Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Vollis47, tirsdag 05. januar 2016, klokken 15:48

« forrige - neste »

Vollis47

I vårt innendørs parkeringsanlegg med 20 faste plasser + 5 gjesteplasser har vi per i dag en beboer med el-bil som lades fra en 10 A schuko med egen måler. Elektrofirmaet som har hatt el-installasjonene i sameiet sier at anlegget har kapasitet for maks 5-6 ladeplasser. Enda en beboer vurderer el-bil (Tesla). Er der noen som har tips om hvordan vi bør lage til disse ladestasjonene for fremtiden? Vi har et anlegg med 400 V 3-fase.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

RaBalder

#1
Det var vel skrevet en guide for boligsameier. Skal finnes på forumet eller sidene til elbilforeningen.

Mine tanker....

  • Kjør på med 10A til hver bileier som kjører elbil.
  • Om mulig bruk blå eller rød industrikontakt fremfor shuko.
  • Lading bør skje på egen parkeringsplass, unngå en felles plass som brukes til lading (elegansen med elbil er å parkere på egen plass, plugge i og ikke noe mer styr enn det).
  • Hvis man skal på med noen ladestasjoner, forsøk å kjøpe noen som senere kan inngå i en lastbalansering. Dvs. har støtte for en sentralisert styring.
  • Hvis man en gang når grensen at det er 6-7 eller flere som har elbil, så må man på med lastbalansering. Det betinger at man har nok strøm til å få ladet alle elbiler nok i løpet av et døgn. Sentral lastbalansering setter ned ladestrøm på ladestasjoner slik at maks strøm tilgjengelig ikke overstiges. Alternativt stopper lading på noen ladeplasser. Etter hvert som biler blir ferdig lades, overføres tilgjengelig strøm til andre ladestasjoner.
  • Blir det for mange til å lade nok i løpet av et døgn, så må man se om det er mulig å få lagt inn mer strøm

v-i-c

Anbefaler at dere tar en prat med et Norsk firma som produsere i Norge som antagelig har riktig produkt for dere

Mer info på http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Når de kan levere og til hvilken pris vet jeg ikke, men husk også å ta med timeregningen til elektrikker.
Zaptec skal være optimalisert for å få lav regning fra elektrikker.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

RaBalder

Sitat fra: v-i-c på søndag 29. november 2015, klokken 21:34
Anbefaler at dere tar en prat med et Norsk firma som produsere i Norge som antagelig har riktig produkt for dere

Mer info på http://zaptec.com/zapcharger-smart/

Når de kan levere og til hvilken pris vet jeg ikke, men husk også å ta med timeregningen til elektrikker.
Zaptec skal være optimalisert for å få lav regning fra elektrikker.

Zaptec eksisterer bare på web'en.
* Det finnes ikke noe pris på produktene deres.
* Og det er vel heller ikke satt noen dato for når prouktet er ferdig.
* Det er også tøff konkurranse på ladeprodukter. Tror noen zaptec kan utkonkurrere alle andre.

Jeg klassifiserer zaptec som et ikke-eksisterende product inntil man kan få kjøpt det.


Hvis jeg måtte velge meg en ladestasjon idag, så hadde jeg i alle fall ikke satt meg til å vente på zaptec.

elektrolux

Her ser jeg det er på sin plass med litt oppklaring:

V-I-C refererer sikkert til Zaptec sitt smart konsept som allerede i dag er i full drift i 2 testanlegg, og som settes i produksjon 1 kvartal 2016.

Prisen er fastsatt til 14990.- men da må en huske at dette inkluderer AMS strøm måler, B type jordvern og patentert last og fasefordeling. Monteringen av Zapcharger Smart blir også mye rimeligere enn det som til nå har vært vanlig da alle Smart boksene monteres mot en felles busskabel på 3x32A eller 3x 63A eller mer, og alle ladepunktene får inntill 22 kW ladekapasitet.

En annen fordel med ZCS er at en kan begynne med 1 boks, og utvide så mye en ønsker etterhvert uten at dette medfører mer enn litt ekstra kabel fra første boksen.

Det er med andre ord vel verd å vente noen måneder på framtidens system som tar lading til et helt nytt nivå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

bjaolsen

bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

Hansi

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. november 2015, klokken 12:34
Her ser jeg det er på sin plass med litt oppklaring:

V-I-C refererer sikkert til Zaptec sitt smart konsept som allerede i dag er i full drift i 2 testanlegg, og som settes i produksjon 1 kvartal 2016.

Prisen er fastsatt til 14990.- men da må en huske at dette inkluderer AMS strøm måler, B type jordvern og patentert last og fasefordeling. Monteringen av Zapcharger Smart blir også mye rimeligere enn det som til nå har vært vanlig da alle Smart boksene monteres mot en felles busskabel på 3x32A eller 3x 63A eller mer, og alle ladepunktene får inntill 22 kW ladekapasitet.

En annen fordel med ZCS er at en kan begynne med 1 boks, og utvide så mye en ønsker etterhvert uten at dette medfører mer enn litt ekstra kabel fra første boksen.

Det er med andre ord vel verd å vente noen måneder på framtidens system som tar lading til et helt nytt nivå.

For de som ikke har 400V, kan man bruke en 3x32A 230V kurs fullt ut uten å måtte ha trafo til 400V?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

RaBalder

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. november 2015, klokken 12:34
Her ser jeg det er på sin plass med litt oppklaring:

V-I-C refererer sikkert til Zaptec sitt smart konsept som allerede i dag er i full drift i 2 testanlegg, og som settes i produksjon 1 kvartal 2016.

Prisen er fastsatt til 14990.- men da må en huske at dette inkluderer AMS strøm måler, B type jordvern og patentert last og fasefordeling. Monteringen av Zapcharger Smart blir også mye rimeligere enn det som til nå har vært vanlig da alle Smart boksene monteres mot en felles busskabel på 3x32A eller 3x 63A eller mer, og alle ladepunktene får inntill 22 kW ladekapasitet.

En annen fordel med ZCS er at en kan begynne med 1 boks, og utvide så mye en ønsker etterhvert uten at dette medfører mer enn litt ekstra kabel fra første boksen.

Det er med andre ord vel verd å vente noen måneder på framtidens system som tar lading til et helt nytt nivå.

Og alt dette ligger åpent på web?

Griffel

#8
Sitat fra: Hansi på mandag 30. november 2015, klokken 14:45
For de som ikke har 400V, kan man bruke en 3x32A 230V kurs fullt ut uten å måtte ha trafo til 400V?
I garasjeanlegg med minimum 3 ladestasjoner kan en saktens si det slik. I et 230V anlegg vil hver enkelt ladestasjon levere 1x230V til bilens lader. Strøm vil være avhengig av hvor mange som deler kursen opp til 32A på hver av fasene.

Har en kun 3 ladestasjoner vil en ikke ha noen glede av et system med automatisk omkobling mellom fasene, men ved større anlegg er det nyttig. I praksis vil nok 8-10 bileiere raskere få dekket sitt ladebehov i et slik system enn om de hadde hver sin 10A kurs.

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. november 2015, klokken 12:34
En annen fordel med ZCS er at en kan begynne med 1 boks, og utvide så mye en ønsker etterhvert uten at dette medfører mer enn litt ekstra kabel fra første boksen.
Jeg har vondt for å se for meg et slik system med flere bokser uten en sentral kontrollfunksjon.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

fredag

Sitat fra: elektrolux på mandag 30. november 2015, klokken 12:34
Her ser jeg det er på sin plass med litt oppklaring:

V-I-C refererer sikkert til Zaptec sitt smart konsept som allerede i dag er i full drift i 2 testanlegg, og som settes i produksjon 1 kvartal 2016.

Prisen er fastsatt til 14990.- men da må en huske at dette inkluderer AMS strøm måler, B type jordvern og patentert last og fasefordeling. Monteringen av Zapcharger Smart blir også mye rimeligere enn det som til nå har vært vanlig da alle Smart boksene monteres mot en felles busskabel på 3x32A eller 3x 63A eller mer, og alle ladepunktene får inntill 22 kW ladekapasitet.

En annen fordel med ZCS er at en kan begynne med 1 boks, og utvide så mye en ønsker etterhvert uten at dette medfører mer enn litt ekstra kabel fra første boksen.

Det er med andre ord vel verd å vente noen måneder på framtidens system som tar lading til et helt nytt nivå.

EV-Box leverer en tilsvarende løsning idag, som krever backoffice-abonnement for lastbalansering. Gir i tillegg tilgangskontroll, slik at uvedkommende ikke kan lade, og enkel oversikt over strømforbruket til hver enkelt bruker.

Det finnes vel minst 2-3 forskjellige måter å sette opp lastbalansering med Keba KeConnect type2-ladebokser. Noen av metodene krever en separat kontroller for å håndtere lastbalanseringen.

Salto tilbyr også en løsning for tilgangskontroll, lastbalansering og strømmåling for hver enkelt bruker:
http://www.salto.no/ladeprodukter/ladeadministrasjon/salto-spreder
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Rav4_EV

Sikkert spennende å vente på noe nytt. Dessverre har ikke Zaptec kommet med ett eneste produkt enda. Derfor vet man ikke hvor mye betatesting kunder kommer til å få.

Jeg ville vurdert Keba som kan kjøpes fra Nofuel.no. Keba har hatt lastbalansering i markedet i over 2 år nå.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

jkirkebo

Sitat fra: Rav4_EV på mandag 30. november 2015, klokken 18:24
Sikkert spennende å vente på noe nytt. Dessverre har ikke Zaptec kommet med ett eneste produkt enda. Derfor vet man ikke hvor mye betatesting kunder kommer til å få.

Jeg ville vurdert Keba som kan kjøpes fra Nofuel.no. Keba har hatt lastbalansering i markedet i over 2 år nå.

Ulempen med de andre løsningene er vel at de bare lastbalanserer 1-fase eller 3-fase. Zaptech gjør så vidt jeg skjønner begge deler sømløst og samtidig, altså kobler en bil med 1-fase lader til den fasen som har lavest belastning.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bjaolsen

...og hvis prisene som er oppgitt for Zaptec er representative så begynner dette å bli riktig interessant :)
bjaolsen

2015 Zoe 43kW
Jeg jobber i ABB, men er ikke direkte involvert med hurtigladere

elektrolux


Og alt dette ligger åpent på web?
[/quote]

Ligger på web, men kun via tilgangsnøkkel som fås sammen med ladestasjonen. Hvert Smart anlegg får en admin for anlegget + 1 bruker for hver ladestasjon. Admin får tilgang til brukerdata med fordelingsnøkkel for forbruk og mulighet til å endre tilgang etc. Brukerene får full oversikt over eget forbruk og kan aktivere / deaktivere NFC slik at ladestasjonen blir låst / åpen for andre.

Som Griffel sier kan systemet kobles til 230V for enfase lading, men det kommer først med full funksjon og kapasitet når det tilkobles et 400V anlegg. Den sentrale kontrollfunksjonen ligger på web, men kan faktisk legges i ene ( første ) Smart stasjonen der internett ikke er tilgjengelig.

I et tenkt scenario der hver tredje boks brukes av en Kia Soul vil et ordinært anlegg se 3 x 32A last på en fase. Dette løses muligens ved å justere ned lasten til 10A / bil, mens Smart konseptet ville fasefordelt slik at hver bil får sin egen fase uavhengig av hvilken ladestasjon de kobler seg til. Dermed ville de 3 Soul få fulle 32A 7,4 kW lading, mens kursen blir jevnt belastet med 3x32A=22 kW

Et annet realistisk problem er også eliminert, nemlig hva med det 17. ladepunktet? Vel ingen problem. Like lett å koble seg på med boks nr 17 som med nr 2. Riktignok enda en boks å fordele kursens kapasitet med, men fremdeles null behov for fordeling skap.

Det geniale med at alle ladestasjonene får full ( 22 kW ) kapasitet ser en i dette scenario: En Zoe kommer hjem kl 16:00. De 10 andre beboerene kommer mellom 16:30 og 17:00. Kursen har 43kW kapasitet. Zoe vil da lade med 22 kW helt til den 7 andre biler med hver sin 3,6 kW kobles til. Først da er kursens kapasitet brukt opp, men samtidig er sansynligvis Zoe allerede fulladet og kan frigi kursens kapasitet til de senere ankomne bilene. Det er derfor systemet kalles Smart. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Espen Hugaas Andersen

#14
Sitat fra: Vollis47 på søndag 29. november 2015, klokken 18:17
I vårt innendørs parkeringsanlegg med 20 faste plasser + 5 gjesteplasser har vi per i dag en beboer med el-bil som lades fra en 10 A schuko med egen måler. Elektrofirmaet som har hatt el-installasjonene i sameiet sier at anlegget har kapasitet for maks 5-6 ladeplasser. Enda en beboer vurderer el-bil (Tesla). Er der noen som har tips om hvordan vi bør lage til disse ladestasjonene for fremtiden? Vi har et anlegg med 400 V 3-fase.
Som du ser ovenfor går det an å diskutere forskjellige løsninger, med fordeler og ulemper.

Men det som kan sies er at selv om alle i sameiet skulle få seg elbil eller ladbar hybrid, så vil nok anlegget slik det er i dag i all hovedsak være tilstrekkelig. 6 ladeplasser med 10A hver tilsier 13,8 kW tilgjengelig. Fordelt på 20 faste plasser blir det ca 700W per plass. Antar man at kapasiteten utnyttes 100% er det nok til ca 27.000 km per bil. Og i et slikt anlegg med dynamisk laststyring vil utnyttelsesgraden kunne være nær 100%, da folk lader til forskjellige tider.

Kanksje for å overdimensjonere litt ville jeg sett om det var mulig å få tilgang til en 400V 32A trefase tiltenkt lading. Altså 22 kW. Fordelen med dette er at når man har trefase er dette veldig bra for fremtiden - man vil trolig se at dette blir vanligere og vanligere. Samtidig, så om man har 32A, så støtter man de vanligere bilene veldig bra. Da kan 3 stk elbiler lade med 7,4 kW samtidig, noe Leaf, e-Golf, mf har mulighet til.

Egentlig, når jeg tenker litt mer, så det jeg ville gjort var dette:

1. Få trekt opp 400V 32A kurs til første ladeplass (helst en litt sentralt plassert plass, med kort avstand til de andre plassene).
2. Sette opp en underfordeling, der denne blir splittet opp i tre stk 32A 230V kurser, så fordelt ut til tre plasser. Bruk industristikk. Dette vil være nok for noen år, og dette er en veldig god og rimelig løsning.
3. Når behovet for lading blir større enn 3 biler, så ville jeg fjernet industristikkene, og gått for en eller annen løsning for dynamisk laststyring, der man setter opp en type 2 ladestasjon på en rekke av plassene. Her kan alle tas samtidig, eller så kan man sette opp flere ladestasjoner ettersom behovet oppstår. Denne løsingen kan være Zaptec Smart, en løsning fra Salto: http://www.salto.no/ladelosninger/borettslag eller noe annet. Innen dette blir aktuelt vil det finnes flere løsninger.

Dynamisk laststyring er ganske dyrt, sikkert en kvart million eller mer for 20 plasser, men man får en veldig god løsning, som fordeler effekten utover til de som har behov for den.

Edit: Forresten, for å få den første fasen av utbyggingen til å vare litt lengre, så kan man i punkt 2 i stedet fordele ut 6 stk 16A 230V med industristikk. Da må man ikke gå for dynamisk laststyring før man får den sjuende ladbare bilen i sameiet. Når også over en tredjedel av beboerne i sameiet trenger lading, så vil det også være litt enklere å få gjennomslag for investeringskostnadene ved å gå for dynamisk laststyring, den gang disse kostnadene kommer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA