Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: prisfall el-bil

Startet av storform, tirsdag 05. januar 2016, klokken 06:42

« forrige - neste »

storform

Har fått installert Blackvue 650 2ch. Fikk nylig en profesjonell installatør til å føre kabelen skjult til bakruten. Får å få det til, måtte han klippe av pluggen, føre den gjennom kanalen og deretter feste pluggen på nytt. Nå er det skjult og fungerer fint.

MEN, jeg har registrert at fob'en nå har fått elendig rekkevidde. Må ofte helt bort til bilen for å åpne/låse, og ofte forsøke flere ganger. Leste et annet sted at kabelens skjerming blir ødelagt ved å klippe i kabelen og dette slår ut på fob. Dersom jeg kobler fra bak-kameraet,fungerer fob utmerket, så sammenhengen er åpenbar. Finnes det noe løsning for å få fob'en til å fungere ordentlig med bak-kameraet slått på? Andre som har erfart dette?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Espen Hugaas Andersen

Du kan prøve å dekke til skjøten med aluminiumsfolie. Helst bør aluminiumsfolien ha kontakt med skjermen hele veien rundt på begge endene. Men det kan hende det fungerer uansett.

Om aluminiumsfolie ikke fungerer ville jeg ikke tro skjøten er årsaken. Det kan f.eks være selve kameraet som støyer.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Havebigfun

Antennen til ladeluken ligger i ve side (når man står bak bilen) av bagasjelokket. Mulig den er den samme som for FOB en. I såfall er det bedre å legge ledningen til bakkamera på hø siden av taket- lokket. Da slipper man også at det evt lages mekanisk skade på antennen.

Breezec

Samme problem her, måtte bare koble ut bakre kamera. Tror antenne til FOB ligger på høyre siden, like ved der kabel ble skjøtet.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

jkirkebo

Sitat fra: storform på lørdag 28. november 2015, klokken 18:20
Har fått installert Blackvue 650 2ch. Fikk nylig en profesjonell installatør til å føre kabelen skjult til bakruten. Får å få det til, måtte han klippe av pluggen, føre den gjennom kanalen og deretter feste pluggen på nytt. Nå er det skjult og fungerer fint.

MEN, jeg har registrert at fob'en nå har fått elendig rekkevidde. Må ofte helt bort til bilen for å åpne/låse, og ofte forsøke flere ganger. Leste et annet sted at kabelens skjerming blir ødelagt ved å klippe i kabelen og dette slår ut på fob. Dersom jeg kobler fra bak-kameraet,fungerer fob utmerket, så sammenhengen er åpenbar. Finnes det noe løsning for å få fob'en til å fungere ordentlig med bak-kameraet slått på? Andre som har erfart dette?

Hmm, Taher monterte min 550 2Ch uten å klippe i kabelen. Da burde det vel gå med 650 også? Kabelen er helt skjult, og jeg har ingen problemer med rekkevidden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Breezec

Kabel er ikke lang nok når den trekkes langs dørken. Ingen soltak slik at det var vanskelig å trekke over tak.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

storform

Kabelen min er ført på venstre side. Installatører påstod at det var nødvendig å klippe av pluggen for å føre den gjennom.

Uansett har måten dette ble gjort på ført til at foben fungerer dårlig. Jeg synes derfor installatøren skal utbedre dette. Men da er det jo en fordel å vite hva han skal gjøre. Må gjennomføringen av kabelen heller gjøres på høyre side? Må han unngå å klippe kabelen?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

Breezec

Høyre side fungerer ikke. Antar at kabel må skjermes på nytt for at det skal fungere, evt trekkes et annet sted.
2017 X75D Levert desember
2014 S85 Levert juni

Tyldums

Sondre monterte for meg uten å klippe kabel. Han førte den gjennom gummiforing på høyre side.

F_P

Dette var kjedelig :(

Sånn generelt er det noen ting man bør være klar over ved montering av dashcma. En av de er å trekke kabelen på passasjersiden, altså høyre side.

Kabelen kan også fint føres gjennom gummien mellom bil og bakluke uten å klippe kabelen. Bare tape den godt opp slik at ikke kontakten skades, og bruk godt med smøring (fett, ilje, silikon, etc.) slik at den glir lett gjennom gummistrømpen.

Ikke nevnt her, men det beste resultatet får man om kabelen deretter trekkes igjennom hele bakluken. Fra gummistrømpen og ned til håndtaket nederst på bakluken (deksel som kan vippes ut), for deretter å trekke kabelen tilbake og ut på høyreside av ruten i bakluken. Da er kabelen sånn passe lang :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

storform

Hvorfor bør kabelen heller trekkes på passasjersiden?
Kia Soul EV Exclusive, caribbean blue - 2015. SOLGT
Tesla Model S85, midnight silver - 2015. SOLGT
Tesla Model 3, RWD, midnight silver - 2019

F_P

Som det står i toppen her. Trekkes kabelen på føresiden vil sjansen være relativt stor for at man skaper forstyrrelser for f.eks FOB'en og åpning av blant annet ladeluken.
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

nortrahof

Når man trekker kabelen til bakre kamera gjennom venstre gummistrømpe (sett bakfra), gjøres dette lettest ved å ta løs denne gummistrømpen fra karosseri og bakluke slik at man kan "forme" gummistrømpen under trekkingen. Man bør ikke trekke i kontakten til kameraet men lage en løkke i kamerakabelen slik man kan trekke i den. Under trekkingen, formes gummistrømpen oval for å få bedre plass til kamerakontakten. Det er fint plass til dobbelt kabel/kontakt i gummistrømpen. Når kontakten er kommet gjennom, kan gummistrømpen settes på plass. Sjekk at du treffer sporene i gummistrømpen på begge sider for å unngå lekkasjer.

Som F_P sier, så lar det seg gjøre å bruke originalkabelen til Blackvue uten å fjerne/ødelegge kontakter eller å kutte kabelen.

All elektronikk kan støye. Er Blackvue godkjent etter EMC-direktivet, så skal denne støyen utstrålt fra kameraet være såpass liten at den ikke skal forstyrre annen elektronikk som FOBer. - Jeg har ikke merket problem med dette.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA