Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Crown, tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:37

« forrige - neste »

Luftventil

Sitat fra: Crown på søndag 29. november 2015, klokken 15:29
Hei, vi har i dag en 2012 Yaris hybrid som nr 2-bil, har vært en prikkfri bil som vi er fornøyde med med unntak av at den har forferdelig dårlige lys; både fjern- og nærlyset. Dårligste jeg har hatt, faktisk. Vurderer å skifte til elbil for å få med oss litt goder derfra før det forsvinner, men da skal det være en med best mulig lys da vi kjører en del på mørklagte veier.

Hvilken av e-Golf, Soul EV og Leaf har best lys, og hvordan vil dere sammenligne det mot andre biler dere har hatt? (Utelater e-UP, miev, Tesla og miEV med vilje ;-)) Tenker helt ny bil.

Vi hadde også Yaris 2012 før, og lysene var virkelig ikke gode. Men kan du ikke oppnå forbedring med å bytte pærer?

Ellers er E-Golf en mye bedre bil enn Yaris på nesten alle områder.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

FroBe

Sitat fra: Crown på søndag 29. november 2015, klokken 17:04
Sitat fra: tutti på søndag 29. november 2015, klokken 16:44
Jeg tror det er en dårlig ide å bytte til ny bil pga. lysene. Særlig når du har såpass ny bil mht. verditapet. Hva med å oppgradere lysene på din eksisterende bil? Mye billigere.

Vanskelig å få til noe oppgradering, nærlyset er helt umulig å få noe bedre på. Er samme pæren som er nær/fjernlys, det er kun optikken som skifter fokus, og det er en utrolig sær pære som kun Philips lager. Fjernlyset kan man vel kjøpe noe ekstra til, man det er vanskelig å finne et fornuftig sted å feste det. Toyota har ikke noen gode forslag til det i hvert fall, og jeg har aldri sett en Yaris HSD med ekstralys.

Nå har jo denne bilen utrolig lavt verditap, men klart - det er jo også fordi man har lyst på ny bil og å prøve elbil også :)

Den eneste sære pæren jeg vet om at Philips er alene om er 9012 (HIR2) som gir 1875 lumen, mens vanlige halogenpærer kun gir 1500 lumen.
Den eneste halogenpæren som er kraftigere er H9 med 2100 lumen, men den trekker hele 65W.

Er du sikker på at pæren din får full spenning?
Hvis ikke så er det ikke rart den lyser dårlig, på en eldre Yaris ble det målt en forbedring på 45% ved å sette inn nye kabler/rele:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10055008/
Leaf Tekna 2019
Volvo V70 2006 AWD 2.5T

CitB59EL

Det er stor forskjell på lyset mellom biler. Har 1 Berlingo-den har ikke noe særlig lys med std H4 pærer. Lyset blir betydelig bedre med 130%+ Pærer fra Philips! Kort levetid dog... 3 mnd. Spenning over pærer er over 14V så det er nok forklaring.

På B klassen kjøpte vi det beste lyset som var mulig å få fra fabrikk (ILS system). Synes dette er OK men ikke mer. Kjøre demo bilen med std Xenon og den hadde enda svakere lys-trodde nesten det ikke var Xenon når jeg prøvde den første gangen.

Gamle fossilbilen en Citroen C4 Grand Picasso hadde "referansen" vår for lys med sin Bi Xeon svingbare med H7 fjernlys. Når en først har hatt svingbare hovedlys er dette bare et "må ha" på de neste bilene.

hallaeru@online.no

Mercedes B electric kan kjøpes med Bi-Xenon lys, og de lyser svært bra.

pwb

Husk på at en del biler som f.eks Tesla med Xenon har billigutgaven av Xenon. De er på 25W og ikke 35W som alle andre biler, grunnen er at det da er såpass lite lumen at man slipper høydejustering og spylere.

e-curious

Kan det at e-Golf nå blir levert med lyktespylerer ha noe med dette å gjøre?

Crown

Sitat fra: FroBe på søndag 06. desember 2015, klokken 23:49
Den eneste sære pæren jeg vet om at Philips er alene om er 9012 (HIR2) som gir 1875 lumen, mens vanlige halogenpærer kun gir 1500 lumen.
Den eneste halogenpæren som er kraftigere er H9 med 2100 lumen, men den trekker hele 65W.

Er du sikker på at pæren din får full spenning?
Hvis ikke så er det ikke rart den lyser dårlig, på en eldre Yaris ble det målt en forbedring på 45% ved å sette inn nye kabler/rele:
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/slik-faar-du-bedre-lys-paa-bilen/a/10055008/

Det er HIR2-pære ja. Og bilen er jo nesten ny ( i mine øyne) og fortsatt under garanti, så jeg vil ikke begynne å skifte ledningsnett :) Men har målt spenningen og den er ok. Toyota har ikke noen løsningsforslag, annet enn å bytte til faceliftutgaven som skal ha bedre lys. Så lyktene er nok rett og slett bare så dårlige :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Crown

Ser ut som det blir Leaf, da i den nye 30kWh-utgaven som det er kampanje på nå i Nordic-utgave. Har testet litt, skal teste mer når jeg får lånt bil, men det virker som Leaf har mye bedre lys enn Yarisen, og også lyktespylere, Kiaen har IKKE bedre lys :) Golf utgår dessverre fordi jeg ikke liker forhandler (Møller).
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Panduck

Byttet ut lysene på LEAFen med osram night breaker. Å kjøre om natta er en helt annet opplevelse nå. Anbefales virkelig for de som ikke har LED. Det finnes vel liknende pærer fra andre produsenter også.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA