Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Oppgradere standard lydanlegg?

Startet av stefse, onsdag 06. januar 2016, klokken 19:38

« forrige - neste »

stefse

Ser at effektforbruket peaker kraftig ved oppstart, opp mot 6-7kW for deretter å stabilisere seg på rundt 1kW.
Hvis man kan vente på varmen fra varmepumpen hadde det vært fint å kunne koble ut PTC elementet med en bryter eller noe. Hadde ikke du gjort dette ohm?
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eivhelle

Hvis du setter bilen i eco modus rett etter oppstart, vil jeg tro at du oppnår litt av samme effekten.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Råde

Du venter nok ikke bare på varmepumpen, men heller at væsken i pyc skal komme opp i 80 grader.
e-Golf | X75D

stefse

Prøvde eco mode i dag, peaket på 1,9kW så det gjorde susen forsåvidt. Men Eco kjører ikke varmepumpa like mye under normal kjøring når bilen er blitt "varm" så det blir kaldere i bilen. Trikset er antagelig å kjøre Eco først, og skifte til Normal etter 10 min?

Hvis de klarer å steppe opp fra 0 til 80°C i en enkeltsyklus carnotprosess så har e-golf laget ei veldig god varmepumpe forresten ;) Tror ikke radiatorvannet blir så varmt uten bruk av PTC altså..
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

EAKF

#4
Sitat fra: stefse på mandag 30. november 2015, klokken 23:17
Ser at effektforbruket peaker kraftig ved oppstart, opp mot 6-7kW for deretter å stabilisere seg på rundt 1kW.
Hvis man kan vente på varmen fra varmepumpen hadde det vært fint å kunne koble ut PTC elementet med en bryter eller noe. Hadde ikke du gjort dette ohm?

Det var jeg som hadde gjort dette, se tråden som omhandler "Hvordan montere dieselvarmer i egolf (Webasto eller Eberspracher)" Bilen kommuniserer med PTC-elementet med noe som kalles "LIN-bus". Jeg forsket litt på dette og lagde noe som er kalt "sladden", som kobler ut PTC-elementet på e-Golf. Denne var primært tiltenkt de som ville montere en Webasto, eller Eberspaecher som tilleggsvarmer i e-Golf uten varmepumpe. "Sladden" vil også koble ut PTC-elementet på e-Golf med varmepumpe.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

SteinarSun

Jeg tviler på at varmepumpen klarer å levere tilstrekkelig temperatur på vannet.
Går ut i fra at den forvarmer returvann fra kupeen før dette blir kjørt gjennom varmeelementet.

Med dieselvarmer kan du oppnå vesentlig høyere temperatur på vannet, og kan klare deg uten ekstra oppvarming.

Har ikke giddet å sette meg inn i varmesystemet på Golfen, men antar at varmeregisteret er designet for max effekt på rundt 90 grader ( normalt for en fossilbil) , og at en lavere temperatur på vannet vil gi en vesentlig redusert effekt.
TM3 LR AWD
x - e-Golf 2017
x - e-Golf 2014

EAKF

#6
Sitat fra: SteinarSun på fredag 04. desember 2015, klokken 09:59
Jeg tviler på at varmepumpen klarer å levere tilstrekkelig temperatur på vannet.
Går ut i fra at den forvarmer returvann fra kupeen før dette blir kjørt gjennom varmeelementet.

Med dieselvarmer kan du oppnå vesentlig høyere temperatur på vannet, og kan klare deg uten ekstra oppvarming.

Har ikke giddet å sette meg inn i varmesystemet på Golfen, men antar at varmeregisteret er designet for max effekt på rundt 90 grader ( normalt for en fossilbil) , og at en lavere temperatur på vannet vil gi en vesentlig redusert effekt.

Jepp, jeg og de andre som har montert fossilvarmer har funnet ut omtrent det. Tvilsomt om varmepumpen i seg selv klarer å gi noen merkbar temperaturøkning uten bruk av PTC-elementet. Men det hadde jo vært interessant å hørt, om noen skulle forsøke, om bilen aksepterer at PTC-elementet blir koblet ut, også på e-Golf med varmepumpe. Skulle det gå, ser jeg ikke noe i veien for at de med e-Golf med varmepumpe eventuelt også kan montere tilleggsvarmer/fossilvarmer. Det hadde da selvfølgelig også vært ønskelig å koble også varmepumpen helt ut for å spare mest mulig strøm. Man kunne da f.eks kjøre med fossilvarmer på langtur (PTC og varmepumpe koblet ut), og PTC+varmepumpe koblet til på småturer.
e-Golf siden august 2014. Kjørt 70 000 km

stefse

Det er helt sikkert at varmepumpen klarer å gi tilstrekkelig varme til å varme opp kupéen, ihvertfall med de temperaturene vi har nå. Du har kanskje varmepumpe hjemme, og den klarer vel å varme opp hele stua med sine 1000-2000W.

Kjører Eco mode første 10 min og deretter normal. Når jeg stopper på lyskryss ser jeg forbruket ligger mellom 0,5-1,2kwh. Varmepumpen durer og går og koser seg. Ser ut som dette er trikset. Merkbart mindre forbruk første 10 min hvis jeg ikke har forvarmet. Å kjøre 2,5 km til barnehagen med varme opp fra 0°C kostet fort 1,5-2 streker de første 10 min, nå går det med under 1 strek.

Blir interessant å se når det blir skikkelig kaldt hvordan det blir med bidraget fra varmepumpen da. Dieselvarmer bør jeg klare meg uten, litt av vitsen er jo å slippe røyk og dieselos:P Men jeg har full forståelse for at folk monterer dette.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

jamyrb

#8
Etter å ha lest denne tråden har jeg sjekket på min e-Golf med varmepumpe. Ved varme på HI og vifte på fullt trekker den maks 2,3kWh/h (målt i instrumentpanel/kjøredata) når bilen står stille. Utetemp ca 8 grader.

Kan virke som at det er forskjellige firmwareversjoner, eller at min bil har defekt PTC element... Bilen er produsert ca februar 2015. Kjøpt ny i Norge. Hører at varmepumpa jobber høylytt så den virker i hvert fall.

I "Auto" kommer det ikke luft ut av midtdysene, og opplever at viftehastigheten er for lav til å få varmen ut i kupeen. Må øke temp til 28-29 og justere opp viftehastigheten manuelt, men da blir bilen god og varm.

Bigmac

@jamyrb; takk for info om at det ikke kommer luft fra midtdysen når i Auto. Slik er det også på min produser mai 2015. Synes dette er litt rart, men da er det altså normalt. Jeg savner varm luft på høyrehånden om morgenen og overkjører da auto ved å trykke inn knappene for dyser og fotbrønn. Da kommer luft overalt. Synes 24 grader er OK temp innstilling.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA