Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service e-Golf

Startet av elbas, tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:26

« forrige - neste »

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 29. november 2015, klokken 23:01
Sitat fra: v-i-c på søndag 29. november 2015, klokken 21:48
Vil ikke Enova legge tilrette for konkuranse mellom ladopperatørene?

Det jeg mener er:
- Strekningene gis i helhet til en operatør
- Det er ingen krav hva pris skal være , eller intervall det skal betales for.

Så, nei, det er ikke mye tilrettelegging for konkurranse. Snarere det motsatte.

Jeg trodde at en hadde lært fra tidligere runder!!
En kan da ikke gi monopol på et geografisk område til en opperatør.
Dette er da et område hvor det er meget viktig å skape konkuranse.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 29. november 2015, klokken 23:24
En kan da ikke gi monopol på et geografisk område til en opperatør.

Det kan de. Derfor er det fint av både Fortum og Grønn Kontakt får opp egne ladere på mange steder. Går anbud til fortum, har GK en del ladere på samme strekning, går det til GK, har fortum ladere, går det til noen andre har både fortum OG GK ladere. De kan altså være med på å gi konkurranse, uansett hva Enova gjør

kodalse

Dette svaret fra Enova er ikke akkurat tillitsvekkende:

"Enova har ikke satt spesifikke priskrav, det er noe utbyggerne må håndtere i et samspill med markedet. Vi tror ikke det er i ladeoperatørenes interesse å sette urimelige priser. Dette er imidlertid en krevende problemstilling og noe av det vi har jobbet en del med, sier han."

Selv i dag er det umulig å komme over Dovre uten å forholde seg til 3 forskjellige ladeoperatører og med tildels "grisete" prisstruktur.

Jeg sendte epost til Enova med forslag om å dele ut strekningene til to operatører samtidig.
Da ville vi ha tvunget fram konkurranse i markedet.
Svaret var at vi måtte forholde oss til utlysningssiden for mer informasjon.
Vel svaret er åpenbart gitt - "Nei vi legger ikke opp til fri konkurranse"

Helt enig med v-i-c her på at så lite har man faktisk lært fra tidligere anbudsrunder.
Fortsatt går da turen i dieselkjerra over fjellovergangene - synd, men sant.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elbil-1

sånn er det (dessverre) med EU-regler og fri konkurranse i markedet.

Enova kan ikke gi rettede tilskudd uten anbud/konkurranse uten å bryte regler.

Enova kan heller ikke sette krav om priser etc. uten å blande seg inn i markedet - og dermed bryte regler om fri konkurranse etc.

Dette vil gå seg til - bare vent til det blir flere elbiler, så setter ladeoperatørene opp ladestasjoner helt av seg selv.

Det enova driver med nå er kunstig åndedrett for å puste liv i elbilflammen!  Det tar bare litt tid..

AmocoCadiz

Sitat fra: elbil-1 på mandag 30. november 2015, klokken 09:53
sånn er det (dessverre) med EU-regler og fri konkurranse i markedet.

Enova kan ikke gi rettede tilskudd uten anbud/konkurranse uten å bryte regler.

Enova kan heller ikke sette krav om priser etc. uten å blande seg inn i markedet - og dermed bryte regler om fri konkurranse etc.

Dette vil gå seg til - bare vent til det blir flere elbiler, så setter ladeoperatørene opp ladestasjoner helt av seg selv.

Det enova driver med nå er kunstig åndedrett for å puste liv i elbilflammen!  Det tar bare litt tid..
Håper du har rett, ellers kan elbilflammen fort blåse ut helt...

I et lite land spiller også personlige kontakter inn dessverre, slik at noen hurtigladertilbydere med gode kontakter/ rykte får være med å sette  sære/uheldige premisser for statlige miljøorgen.

Panduck

Sitat fra: elbil-1 på mandag 30. november 2015, klokken 09:53
sånn er det (dessverre) med EU-regler og fri konkurranse i markedet.
Enova kan ikke gi rettede tilskudd uten anbud/konkurranse uten å bryte regler.

Om ENOVA gir en aktør tilskudd til å skape monopol, bør de da kunne sette grenser for pris? Å gi en aktør en hel strekning har da ingenting med fri konkurranse å gjøre.

goggo

Jeg er ikke så bekymret for monopolsituasjon med høye priser nå lenger, etter at Fortum kjøpte EV Power og GK skal installere ladere på mange Statoil stasjoner framover.
Det mest sannsynlige er at disse to aktørene vil få de fleste tildelingene, eventuellt utenlandske aktører som Clever eller Fastned eller Blink som nå har en gyllen mulighet til å komme inn på det norske markedet med "start rabatt" hvis de benytter denne Enova runden.

Eneste som kan bremse (ikke stoppe) utviklingen nå er hvis AR får tildelt strekninger, men i såfall så må det jo være korrupsjon eller lignende som skjer for det er jo tilsynelatende ingen fornuftige argumenter for at denne privatpersonen som eier AR skal få flere av våre skattepenger.

mvh
HUgo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

Olee

Sendte en epost for to uker siden med noen spørsmål angående tildeling av strekninger og prisstruktur. Har ennå ikke fått svar, så muligens et sårt tema for Enova!  :P

leafnor

Det kan ikke være lenge til de første ladere ned Rv3 åpner, eller de kanskje åpnes samtidig 31/10-2016?

Ref her https://www.enova.no/finansiering/naring/programtekster/utlysningstekst---stotte-til-ladeinfrastruktur-/245/2209/ er frist 1 november å være klart utbygd.

Og da kanskje bare kjøre en tur ned Østerdalen bare fordi det går, ikke for noe annet.   8)
Leaf 2012/Aug 160.000 km

pudderjagar

Er da nokon som veit kvar dei nye ladarane mellom Voss, Hemsedal og til Oslo kjem?

Dei skal jo vera ferdige 1 november i år!!
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Sølve

Skulestadmo (Voss) og Gudvangen er åpnet og ligger på Fortum sitt ladekart.
Bergen

Olee

E16:

Hallingby (Buskerud)
Nes (Buskerud)
Bagn (Oppland)
Røn (Oppland)
Vang (Oppland)
Tyinkrysset (Oppland)
Borlaug (Sogn og Fjordane)
Håbakken, Lærdal (Sogn og Fjordane)
Gudvangen (Sogn og Fjordane)
Voss (Hordaland)
Dale (Hordaland)


Riksvei 7:

Nesbyen (Buskerud)
Gol (Buskerud)
Hemsedal (Buskerud)

leafnor

Sitat fra: leafnor på lørdag 20. august 2016, klokken 11:07
Det kan ikke være lenge til de første ladere ned Rv3 åpner, eller de kanskje åpnes samtidig 31/10-2016?

Ref her https://www.enova.no/finansiering/naring/programtekster/utlysningstekst---stotte-til-ladeinfrastruktur-/245/2209/ er frist 1 november å være klart utbygd.

Og da kanskje bare kjøre en tur ned Østerdalen bare fordi det går, ikke for noe annet.   8)
Det rører seg, dukket opp ladere på Rena nå i https://map.chargedrive.com/. Goint the norway da, beveger seg nordover.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

THE

På Fortum sin facebookside står det et svar på et spørsmål at to av ladelokasjonene langs E16 sannsynligvis blir forsinket. En pga. veiarbeid og en (sannsynligvis) pga. strømforsyning.

Skal jeg tippe, så er det Tyinkrysset som blir forsinket pga. veiarbeid, og da er jeg redd at det blir sommeren 2017 før den er oppe og går. Det andre tipset mitt er at Borlaug er forsinket pga. strømforsyningsproblemer. Hvis dette stemmer så vil det nok ikke være en sikker korridor for elbiler over Filefjell til vinteren heller, da det er i lengste laget fra Vang til Håbakken på vinterstid (80 km) med mye stigning og dårlig vær.

Det er ingen spor etter aktivitet hverken på Håbakken, Borlaug, Vang eller Røn ennå, så jeg er spent på hva som dukker opp utover høsten.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

pudderjagar

Da er spesielt den på Borlaug som eg har interesse av. Frykta for at den kan vera forsenka hvis da ikkje er spor etter noko.

Lurte og litt på kvar den kom. Er da i krysset opp mot Hemsedalsfjellet?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA