeg handler hvis det betyr at jeg faktisk kan finne en ledig ladeplass. Bedre det enn å betale enda mer på hurtiglader og vente 25 sure minutter uten å ha noe å gjøre.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

stefse

Også merket meg adresseavisens negative syn. Mulig en slags gjerrighetskultur i denne byens næringsliv ligger bak, det skal knipes på hver krone, og investering for fremtiden er risikable greier.

Uansett blir det vel vanskelig å balansere budsjettet for disse ladestasjonene med den prisen. Hvorfor skal man betale mer for EL enn det koster å kjøre på diesel?
Det burde vært forbudt å komme med forslag som motarbeider fornuftig bruk av ren og usannsynlig billig elektrisk kraft som vi faktisk har i dette landet.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Rio

Forslaget er meget tåpelig, men samtidig så koster et ladepunkt vanvittig mye (tror det er noe slikt som 60000 kr). Det må jo finansieres på et eller annet vis.

Man burde jo tatt pengene fra hydrogensatsingen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

torkil

60k? For et smartpunkt med normallading? Jøss, det var jeg ikke klar over...! Hørtes underlig dyrt ut. Kommunen byrde i såfall inngå avtale med Zaptec..!

kos

Jada denne diskusjonen har vi de siste 2 årene hatt mange ganger - finansiering av hurtiglading og KW pris.
Og jeg hevdetat når vi aksepterer betaling over tid og at utbygging faktisk skulle vært lagt til nett selskapene og ikke dagens " kw -haier" så var jeg helt tullete og forsto ikke problemet.

Nå er det sakteladere og parkeringsplasser som kommer og igjen så er modellen lukrativ å ta på tid og ikke kw.

Kan bare konstantere at de som har ført ordet de siste årene og har snakket seg varm på løsningene nå er begynt endelig å se hva som blir utfallet.

Rio

Sitat fra: torkil på fredag 04. desember 2015, klokken 21:09
60k? For et smartpunkt med normallading? Jøss, det var jeg ikke klar over...! Hørtes underlig dyrt ut. Kommunen byrde i såfall inngå avtale med Zaptec..!

Strømmen må legges frem, det må graves, asfalteres, stolper må opp, de må vedlikeholdes, osv.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

Rio

Sitat fra: kos på fredag 04. desember 2015, klokken 21:14
Jada denne diskusjonen har vi de siste 2 årene hatt mange ganger - finansiering av hurtiglading og KW pris.
Og jeg hevdetat når vi aksepterer betaling over tid og at utbygging faktisk skulle vært lagt til nett selskapene og ikke dagens " kw -haier" så var jeg helt tullete og forsto ikke problemet.

Nå er det sakteladere og parkeringsplasser som kommer og igjen så er modellen lukrativ å ta på tid og ikke kw.

Kan bare konstantere at de som har ført ordet de siste årene og har snakket seg varm på løsningene nå er begynt endelig å se hva som blir utfallet.

I begge tilfeller så betaler man for tid - enten det er "leie" av bruk av en hurtiglader, eller "leie" av plassen der man har tilgang til strøm.

Akkurat som andre parkeringsplasser også leies ut på tid.

Skulle jeg parkere bilen i sentrum, og betale per kWh, så ville jeg da skrudd ned ladehastigheten til ca 1 kW, slik at det tok maaaaange timer å lade, mens jeg var på jobb.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

kos

Så nå er det helt ok det som skjer i Trondheim. For meg er det faktisk som forventet når de som selger strøm for tid får siste ordet. Noe som du vet at jeg har hevdet lenge. Nå kommer også betaling for parkeringsplasser og da får vi også strømmen i tillegg. Akkurat som jeg har hevdet lenge -

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012

torkil

Jeg skjønner ikke hva dere snakker om :o

(Edit: Jeg forstår ikke argumentene dine kos. Jeg har ikke lest alle dine tidligere debattinnlegg om tilsvarende saker, så hadde satt pris på om du ville forklare deg litt tydligere! :D )

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA