Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av Nissan Leaf og dugg på rutene

Startet av birkeland, mandag 04. januar 2016, klokken 17:49

« forrige - neste »

Bjoris

Her har de lagt inn en beskyttelse, det å trekke 16 A på 16 A sikring er ikke anbefalt, tror de fleste EV er laget slik, men normalt ligger logikken i ladekladden... Leste ikke linken så nøye så står kanskje mer der... Helt ok syns jeg, bare ikke 6,6 på type 2 er strupet, det er tull isåfall
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

E_S

Det er jo idioti å legge en begrensning i bilen og ikke bare i original ladekabel på dette her. Lader man med type 2/ladestasjon med fastmontert kabel eller ladekladd med CEE-stikk er det jo null problem å trekke max..

2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Bjoris

Jepp, er jo enig i det, men må jo være det som er gjort?
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

E_S

Man kan håpe på at det er en softwarebug eller lignende.. Får gjøre noen målinger selv og se hva som skjer.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

reidarjohan

Har hatt en Pivco og Think en del år tilbake i tid som ladet 16A fra 16A kurs og vel så det når spenningen var ekstra høy. Dette resulterte i sikringer som røyk og svidde kabler.
Etter hvert er el. myndighetene blitt klar over problemet med for høyt strømforbruk over tid. Egentlig skal en kurs ikke belastes mer en 80% dersom der er et konstant max strømforbruk over flere timer.
Jeg går ut fra at dette er årsaken til at en ikke får belaste en kurs lenger med full belastning over flere timer når en lader el bilen. Dermed blir laderens effekt satt ned eller du må anskaffe tilkoblings utstyr som tåler denne belastningen.

E_S

Men det bør være opp til ladeutstyret, ikke bilen å begrense. Bilen bør/må ha muligheten til å lade så raskt som mulig når forholdene ligger til rette for det..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA