Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Konkurrentene sover - tråd for de som faktisk MENER det

Startet av Crown, tirsdag 05. januar 2016, klokken 14:37

« forrige - neste »

Crown

Hei, vi har i dag en 2012 Yaris hybrid som nr 2-bil, har vært en prikkfri bil som vi er fornøyde med med unntak av at den har forferdelig dårlige lys; både fjern- og nærlyset. Dårligste jeg har hatt, faktisk. Vurderer å skifte til elbil for å få med oss litt goder derfra før det forsvinner, men da skal det være en med best mulig lys da vi kjører en del på mørklagte veier.

Hvilken av e-Golf, Soul EV og Leaf har best lys, og hvordan vil dere sammenligne det mot andre biler dere har hatt? (Utelater e-UP, miev, Tesla og miEV med vilje ;-)) Tenker helt ny bil.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

jkirkebo

Sitat fra: Crown på søndag 29. november 2015, klokken 15:29
Hei, vi har i dag en 2012 Yaris hybrid som nr 2-bil, har vært en prikkfri bil som vi er fornøyde med med unntak av at den har forferdelig dårlige lys; både fjern- og nærlyset. Dårligste jeg har hatt, faktisk. Vurderer å skifte til elbil for å få med oss litt goder derfra før det forsvinner, men da skal det være en med best mulig lys da vi kjører en del på mørklagte veier.

Hvilken av e-Golf, Soul EV og Leaf har best lys, og hvordan vil dere sammenligne det mot andre biler dere har hatt? (Utelater e-UP, miev, Tesla og miEV med vilje ;-)) Tenker helt ny bil.

Ikke Leaf ihvertfall. Nærlyset er bra om man har LED men fjernlyset er helt tragisk. Kan dog fikses ved å ettermontere en LED-bar.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

tutti

Jeg tror det er en dårlig ide å bytte til ny bil pga. lysene. Særlig når du har såpass ny bil mht. verditapet. Hva med å oppgradere lysene på din eksisterende bil? Mye billigere.

Crown

Sitat fra: tutti på søndag 29. november 2015, klokken 16:44
Jeg tror det er en dårlig ide å bytte til ny bil pga. lysene. Særlig når du har såpass ny bil mht. verditapet. Hva med å oppgradere lysene på din eksisterende bil? Mye billigere.

Vanskelig å få til noe oppgradering, nærlyset er helt umulig å få noe bedre på. Er samme pæren som er nær/fjernlys, det er kun optikken som skifter fokus, og det er en utrolig sær pære som kun Philips lager. Fjernlyset kan man vel kjøpe noe ekstra til, man det er vanskelig å finne et fornuftig sted å feste det. Toyota har ikke noen gode forslag til det i hvert fall, og jeg har aldri sett en Yaris HSD med ekstralys.

Nå har jo denne bilen utrolig lavt verditap, men klart - det er jo også fordi man har lyst på ny bil og å prøve elbil også :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

fiskeri

Det beste for deg er nok da å prøve ulike el-biler og selv se hvordan de presterer på "lys" på de veiene du ferdes. Ser at det er flere som klager på dårlige lys på el-biler, og der er vi nok forskjellig ut fra hvor vi kjører - samtidig som el-bilene kanskje i utgangspunktet er laget for ikke å bruke mer enn nødvendig energi på lysstyrke. Noen savner også bedre lys på Kia Soul, men angående denne bilen, så kan jo se på et alternativ som en av brukerne har tatt seg tid til å legge ut i denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24599.0.html
Kia Soul EV exclusive, titanium silver motatt august 2015

Crown

Hva med e-Golfen da, noen som har erfaring med den? Virker som Leaf og Soul ikke har de beste lysene ut i fra hva jeg har googlet meg til og blir beskrevet her.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Speeder

Zoe har også stusselig lys. Omtrent som -97 corollaen den erstattet...
Zoe 43kW

tutti

Sitat fra: Crown på søndag 29. november 2015, klokken 18:20
Hva med e-Golfen da, noen som har erfaring med den? Virker som Leaf og Soul ikke har de beste lysene ut i fra hva jeg har googlet meg til og blir beskrevet her.
egolfen har LED lys. Sammenlignet med xenon jeg hadde tidligere virker de omtrent like bra eller bedre. Særlig nærlysene synes jeg duger bra.

AmocoCadiz

Soul er en veldig bra bil men lysene er ikke...lysende(!) Nærlys går greit (ikke fantastisk), fjernlys lyser opp en liten sentrert sirkel, lite på sider for ev. elger o.l.
En del bytter til Philips H7 pærer med bra resultat dog.
Synes faktisk Yaris Hybriden vi hadde før var hakket bedre...og faktisk vår lille Ion har også hakket bedre lys

Smasher

Leaf med Led nærlys har veldig bra nærlys, beste jeg har hatt på noen bil, fjernlyset er ikke så bra, men kan oppgraderes enten ved xenon kitt, eller ved og sette på en led bar under skiltet :-D

Crown

Takk for svar, ser ut som det er litt delte meninger men at e-Golfen trolig har best lys. Får teste litt :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Kim Morten

Jeg synes golfen har gode nærlys, men dårlige fjernlys. Det er dårlig spredning på fjernlys.
Sort E-Golf
Oslo

OlavEmil

Sjølv synst eg Leafen har heilt ok fjernlys. Definitivt milevis foran Kiaen på dette punktet.
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

jensjacob

Jeg har kørt e-Golf i snart tre måneder nu. Er godt tilfreds med nærlys. Jeg har prøvet lang lys på en enkelt tur op gennem det mørke Jylland. Det var også ganske udmærket.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Ingeniøren

Sitat fra: jensjacob på tirsdag 01. desember 2015, klokken 19:53
Jeg har kørt e-Golf i snart tre måneder nu. Er godt tilfreds med nærlys. Jeg har prøvet lang lys på en enkelt tur op gennem det mørke Jylland. Det var også ganske udmærket.

Du er inne på noe. De fleste som bor i bynære strøk trenger knapt nok fjernlys. Derfor har vel heller ikke fabrikantene lagt all verden i fjernlys på en elbil. Bor du på skauen har du trolig fosilbil  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA