Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Tesla i norske medier

Startet av Anderslien, onsdag 06. januar 2016, klokken 16:59

« forrige - neste »

Anderslien

Jeg vurderer å kjøpe meg en e-NV200 varebil. I den forbindelse må jeg montere fossilvarmer for å ha nok rekkevidde på vinteren. I tillegg ønsker jeg å ha en god og varm bil uten å måtte tenke på rekkevidden.

Er det slik at denne bilen ikke har varmepumpeteknologi?
Hvis det stemmer, kan jeg da ettermontere en vanlig webasto vannvarmer?

Er det noe jeg må tenke på med styring, eller er det bare å montere dette med en fjernbryter? Kan webastoen gå helt uavhengig av vifter og varmeapparat i bilen, eller må vifter startes samtidig med webastoen?

naitsirk

Hei Anderslien!

Ser du ikke fikk noe svar på spørsmålene dine og lurer selv på litt av det samme..

Har du blitt noe klokere rundt valg av el-varebil med fossilvarmer eller varmepumpe?
Fås e-NV200 med varmepumpe (eller kupe/lasteromsvarmer av noe slag), eller endte du med annen el-varebil?

Akkurat begynt å oppdatere meg på hva som er tilgjengelig og kommer innen rimelig tid, da jeg tenker å kjøpe meg varebil til bruk for enkel camping med soveplass i lasterommet og lurer på om elektrisk vil fungere eller om jeg må gå for fossilt enn så lenge (da blir det nok caddy maxi med dieselvarmer e.l.)..

sven erik

jeg har en 5 seter  og fikk av  nissan  i tønsberg at det er et firma som kan sette inn disel varmer de tippet på  kr 28000 ca

naitsirk

Takk for info sven erik :)

Veldig greit å vite at det er en mulighet og evt hva det er verdt om man finner bruktbil som allerede har det installert..

Vet du hvor mye effekt en dieselvarmer trekker fra batteriet?

Er det forøvrig 12-volt eller annet stikk i lasterommet som tåler nok strømtrekk til varmeovn av noe slag når bilen står parkert, og vil det trekke av bilens totalbatteri eller har også elbiler et mindre batteri for start/elektronikk/stikk e.l.? (pardon my ignorance...)

leafnor

Sitat fra: naitsirk på torsdag 31. mars 2016, klokken 03:00
Takk for info sven erik :)

Veldig greit å vite at det er en mulighet og evt hva det er verdt om man finner bruktbil som allerede har det installert..

Vet du hvor mye effekt en dieselvarmer trekker fra batteriet?

Er det forøvrig 12-volt eller annet stikk i lasterommet som tåler nok strømtrekk til varmeovn av noe slag når bilen står parkert, og vil det trekke av bilens totalbatteri eller har også elbiler et mindre batteri for start/elektronikk/stikk e.l.? (pardon my ignorance...)
Om Nissan en gang får sin APP på luften igjen, så er det jo bare å bruke bilens eget varmeapparat for å varme bilen.
Ellers, det er 12V batteri på bilen. Om det er noe "åpent" uttak i bilen ut over sigarettuttak vet jeg ikke, men uansett noe mer enn 2-300W kan en nok ikke få trekt ut.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

naitsirk

Jeg har ikke fulgt helt med i timen, har Nissan kludra til carwing eller hva det heter så man ikke får fjernstyrt noe lenger??

Kan varmeaparatet kjøre selv om bilen ikke er i gang og heller ikke plugget i ?
Kan dette styret lokalt i bilen så lenge APP'n ikke virker?

leafnor

#6
Sitat fra: naitsirk på fredag 01. april 2016, klokken 14:52
Jeg har ikke fulgt helt med i timen, har Nissan kludra til carwing eller hva det heter så man ikke får fjernstyrt noe lenger??

Kan varmeaparatet kjøre selv om bilen ikke er i gang og heller ikke plugget i ?
Kan dette styret lokalt i bilen så lenge APP'n ikke virker?
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27402.0.html

EDIT: Men jaggu: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27492.0.html
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Trikkern

Er det noen her som har fått ettermonter fossilvarmer nå? På grunn av familieforøkelse så ser det ut som vi må selge rav'n våres :-\ eneste elbilen med nok plass ser ut som blir env (med unntak av tesla, men da snakker vi en helt annen pris :o) men er veldig skeptisk til rekkevidden vinterstid. Har hørt skrekkeksempler på nedimot 8 mil. Men det må vel være uten forvarming av bilen og motorvei? Er i utgangspunktet avhengig av å komme 8-10 mil enkelte dager på en lading vinterstid.
2017 Model X75D.
2014 Nissan e-NV200 Varebil. 
2015 Mercedes B Electric Drive. Solgt
2013 Toyota Rav4 EV. Solgt
3,9kw solceller på taket.

sven erik

Sitat fra: Trikkern på torsdag 30. juni 2016, klokken 22:17
Er det noen her som har fått ettermonter fossilvarmer nå? På grunn av familieforøkelse så ser det ut som vi må selge rav'n våres :-\ eneste elbilen med nok plass ser ut som blir env (med unntak av tesla, men da snakker vi en helt annen pris :o) men er veldig skeptisk til rekkevidden vinterstid. Har hørt skrekkeksempler på nedimot 8 mil. Men det må vel være uten forvarming av bilen og motorvei? Er i utgangspunktet avhengig av å komme 8-10 mil enkelte dager på en lading vinterstid.

du komer fint 8 til 10 mil om du ikke ligger i 100 på mottorvei men legger deg i runt 85 på vintern og runt 21 grader i bilen

Øivind

Finnes det ikke batteriprodusenter i Norge fortsatt?
Bare en tanke til en forretningsidé...
Batteripakke og varmevifte til varebiler, både EL og fossil...
2014 Leaf
2015 e-NV200
10.335kWp solceller fra Otovo på taket
Ombygget batterielektrisk snøfreser

gaja

Vi har løst varme og andre energibehov med en 250w solcelle på biltaket, og et ekstra 12v batteri i bagasjerommet.
Reiseskildringer fra sommerferier med to unger i blå elbil. 2014: leaf rundt hele Sør-Norge. 2015: bobilen eNV200 på Island og Færøyene. travelelectric.blogspot.com (engelsk)

Anderslien

Er det ingen som kan hjelpe her? Jeg har enda ikke kjøpt E-NV200, men vurderer det sterkt nå etter at caddyen streika og måtte kostes på 15.000kr for ei ny dyse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA