Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: prisfall el-bil

Startet av e-curious, tirsdag 05. januar 2016, klokken 09:41

« forrige - neste »

e-curious

"New battery to boost BMW i3 range
BMW's i3 will be capable of travelling up to 124 miles on a single charge thanks to a new lithium ion battery pack"

http://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/new-battery-boost-bmw-i3-range

Mippen

Det er vel tilsvarende 200 km. Hvis det er faktisk rekkevidde er det en ok forbedring. Leaf uten 30 kwh pakke er oppgitt med tilsvarende rekkevidde i dag, men faktisk rekkevidde er ikke helt i nærheten. Hvis i3 klarer 200 km uten store problemer er det ikke dumt. Nye leaf skal ha 250 km rekkevidde oppgitt, men reell blir vel mer rundt 200 +. Kanskje de får omtrent lik rekkevidde i praksis når begge kommer med ny pakke.
Fremtiden er elektrisk.

Hansi

Det spekuleres i at de som har skrevet artikkelen har misforstått og at batteriet ikke vil fortsette å være samme antall kWh, hvilket jeg er helt enig i. Antageligvis blir nye batteripakken samme fysiske størrelse, men med mer kWh tilgjengelig.

Jeg hat troen på dette http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,24490.msg426758.html#msg426758,  hvis dette stemmer bør i3 få en del lengre rekkevidde enn 30kWh Leaf siden den er mer energieffektiv.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Taffelman

Hvis det stemmer at den nye batteripakken får 94A cellene fra Samsung så øker kapasiteten fra 21,6 til 33,4kW brutto og fra 18,7 til ca 30 kW tilgjengelig.

Dagens EPA rating på 13 mil (81 miles) er ganske konservativ, den tilsvarer et forbruk litt under 1,5 kW/mil, som jeg lett oppnår selv når utetemperaturen ligger rundt 0 grader..

Med 30kW tilgjengelig så tilsvarer det 20 mil rekkevidde med 1,5kW/mil i forbruk. Mao meget oppnåelig. Tipper 15 mil på kaldeste vinteren og 22-25 mil på sommeren er oppnåelig.

Det store spørsmålet er hva den nye batteripakken vil koste. Dagens pakke er priset til ca 4000 kr/kW og ganger man opp den økte kapasiteten blir merkostnaden rett under 50.000 kr. Men BMW putter ikke inn 50% flere battericeller, de har bare endret litt på batterikjemi, så produksjonskostnaden pr kW må være lavere.

Jeg tipper en prisøkning på ca 30.000 kr med det nye batteriet. Da kan de fortsatt selge den gamle fra 239.000,- og den nye fra 269.000,- og en High Voltage utgave av den nye for 299.000,-

Da bytter jeg inn  ;D
X75D
TM3 LR AWD

eivhelle

#4
Sitat fra: Taffelman på søndag 29. november 2015, klokken 13:29
Dagens pakke er priset til ca 4000 kr/kW og ganger man opp den økte kapasiteten blir merkostnaden rett under 50.000 kr. Men BMW putter ikke inn 50% flere battericeller, de har bare endret litt på batterikjemi, så produksjonskostnaden pr kW må være lavere.

I følge GM er prisen 145$/KWh for battericellene som skal brukes i Chevrolet Bolt. Vil tro at det er representativt for hva vil kan regne med i dag, også for andre leverandører. Så tipper prisen blir den samme.

http://www.hybridcars.com/gm-ev-battery-cells-down-to-145kwh-and-still-falling/
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Taffelman

145 $/kW er lavere enn forventet, men legg merke til at dette er et estimat for hva de forventer å betale i innkjøpspris i 2016, og at prisen er på cellenivå. Cellene må pakkes i moduler, og modulene må plasseres i en batterikasse med kabling etc... før man har en batteripakke.

Prisen på i3 batteriet er basert på reservedelspris på moduler til forbruker, og inkluderer da både fortjeneste og avgifter.

Men hvis de klarer en "pakkepris" inkl. fortjeneste og avgifter på ca 250$/kW så er det fortsatt imponerende, og ca halv pris i forhold til det gamle i3 batteriet.

X75D
TM3 LR AWD

eivhelle

Hvis man regner med 20% lavere pris pr. år så vil man i 2016 betale 64% mindre for batteriet enn i 2014. I kapasitet vil det bety at man for samme pris går fra 22kWh til 34KWh.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

e-curious

#7
"The move is claimed to extend its range to well over 124 miles in real-world use, compared with just under 100 miles now."

Det vil vel si det samme som 24-25% større rekkevidde.  Teknisk ukeblad spekulerer i prisøkning på ca 7%.

Fra Teknisk ukeblad:
http://www.tu.no/industri/2015/10/23/bor-du-vente-med-a-kjope-elbil-na

v-i-c

Hvva vil BMW gjøre med CCS ved større batteri?

Hvilke overføringshastigheter er CCS definert for pr i dag?

Hvor lang tid vil det ta å fylle et 33kWh batteri om vinteren(Varmt batteri etter en time kjøring på motorvei) med "ny ladehastighet"?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Klykken

Først må man se om dette stemmer, og så må man se om laderen internt blir endret på. Først da kan man spekulere i effekt, ladehastighet osv.
BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Torodd Stangeland

11 kw ac-lader hadde passet bra til det nye batteriet  ;)
Bmw I3 2015

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

turfsurf

Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 30. november 2015, klokken 17:00
11 kw ac-lader hadde passet bra til det nye batteriet  ;)

11kW er litt dumt, for da får man bare 16A på 32A enfas ladestasjoner (hvis de ikke tar en Tesla variant og lasker om automatisk). Dvs i mange tilfeller lavere ladehastighet. 22kW AC er perfekt.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

v-i-c

Sitat fra: turfsurf på mandag 30. november 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 30. november 2015, klokken 17:00
11 kw ac-lader hadde passet bra til det nye batteriet  ;)

11kW er litt dumt, for da får man bare 16A på 32A enfas ladestasjoner (hvis de ikke tar en Tesla variant og lasker om automatisk). Dvs i mange tilfeller lavere ladehastighet. 22kW AC er perfekt.

På litt sikt når batteriene blir endå litt større kan kan jo også AC43kW bli aktuelt, men ikke ennå for BMW, det vil nok ta litt tid, før batteriene blir så store.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

jkirkebo

Sitat fra: v-i-c på mandag 30. november 2015, klokken 21:12
Sitat fra: turfsurf på mandag 30. november 2015, klokken 20:34
Sitat fra: Torodd Stangeland på mandag 30. november 2015, klokken 17:00
11 kw ac-lader hadde passet bra til det nye batteriet  ;)

11kW er litt dumt, for da får man bare 16A på 32A enfas ladestasjoner (hvis de ikke tar en Tesla variant og lasker om automatisk). Dvs i mange tilfeller lavere ladehastighet. 22kW AC er perfekt.

På litt sikt når batteriene blir endå litt større kan kan jo også AC43kW bli aktuelt, men ikke ennå for BMW, det vil nok ta litt tid, før batteriene blir så store.

BMW har satset på CCS for hurtiglading, så det er ingen grunn til å installere en 43kW AC-lader i tillegg.

Mitt tips er heller at neste versjon av Zoe kommer med CCS.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA