Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hjelp til effektivere lading av 2016 KIA Soul EV

Startet av chrg, tirsdag 05. januar 2016, klokken 20:02

« forrige - neste »

chrg

Jeg har ikke begynt med leiting etter ladeplasser enda, da jeg ikke har fått bilen enda. Men jeg har lest mye her på forumet i høst. Det jeg ser er at noen diskuterer lading på shukokontakter hos bedrifter og kommuner.
Slik jeg ser dette er de ofte klargjort for motorvarmere for besøkende/ansatte eller firmabiler. På en måte privat, selv om det er tilgang. For meg virker dette litt som stjeling av strøm. Eller "hoppe på pumpeslangen" hvis noen vet hva jeg tenker på. Jeg har selv en bobil, men jeg ser ikke på det som aktuelt å koble meg opp på hvilken som helst kontakt og ta strøm. Elbileiere må opptre ydmykt ovenfor andre i samfunnet og ikke ta oss til rette.
*******
Renault Zoe

v-i-c

Gratuler med ny Bil!  :) :)

Håper at den dekker ditt behov på en god måte!

En av fordelene med å kjøpe den bilen du har kjøpt er jo at en får med en ladestasjon på kjøpet.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

AmocoCadiz

Nei, er ikke greit å koble seg på overalt og spesielt ikke private kontakter.
Så kan det være nødstilfeller, hvis man da spør først får man ofte låne kontakt noen timer. Og hos private og folk man kjenner kan være greit å lade på lav A, litt teit å ta sikringene i tillegg hos folk...!

Ingeniøren

Zoe'n er vel og litt sær på ladinga - ikke bare å koble seg på her og der. Er vel derfor del leveres med eget opplegg og lader.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

elbil-1

Zoe falt rett ut av min vurdering av elbil pga ladingen - jeg ønsker ikke et slikt rot med lading.

Prøvekjørte en zoe og skulle lade denne og oppdaget da at slett ikke alle fortum sine type engang støttet zoe - uten at dette var merket spesielt.

Forventer at min bil kan bruke de aktuelle kontakter som er satt opp uten plunder..

AmocoCadiz

Zoe har ladeutfordringer, men med "bøtta" kan den lade på vanlige stikkontakter overalt. Denne burde minimum vært levert med bilen, ikke Renault Norge sin fastmonterte ladeløsning som er meningsløs bl.a. for alle som bor i blokk i byen.

Zaptec kabelen er en mye bedre variant uten tung trafo, men den er jo så voldsomt  forsinket, så noe alvorlige utfordringer må den ha foreløpig. Foråpentligvis kommer den snart i handelen.

chrg

Jeg registrerer at min tanke om tyvlading er elegant vridd over til mitt håpløse bilvalg. Slik jeg leser svara så er bøtta temmelig viktig for folk. Notert.  :)
*******
Renault Zoe

goggo

Sitat fra: chrg på mandag 30. november 2015, klokken 19:19
Jeg registrerer at min tanke om tyvlading er elegant vridd over til mitt håpløse bilvalg. Slik jeg leser svara så er bøtta temmelig viktig for folk. Notert.  :)

Ikke håpløst bilvalg i det hele tatt, det virker jo som du har lest deg opp på forumet her og har vurdert alternativene.

Når det gjelder motorvarmer kontakter og andre Schuko kontakter, så har jeg mye erfaring med dem :)   
Bare pass på dette:

  • At du får lov til å bruke dem (og det får du som regel, bare du spør pent og forklarer hvor lite det koster i strøm  å lade på 10/16A et par timer)
  • At du eller den du låner kontakten av vet hvor sikringen sitter, slik at det ikke får for store konsekvenser hvis det viser seg at det er andre ting som er koplet på samme kursen
  • At du ikke går fra en Schuko lading uten å følge med på varmgang e.l.

Selv har jeg veldig god erfaring med å spørre på bensinstasjoner og kafeer etc.
Schuko skjøteledning med 3 x 2.5 kvadrat ligger fast i bilen min. Bøtte slipper jeg, da jeg er så gjerrig at jeg har kjøpt brukt trilling istedet for Zoe som jeg egentlig hadde lyst på :)


Gratulerer med valg av fin bil, og velkommen på forumet!

Mvh Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

TomR

Noe av det som fulgte med når vi overtok ei gsmmal hytte var et hjemmebrenteapperat og bombusfiskestenger med kroker og ledninger til å henge på ledningen. Kanskje det bør bli standard i el biler. Fiskestenger så vi kan henge på tråder rundt om :)
Fetsund. Venter på levering av e-Golf NightBlue

cra

Ha ha ha!!! Dagens!!  ;D ;D ;D

Kanskje slike blir et vanlig syn etterhvert?



Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Leon

Sitat fra: chrg på søndag 29. november 2015, klokken 21:52
Jeg har ikke begynt med leiting etter ladeplasser enda, da jeg ikke har fått bilen enda. Men jeg har lest mye her på forumet i høst. Det jeg ser er at noen diskuterer lading på shukokontakter hos bedrifter og kommuner.
Slik jeg ser dette er de ofte klargjort for motorvarmere for besøkende/ansatte eller firmabiler. På en måte privat, selv om det er tilgang. For meg virker dette litt som stjeling av strøm. Eller "hoppe på pumpeslangen" hvis noen vet hva jeg tenker på. Jeg har selv en bobil, men jeg ser ikke på det som aktuelt å koble meg opp på hvilken som helst kontakt og ta strøm. Elbileiere må opptre ydmykt ovenfor andre i samfunnet og ikke ta oss til rette.

Lader som regel hjemme, på jobb eller på hurtiglader, men har hatt problemstillingen noen ganger. Ladestasjoner.no gir en grei oversikt, ikke minst over offentlige ladepunkter. Der står også flere av typen firma eller bedriftskontakter. Disse kan ofte være plassert "relativt privat", og jeg har følt meg litt ukomfortabel med å benytte disse uten å spørre. Noen ganger er det oppgitt en kontakt med telefonnummer, men langt fra alltid. Et godt eksempel på det jeg nevner her er Bø i Telemark.

Kan ikke se at jeg har funnet noen motorvarmere på ladestasjoner.no, selv om det er flere steder - ikke minst ute på bygda, det står lange rekker med motorvarmere på offentlige plasser. For eksempel er dette veldig vanlig oppover i Hallingdal. Samtidig er der her knapt en "treglader" å finne på ladestasjoner.no. Antar disse offentlige motorvarmerne er bare å bruke, og at de burde vært lagt inn på ladestasjoner.no?
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA