Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Priser service e-Golf

Startet av elbas, tirsdag 05. januar 2016, klokken 08:26

« forrige - neste »

elbas

Siden det nå har gått en stund siden utlysningen i september, lurer jeg på om det er noen som har hørt noe om ferdigstilling av noen av hurtigladerene?



Nissan leaf 2014

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

v-i-c

Sitat fra: Hansi på lørdag 28. november 2015, klokken 20:05
http://m.tu.no/samferdsel/2015/09/25/her-kommer-norges-nye-hurtigladestasjoner-til-elbiler

Sitat
Søknadsfrist er 16. november 2015. Strekningene skal være ferdig utbygd innen 1.november 2016.

Det som fra mitt synsted blir spennende er i hvilken grad ladeopperatørene vil gi et tilbud av ladeprodukter som jeg kan benytte.
Håper at det på en del sentrale steder blir bygd ut med bedre kapasietet enn rein "handleladning" ala AC22kW. Jeg har ingen interesse ladeprodukter basert på DC-ladning da jeg ikke kan dra nytte av dem.

Dersom det kun vil bli utbygd handleladning ala AC22kW, og dette presenteres som hurtigladning, så blir det spennede om DC-biler vil respektere dette eller om de bevist vil blokkere AC22kW punktene med å parkere sine elbiler der (og saktelade med enfase ladning som tar lang tid).

Ut i fra kommentarer på dette forum virker det som mange mener det er ok å blokkere "hurtigladning" for elbiler med andre tekniske løsninger en de selv har, bare ingen blokkere den form for hurtigladning de selv trenger. Det er merkelig hvor dårlig holdning det er blandt enklete elbileiere, til det å vise respekt for for andre sine behov for "rask" ladning av sin elbil.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Hansi

Tror du det kan ha noe med at de med dette behovet som er en veldig liten andel av elbileiere teppebomber forumet med det samme i hver tråd og at det blir veldig irriterende v-i-c? Alle har utvilsomt fått med seg budskapet ditt, det hjelper ikke å gjenta det i det uendelige.
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Torodd Stangeland

Hør her VIC. Dette er under Chademo/Combo hurtigladere, og gnål om AC43kw har ingenting her å gjør.
Hold deg til din egen tråd med dette maset, vær så snill!!!!!
Bmw I3 2015

Cirrisky

AC blabla kW. Aka VIC-Spam. Grundig lei av å høre om denne driten over alt.

elbil-1

Og ja. Vic - det ingen som har fortrinnsrett på noen ladestasjoner - folk får bare stille seg i kø og vente til det blir ledig om noen lader.

Taffelman

Kjære v-i-c, når skal du innse at du har kjøpt feil bil?

Hvis du er så opptatt av hurtiglading som du gir inntrykk av så må du kjøpe deg en bil som kan bruke de hurtigladerene som er tilgjengelig. Det er flere biler enn Renault Zoe som ikke kan hurtiglade, det betyr ikke at det er noe galt med hurtigladerene, men at man må velge å kjøpe en bil som dekker det behovet man har, og trenger du hurtiglading så kjøper du en bil med DC hurtiglade mulighet. Når jeg kjøpte min i3 så betalte jeg 10.000 kr ekstra for å få DC hurtiglade mulighet, fordi jeg har behov for det.

Noen ganger blir man lurt av selgere og blir missledet til å kjøpe feil produkt, men da må man ta opp problemet med selger og finne en løsning der. Hvis feilkjøpet skyldes at man selv ikke har satt seg godt nok inn i produkt/løsninger og har gjort en feilvurdering, ja da må man svelge en kamel og enten leve med problemet eller bite i det sure eplet og ta et lite tap for å komme videre.

Man setter seg ikke ned på offentlig område og griner av full hals i den tro at hvis man bare holder på lenge nok, så kommer det noen og løser problemet for deg.
X75D
TM3 LR AWD

ellen

E-up    2014
E-golf  2014

leafnor

Back to topic:

Opplysende den oversikten over strekninger som skal bygget ut. At Østerdalen kommer på kartet er kjærkomment, 5 doble ladere betyr en stasjon hver 6 mil. Perfekt.
Turen til Oslo blir en time kortere enn dagens eneste løsning, via Gudbrandsdalen.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

Panduck

Sitat fra: crossbasse på lørdag 28. november 2015, klokken 20:00
Siden det nå har gått en stund siden utlysningen i september, lurer jeg på om det er noen som har hørt noe om ferdigstilling av noen av hurtigladerene?

Noen som vet om det er krav om nye ladere? Enova ønsker et visst antall ladere per strekning. På enkelte strekninger har noen leverandører, f.eks Fortum, allerede mange ladere. Kan Fortum da benytte disse laderene i sin søknad, og dermed ha mulighet til å legge inn mye lavere pris enn andre aktører som må bygge fullt ut? Er redd vi ikke får like mange "nye ladere" som det kan gis intrykk av.

Jeg lurer også på hvordan og hvem som kommer til å gjøre dette, og å klare dette. "hver 50km" kan på enkelte strekninger være veldig vanskelig å få til.

v-i-c

Sitat fra: Panduck på søndag 29. november 2015, klokken 21:14
Noen som vet om det er krav om nye ladere? Enova ønsker et visst antall ladere per strekning. På enkelte strekninger har noen leverandører, f.eks Fortum, allerede mange ladere. Kan Fortum da benytte disse laderene i sin søknad, og dermed ha mulighet til å legge inn mye lavere pris enn andre aktører som må bygge fullt ut? Er redd vi ikke får like mange "nye ladere" som det kan gis intrykk av.

Jeg lurer også på hvordan og hvem som kommer til å gjøre dette, og å klare dette. "hver 50km" kan på enkelte strekninger være veldig vanskelig å få til.

Jeg håper  at Enova bevist velger å gi tilskudd til to separate ladeopperatører på hver strekning, slik at det blir reel konkuranse med hensyn til ladeprodukter som tilbys og på pris og prisstruktur.

Det er ikke gitt at en bestemt prisstruktur passer alle brukere av elbiler, på samme måte som ulike elbiler har nytte av ulike ladeprodukter.

Ta f.eks E16 fra Fagernes og over fjellet. Her har Fortum dobbelt ladestasjon ved Hønefoss. Samt noen enkelt ladere på steder som Sandvika, Nes i Ådal og tre like ved Fagernes. Hvor tett må det stå ladestasjoner over fjellet er det forsvarlig med 50 km mellom ladeplasser på fjell overganger, bør avstanden senkes til 25 til 30 km på høyfjellsovergangene.

Hensikten med disse tilskuddene fra ENOVA er jo todelt:
-- Gjøre det mulig for dagens elbiler å kjøre mellom de store byene i Norge sommer som vinter
-- Medvirke til at flere velger å kjøpe elbil slik at lokal forurensning i byene blir lavere,
-- Medvirke lavere total forurensning fra biler i Norge.
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 29. november 2015, klokken 21:29
Jeg håper  at Enova bevist velger å gi tilskudd til to separate ladeopperatører på hver strekning, slik at det blir reel konkuranse med hensyn til ladeprodukter som tilbys og på pris og prisstruktur.

Det er ikke gitt at en bestemt prisstruktur passer alle brukere av elbiler, på samme måte som ulike elbiler har nytte av ulike ladeprodukter.

Det skjer ikke. Det er ikke lagt noen føringer på prisstruktur. Om de som får tilsaget ønsker å ta 500kr pr lading, er det ikke noe som stopper dem fra å gjøre det. Det er altså grunner til å vente med å rope "hurra" før vi se hva som faktisk kommer. Jeg er glad for nyheter om Statoil/GK, og alle nye Fortumladere som kommer. Hvor gode nyheter vi får som følge av Enovatilldeligene, gjenstår å se.

v-i-c

Hva mener du?

Vil ikke Enova legge tilrette for konkuranse mellom ladopperatørene?
-- -- --
Svart Zoe Intens 2015 (43 kw)
-- -- --

Panduck

Sitat fra: v-i-c på søndag 29. november 2015, klokken 21:48
Vil ikke Enova legge tilrette for konkuranse mellom ladopperatørene?

Det jeg mener er:
- Strekningene gis i helet til en operatør
- Det er ingen krav hva pris skal være , eller intervall det skal betales for.

Så, nei, det er ikke mye tilrettelegging for konkurranse. Snarere det motsatte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA